Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 22:25
Ik heb aanstaande maandag 2 arbeidsvoorwaarden gesprekken. 1 daarvan vindt plaats in België, en 1 in Nederland. Op mijn gevoel afgaande heeft het Nederlandse de voorkeur, maar waarschijnlijk zal het Belgische bedrijf meer betalen (+lease wagen).

Ik heb smorgens een gesprek bij het Belgisch bedrijf, en smiddags bij het Nederlandse. Nu heb ik bij beide een loonindicatie moeten geven, en daarop heb ik gezegd dat tussen de 1800-2000 me schappelijk leek. Nu vraag ik me af hoe ik deze gesprekken moet aanpakken. Kan ik met het Belgische aanbod mijn kansen op een hogere verloning bij de Nederlandse firma verhogen?

En moet of kan ik op beide plaatsen ook vermelden dat er meerdere partijen in het spel zijn?

Ik heb al iets gevonden hoe je het arbeidsvoorwaarden gesprek kan aanpakken, maar niet specifiek over het vermelden van andere partijen. En of het mogelijk is om deze andere partij als eventuele hefboom te gebruiken.

PS: het gaat hier om een starter ;) dus buiten stages en vakantiewerk geen werkervaring, ook niet met dit soort gesprekken dus :D

Everything is possible if you really want it.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Let er wel op dat je met het werken in een ander land (al hebben BE en NL daar behoorlijk goede afspraken over) er belasting technisch een hele hoop kan verschillen die niet direct met een brutoloon indicatie te zien zijn.

Een loonindicatie is altijd lastig - al heb je vaak als starter weinig te kiezen/onderhandelen. Maar je pint je al wel erg snel vast op een bepaalde schaal - ook je gesprekspartner plaatst je al direct in een schaal (goedkoop - normaal - te duur) waar je soms in een gesprek eigenlijk de hele tijd om heen draait.

Tja je moet niets natuurlijk, als je wilt kan je vermelden dat je momenteel andere optie(s) hebt waar je mee bezig bent. Als starter lijkt het me niet dat je de andere optie(s) als een hefboom kan gebruiken - je kan het allicht proberen maar wel bedenken dat het ook tegen je kan werken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Hobbles
Ok, dus best niet vermelden als ze er niet achter vragen. Toen ze naar een loonindicatie vroeg keek ze bedenkelijk toen ik antwoorde, met een gezicht in de trend van; "zo weinig?". Wat dat precies gaat geven zal ik maandag pas weten.

offtopic:
Belastingstechnisch verschilt er niet zoveel, mijn moeder werkt ook in Nederland als grensarbeider en volgens haar is het sinds enkele jaren terug zelfs voordeliger. Je krijgt namelijk de keuze om in Nederland of België belasting te betalen. Hoe ik dat precies ga aanpakken is een andere zaak, en ook offtopic.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Wordt er ook definitief iets afgesproken bij hun? Stel je zou met een contract bij de eerste weglopen, kun je dat bij de tweede wel gebruiken als argument om meer eisen te stellen. Laat hun maar eens een voorstel doen wat beter is dan het eerste als ze daadwerkelijk intresse in je hebben. Ik zou zoiets wel pas doen als je bij eentje zeker aan het werk kan anders sta je straks bij beide zonder werk.
Tevens zoals al aangegeven is, zou ik door een van de Belgische of je eigen accountant wel alles goed laten doorrekenen, anders klinkt het straks leuk maar ga je er netto nog op terug uit.

• Hobbles
De kans is reeël dat er op beide plaatsen een contract klaarligt na het gesprek, ik gok zo'n 90% kans. Alleen twijfel ik of het zo'n goed idee is om met het contract van de een meer te gaan eisen bij de ander. Zeker aangezien het 2e bedrijf me meer ligt.

Navragen hoe het zit met bruto/netto zal ik zeker doen, maar daarvoor moet ik eerst alle feiten weten :)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Als je bij bedrijf A al een contract krijgt en B ligt je meer kun je toch nog bij B voorleggen dat je nog een contract thuis hebt liggen. Dan kunnen ze des te meer intresse voor je tonen indien ze je willen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe 'misbaar' je bent, het kan natuurlijk zijn als ze voor jou nog zo iemand kunnen krijgen dat ze er niet wakker van liggen om je niet aan te nemen ;)

• Hobbles
En daar knelt het schoentje volgens mij. Het is niet dat er een hele rij andere kandidaten achter me staat te wachten. Maar als starter ben ik niet echt onmisbaar te noemen.

Ze hebben wel degelijk interesse in me, zowel de managers als directie, dus op dat gebied lijkt het me wel in orde. Maar als ik teveel ga vragen naar hun normen denk ik dat die interesse snel afneemt :).

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Hobbles schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:45:

Ze hebben wel degelijk interesse in me, zowel de managers als directie, dus op dat gebied lijkt het me wel in orde. Maar als ik teveel ga vragen naar hun normen denk ik dat die interesse snel afneemt :).
Des te meer reden om ze te confronteren met een Belgisch aanbod.

Als ze erg snel afhaken op jouw salariswens, dan zegt dat waarschijnlijk ook iets over de loonsverhoging die je volgend jaar kunt verwachten.
Pagina: 1