Toon posts:

Peering en hollandse ISP's

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij opvalt is dat er veel goedkope ISP zijn, maar wat ik me hard afvraag is hoe het dan zit met de peering van deze ISP's van een peering die 3x de wereld om gaat is funest voor de game.

zo ook bij mij wat ik nu de laatste tijd merk met World of warcraft waar bij de server in parijs staat.
als ik een trace route doe krijg ik dit:
Tracing route to host-55.wow-europe.com [80.239.179.55]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms local.gateway [local ip]
2 24 ms 24 ms 16 ms 84.245.2.1
3 16 ms 16 ms 16 ms extreme-vlan211.tc1.cambrium.net [82.197.223.25]
4 16 ms 16 ms 17 ms Vlan186.msfc1.AD1-Amsterdam.teleglobe.net [80.231.82.229]
5 17 ms 16 ms 18 ms if-4-1.core2.AD1-Amsterdam.teleglobe.net [80.231.82.170]
6 43 ms 17 ms 17 ms if-11-0.icore1.AD1-Amsterdam.teleglobe.net [80.231.81.26]
7 16 ms 16 ms 17 ms ix-2-0-500.core1.AD1-Amsterdam.teleglobe.net [80.231.80.10]
8 17 ms 17 ms 17 ms adm-bb2-link.telia.net [80.91.254.130]
9 27 ms 26 ms 26 ms prs-bb1-link.telia.net [80.91.254.213]
10 32 ms 28 ms 27 ms prs-b4-link.telia.net [213.248.65.222]
11 1412 ms 27 ms 41 ms prs-tc-i2-link-telia.net [80.91.250.34]
12 ^C
en het oude programma "NEOTRACE" geeft dit.
Afbeeldingslocatie: http://www.daanski.nl/images/neotrace.JPG

deze route had speedlinq ook

Zo ver ik weet had @home dat niet maar, @home is voor mij GEEN optie omdat wij geen extra tv kabel wensen(wat in mijn ogen een glas harde koppelverkoop is, wat verboden is in Nederland)

Nu is mijn vraag kunnen jullie mij meer info geven (wat ook voor andere geld) welke ISP de peering beter heeft om daar een abo te nemen?
Want voor mij geld, ik betaal liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit (wat in mijn ogen een slechte peering is).

[ Voor 0% gewijzigd door een moderator op 07-11-2007 23:23 . Reden: quote fix ]

Verwijderd

Die neotrace heeft het natuurlijk niet bij het juiste eind.
Volgens het plaatje loopt het van almere naar stockholm, van stockholm naar parijs, van parijs naar chicago, en van chicago weer terug naar parijs.

Maar kijk eens naar de ip-adressen met hun hostname:
Je hebt zelfs tweakdsl, van cambrium wat volgens de whois informatie in almere zit. (whois 84.245.2.1) Vervolgens slaat ie die dingen met amsterdam over ofzo, want de eerstvolgende is die van telia, welke volgens de whois in stockholm zit. Dat 80.231.80.10 zit vervolgens weer in Canada volgens de whois informatie.

Kortom, dat neotrace kijkt alleen naar de plaatsnamen in de whois informatie van de ip-adressen. En dat klopt natuurlijk niet.

Zoieso is de route die je packetjes afleggen niet boeiend, maar de latency ('ping tijd') wel. Je kunt ook met maar 4 hops en de servers met een paar meters verwijderd ook latency van 200ms hebben als de routers het druk hebben.

En @home heeft dezelfde route naar die server:
..
5 bb2-ae0-0.amsix-telecity.home.nl (213.51.158.102) 32.841 ms 33.240 ms 33.615 ms
6 prs-bb2-link.telia.net (80.91.252.39) 43.135 ms 23.730 ms 32.614 ms
7 prs-b4-link.telia.net (213.248.65.226) 33.288 ms 33.722 ms 47.470 ms
8 prs-tc-i2-link-telia.net (80.91.250.34) 39.449 ms 39.886 ms 40.270 ms
..

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Geen enkele van deze IP's zit buiten de EU. Dat kan niet met deze latency (pingtijden) en ook in de namen zie ik geen plaatsen buiten de EU. Ergens heeft iemand de whois info verkeerd staan waar je hele analyse nu op gebaseerd is.

In je trace zie je Amsterdam (van Teleglobe naar het Telia netwer (Adm = Amsterdam)) en daarna Prs wat Parijs is.

Gaat om de WoW servers, is veel over geschreven al. Ze zijn zo verstandig om ze bij een Internationale carrier (Telia) onder te brengen in Parijs..... Elke ISP die dus naar Telia netwerk een route heeft via transit dat toevallig op de USA met Telia koppelt gaat via de USA dan.

