Pc doet niks, alleen zonder cpu...

Pagina: 1
Acties:

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 08:35
Beste mensen, ik heb inmiddels al verschillende vergelijkbare topics en ook de faq doorgenomen. Echter kan ik niet precies hetzelfde probleem terugvinden. Ik heb het volgende probleem met de volgende config:

Intel q6600 @3,2
Sunbeam Tower 120
Gigabyte p35 ds4
2 x 1gb corsair
Nexus NX-8060, 600 Watt psu
XFX 8800GTS

Een tijdje geleden zat ik een uurtje of zo wat te browsen, en ineens viel de pc uit. Als ik hem dan aan probeer te zetten, flitst het power ledje en zie ik de fans van de videokaart en voeding nog geen kwart slag draaien. Vervolgens gebeurt er helemaal niks, geen piepjes of zo.

In eerste instantie dacht ik de voeding, maar met een andere voeding gebeurt precies hetzelfde. Een cmos reset levert ook niks op. Als ik de videokaart en het geheugen uit het mobo haal. Precies hetzelfde, nog steeds geen enkele piep. De cpu fan wel of niet aansluiting heeft ook geen enkele invloed.

Haal ik echter de cpu eruit en probeer ik dan te booten, gaan en blijven de fans aan, maar nog steeds geen piepjes. Hetzelfde gebeurt ook wanneer de cpu erin ligt maar de extra stroomvoorziening voor de cpu niet aangesloten wordt.

Is nou het mobo kapot of de cpu? Iemand enig idee?

Ps. Over de overclock, standaard voltages, bleef mooi 50 graden na enkele uren orthos.

:'(

Verwijderd

testen met een andere processor.... dan de oude weer terug.

• lordloeder
Ok, maar dan moet je ook snel aan eentje komen. Of zijn er hier mede tweakers in de buurt die hun proc ter beschikking stellen? Zijn er zaken die dit misschien zouden willen uitvoeren?

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:58
Ten eerste lijkt het mij handig om de medetweakers te vertellen waar in de buurt je woont.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

CPU's gaan zelden kapot...moederborden en voedingen des te meer.

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Grappig, ik las je topictitel iets te snel en dacht er stond: Pc doet niks zonder cpu...

Ontopic:
Vervelend voor je, dit probleem. Ik zal mijn geld zetten op een defect moederbord, dat is iets wat veel vaker voorkomt dan een kapotte cpu. Probeer anders eerst het mobo te testen. Misschien heb je een computershop in de buurt? Zoiets hoeft niet duur te zijn omdat het snel duidelijk is.

• lordloeder
Ok, zou het soms de aansluitingsvoeding / connector op het mobo zijn voor de cpu? Dit zou gewoon betekenen dat ik dan me mobo moet vervangen. Maar dan moet ik inderdaad even ergens een cpu vandaan halen.

Nog wat tweakers in de buurt van z-limburg met een core2duo? ;)

• Vohaul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 08:08
Lordloeder heeft net z'n proc op mijn mobo getest, en daar werkt hij gewoon. Dus is inderdaad het moederbord stuk. Wordt een rma gevalletje ;)

• lordloeder
Ok bedankt allemaal voor de tips, we zien wel hoe de rma gaat aflopen. ;)

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 18:02
Ik zag dat je je proc hebt overgeclocked... dit kan de reden zijn van een stervend mobo.

Offtopic:

Kunnen fabrikanten trouwens achterhalen of je aan het clocken geweest bent? Als je je bios namelijk reset dan kan een mobo fabrikant al niet meer achterhalen of de instellingen schadelijk waren.

Een processorfabrikant heeft volgens mij ook een lastige taak om te controlleren of iemand zijn proc (opzettelijk) heeft verprutst.

Ik vraag mij namelijk wel eens af in hoeverre de problemen die ik op tweakers tegenkom door de user zijn verwekt.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 07:42
Retaliator schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 09:37:
Ik zag dat je je proc hebt overgeclocked... dit kan de reden zijn van een stervend mobo.

Offtopic:

Kunnen fabrikanten trouwens achterhalen of je aan het clocken geweest bent? Als je je bios namelijk reset dan kan een mobo fabrikant al niet meer achterhalen of de instellingen schadelijk waren.

Een processorfabrikant heeft volgens mij ook een lastige taak om te controlleren of iemand zijn proc (opzettelijk) heeft verprutst.

Ik vraag mij namelijk wel eens af in hoeverre de problemen die ik op tweakers tegenkom door de user zijn verwekt.
Volgens mij kunnen ze dat gewoonweg niet zien. Iig niet op het eerste gezicht. Als er (voor langere tijd) een te hoog voltage op heeft gestaan zullen ze daar waarschijnlijk wel achter kunnen komen door te gaan testen, maar ze zullen heel vaak die moeite simpelweg niet nemen neem ik aan.

Er zijn ook aardig wat mensen die hem gewoon hebben ge-RMA'ed en een nieuwe terug krijgen..

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 17:34
Fabrikanten promoten steeds hoe goed hun bord wel niet overclockt.
Lijkt me dus dat dit onder garantie is...

• Vohaul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 08:08
Aangezien het bord nog niet zo oud is (2 maanden in gebruik of zo), lijkt het me eerder een component dat van start af aan al tegen het kapot gaan aanzat. Zolang je binnen de specificaties van het mobo blijft, moet overklokken niet uitmaken.

• lordloeder
Betreffende de overklok, deze is alleen via multiplier geweest. Voltage hoefde niet eens omhoog. Mobo krijgt hier dus niet echt wat van mee.

nogmaals bedankt voor de reacties en het was inderdaad het mobo... wel dom dat de fabrikant dat dan weer niet in hun troubleshooting guide zet.
Pagina: 1