Toon posts:

Audio probleem: geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Eergisterentoen ik mijn pc afsloot wilde die voor één of andere reden niet uitschakelen. Het scherm viel uit, maar de lampjes bleven nabranden. Ik schakelde manueel uit (knop ingedrukt houden) en dacht er verder bij na.

Gisteren kon windows niet opstarten en gaf de pc een blauwe scherm foutmelding toen het uiteindelijk wel lukte. Pc startte uiteindelijk normaal op maar detecteerde geen geluidskaart... Winamp gaf de error: " Bad directsound driver.pleas install proper drivers or select another device in configuration.
error code : 88780078"

Aangezien ik dit probleem al eens voorgehad heb en het toen lag aan m'n geluidskaart die los zat, heb'k de case opengekraakt en overal een klein wrikje gegeven.

Pc opnieuw opgestart, nieuwste drivers gedownload voor geluidskaart en die geïnstalleerd. De pc herkent nu de geluidskaart opnieuw, het apparaat functioneert "normaal"; maar nog steeds heb ikgeen geluid...

Er zijn geen foutmeldingen, er komt gewoon geen geluid uit m'n boxen/koptelefoon..... (en ja mijn volume staat open :) ) Ook bij uitvoeren dxdiag lijkt alles ok, bij apparaatbeheer staat er dat alles zou moeten functioneren... Ik heb wel ook gemerkt dat het luidspreker icoontje dat normaal rechtsonder naast het klokje staat verdwenen is.

Daarnet heb ik de drivers nog eens volledig geuninstalled en de nieuwe er opnieuw opgegooid: De drivers stonden niet bij software dus ben'k een kijkje gaan nemen int mapje van creative zelf. Daar heb'k via het setupje de drivers geuninstalled en dan de pc gereboot. Vervolgens heb'k dan opnieuw de laatste drivers gedownload en die geherinstalleerd.

Op het einde van de installatie met de vraag of ik wou rebooten klonk er een klankje geluid (melding) dus was ik al in de wolken. En bij het rebooten, was er zowel geluid bij het afsluiten als het opstarten van windows.

Eenmaal in windows echter gaf het geluid weer geen krimp :s :s
Niks werkte meer en ook geen systeemgeluiden... net zoals voorheen...

Iemand een ideetje wat ik hier moet doen???

De geluidskaart betreft een Soundblaster audigy 2 ZS.
De rest van mijn systeemconfig. :

AMD athlon XP 3500+
Windows xp
1 GB DDR Ram

thx, xxx

Verwijderd

Voor het probleem optrad nog software geinstalleerd ? Kan mogelijk een conflict opleveren. Staat de mute niet toevallig aan ? Staat onder tabje Geluid in je configuratie scherm alles goed ? Kabels verwiiseld op je geluidskaart terwijl de pc aanstaat ?

Misschien anders DXdiag eens opnieuw installeren of je systeem herstel naar een punt terugzetten waar je geluidskaart nog wel werkte.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, geen nieuwe software geïnstalleerd.
Mute staat niet aan, heb'k gedubbelchecked :)
Configuratiescherm opties staan allemaal correct en geen enkele kabels zijn verwisseld.

:( tis me echt een raadsel...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:32:
Nope, geen nieuwe software geïnstalleerd.
Mute staat niet aan, heb'k gedubbelchecked :)
Configuratiescherm opties staan allemaal correct en geen enkele kabels zijn verwisseld.

:( tis me echt een raadsel...
Naar een eerder herstelpunt al geprobeerd ? Anders even je install backuppen en even een schone install erop zetten, heb je dan nog geen geluid dan kun je je install terugzetten en de kaart retouren.

Mogelijk kun je ook nog even proberen om de kaart uit zijn slot te halen en die ff leegzuigen met de stofzuiger, kan het ook wel eens oplossen, dat er net een stofje dwarszit :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je ook nog een onboard chipje die aanstaat? Disable deze voor de zekerheid in je BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen recente beschikbare herstelpunten :(

En wat die chip betreft moet'k zeggen: ??? :-/

Ik heb daarnet nogmaals de proef op de som genomen en de drivers geherinstalleerd en opnieuw hetzelfde scenario deed zich voor. Na de install van de nieuwe drivers was er geluid bij het afsluiten & opstarten van windows, maar na reboot viel alle geluid opnieuw weg.... :s

Is dit erges een indicatie toe? Het lijkt me gewoon zoooo onlogisch...

Verwijderd

Exorcist schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:43:
Heb je ook nog een onboard chipje die aanstaat? Disable deze voor de zekerheid in je BIOS.
Wat Exorcist bedoeld is of dat je onboard soundchip heb ? Veel moederborden worden tegenwoordig geleverd met een standaard soundchipje erop. Als die aanstaat kan dat conflicten opleveren. Welk type MoBo heb je eigenlijk ?

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

FF een updateje:

Ik heb de drivers van de kaart volledig geuninstalled.
Vervolgens heb'k van internet de iso cd van creative installatie voor audigy 2 ZS gedownload en daarmee een herinstall gedaan van drivers...

Gevolg: Mijn geluid werkt opnieuw MAAR:
-voor één of andere reden zijn al m'n bureaublad icoontjes door elkaar gegooid
-voor één of andere reden ben'k mijn bookmarks in firefox kwijt :s
EN !!! :

Mijn geluid is terug MAAR als ik op mute duw, dan wordt het geluid permanent gemute... Het verdwijnt en keert niet terug tenzij ik de pc heropstart. Terug unmuten helpt dus niet, het geluid blijft afwezig, ook al staat bij de instellingen dat het geluid niet meer gemute wordt :-/

Wtf??? :D

Grtz xx
Pagina: 1