Toon posts:

Advies gevraagd: kan ik nog (even) vooruit met AGP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vijf jaar oude desktop (Dell Dimension 8200 als dat uitmaakt) die het met de nieuwste spellen toch echt niet meer trekt. Ik weet redelijk zeker dat de GPU met enige afstand de beperkende factor is, maar ik heb geen PCIe poort. Mijn vraag is dus of ik mijn systeem nog iets langer kan laten meegaan met een goedkope upgrade van de videokaart. Relevante gegevens (als er nog meer van belang is, laat dan even weten hoe ik daar achter kan komen):

-Pentium 4 2.40 GHz
-1GB RAM
-Radeon 9700 Pro (ik weet eigenlijk niet in wat voor AGP poort die zit)

Omdat de Radeon al behoorlijk oud is heb ik goede hoop dat ik goedkoop een significante upgrade kan krijgen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer als ik lijsten videokaarten doorga, dus ik hoop dat iemand met enige ervaring hierin kan helpen.

Verwijderd

Je CPU, en ws. je geheugenbandbreedte gaat ook een forse bottleneck blijven met de nieuwste games.

Je zou een 1950Pro AGP kunnen halen. Zo duur zijn die niet. Maar je blijft achterlopen door de rest.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:30
Als je geen spellen speelt kan je lang vooruit met dit systeem,

Wil je bijblijven zal een upgrade toch onvermijdelijk worden, en met deze setup is een totaal nieuwe kast waarschijnlijk toch het meest geadviseerd.

Om te beginnen kan je dit doornemen :

HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2007

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 19:08
verwacht niet te veel van alleen een videokaart upgrade. Je zegt dat dit de bottleneck is, maar je algehele systeem is behoorlijk oud. Als je nu een nieuwe videokaart koopt, zijn je geheugen en CPU je bottleneck en een behoorlijke ook.

Zie ook bovenstaande :P koop een nieuwe PC ;) Als je het geld ervoor hebt that is.

[ Voor 15% gewijzigd door BlackBull op 08-11-2007 11:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hee, bedankt voor de reactie. Ik verwacht natuurlijk niet dat dit systeem de nieuwste games echt op maximale instellingen kan draaien-het gaat me er alleen om nu nog even een flinke upgrade te zien voordat het echt tijd wordt om een nieuw systeem aan te schaffen.

Heb even naar prijzen gekeken en de 1950 is inderdaad goed te betalen nu. Is dit ook een flinke upgrade over de 9700?

EDIT: Hm nog wat meer reacties, bedankt! Nieuw systeem zit er helaas nog niet in.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 11:19 ]

Verwijderd

Ja een 1950 Pro is flink sneller dan een 9700 Pro. Maar je gaat het volle potentieel er niet uit halen omdat de rest van je systeem oud is. Je kunt nu wel investeren maar het is echt prijstechnisch veel interessanter om dan maar te sparen en ineens een nieuwe PC te halen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Geheugen zal ook niet zoveel meer kosten (DDR1 gok ik), zou je die ook nog naar 2GB kunnen schoppen, alleen daar houd het wel op. Ga je dan overwegen om je CPU te upgraden, zou ik meteen kijken voor een nieuw (instap)model.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties weer, erg duidelijk allemaal. Wat ik nog niet had vermeld is dat mijn inkomen over een paar maanden flink omhoog gaat dus dan komen er weer heel wat nieuwe mogelijkheden. Ik zal het allemaal nog eens even goed overwegen.

Nog een vraagje: ik zie bij poort slot "AGP 8x". Betekent dit dat dit ondersteund wordt of dat ik dit echt moet hebben? Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor AGP poort ik heb.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 17:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je kunt er vrij veilig vanuit gaan dat je wel een AGP 8x geschikt slot hebt. Die Radeon 9700 is namelijk ook AGP 8x. En ik geloof dat zo'n beetje elk moederbord van na 2000 wel een 8x slot heeft.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

Kijk ook even of het voltage van het AGP slot overeen komt.

Maar persoonlijk zou ik het geld sparen en straks alles tegelijk aanpakken. Dan is het ook veel beter in verhouding met elkaar en heb je er meer aan.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 11:39 ]

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-07 08:55
Tja... ik zou denk ik toch even doorsparen voor een mobo/cpu/mem/gpu upgrade. Daar heb je veel meer aan. Gewoon een goedkoop moederbordje nemen, met een niet te dure processor. AMD of Intel, maakt niet zoveel uit. Dan neem je gewoon de PCI-e versie van de X1950Pro en 2GB RAM geheugen. RAM kost toch niks atm, DDR1 is wel wat duurder.
@hieronder, ik zou toch gaan voor AM2 ipv S939. Met S939 zit je nog vast aan DDR1 dat toch weer wat duurder is dan DDR2. Ook is het minder future-proof. Je zou op een AM2-mobo nog een Phenom kunnen plakken, dat lukt op een S939 niet. Was er trouwens nog een probleem met PCI-e 1.0a en 1.1 met 2.0 kaarten? Als dat wel zo is, kun je daar ook nog even op letten ;)

[ Voor 35% gewijzigd door FereiDON op 08-11-2007 12:04 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-04 21:10
@JeroenCottaar:
Ik heb onlangs zelf geupgrade van een P4 3,0Ghz systeem met 9800Pro naar een AMD X2 4200+ systeem met X1950Pro.

Als je zelf een beetje handig bent zou je ook kunnen overwegen om je P4 moederbord inclusief de Pentium 2.4 processor en je 9700pro te verkopen (via marktplaats of vraag& aanbod).
Voor een geringe meerprijs kun je dan een bijv. een AMD s.939 moederbord kopen met PCI-E (of AGP) poort met een gunstig geprijsde X2 (s939) dual core processor.

Voor die 9700pro zou ik dan x1950pro (AGP/PCI-E) kaartje aanschaffen (of als je nog een weekje kunt wachten een PCI-E HD3850). Het is echter dan raadzaam een goede A-klasse voeding te hebben.

<edit>
FereiDon was me voor

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Pagina: 1