Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belasting: Eerste keer Aangifte doen

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:50

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Topicstarter
Hier stond info die ik liever niet op internet wil hebben.

[ Voor 89% gewijzigd door TeGek op 20-11-2008 16:51 ]

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je plicht is om belasting te betalen. Niets horen van de belastingdienst is geen excuus om niet zelf activiteit te gaan ondernemen. Kijk gewoon eens op www.belastingdienst.nl.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
gambieter schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:32:
Je plicht is om belasting te betalen. Niets horen van de belastingdienst is geen excuus om niet zelf activiteit te gaan ondernemen. Kijk gewoon eens op www.belastingdienst.nl.
Volgens mij is het eerder omgekeerd als zij te laks zijn.
Maar zou het niet kunnen zijn datje nog in een grensgebied zit? Tijdens mijn studie werkte ik ook wat bij en de inkomsten waren te hoog voor huurtoeslag maar achteraf bleek dat ik doordat ik huurde, geen hypotheek had en enkel indirecte bankrekeningen ik niet belastingsplichtig was. Bel ze ff op die kunnen je dat vrij snel uitleggen. Daar komt bij als je baas het goed doet, betaald hij alles en zou je geen naheffing moeten krijgen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je zelf nog het een en ander kan afschrijven ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Het mag wat constructiever... TS stelt een vraag en geen uitnodiging om als <vulin> gekarakteriseerd te worden als voorbeeld voor een gehele populatie.
TeGek schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:30:
Nergens kan ik op de belasting dienst website informatie vinden over hoe en wat precies als je 18 word/pas bent.
Eigenlijk verandert er belastingtechnisch niet zo gek veel als je 18 wordt.

Als je gewoon in loondienst bent en je verder geen inkomsten, vermogen of huis hebt dan hoef je typisch geen aangifte te doen. Je kunt het even controleren door het aangifteprogramma te downloaden en globaal in te vullen. Zo zie je ook of je evt. wat terug kunt krijgen. Wanneer de belastingdienst er aanleiding toe ziet (lees: wanneer ze vermoeden geld van je te krijgen) dan krijg je een uitnodiging om aangifte te doen waar je verplicht bent om op in te gaan.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Rukapul schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:47:

Als je gewoon in loondienst bent en je verder geen inkomsten, vermogen of huis hebt dan hoef je typisch geen aangifte te doen. Je kunt het even controleren door het aangifteprogramma te downloaden en globaal in te vullen. Zo zie je ook of je evt. wat terug kunt krijgen. Wanneer de belastingdienst er aanleiding toe ziet (lees: wanneer ze vermoeden geld van je te krijgen) dan krijg je een uitnodiging om aangifte te doen waar je verplicht bent om op in te gaan.
zoals hierboven,vaak loont het wel om in te vullen omdat je vaak wel iets terug krijgt,en iedere euro is er 1,ik heb het ook een hele tijd niet gedaan tot ik het voor de gein eens invulde en paar honderd euro terug kreeg,als je niets speciaals hebt zoals hierboven is het invullen ook zo gebeurd,zoek gewoon je inkomsten even op (jaar opgaaf) en het programma verteld je wel wat je verder moet weten :) standaard betaal je tot zover ik zie eigenlijk altijd teveel,dus zolang jij niets laat horen vind de belasting het best ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 08-11-2007 10:51 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• TeGek

TeGek

Topicstarter
[...]

Het mag wat constructiever... TS stelt een vraag en geen uitnodiging om als <vulin> gekarakteriseerd te worden als voorbeeld voor een gehele populatie.

[...]

Heel erg bedankt Rukapul,
Op het moment ben ik alleen in loon dienst en ben pas plan volgend jaar te gaan kijken naar een (huur)woning.
Ik ga toch even de tool downloaden en invullen,Even kijken of er wat uitkomt. :-) misschien zit er nog wel een leuk extratje in zoals Mrsar zei :-)

[ Voor 3% gewijzigd door TeGek op 08-11-2007 10:54 . Reden: aanvulling en typos ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd zolang je geen bericht hebt gehad en geen speciale opgaven hebt dan hoef je volgens mij niet perse aangifte te doen. De belasting wordt dan namenlijk al via je baas verekend.

