Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

soort gehoortest maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:50
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met mijn profielwerkstuk, waarbij ik verschillen wil aantonen in het gehoor van een muzikant en een niet muziekant..

Ik zou graag een soort systeem maken waarmee ik een aantal tonen kan afspelen, welke vervolgens als ze niet gehoord worden steeds 1 stukje harder worden afgespeeld. ik voeg een schets bij met wat ik bedoel...

Afbeeldingslocatie: http://www.bvdynamo.nl/voorbeeld2.jpg

Heeft er iemand een idee hoe ik zo'n "test" zou kunnen maken?

[ Voor 7% gewijzigd door baszbas op 07-11-2007 14:02 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 19:29

momania

iPhone 30! Bam!

En wat is je vraag nu :?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• baszbas
Op wat voor manier en evt. waar ik het mee kan maken, ik heb bijvoorbeeld al eens gehoord, dat je via Excel ofzo je geluidskaart ook aan kunt sturen...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
Mja, in SEA verwachten we toch wel wat meer inzet van jouw kant uit hoor. Het is niet de bedoeling dat je hier een voorgekauwde oplossing kunt krijgen.
Breid je topicstart eens uit met de mogelijkheden die je zelf al opgezocht / uitgewerkt hebt, etc...

https://fgheysels.github.io/

• momania
  • Laatst online: 30-11 19:29

momania

iPhone 30! Bam!

Dit kan je op zo veel verschillende manieren aanpakken. Je kan zelf een compleet pakket bouwen, maar ook iets handmatig doen met verschillende geluidsbronnen natuurlijk (per toon een aparte wav/mid file oid).

Wat heb je zelf al onderzocht/bedacht?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• baszbas
Ik ben zelf op zoek geweest naar de mogelijkheden in excel, ik heb hier een aantal dingen gevonden, hoe ik inderdaad een .mp3 bestand zou kunnen afspelen in excel, ik heb zelf een aantal mp3's gemaakt met diverse tonen, ( 1 voor 100 hz, 1 voor 500 hz, 1 voor 3 khz, 1 voor 7 khz, en 1 voor 15 khz) en deze zou ik dan graag in excel willen laten afspelen, en dat ik dmv bijv. een percentage het volume kan wijzigen, maar dat laatste kan ik niet vinden....

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je weet dat Excel een spreadsheet programma is en geen IDE? Met bijvoorbeeld C# en Beep() zou het al flink makkelijker moeten gaan, voor het programmeren kan je dan Visual Studio Express gebruiken.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• baszbas
Ik heb nu het programma zegmaar, maar is er misschien een manier om een soort volumebalk te maken en dan daar een bestand aan kopellen en dan net zolang omhoog laten gaan tot er bijvoorbeeld op enter gedrukt word dat ie stopt bij een bepaald volume, want dat zou het mooiste zijn, maar ik heb echt bijna geen idee hoe dit zou moeten.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je moet gewoon een toongenerator hebben met een GUI, ik zou voor Java gaan of misschien zelfs Flash.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Bel eens met je lokale Audiologisch Centrum, daar nemen ze dat soort tests af, dus misschien kun je wel gewoon een keer op visite om je werkstuk te maken.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
Ik zie geen SEA waarde; deze kan naar PRG (als we nog gaan implementeren that is)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
offtopic:
Spiral is zijn gehoor aan het testen :P

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 05:46
Je kan het proberen met de scripttaal BASIC via AutoIT

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Ik heb zo'n command-line beep gemaakt:
http://pix.fm/Beep.exe

Usage: beep.exe <hertz> <length in ms> [-r] [length pause in ms]
-r : repeat

code:
1
2
3
    <Runtime.InteropServices.DllImport("KERNEL32.DLL")> Public Function Beep(ByVal frequency As Integer, ByVal duration As Integer) As Boolean
    End Function
 Beep(_hz, _ms)

Je speakers gaan wel een limiet zijn ipv je oren.

[ Voor 48% gewijzigd door ? ? op 08-11-2007 15:37 ]

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

baszbas schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:58:
Ik ben op dit moment bezig met mijn profielwerkstuk, waarbij ik verschillen wil aantonen in het gehoor van een muzikant en een niet muziekant..
Trouwens, die zijn er niet zoals je wil bedoelen (je bedoelt ws dat muzikanten beter horen). Hoe goed of slecht iemand hoort wordt niet geleerd door bv. oefening. Ik zou zelfs zeggen dat muzikanten horen over het algemeen slechter horen omdat ze met te luide muziek optreden of headphones gebruiken voor het beter beluisteren van hun dingen.

Een muzikant "hoort" wel beter: hij kan zeggen of een toon vals is of niet, en zal hij compressie vlugger opmerken in muziek (mp3 toestanden).

Maar ook daar is al bewezen dat de verschillen nihil zijn.

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10 12:38
Je kunt bijvoorbeeld eens kijken hoe Simple Feedback Trainer werkt. (sft.sourceforge.net). 't is open source dus je kunt zien hoe alles werkt.

petersmit.eu

• writser
  • Laatst online: 28-11 15:44
Bestaat dat verschil dan? En kijk je maar naar 2 mensen?

