Toon posts:

Linux Server instabiele netwerk verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers

ik zit bij een klant met het volgende probleem. deze klant heeft een linux server met debian
nou is het zo dat de netwerk verbinding erg instabiel is. maar op het moment ik een ping aanzet
vanaf het werkstation naar de linux server is en blijft de verbinding goed. ik ben een noob qua
linux betreft. ik heb inmiddels wel al de netwerk kaart vervangen en wat basis netwerk configuratie
dingen gececkt maar zo niet echt iets kunnen vinden. wie kan mij een beetje op weg helpen.
de server draait een progresql server en een fileshare server. bij allebij is de verbing instabiel.

alvast bedankt voor de reacties

Verwijderd

ping 's met steeds grotere packets, soms begint ping dan ook errors te geven op een brakke verbinding.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat zeggen je interface statistieken. crc error en dat soort zooi?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:53

lier

MikroTik nerd

Op basis waarvan heb je de conclusie getrokken dat de netwerkverbinding instabiel is ?
Kan je misschien een omschrijving geven van wat je ziet/vast stelt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik neem aan dat er een switch tussen de server en het werkstation staat. Op welke port snelheid staat deze ingesteld op de poort van de server. Als dat Auto is, zet hem dan eens op 100Mbit Full duplex, of indien mogelijk 1Gbit.
Dit soort problemen zijn over het algemeen te wijten aan foutieve speed & duplex negotiations.

Je kan op de linux server ook de instelling zetten indien de switch niet manageble is. Is alleen wat lastiger

Verwijderd

Topicstarter
Ik stuur gewoon een standaart ping en dan gewoon oneindig het vreemde is dat dan de verbinding met de server constant open staat en als ik die ping uit zet dat hij dan in slaap valt

Verwijderd

Topicstarter
alle hardware die er tussen staat heb ik verandert de switch is niet in te stellen. idd heb ik ook aan half duplex gedacht maar heb geen flauw idee hoe ik dat in de linux server moet veranderen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:53

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:04:
Ik stuur gewoon een standaart ping en dan gewoon oneindig het vreemde is dat dan de verbinding met de server constant open staat en als ik die ping uit zet dat hij dan in slaap valt
Als dit serieus bedoeld is...koop een wekker !?

Wie is "hij" ?
Wie of wat valt in slaap ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:04:
Staat de NIC misschien zo ingesteld dat hij na een tijdje idle'en zichzelf uitschakelt?

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal serieus maar als ik de ping op het ene werkstation aanzet dat blijft wat werkstation goed draaien en als ik op een ander werkstation de ping niet aanzet heeft deze de hele tijd problemen

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij vertellen hoe ik het duplex verhaal in vista kan veranderen?

Verwijderd

Klik op Start (Startlogo, linksonder in uw scherm)
Ga vervolgens naar Netwerk
En dan naar het Netwerkcentrum van Vista
Klik op Status weergeven
Klik op Eigenschappen - Waarschuwingsscherm: Klik OK
Vervolgens kiest u voor Configureren
En u gaat naar het tabblad Geavanceerd
Kies bij Eigenschappen voor: Verbindingssnelheid & duplex
Bij Waarde kunt u nu voor 10(of meer) Mbps half duplex kiezen
Klik tenslotte op Ok en Sluiten

Bron: http://www.computerhandle...m-half-duplex-10mbps.html

1 min op google 8)

Verwijderd

Topicstarter
sorry bedoel linux

zon noob ben ik gelukkig niet

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 16:37 ]

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 08:04
Check of je duplicate IP's hebt. Als jij een ping start, ga je altijd dezelfde arp entry houden van het adres dat reageert. Het kan zijn dat die 2 network devices perfect reageren op ping, maar de services erop zijn verschillend, waardoor het wel eens werkt, en eens niet werkt (ander mac adres in arp table)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bekeken en er zijn geen enkele duplicate ip`s vreemd want de theorie zou wel kloppen.

Verwijderd

Check eerst je duplex instellingen met

ethtool eth0

M

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 08:04
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 16:35:
Ik heb het bekeken en er zijn geen enkele duplicate ip`s vreemd want de theorie zou wel kloppen.
Het kan ook een managed switch ofzo zijn die dit veroorzaakt he. Check gewoon eens de arp tabellen op een client pc wanneer het niet werkt, en vergelijk die met het mac-address van de server.

Een tool als wireshark / tcpdump draaien op de server kan je ook al een stuk verderhelpen. Dan kan je op packet-niveau gaan kijken.

Verder: geen rare berichten in dmesg ?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Pagina: 1