Toon posts:

halogeen of flits?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

iemand biedt dit aan en het leek/lijkt me heel interessant. Echter, als leek probeer ik nu uit te vogelen of de aanschaf idd een goede keuze zal zijn.

Ik wil een studiootje bouwen in een ruimte van 5 meter breed en 7 meter diep. Hiervoor heb ik logischerwijs licht nodig. Nu hoorde ik dat dit geen flits set is maar een paar halogeen lampen. Gek genoeg kan ik op diverse fora geen uitleg vinden wat nou beter, fijner of simpelweg het verschil is tussen een flitsset en halogeenlampen set van bijv Hedler met 1250watt.

Kan iemand me hier verder helpen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-01 23:47
Een flits heeft een andere kleurtemperatuur (zelfde kleurtemperatuur als zonlicht op de middag), als halogeenlampen, met als gevolg dat je -als je de juiste witbalans niet kiest- je met kleurzwemen gaat zitten.

https://fgheysels.github.io/

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Om maar even te zwijgen over de kamertemperatuur en het oververhitte onderwerp bij halogeen :+

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Aan de andere kant, met lampen zie je precies wat je doet. Er zijn ook lampen in de handel met een vaste kleurtemperatuur. De fundamentele kwestie lampen vs. flitsers is mij ook nooit duidelijk geworden.

Deze winkel: http://www.fotosg.nl/ heeft trouwens veel en het studio spul is vaak erg prettig geprijst.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:54:
Aan de andere kant, met lampen zie je precies wat je doet. Er zijn ook lampen in de handel met een vaste kleurtemperatuur. De fundamentele kwestie lampen vs. flitsers is mij ook nooit duidelijk geworden.

Deze winkel: http://www.fotosg.nl/ heeft trouwens veel en het studio spul is vaak erg prettig geprijst.
In veel studioflitsers zit een zogenaamde modellinglight. Dit is een minder sterke lamp dan de werkelijke flitslamp. Maar je ziet wel wat er gebeurd. Zonder het nadeel van hitte/je model blind belichten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Wijnands schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:54:
De fundamentele kwestie lampen vs. flitsers is mij ook nooit duidelijk geworden.
continu licht vreet energie en het is stikheet.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

lateef schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:28:
[...]

continu licht vreet energie en het is stikheet.
Maar je kunt zonder proefopnames precies zien wat het gaat worden. En je hebt geen modellen met knipperende ogen enzo.
Goede flitsers met modelling lights kunnen ook zeker veel stroom verstouwen...

Wat je kiest is vooral afhankelijk van hoe je visuele beelden verwerkt.

Sommigen kunnen in hun hoofd alles zien en kunnen in één keer een hele setup met flitsers uitlichten zonder modellinglights, andere kunnen het alleen maar met vol continue lampen.

Er is geen betere manier, maar net als er vele wegen naar Rome zijn, zijn er vele manieren voor het uitlichten van settings.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• lateef
modelling light vreet een stuk minder stroom, maar veel belangrijker, is een stuk minder warm. zelf heb ik continu lichten, maar om er serieus mee te werken vind ik echt ondoenlijk. en ik kan me ook echt niet voorstellen dat iemand die dingen prettig vind, maar wellicht zit ik er naast...

Verwijderd

je zit er naast, de "grote" studiomannen gebruiken die vaak; 12000w daglicht lampen zijn geen uitzondering. Arri, briede maken die dingen. Arri is erg bekend. Het WYSIWYG effect is toch wel erg fijn. Vaak ook in combinatie met fresnel's - krijg je echt een filmlicht effect, errug fraai, word veel gebruikt voor fashion.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 22:52 ]

• lateef
iets zegt me wel dat die mensen zich niet zo druk maken om hun energierekening en dat ze wat meer ruimte hebben ;)

in een ruimte van 5x7 (en een onbekende hoogte, maar ik vrees het ergste) zou ik toch echt voor flitsers kiezen.

Verwijderd

Laat ik er dan nog een voorbeeldje tegenaan gooien van een goede vriendin; het meeste is geschoten met een continuelampje van 1000w (geen daglicht, dus gewoon halogeen)
Pagina: 1