Toon posts:

Mobo niet compatable met Xfi extreme music?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen dat mijn mobo niet echt goed samen werkt(of pci slot heb hem nu in ander slot gedaan)

Ik heb een P35 DS3R(maar of dit uitmaakt i dont know?)

Vriend van mij had een P965 S3 en had het zelfde probleem geluid viel opeens uit omdat zijn xfi niet wou samen werken met zijn mobo.
Enige is ik had toen de tijd (jan 07) ook het zelfde mobo en mijn xfi werkte gewoon.
Nu heb ik wegens defect gaan van mijn S3 de nieuwe P35 DS3R gekocht
En heb nu al een tijd last van uitval van geluid en daarna dat beeld helemaal vast loopt.

De grap hier achter is dat in het zelfde pci slot wel een audigy van creative werkt en bij zijn oude P965 S3 werkt een audigy wel( denk dat het komt omdat audigy iets minder sterk is als een xfi)

Kan iemand dit feit bevestigen of is er iets anders aan de hand?

ps: ben nu in andere pci sloten aan het testen heb er drie :)

Verwijderd

Ik heb een X-fi Xtremegamer op het P35-DS3R moederbord gehad. Deze had ik in het bovenste (dichtst bij het PCI-E slot) PCI slot omdat de kaart zo een eigen IRQ had. Dit zou volgens verschillende post op de Creative forums problemen verhelpen/voorkomen. De kaart werkte 'goed' in dit slot. De 'goed' staat tussen aanhalingstekens omdat de drivers voor Vista nog te wensen over laten. Hierom heb ik een andere kaart gekocht. Echter werkt het (op gekraak in bepaalde situaties na) allemaal wel goed.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Voor geluidskaarten idd het liefste een slot uikiezen dat z'n eigen IRQ heeft en dus niet gedeeld word met andere apparaten of sloten. Je hebt een overzicht van apparaten, sloten en IRQ's in je boekje staan.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Tja in elk slot doet ie zo vreemd dat is het probleem, is dit een instelling of is mij gewoon kaduuk.
Want dan zal ik hem maar opsturen aangezien ik nog garantie heb en geen behoefte heb aan een audigy.
Bij door verkoop ook een probleem zou kunen zijn in de nabije toekomst.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:53
Ik heb een X-Fi Xtreme Music en een Gigabyte P35-DS3R, en alles werkt gewoon perfect hoor. Hier onder Windows Vista (werkt trouwens ook op XP > Dualboot) . Ik heb hem gewoon in het slot gedaan wat het beste uitkwam met de airflow.

Verwijderd

Topicstarter
maar ja lijkt dus dat ik gewoon een mobo heb dat niet volledig functioneerd

Ik heb besloten om morgen hem op te sturen voor rma, als azerty een goede regeling treft want was hem vorige keer 3 weken kwijt en ze waren pas na 1,5 week aan begonnen :|

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het niet handiger om meteen een rev. 2.0 te vragen bij een rma

Verwijderd

Topicstarter
Volgens azerty moet die een irq probleem zijn.
De man die ik sprak bij azerty, zei dat het een irq probleem was en als ik hem in de onderste pci slot zou doen dat het probleem dan wel opgelost zou moeten zijn.
Hij zei wat over dat de andere 2 sloten een irq delen, maar ik keek eens naar me irq en zag dit

Heeft een van jullie idee of dit problemen kan op gaan leveren of is dit normaal?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 20:22 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht...

Waarom haalt iedereen (incl winkeliers) IRQs en interrupt lijnen door elkaar :?

IRQ heeft er geen drol mee te maken, ieder ACPI-aware OS kan prima kaarten een IRQ laten delen. Het probleem zit in de interrupt lijnen. Een normale PCI bus heeft daar maar vier van, en sommige kaarten doen moelijk over zo'n lijn met sommige andere devices delen. Creative Labs is notoir wat dat betreft, ze leven nog in de tijd dat moederborden maximaal 4 PCI sloten en geen onboard devices hadden die ook al die interrupts delen |:(

Maar goed, ook al betreft het interrupt lijnen, het is vrij simpel: sommige kaarten (met name van Creative) willen niet in sommige PCI sloten werken omdat ze dan een interrupt met andere devices moeten delen. Probeer dus andere sloten een voor een.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Maar mijn mobo is dus niet stuk alleen mijn xfi is dus niet helemaal compatble in elke pci slot
want bovenste doet dus echt helemaal niks goed steeds geluid uit val.

Maar de onderste is nu al 2 dagen super, geen geluid uitval.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En nu in het Nederlands?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry denk wat haastig geschreven.

Maar uit wat jij net schreef kan ik opmaken dat me moederbord niet stuk is maar gewoon wat probleemjes heeft met mijn xfi(of andersom).

Want heb me xfi nu dus in het onderste pci slot zitten.
Nu doet ie het al ruim 2 dagen.
Maar in de andere 2 pci sloten deed ie vreemd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 22:05 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jouw moederbord doet exact wat het hoort te doen. Die Creative kaart weigert zich te gedragen zoals een PCI >2.1 kaart hoort te doen. En dan krijg je dit soort situaties. Het heeft dus niets met moederbordproblemen te maken. Met een ander moederbord kun je dit net zo goed hebben (sterker nog, als je van tevoren op zoek gegaan was naar dit probleem had je meerdere voorbeelden gevonden)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:16:
Jouw moederbord doet exact wat het hoort te doen. Die Creative kaart weigert zich te gedragen zoals een PCI >2.1 kaart hoort te doen. En dan krijg je dit soort situaties. Het heeft dus niets met moederbordproblemen te maken. Met een ander moederbord kun je dit net zo goed hebben (sterker nog, als je van tevoren op zoek gegaan was naar dit probleem had je meerdere voorbeelden gevonden)
Hoe bedoel je dit laatste?