Komt niet heel veel voor die situatie, maar kan voorkomen. Echter gaat het vanaf Cambrium zo te zien het meest optimaal zelfs als het zou kunnen lopen. Overigens is Telia geen peering voor een ISP, daar zijn ze veel te groot voor. Telia is een internationale carrier voor onder andere IP transit verkeer en dat kan je als ISP bij ze kopen.

Peering is uitwisselen verkeer. Daar zijn vele type in qua manieren maar ook of er wel/geen geld mee gemoeid is.

Elke ISP heeft peerings meestal in Nederland om verkeer met elkaar tegen minimale kosten uit te wisselen, vaak over de AMS-IX, NL-IX met elkaar als gezamenlijk middelpunt. Om bestemmingen/netwerken/IP-adressen te bereiken buiten dat domein kopen ze IP-transit in bij een of meerdere grote internationale netwerken (of via een andere partij dat weer inkoopt bij).

Tussen die netwerken zit ook weer peering, ze handelen verkeer af op één of meerdere punten met elkaar. Als een partij zelf niet groot genoeg is kan het zijn dat zelfs zo'n netwerk weer transit inkoopt bij een nog grotere om de laatste bestemmingen te kunnen bereiken wereldwijd. En waar hardware + glasvezel + beheers kosten mee gemoeid zijn om zo'n netwerk te bouwen en beheren gaat peering dan ook om geld meestal. Alleen als beide gelijk zijn (verkeer hoeveelheid uitgewisseld gelijk of beide worden er in gelijke mate beter van) wil het wel eens zonder kosten zijn tussen netwerken internationaal gezien.

Het is een grote wereld, grote en kleine spelers en een dunne balans wat constant in beweging is :)

[ Voor 84% gewijzigd door bjck op 07-11-2007 23:36 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
maar wat funest is denk ik voor de online gamer die graag een lage latecy wil houden met de servers waar dan ook in de wereld.

• bjck
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:56:
maar wat funest is denk ik voor de online gamer die graag een lage latecy wil houden met de servers waar dan ook in de wereld.
Daarom kan bijh het kiezen van een ISP deze informatie best belangrijk zijn. Alleen is het slecht uit te zoeken en navragen heeft geen zin. En daarbij kan het de volgende dag anders lopen omdat ergens een route niet meer gebruikt wordt omdat netwerk engineers verkeer over een andere kant loodsen om tig mogelijk redenen.

Al is het plaatsen van WoW servers in alleen het netwerk van Telia ook minder handig gekozen ben ik van mening. Beter was geweest een hosting provider met meerdere partijen zoals Telia als koppeling.

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe gaat het dan met queke en counter strike en silk road maar het lijk of ik die niet hoor.

• bjck
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:49:
maar hoe gaat het dan met queke en counter strike en silk road maar het lijk of ik die niet hoor.
Hangt er helemaal aan in welk netwerk aan het internet die server waar je op speelt hangt.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
bjck schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:59:
[...]

Daarom kan bijh het kiezen van een ISP deze informatie best belangrijk zijn. Alleen is het slecht uit te zoeken en navragen heeft geen zin. En daarbij kan het de volgende dag anders lopen omdat ergens een route niet meer gebruikt wordt omdat netwerk engineers verkeer over een andere kant loodsen om tig mogelijk redenen.

Al is het plaatsen van WoW servers in alleen het netwerk van Telia ook minder handig gekozen ben ik van mening. Beter was geweest een hosting provider met meerdere partijen zoals Telia als koppeling.
Inderdaad een beetje dom, maar er zal wel 1 of andere deal achter zitten, bedoel als er 1 partij is die met niemand peered is het Telia wel.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
Punica- schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:57:
[...]

Inderdaad een beetje dom, maar er zal wel 1 of andere deal achter zitten, bedoel als er 1 partij is die met niemand peered is het Telia wel.
Bijna iedereen heeft peering met telia of teliasonera. Telia heeft een zeer stabiel europees netwerk met aansluitingen in de US en Asie. Daarnaast zitten ze ook gewoon op de AMS-IX dus bijna alle Nederlandse isp's peeren ermee. Telia is echt GEEN kleine jonge in de europese carrier wereld, en ze hebben een betere policy dan bijvoorbeeld Level3 dat soms denkt dat ze de baas zijn. Ik denk ook dat ze voor asie/us wel gewoon een andere isp gebruiken.

• Punica-
GrooV schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:50:
[...]

Bijna iedereen heeft peering met telia of teliasonera. Telia heeft een zeer stabiel europees netwerk met aansluitingen in de US en Asie. Daarnaast zitten ze ook gewoon op de AMS-IX dus bijna alle Nederlandse isp's peeren ermee. Telia is echt GEEN kleine jonge in de europese carrier wereld, en ze hebben een betere policy dan bijvoorbeeld Level3 dat soms denkt dat ze de baas zijn. Ik denk ook dat ze voor asie/us wel gewoon een andere isp gebruiken.
Mijn god, hoe KOM je hierbij ???

