Leopard, cups printing.

Pagina: 1
Acties:

• dsmink
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10-2025
Hallo,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die Leopard al een beetje hebben getest. Ik ben het type niet standaard gebruikers. Ik zal even mijn situatie schetsen en vervolgens mijn probleem stelling noteren...

Situatie voor Leopard (dus met Tiger)
Met Tiger kon ik gewoon printers toevoegen die onder mijn Debian Etch 4.0 installatie op Cups draaien. Simpelweg een printer toevoegen onder IPP, ipadres invoeren, wachtrij selecteren en dat was voldoende. Tiger merkte mijn printer gewoon op en ik had verder geen problemen. Alles werkte naar wens.

Situatie na Leopard Update
Sinds ik Leopard heb geinstalleerd lukt het me niet meer om te printen. Toevoegen gaat op dezelfde wijze. Iedere printopdracht blijft reconnecten met de server, zonder enig resultaat. Ik besloot om eens een kijkje te nemen op http://localhost:631 voor wat meer informatie... Na een printopdracht een kijkje nemen op de job geeft een "/usr/bin/ipp failed". Ik heb momenteel niet de mac onder me, dus ik zal het later nog even aanpassen.

Reactie van Apple op mijn bugreport...
05-Nov-2007 04:29 PM Stoney Gamble:
Engineering has determined this issue behaves as intended based on the following information:

This is true. Apple favors Bonjour for discovery and starting with Leopard. We configure CUPS to now listen to CUPS sharing broadcast. You will need to edit the cupsd.conf file to re-enable CUPS in leopard to see non-bonjour-shared printers.

Mijn mening hierover
:S WTF...

Systemen / Configuratie

Printer 1: HP Photosmart C3180 --> USB --> IPP --> Tiger [oke] --> Leopard [fails]
Printer 2: Dymo LabelWriter 400 --> USB --> IPP --> Tiger [oke] --> Leopard [fails]
Dell Server --> Debian 4.0 Etch --> Cups 1.2.7
Dell Server --> Debian 4.0 Etch --> Kernel 2.6.18-4-686

Uiteraard zitten mijn systemen in hetzelfde ip-reeks en ip-subnet. Aan hardware is sinds de update niets veranderd. Alleen Tiger is geupdate naar Leopard. Dus ook geen update geweest op mijn Debian Server.

Linux clients kunnen nog steeds gewoon printen, ook hier is niet mis mee.

Vraagstelling...
Heeft iemand hier ervaring(en) mee. Werkt het bij jou wel? Werkt het bij jou niet? Wat kan ik doen om middels mijn Mac weer gewoon te printen zoals voorheen? En wat wil Apple zeggen met bonjour-shared printers? Als ik mijn cups.conf open op de Mac, dan kan ik met nano niets vinden met betrekking tot bonjour. Ik geloof overigens niet dat mijn Debian bak broadcast... Zou dat het probleem oplossen? Geen flauw idee hoe zoiets werkt (nog niet in verdiept) maar dit ga ik uiteraard zelf nog even proberen...

Dus als iemand het weet.. please let me know! Apple geeft normal behavior aan, dus het is geen bug (niet mijn mening overigens)...

Daarnaast? Zou het mogelijk zijn om CUPS te stoppen en de oude methode te handhaven?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Kun je manueel de printer toevoegen op het juiste adres of gaat het daar mis? Imho heeft het dan niets met CUPS broadcast te maken.

In ieder geval kun je CUPS laten broadcasten door in /etc/cupsd.conf (op de computer waar je printers hangen):

Browsing on
BrowseProtocols all
BrowseLocalProtocols cups dnssd
BrowseAddress @LOCAL
BrowseAllow 127.0.0.1
BrowseAllow @LOCAL
BrowseDeny All

Hoogstwaarschijnlijk zijn die lijnen er al maar moet je ze uitcommenten ofwel bonjour/zeroconf support installeren.

Ook kun je in je Leopard cupsd.conf het volgende zetten:

Browsing on
BrowseProtocols all
BrowseRemoteProtocols all
BrowseAddress @LOCAL

Als je ge-upgrade hebt kan het ook zijn dat je oude (Tiger) cupsd.conf gekopieerd is geweest in je Leopard installatie of anderszijds naar de haantjes geholpen waardoor bepaalde defaults misschien niet meer werken. Hier heb ik toch geen probleem om remote printers te sturen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• dsmink
Guru Evi,

Het manueel toevoegen van de juiste printer lukt gewoon. Maar printen lukt niet. Wat betreft je broadcast tip... die ga ik thuis even proberen. Tevens denk ik niet dat Leopard mijn config om zeep heeft geholpen, want er was gewoon geen printer meer aanwezig na installatie. Ik ga je tip even meenemen in de handelingen vanavond.. Bedankt alvast.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Als je het toevoegt, wordt dan de juiste driver al geselecteerd? Zoniet zit je alsnog met een communicatieprobleem. Kun je een testpagina afdrukken vanuit de webinterface (http://localhost:631)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• dsmink
Guru Evi,

Ik weet niet of de cups.conf in Leopard of de Broadcast op de Debian Server het heeft uitgemaakt. Maar jij hebt me geholpen om het weer aan de praat te krijgen.

Tnx man.

Nu vraag ik me alleen af. Heb jij een update uitgevoerd? En had je toen je printers nog? Of heb jij een nieuwe install gedaan? Wellicht kan dit andere mensen nog van toepassing zijn.

• dsmink
Guru Evi,

Heb je heel toevallig ook ervaringen met Dymo LabelWriters? Ik heb zelf een dymo 400 en het ding is gedeeld over mijn Cups (Debian) Dit probleem had ik met Tiger ook, dus het is niet Leopard specifiek, maar de dymo software gooit geen opdracht richting de cups server... Opdrachten verdwijnen in het niets... Wellicht heb je hier iets op gevonden, of weet je toevallig een hack of zo.. ?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-03 14:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit lijkt me eerder een topic voor Non-Windows Operating Systems :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En mij lijkt het eerder wat voor Apple Talk :)

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-03 07:27

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

dsmink schreef op woensdag 07 november 2007 @ 20:40:

Nu vraag ik me alleen af. Heb jij een update uitgevoerd? En had je toen je printers nog? Of heb jij een nieuwe install gedaan? Wellicht kan dit andere mensen nog van toepassing zijn.
Om hier even op in te haken.
Op een iMac CoreDuo, met een HP deskjet 970CXi via de usb, bleef de printer gewoon staan.
Op een eMac G4, was de HP deskjet (via netwerk aangesloten, model weet ik niet uit mijn hoofd...), weg in het lijstje met printers na de upgrade. Maar was wel relatief makkelijk weer toe te voegen. Maar meteen na de installatie, had hij geen printer meer...

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Pagina: 1