Artsen kunnen buitenlichamelijke ervaring opwekken

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Artsen kunnen buitenlichamelijke ervaring opwekken
De ontdekking gebeurde toevallig. Een 63-jarige man had een hersenimplantaat gekregen tegen oorsuizen. Maar steeds wanneer het implantaat bepaalde elektrische schokjes gaf, had de man het gevoel een halve meter links achter zijn eigen lichaam te zweven.
Het is me niet helemaal duidelijk of die man zichzelf alleen buiten zijn lichaam voelde of dat hij zichzelf ook daadwerkelijk kon zien. Wat ik begrijp van de meeste buitenlichamelijke ervaringen is dat de persoon in kwestie zichzelf op de operatietafel ziet liggen en dergelijke. Dit lijkt me dan weer wat anders? Meer een geval van depersonalisatie/derealisatie en minder een geval van 'klassieke' out-of-body experience.

Het lijkt me overigens reuze interessant om het eens mee te maken :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:42

MicroWhale

The problem is choice

Tachyon schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:15:
Het lijkt me overigens reuze interessant om het eens mee te maken :)
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit verre van interessant is als je het bewust meemaakt. Je schrikt je rot! Het is onvoorstelbaar angstig om jezelf te zien buiten je eigen kaders. Het lijkt namelijk alsof je alle controle over jezelf kwijt bent.

(NB het gaat hier niet over een tijdens de slaap opgewekte buitenlichamelijke ervaring)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik denk dat als je het bewust en doelgericht opwekt dat het zeker wel interessant kan zijn. Prettig is misschien anders.

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Is dat niet gewoon verstoring van de proprioceptie? Normaal ontvang je signalen van binnenuit over de positie en houding van je lichaam, misschien dat deze gemanipuleerd worden waardoor ze een soort van fantoomlichaam aangeven.(beetje 't zelfde idee als dat mensen met amputaties toch pijn of jeuk hebben in afgezette delen)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 08:47
Het is me niet helemaal duidelijk of die man zichzelf alleen buiten zijn lichaam voelde of dat hij zichzelf ook daadwerkelijk kon zien.
Ik ga uit van een gevoel. Zichzelf kunnen zien lijkt me namelijk niet mogelijk, of hij zou daadwerkelijk uit z'n lichaam moeten treden door de schokjes. Maar dan zou je denk ik de controle verliezen en zou je omvallen.

edit:
De ontdekking gebeurde toevallig. Een 63-jarige man had een hersenimplantaat gekregen tegen oorsuizen. Maar steeds wanneer het implantaat bepaalde elektrische schokjes gaf, had de man het gevoel een halve meter links achter zijn eigen lichaam te zweven.
Het gaat dus om het idee/gevoel.

[ Voor 30% gewijzigd door DarkTemple op 08-11-2007 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Het wel of niet kunnen zien van zichzelf is natuurlijk een fundamenteel verschil. Als hij zichzelf zou kunnen zien en aan de artsen die het experiment uitvoeren dingen kan beschrijven die hij eigenlijk met zijn ogen niet zou moeten kunnen zien, dan zou dat betekenen dat lichaam en geest twee onafhankelijke entiteiten zijn. En dan begeef je je op glad ijs, want zover ik weet is dat nog nooit aangetoond. Een buitenlichamelijke ervaring of gevoel is toch heel wat anders dan daadwerkelijk met je geest uit je lichaam treden.

Ik heb ooit eens ergens gehoord dat bij mensen die een 'religieuze ervaring' hebben ook een dergelijk hersengebiedje oplicht. Dat zou je dan ook kunnen triggeren. Maar dan zaag je aan de poten van alle religies... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Tijdens de out-of-body-ervaring rapporteerde de man dat hij het gevoel had dat hij zich tot een halve meter buiten zijn lichaam bevond, steeds aan dezelfde zijde, links achteraan. Zijn perceptie van de buitenwereld bleef al die tijd onveranderd en de episodes gingen niet gepaard met autoscopie. Dat is de indruk dat men zijn eigen lichaam vanuit een ander standpunt waarneemt.
Van de website van de KULeuven.

Hij kon zichzelf dus niet zien, maar had alleen het "gevoel". Lijkt me raar, maar het is wel weer een zeer grote stap vooruit in het ontcijferen van dat orgaan dat ons "onszelf" maakt.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mensen die een hersenoperatie hebben gehad hebben die ervaring soms ook gehad tijdens die operatie. Het blijkt dat er gewoon een stukje hersen is dat, mits gestimuleerd, een dergelijke ervaring teweeg brengt. Sommige mensen kunnen dit ook bewust oproepen. Tests met die mensen hebben echter uitgewezen, zoals verwacht, dat ze geen informatie hebben kunnen verkrijgen tijdens hun uittreden die ze anders niet hadden kunnen hebben. Bij die test werd er iets op een bovenop een hoge kast gelegd waarbij de testpersonen moesten zeggen wat het was dmv hun uittreding maar dat lukte niet :)
Pagina: 1