Toon posts:

Workstation samenstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit te overwegen om een workstation zelf te gaan samenstellen. Het systeem zou moeten zijn gebaseerd op Windows 64-bit. Het systeem zou bijna uitsluitend gebruikt moeten worden voor zware FE simulaties en af en toe wat CAD werk. Ik weet niet of het slim is om zelf een configuratie samen te stellen of om gewoon een workstation te bestellen bij DELL of HP. Beide leveren systemen geschikt voor het werk waarin ik geinteresserd ben, maar zijn erg duur. Zo kost een configuratie met 2 quad core Xeons en 16 GB RAM meerdere tientallen euro's. Ik zou zelf graag een systeem willen samenstellen wat bv. zo zou komen uit te zien:

- Moederbord: Intel S5000VSASATA Sapello (325 euro)
- CPU: 2 x Quad Core Xeon E5354 (2 x 250 euro)
- RAM: 16GB (8 x 2GB) FB-DIMM PC5300 (8 x 150 euro)
- Windows XP Professional x64 (125 euro)
- Videokaart: PNY Quadro FX 560 128MB DDR3 (250 euro)
- Monitor: hoeft niet aangeschaft te worden

En nog wat spullen (behuizing, DVD-brander, toetsenbord en muis) voor zo'n 200 euro.

Dit is samen voor een slordige 2500 euro. Bij HP of Dell is dit verkrijgbaar voor zo'n 5000-6000 euro, zo niet meer.

In de Best Buy Guide van novemeber 2007 wordt ook een systeem voorgesteld twv 2400 euro. Dit systeem haalt het natuurlijk niet bij het bovengenoemde, zij het wel dat de videokaart beter is en er een scherm bij zit. Zoals ik al zei, ik ben met name geinteresseerd in FEM, dus een extreme videokaart is niet nodig.

De software wat zou moeten draaien op het systeem is met name NX/Nastran (of NEi/Nastran, weet ik nog ff niet), FEMAP, MSC Marc en eventueel Ansys, NX 4 en Pro/E Wildfire 3. Alle genoemde FE pakketten bestaan ook als 64-bit applicaties.

Kan iemand mee discussieren ivm met het aanschaffen van de bovengenoemde configuratie.

Groet,

Brko

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, ik zie dat de workstation van de Best Buy Guide van novemeber 2007 3300 euro kost en is geoptimalizeerd met name voor CAD en CAM en wat minder voor zware CAE werk.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-01 15:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou het gewoon bij dell / hp kopen, je wil wel ondersteuning als de boel niet werkt.
En heb je echt zo'n dikke pc nodig en is de software wel multicore geoptimaliseerd? Draai zelf ook ansys op mijn laptoptje :X dit is natuurlijk wel wat sneller :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Mr_gadget op 07-11-2007 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sommige software is multithreaded, andere weer niet, maar in de toekomst gaat dit wel veranderen. Het kost inderdaat wel wat, maar het is dan ook echt een zeer degelijke workstation. Misschien ook een idee om een Xeon en 8gb RAM er af te halen, aangezien het allemaal een beetje overkill is waarschijnlijk. Hiermee zou je op een prijs van 1700 komen.

Overigens, die 2500 (2 x Xeon en 16gb) is misschien niet eens heel erg veel als je bedenkt dat een fanatieke gamer bereid is dit bedrag op te hoesten voor zijn pc (incl monitor dan). Zo'n gaming pc vind ik dan wel weer zonde, maar dit terzijde.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 22:08
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:55:
Sommige software is multithreaded, andere weer niet, maar in de toekomst gaat dit wel veranderen. Het kost inderdaat wel wat, maar het is dan ook echt een zeer degelijke workstation. Misschien ook een idee om een Xeon en 8gb RAM er af te halen, aangezien het allemaal een beetje overkill is waarschijnlijk. Hiermee zou je op een prijs van 1700 komen.

Overigens, die 2500 (2 x Xeon en 16gb) is misschien niet eens heel erg veel als je bedenkt dat een fanatieke gamer bereid is dit bedrag op te hoesten voor zijn pc (incl monitor dan). Zo'n gaming pc vind ik dan wel weer zonde, maar dit terzijde.
Dat licht hellemaal aan het doel waarvoor jij je PC aan schaft. Ik vind bovenstaande zonde. omdat de huidige software totaal nog niet geschikt is voor multi cores processing. Kan je niet beter 2x een Xeon 5110 nemen??

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 16:23

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je zou kunnen kiezen voor een dell of HP voor de support als de bak erg belangrijk is.

Als je dat niet doet, kan je volgens mij op dit moment best wel besparen op het moederbord en een single CPU bord kopen. Daar een goede quadcore in zetten. 4x2 GB DDR2 en je hebt voor 1100 euro een systeem. Zet je de rest van het geld weg en investeer dat over een paar jaar dan.

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:03:
[...]

Dat licht hellemaal aan het doel waarvoor jij je PC aan schaft. Ik vind bovenstaande zonde. omdat de huidige software totaal nog niet geschikt is voor multi cores processing. Kan je niet beter 2x een Xeon 5110 nemen??
Xeon 5110 is maar 1.6ghz per core. Hij is verder wel goedkoop. Voor singlethreaded software kan je toch beter een hoger geclockte cpu nemen, dacht ik. Verder is vreemd dat de dual core Xeon D 5140 duurder is dan de quad core E5345. Beide zijn 2.33 ghz per core.
Hann1BaL schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:21:
Je zou kunnen kiezen voor een dell of HP voor de support als de bak erg belangrijk is.

Als je dat niet doet, kan je volgens mij op dit moment best wel besparen op het moederbord en een single CPU bord kopen. Daar een goede quadcore in zetten. 4x2 GB DDR2 en je hebt voor 1100 euro een systeem. Zet je de rest van het geld weg en investeer dat over een paar jaar dan.
Klopt wel, maar dan zit je vast aan 'slechts' 8Gb geheugen. Mocht het ooit nodig zijn om up te graden, moet je alles weer opnieuw gaan aanschaffen. Het mooie van dat 771 bord wat ik boven noem, is dat het 8 geheugenslots heeft, dus in totaal maximaal 32Gb RAM. Ik zou in eerste instantie wel willen beginnen met 8 gb, maar wil de mogelijkheid openhouden om ooit, indien nodig, up te graden naar 12 of 16gb.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:02

Thandor

SilverStreak

Dit is een zgn. 'welke moet ik nemen?'-topic is die zijn niet toegestaan in CSL :o. Zie daarvoor het CSL Beleid en de FAQ :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.