En kan het ook verholpen worden met een nieuwe xfi of is het bij elke xfi een probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 22:21 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees alsjeblieft gewoon even wat ik nu twee keer in verschillende bewoordingen gezegd heb. Het probleem ligt aan het feit dat de fabrikant Creative Labs (die de Soundblaster kaarten, waaronder de X-Fi maken) zich niet volledig aan de PCI specificatie houdt.

En wat betreft dat laatste, zoek eens in de GoT search op "creative interrupt"

Een bloemlezing:
Geluidskaart werkt niet in onderste PCI slot P5 mobo?
Pinnacle TV kaart werkt niet meer na plaatsen SB Live 5.1
welke pci slots shared van 965 neo
\[Mobo&Audigy2]
A7V+SB Live! 1024 Probleem na installatie drivers

Oslik blyat! Oslik!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

-Bij elke X-Fi kaart is dit een probleem

-Bij elk moederbord kan dit "Creative" probeem optreden

Lijkt me heel duidelijk.

Op je vraag: Dit probleem kan alleen opgelost worden door Creative. Zodra Creative het produkt 100% volgens de PCI 2.1 specificaties laat werken zal het probleem niet meer bestaan. De vraag is: gaat Creative dit doen en zoja, wanneer ?

[ Voor 48% gewijzigd door Madrox op 11-11-2007 22:41 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Hij bedoeld, om je beide vragen in één keer te beantwoorden, dat Creative (waar je Xfi vandaan komt) zijn producten niet volledig volgens de specifiacaties ontwerpt, en dus ok elk willekeurig moederbord problemen kan en zal geven.

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

dion_b schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:10:
Waarom haalt iedereen (incl winkeliers) IRQs en interrupt lijnen door elkaar :?
offtopic:
Omdat het ook vrij verwarrend is. PCI Interrupts worden wel gemapped naar systeem interrupt lijnen, dus helemaal iets anders is het in die zin ook weer niet.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Ik heb hier een Creative X-Fi ExtremeMusic draaien op een Gigabyte P35-DS3 (4GB RAM) en bij mij gaat het perfect :). Ook op een Gigabyte P965-DS3 (2GB RAM) werkte de kaart naar behoren. Echter werkte de kaart niet in een ASUS M2A-VM HDMI i.c.m. 4x1GB RAM, met 2x1GB en 3x1GB wel :).

Een ander probleem wat zich mogelijk voor kan doen - los van IRQ's en dergelijke en is hier dus niet van toepassing - is geluid dat wegvalt vanwege oververhitte VRM's voor de CPU. Dit heb ik ondervonden met een Creative SBLive! 5.1 i.c.m. Gigabye P965-DS3. Zodra de CPU enige tijd stressed was werd de VRM te warm en dit zorgde voor geluidsproblemen. Dit 'oververhittings'-probleem zul je overigens alleen tegenkomen in bv. watergekoelde systemen met een zware CPU en weinig airflow rondom het CPU socket ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

offtopic:
het is helaas wel een van de grote problemen van creative geluidskaarten. aan de software en compatabiliteit mankeert het nogal. Het soms doettie het wel en soms doettie het niet hoort eigenlijk niet voor te komen bij zo'n bedrijf (vind ik).

en om mijn verhaal over de creative kaarten compleet te maken. Ik heb een combo gemaakt van de officiele driver cd en de youp-pax drivers (waar de kaart-check uit staat), en vervolgens de drivers weer via i-net geupdate. Af en toe als de instellingen verandert worden, loopt het niet meer helemaal soepel, en is een reset van de instellingen vereist.

maar voor de rest zijn het prima kaarten |:(

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ja overvehitting kan niet echt, heb een stacker 830 evo met zijpaneel vol gebouwd met fans(antec tri cool op high) dus moet genoeg gekoeld worden.

Btw. heb ze alleen maar aan tijdens gamen(de tijd dat de cpu het meest gestressed word).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vrijdag heb ik mijn xfi in het onderste slot gedaan(op advies van azerty)
Nu heb ik vandaag dus weer geluidsuitval(na 6 dagen zonder problemen).
Heb me pc al vanaf 7 uur aanstaan (tussenndoor een paar gereboot en nu na een 1 uur valt het geluid uit.)
Ik was op dat moment bezig met een tool van xfi, de SoundFront-bankbeheer(daar kan je met piano spelen) dus dacht ff leuk piano spelen.
Maar na de laaste reboot weer ff tool gebruik en dan valt ie weer uit.
Zou me moederbord toch stuk kunnen zijn of licht dit aan de software.

P.s. ga nu ff testen of het ook op een andere manier uitvalt(games, muziek luister enz.).

Edit:Tot zover getest met muziek luisteren en geen probleem alleen als ik die SoundFront-bankbeheer gebruik dan valt het geluid meteen uit.
Is het misschien handig om die software er af te gooien en alleen de drivers van xfi te instaleren?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 16:37 ]

Pagina: 1