Toon posts:

Interne of externe HD vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou, wat ben ik al aan het zoeken geweest, maar mijn vraag komt steeds maar in gedeelten terug en langzaam begint het te duizelen voor de oogjes. B)

M'n Mini (1,6; 2gb intern) draait prima, maar de 60gb HD begint erg vol te raken.
Wat kan ik nu het beste doen?
1)
Mijn OSX (met Carbon Copy Clone) naar mijn externe firewire HD kopiëren? Maar dan heeft de partitie voor Bootcamp/Windows dezelfde grootte neem ik aan, maar zou graag wat meer willen i.v.m. games. Kan dit dan gewijzigd worden?
2)
OS (Leopard) opnieuw installeren op de externe HD, maar dat lijkt me erg veel gedoe, maar dan kan ik meer aan XP toewijzen (50 gb i.p.v. 20)
3)
De interne HD vervangen door een grotere (en snellere) en met CCC mijn huidige OS overzetten.
4)
Interne HD vervangen en een clean install doen.

Wat raden jullie mij aan?
Indien een nieuwe interne HD, welke dan?

7(8)7

Verwijderd

Ik heb een 1,8GHz, 2GB, 60GB macbook en liep ook met mijn geheugen te kampen. Ook met games voor windows. Ik mijn interne HD gelaten voor wat het is en mijn externe HD gepartitioneerd in het volgende:

320 GB HFS
140 GB NTFS

Ik kan zo extra programmas installeren voor zowel osx als windows. Ik weet niet of je hier iets aan hebt?

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:50:
Ik heb een 1,8GHz, 2GB, 60GB macbook en liep ook met mijn geheugen te kampen. Ook met games voor windows. Ik mijn interne HD gelaten voor wat het is en mijn externe HD gepartitioneerd in het volgende:

320 GB HFS
140 GB NTFS

Ik kan zo extra programmas installeren voor zowel osx als windows. Ik weet niet of je hier iets aan hebt?
Je kunt dus programma's op je ext.HDD installeren en deze gewoon aanspreken als je ze nodig hebt vanaf je ext. HDD?!
Is het ook mogelijk om een soort slimme programma's map te maken, die een totaal plaatje laat zien uit je appz op je interne schijf EN de appz op je ext. schijf?!

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
je kunt zelfs vanaf je externe schijf booten als je wil.... :)

Verwijderd

Tot dusver is voor mij alleen mogelijk geweest om de applicaties die je alleen naar de programma map kunt slepen op de ext HD te installeren. En ja kan ze ook gewoon in het dock plaatsen etc. Voor applicaties die "geinstalleerd" dienen te worden kan ik nog altijd alleen de interne selecteren.

En voor windows is het geen probleem om om de ntfs schijf spellen te installeren en te spelen.

slimme map? Je kan toch gewoon in je "programmas intern" map en "programmas extern" kijken welke programmas daar staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2007 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:05:
Tot dusver is voor mij alleen mogelijk geweest om de applicaties die je alleen naar de programma map kunt slepen op de ext HD te installeren. En ja kan ze ook gewoon in het dock plaatsen etc. Voor applicaties die "geinstalleerd" dienen te worden kan ik nog altijd alleen de interne selecteren.

En voor windows is het geen probleem om om de ntfs schijf spellen te installeren en te spelen.
Voor 'installatie' kan ik ook alleen de interne schijf kiezen.
Bedoel je dat als ik in Windows zit, tijdens het installeren van een spel, ervoor kan kiezen dat deze op een externe (usb of firewire) HD geïnstalleerd kan worden?

Verwijderd

Inderdaad. Mits die externe harde schijf als FAT32 of NTFS is geformatteerd.

Verwijderd

Ik weet niet precies meer hoe ik die van mij toen heb gepartitioneerd.

In ieder geval eerst helemaal geformatteerd als 1 volume.

Toen met 'schijfhulpprogramma' 2 partities gemaakt. 1 partitie in HFSJ formaat en de andere partitie niets toegewezen (Of DOS (FAT32), dat weet ik dus niet meer).

En toen heb ik later in windows met een partitieprogramma die andere partitie omgezet naar NTFS.

Even googlen naar dit gedoe levert veel hits, maar niet alle leiden naar rome. Voor mij werkte bovenstaande zeer goed, snel en makkelijk.

Je kan ook je gehele externe harde schijf als HFS bestandssysteem indelen en dan kan met macdrive kan je die vanuit windows openen (ik weet echter niet of je daar dan ook spellen op kan draaien).

Verwijderd

Topicstarter
Is het een idee om de interne HD van mijn Mini te vervangen voor de Hitachi 7K200?
Deze komt erg goed uit de test: http://www.storagereview.com/HTS722020K9A00.sr

7200rpm lijkt me wel lekker draaien, maar kan dat ook?
Maakt het uit dat deze 16mb cache heeft?
Nog even dit: Zou die koel genoeg blijven en een Mini?

Zo kan ik meer ruimte aan XP geven en houdt nog genoeg over voor toekomstige programma's en dan kan ik mijn externe HD gewoon laten voor wat het is.

Of zeggen jullie dat ik toch beter extern kan gaan booten?
(wat doe ik dan met de interne schijf?)

En dat allemaal voor een harde schijf zeg .... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Anyone?

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:32

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Als je voor de "makkelijke"weg wil gaan, zou ik een grote externe schijf eraan hangen.

Je kunt ook de interne schijf vervangen, maar dit heeft een grotere impact, herinstalleren bijvoorbeeld.... Maar de keuze is aan jouw. Interne schijf heeft ook voordelen, zoals de verbeterde snelheid?

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Ik zou een externe HD nemen, en dan de drives omswappen; je oude, kleine extern en je nieuwe, grote intern.

Dan zou ik op de nieuwe HD leopard installeren (kom op, duurt maar een uurtje) en dan "transfer info from other mac" kiezen; en dan je oude HD kiezen.

Vervolgens de oude HD wipen (misschien een weekje wachten of je alles hebt ;)).

Je kan mappen maken die stiekem een zoekopdracht zijn; doe gewoon een cmd-F en kies nadat je je zoekcriteria hebt ingevuld voor cmd-T (maw "Add to sidebar") of Save rechtsbovenin.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1