Het kan echter wel zin hebben om gewoon aan het eind van het jaar als je je Jaaropgaaf krijgt deze in te vullen in het belasting programma om te kijken of je wat terug krijgt. ( Let ook op mogelijke aftrekposten, zie hiervoor het belasting topic ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Als je slechts een deel van het jaar gewerkt hebt, kun je vrijwel altijd geld terugkrijgen van de Belastingdienst.

Verder: je bent niet verplicht aangifte te doen, tenzij de Belastingdienst je dit oplegt. Dus zolang je niets hoort van de Belastingdienst, hoef je geen aangifte te doen, maar mag het wel.

Overigens, als je 'n paar jaar vrijwillig aangifte gedaan hebt, is de kans groter dat je daarna verplicht aangifte moet doen, ze hebben je dan a.h.w. "in de smiezen". Het is dus mogelijk om de Belastingdienst legaal geld te onthouden. Als je bijv. in 2004 een groot bedrag hebt gekregen (bijv. achterstallige betaling), waar je eigenlijk een hoger percentage belasting over zou hebben moeten betalen, maar je hoeft geen aangifte te doen, vervalt hun recht op inkomstenbelasting in 2009 of 2010. Dit is legaal, maar dit zijn natuurlijk wel uitzonderingssituaties.

Zorgtoeslag: hierop vervalt je recht als je meer dan € 26.071 (2007) bruto per jaar verdiend (€ 1998 bruto per maand). Als je dat als 18-jarige verdiend, doe je 't niet slecht :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]
Sorry, maar volgens mij lees je veel meer in mijn reactie dan er staat. Ik waarschuw de TS juist dat men dit niet snel zal accepteren als excuus en dat het verstandiger is om zelf activiteit te ondernemen.

Dit is vergelijkbaar met de plicht die je hebt om je inkomsten en dergelijke aan te geven, het is niet zo dat de Belastingdienst deze moet opsporen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TeGek

TeGek

Topicstarter
Ardana schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:01:
Zorgtoeslag: hierop vervalt je recht als je meer dan € 26.071 (2007) bruto per jaar verdiend (€ 1998 bruto per maand). Als je dat als 18-jarige verdiend, doe je 't niet slecht :P
In het "Wat verdient een IT'er" Topic heb ik me salaris neergezet, Ik krijg €1995 Bruto,als ik de applicatie gebruik om het te bereken zegt de applicatie dat ik minder als 7 euro kan krijgen en dat dit niet wordt uitbetaalt o.i.d.( Was nu een maandje geleden, Kan het bedrag fout hebben.)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

gambieter schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:15:
[...]Dit is vergelijkbaar met de plicht die je hebt om je inkomsten en dergelijke aan te geven, het is niet zo dat de Belastingdienst deze moet opsporen :) .
Dit is dus alleen waar als de Belastingdienst je de plicht op legt om aangifte te doen. Doen ze dat niet (en dat is bij verreweg het grootste deel van de bevolking het geval), hoef je dus (bij mijn weten) geen aangifte te doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

TeGek schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:16:
[...]

In het "Wat verdient een IT'er" Topic heb ik me salaris neergezet, Ik krijg €1995 Bruto,als ik de applicatie gebruik om het te bereken zegt de applicatie dat ik minder als 7 euro kan krijgen en dat dit niet wordt uitbetaalt o.i.d.( Was nu een maandje geleden, Kan het bedrag fout hebben.)
Hou even in de gaten wat de limiet wordt van 2008. Er staat al een rekenprogramma voor '08 maar die hanteert dezelfde voorwaarden als '07 op dit moment. Ook de bedragen die je ontvangt kloppen daar nog niet.

heb je de definitieve beschikking over '06 al ontvangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 16:22 ]

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

TeGek schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:16:
[...]

En je zou dan ook verder kunnen kijken, je kan bijvoorbeeld de premie's die je betaald voor je ziektekosten verzekering invullen als aftrekpost, dan heb je kans dat je bruto inkomen lager wordt (voor de belasting dienst) en dat je daardoor minder belasting hoeft te betalen dan je gedaan hebt en daarom wat terug kan krijgen. Voordat je dat gaat doen is het misschien makkelijk om te wachten tot het "Grote belastingaangifte 2008" topic geopend wordt.... dan kan ook adv het nieuwe aangifte programma tips gegeven worden
Pagina: 1