Onvoorstelbaar!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
era.zer schreef op donderdag 08 november 2007 @ 15:41:
[...]
Maar ook daar is al bewezen dat de verschillen nihil zijn.
Sorry, maar als je regelmatig met compressie werkt pik je dat er vaak zo uit hoor :)
writser schreef op donderdag 08 november 2007 @ 18:21:
[...]

Bestaat dat verschil dan? En kijk je maar naar 2 mensen?
Er bestaat een duidelijk verschil tussen het gehoor van een geoefende muzikant en een normaal persoon, maar ik weet niet zeker of deze test het uit zou wijzen. Een muzikant is bijvoobeeld beter om de bass-noten te herkennen in een stuk, terwijl dit voor een leek wat lastiger zal zijn.

Grootste probleem voor de TS is hoe ie een opstelling gaat maken die goed geluid levert over een brede frequentieband. Vooral de speakers zullen heel belangrijk zijn. Daarnaast ook het volume niveau goed instellen etc.

[ Voor 56% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-11-2007 18:29 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• writser
  • Laatst online: 28-11 15:44
Er bestaat een duidelijk verschil tussen het gehoor van een geoefende muzikant en een normaal persoon, maar ik weet niet zeker of deze test het uit zou wijzen. Een muzikant is bijvoobeeld beter om de bass-noten te herkennen in een stuk, terwijl dit voor een leek wat lastiger zal zijn.
Klopt, maar zoals erazor al aangeeft heeft dat te maken met 'luisteren'. Een baslijn herkennen in een muzieknummer kun je leren. Maar wat ik begrijp uit de topicstart is dat hij verschillende tonen op verschillende volumes wil laten horen, waarbij de luisteraar moet aangeven wat de zachtste toon is die hij nog kan horen. Hier gaat het niet om luisteren, maar om hoe goed je gehoor is. Dit kun je niet leren, maar hangt af van je leeftijd, genetische aanleg etc. Ik ben benieuwd naar de hypothese die getest gaat worden, wat meer uitleg zou wel aardig zijn.
waarbij ik verschillen wil aantonen in het gehoor van een muzikant en een niet muziekant..
Beter is volgens mij een hypothese: "Is er verschil tussen het gehoor van muzikanten en niet-muzikanten?" Je gaat er nu al van uit dat dat verschil bestaat.

Afgezien hiervan is zo'n luistertest nog absoluut niet triviaal. Je hebt een behoorlijk goede set speakers nodig, een decibelmeter, een grote groep mensen voor je een representatieve steekproef kan nemen, je moet een zekerheidsinterval bepalen etc. etc. Natuurlijk de vraag in hoeverre je daar allemaal rekening mee moet houden voor een profielwerkstuk :).

Onvoorstelbaar!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

De vraag is natuurlijk waar de nadruk op ligt: het onderzoek zelf, op de tools om dit te bewerkstelligen, of misschien een combinatie, of misschien weer heel iets anders...

Als 't puur om het onderzoek gaat zou ik niet moeilijk doen en gewoon zoek naar een kant en klaar pakket om een dergelijke test te doen. Dan kun je je volledig concentreren om de bovengenoemde punten :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:09
Vroeger, toen FragFrog nog een klein FragFrogje was, heeft hij ook eens een profielwerkstuk moeten maken. Hij had besloten een radiotelescoop te maken, samen met een klasgenootje.

Uiteindelijk is het resultaat een half-affe printplaat geworden met een schema wat we van internet geplukt hadden. Maar, we hebben wel vanalles moeten regelen (naar een HBO gegaan voor de materialen, schema vinden, principe erachter begrijpen of in ieder geval kennen, etc). Onze docent gaf ons daarom een 'goed' (toendertijd had je iets van gehaald, niet gehaald en goed) en daarmee waren wij tevreden, zonder ooit iets werkends te hebben geproduceerd.

Met dat in het achterhoofd gok ik dat het voor de topicstarter meer gaat om het maken van 'een test'. Als hij een goed programma kan afleveren met een enigzins leuk verhaal erachter gok ik dat dat hem wel doet slagen voor dit onderdeel, en in zoverre is de theorie erachter minder belangrijk.

Dat gezegd, het kan inderdaad geen kwaad je onderzoeksvraag aan te passen. Zoals hierboven al gesuggereeerd zou ik als ik jou was beginnen met 'is er een verschil in gehoor tussen muzikanten en niet-muzikanten', waarna je aspecten van dat verschil kan onderzoeken: gevoeligheid voor lage en hoge tonen bijvoorbeeld kan prima met een dergelijk programma als hier gevraagd wordt, daarnaast zou je ook zelf wat mixjes kunnen maken (met bijvoorbeeld audiogalaxy) waarin je twee nummers door elkaar speelt en test hoe lang het duurt voor een muzikant ze herkent versus een niet-muzikant.

Als je dan nog zorgt dat je groepen uit minimaal 10 mensen bestaan heb je al best een aardig onderzoekje waar ik, zou ik docent zijn, je best een goed cijfer voor zou geven :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1