Telia heeft absoluut geen open peering policy, en omdat ze op de AMS-IX zitten wil dat echt niet zeggen dat ze zomaar met iedereen peeren.

Telia heeft een wereldwijd stabiel en snel netwerk inderdaad, en je mag flink dokken om daar gebruik van te maken.

Level3 heeft overigens een vergelijkbare peering policy, maar imo een beter netwerk in EU / USA. Azie kan ik minder goed over oordelen.

TeliaDenmark peert sneller, maar ook absoluut niet snel, maar met het teliacarrier netwerk krijg je dus never nooit simpel peering.

Bekijk bijv de policy van het Carrier netwerk maar eens : http://tinyurl.com/ys3v36 Ongeveer geen nederlandse ISP die daaraan voldoet.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 14:23
GrooV schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:50:
[...]
Daarnaast zitten ze ook gewoon op de AMS-IX dus bijna alle Nederlandse isp's peeren ermee. Telia is echt GEEN kleine jonge in de europese carrier wereld, en ze hebben een betere policy dan bijvoorbeeld Level3 dat soms denkt dat ze de baas zijn. Ik denk ook dat ze voor asie/us wel gewoon een andere isp gebruiken.
Zoals eerder geschreven is een fysieke connectie op een IX *NIET* hetzelfde als een peering hebben.
Peerings zijn meestal ook een "mutual intrest" gebaseerd, zomaar peeren om te peeren zit er niet in tenzij je gewoon financieel een pak dokt om te MOGEN peeren...

• GrooV
Punica- schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:21:
[...]

Mijn god, hoe KOM je hierbij ???

Telia heeft absoluut geen open peering policy, en omdat ze op de AMS-IX zitten wil dat echt niet zeggen dat ze zomaar met iedereen peeren.
Dude open peering != goede peering

Isp's die met Telia peeren:
@home
KPN
DEMON
Versatel
UPC

Daarnaast hebben de meeste isp's gewoon transit liggen, zoals bijvoorbeeld leaseweb oid. Casema heeft bijvoorbeeld maar 6 peer's

Dit is trouwens alleen maar inkomend verkeer, uitgaand is niet op te vragen

[ Voor 29% gewijzigd door GrooV op 08-11-2007 13:54 ]

• Punica-
GrooV schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:47:
[...]

Dude praten != weten waar je het over hebt.

Ga even de klepel zoeken ofzo.

• Punica-
[...]

@home
KPN
DEMON
Versatel
UPC

Daarnaast hebben de meeste isp's gewoon transit liggen, zoals bijvoorbeeld leaseweb oid. Casema heeft bijvoorbeeld maar 6 peer's

Dit is trouwens alleen maar inkomend verkeer, uitgaand is niet op te vragen
Casema heeft maar 6 peers :D Met die uitspraak maak je jezelf al compleet ongeloofwaardig.

Verder hebben bovengenoemde partijen Transit van Telia geen peering.

• GrooV
Punica- schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:01:
[...]

Casema heeft maar 6 peers :D Met die uitspraak maak je jezelf al compleet ongeloofwaardig.

Verder hebben bovengenoemde partijen Transit van Telia geen peering.
Het is informatie die op het internet bekend is over die isp, het kan zijn dat ze verschillende netwerken gebruiken per ip range oid. Daarnaast zoals ik onderaan zeg, dit zijn inkomend publieke peers geen private peers.

Verwijderd

GrooV schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:08:
[...]

Het is informatie die op het internet bekend is over die isp, het kan zijn dat ze verschillende netwerken gebruiken per ip range oid. Daarnaast zoals ik onderaan zeg, dit zijn inkomend publieke peers geen private peers.
Je weet ook dat er een verschil is tussen transit en peering? Zoals Punica al aangeeft is er voor zover ik weet geen enkele ISP in .nl die een peering heeft met Telia. Wellicht KPN als onderdeel van KPN eurorings ofzo, of Tiscali via Tiscali Transit.

• bjck
[...]

@home
KPN
DEMON
Versatel
UPC
Dus deze ISP's nemen blijkbaar transit af van Telia inderdaad.

Maar om een goede directe verbinding te hebben naar bijvoorbeeld de WoW servers in Parijs in het Telia netwerk hoef je echt niet bij zo'n ISP te zitten perse. In het voorbeeld zie je al dat Cambrium (TweakDSL) transit koopt bij Teleglobe (ook enorm netwerk internationaal) en die hebben een koppeling (peering) in Amsterdam met Telia weer.

Alleen als je ISP Cogent gebruikt, bij mijn weten, gaat het verkeer van Cogent naar Telia via de USA.

[ Voor 7% gewijzigd door bjck op 08-11-2007 16:30 ]

Pagina: 1