Videokaart? Warning Improper shutdown

Pagina: 1
Acties:

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Nvidia Geforce 8600 GT (Windows vista erop), om de ene keer krijg ik de volgende melding bij het opstarten:

Improper shutdown during VGA clock setting. Do you want to set it again?

Het beeld vertoond dan strepen en valt dan langzaam weg. Vervolgens wordt de computer opnieuw opgestart.
Ikzelf denk dat het te maken heeft met de overklok setting van de videokaart? Er is namelijk een programma bijgeleverd genaamd "Xpertvision" waarmee je met een tellertje de performance omhoog kan gooien. Ikzelf snap niet helemaal de bedoeling hiervan.

Als ik de teller omhoog doe, dan gaat mijn videokaart ook sneller werken voor games etc? Of hoe moet ik zoiets zien? Ik heb alles ook alweer terug gezet op default, maar het probleem blijft zich voordoen.

Weet iemand een oplossing? En ligt het wel aan de videokaart?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je overclockt, dan komt er een punt dat de kaart niet helemaal lekker blijft functioneren. Dus ik vermoed dat je gewoon van de tellertje af moet blijven en jezelf eerst inlezen in het overclocken. Om het probleem waarschijnlijk op te lossen zou ik even dat tellertje naar de standaard waarde terugzetten. ;)

Laatste zin over het hoofd gezien. Persoonlijk zou ik dat programma verwijderen en als je echt wilt overclocken iets als Rivatuner gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door _the_crow_ op 07-11-2007 10:38 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• XippIX
  • Niet online
Ja, maar dit programma is gewoon bijgeleverd bij de videokaart. Is dat niet vreemd?

hier een screenshot van de instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xippix.nl/Naamloos.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door XippIX op 07-11-2007 10:40 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Maar dit gaat over de fanspeed. Heb je die toevallig een keer heel laag gezet? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• XippIX
  • Niet online
_the_crow_ schreef op woensdag 07 november 2007 @ 10:42:
Maar dit gaat over de fanspeed. Heb je die toevallig een keer heel laag gezet? :)
Oeps. foutje. Nu de goede screen :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb eens even gezocht naar dit probleem.
Ik kom dan dingen tegen vanaf 2004, beginnende met een GeForce4 Ti t/m de 8600 serie.
Maar allen zonder een echte duidelijk oorzaak + gevolg + oplossing.

Wat je hier nu hebt staan zijn iig Fan Speed instellingen, dat heeft niets te maken met de clock speeds. Wat echter wel kan is wat _the_crow_ al aangeeft, heb je die mogelijk een keer een eind omlaag gedrukt waardoor de fan mogelijk erg langzaamof zelfs gestopt is met draaien?

Bij sommigen werkt het deïnstalleren van de nVidia videodrivers, waarna je er voor de volledigheid ook DriverCleaner oid overheen gooit om er zeker van te zijn dat alle drivermeuk weg is. Om vervolgens de driver opnieuw te installeren.

Ik mis trouwens je systeemspecs in het lijstje, zou je die voor de compleetheid toch even willen vermelden?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• XippIX
  • Niet online
Ultraman schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:04:
Ik heb eens even gezocht naar dit probleem.
Ik kom dan dingen tegen vanaf 2004, beginnende met een GeForce4 Ti t/m de 8600 serie.
Maar allen zonder een echte duidelijk oorzaak + gevolg + oplossing.

Klopt, zitter er niet bij, had idd ook al gezocht, daarom deze post.

Wat je hier nu hebt staan zijn iig Fan Speed instellingen, dat heeft niets te maken met de clock speeds. Wat echter wel kan is wat _the_crow_ al aangeeft, heb je die mogelijk een keer een eind omlaag gedrukt waardoor de fan mogelijk erg langzaamof zelfs gestopt is met draaien?

Nee, zie mijn post erboven (screenshot) :)

Bij sommigen werkt het deïnstalleren van de nVidia videodrivers, waarna je er voor de volledigheid ook DriverCleaner oid overheen gooit om er zeker van te zijn dat alle drivermeuk weg is. Om vervolgens de driver opnieuw te installeren.

Zal ik eens proberen, echter als de pc eenmaal weer draait, draait alles ook weer naar behoren. Het is alleen eenmalig bij het opstarten.

Ik mis trouwens je systeemspecs in het lijstje, zou je die voor de compleetheid toch even willen vermelden?

Here you go:

Geforce 8600 GT
Intel Core 2 cpu 4400 @ 2.00 GHZ
2 gig intern

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Tipje: Als je een quote wilt onderbreken om op een gedeelte te antwoorden, maak dan gebruik de Splits Quote Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/toolbar/quote_onderbreker.gif functie, doet een hoop voor de leesbaarheid.

Overigens zie ik nu een ander screenshot dan net.
Ik heb tijdens het tikken van mijn post zitten Googlen, dus die heb je tijdens dat proces vervangen voor de juiste :)
Wat gebeurt er eigenlijk als je de boel nu een megahertz verschuift? Dus stel je zet de core op 539MHz en het geheugen op 699MHz en draagt hem dan op om die kloks te gebruiken. Je dringt hem dan nieuwe clockspeeds op, vraag me af wat er dan na een reboot te zien is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 07-11-2007 11:41 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1