[XP] Dynamic disk wordt niet herkend bij installatie*

Pagina: 1
Acties:
  • 886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WolterB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Na het bijna overlijden van mijn oude IDE-harddsk heb ik besloten om een nieuwe schijf aan te schaffen.
Dit is een Hitachi 500 GB T7K500 5050VLA360 (SATA300 - 16 MB) geworden.
Deze schijf is aangesloten op het volgende moederbord: ASRock AM2NF3-VSTA (nForce3 250 - S.AM2)

Nu ben ik bekend met de problemen die de Windows XP (SP2) installatie kan geven bij een nforce3-chipset, dus dacht ik alle voorzorgsmaatregels genomen te hebben door een diskette te maken met de bijgeleverde software van ASRock, maar wanneer ik de installatie run en op F6 druk kan ik geen toegang krijgen tot de harde schijf.

Vervolgens heb ik geprobeerd de drivers te slipstreamen op de XP-installatie CD en hier lijkt het tijdens het laden van deze drivers ook goed te gaan. Ik zie de schijf staan bij het keuze-menu, maar krijg, wanneer ik de schijf probeer te accessen de melding dat ik geen toegang heb (zie onderstaande links)
http://monsternextdoor.student.utwente.nl/DSC01533.JPG
http://monsternextdoor.student.utwente.nl/DSC01534.JPG

Ik kan via mijn oude XP-installatie wel toegang kijgen tot deze schijf en heb deze al netjes geformatteerd (normale format, geen quick) en gepartitioneerd.

Ook heb ik geprobeerd de SATA-optelling opzowel RAID als non-RAID te zetten en heb ik mijn IDE-devices in de BIOS uitgeschakeld. Ook in andere topics op tweakers kwam ik geen toereikende oplossing tegen, vandaar dat ik hier vraag of iemand een idee heeft hoe ik toch XP op mijn schijf geïnstalleerd kan krijgen.

Desktop | MediaCenter | Server | Laptop

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik had een soortgelijk probleem met mijn WinXP-installatie, dat kwam omdat Windows (met SP2) de sata-controller van de P5B Deluxe niet herkende. Ik heb de sata-controller drivers op een diskette gezet. Als je net bezig bent met de installatie vraagt setup om op een knop te drukken om andere drivers ook te laden en dan laad je die van de diskette.

Waarom is je harde schijf trouwens een dynamisch volume? Ik meen me te herinneren dat daar bij mij altijd primaire partitie staat.

Je zou terug kunnen gaan en de partitie die er staat verwijderen en een nieuwe partitie aanmaken van alle lege ruimte.

[ Voor 27% gewijzigd door Megaflix op 07-11-2007 20:35 ]

• WolterB
Drivers laden van diskette geeft geen uitkomst, zoals ik ook in mijn startpost aangeef, ook de geslipsreamde drivers bieden geen uitkomst.

Ja dat hoort er voor zover ik weet ook te staan. Daar lijkt het ook fout te gaan bij deze installatie. Heb er al een aantal huisgenoten naar laten kijken, maar geen van hen heeft enig idee hoe dit kan komen. Ook is het vreemd dat er geen driverletter voor de schijf staat en dat de verschillende partities niet herkend worden.

• Megaflix
kun je dat dynamisch volume niet verwijderen en een nieuwe partitie aanmaken en die formatteren?

• WolterB
Ik denk dat dat inderdaad de oplossing kan zijn ja. Alleen kan ik hem met de Diskmanager van Windows niet naar een standaardvolume converteren, ga zo Partition Magic proberen of dit wil.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02 22:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je ook kan doen is een zero fill format met het tooltje van je hard disk fabrikant. Zouden ook je partities weg moeten zijn. Duurt wel ff. Wel vreemd dat je je dynamische schijf niet meer kan gebruiken in je OS die hem gemaakt heeft.

Dynamische schijven zijn een ramp voor Windows om op te installeren, nooit toegang op, geen ondersteuning voor namelijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

WolterB schreef op woensdag 07 november 2007 @ 20:53:
Alleen kan ik hem met de Diskmanager van Windows niet naar een standaardvolume converteren
Nope, dan kan je 'm alleen verwijderen en vervolgens een basic volume aanmaken.
Volgens mij vreet PM die dynamic disk ook niet.

Ik heb je topictitel overigens maar even geconcretiseerd (scrabblewaarde 2999) :P

Zo komt er tenminste niemand met de suggestie dat je RAID drivers moet laden terwijl dat je probleem helemaal niet meer is ;)

[ Voor 24% gewijzigd door alt-92 op 07-11-2007 22:42 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• WolterB
Dank voor het wijzigen van de titel. Heb inmiddels de partities verwijderd en er een eenvoudig volume van gemaakt.
Op de één of andere wijze wilde de windows setup nu niet eens meer laden, heb daar totaal geen verklaring voor. Alleen wanneer er een ATA-schijf in zit (dus geen CD-drive) kwam e installatie voorbij het controleren van de hardware.

Heb nu (hopelijk) tijdelijk WinXP op een ATA schijfje geïnstalleerd en hoop dat ik met een evt. omweg nu alsnog de installatie op mijn SATA-schijf kan voltooien. Ik laat hier in ieder geval weten of het met een omweg wel lukt.

• Megaflix
Imagefile maken en die op je andere schijf zetten en hem daar dan vanaf laten booten?

• WolterB
Dat is inderdaad nog een optie. Na alles wat ik tot op heden geprobeerd heb zie ik de volgende problemen/oplossingen.

Na een stroomstoring was mijn moederbord overleden en heeft mijn oude ATA-schijf het min of meer begeven, mogelijk heeft mijn voeding ook nog een opdonder gehad waardoor deze vreemde problemen ontstaan. Hierna zijn het mobo, geheugen, CPU + koeler en de HDD vervangen -> testen met andere voeding?

Image van huidige install maken en deze op de SATA-schijf zetten
Kijken of Vista wel wil installeren en vanuit daar verder proberen.

• WolterB
Andere voeding testen gaf hetzelfde probleem, maar met zowel mijn oude ATA als de SATA schijf aangesloten kon ik opeens wel de install uitvoeren.

Dit is gelukt, maar een oude WinXP op de C-partitie en eentje op de G-partitie is niet handig en totaal niet functioneel.
Als laatste mogelijkheid heb ik geprobeerd het hele volume weg te gooien bij schijfbeheer en opnieuw een install runnen zonder de ATA schijf erin en wonder boven wonder lijkt hij het nu te doen.

Wanneer ik de schijf niet had geformatteerd in WinXP zou ik dus waarschijnlijk deze problemen niet gehad hebben..

Pagina: 1