Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fiets locater

Pagina: 1
Acties:
  • 839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat ?
Ik zou iets willen maken waarmee ik makkelijker mijn fiets kan terugvinden. Ik studeer namelijk in Gent (België) en daar heb je soms plaatsen waar meer als 1000 fietsen staan, wat er voor zorgt dat ik soms een tijdje naar mijn fiets zit te zoeken. Ik kreeg dan het idee van een soort fiets locater te maken. Wat ik zou willen maken is vergelijkbaar met de afstandsbediening van een BMW. Als je op de zender klikt dan gaan de lichten van de BMW aan en maakt hij een geluidje. Hetzelfde wil ik bereiken voor men fiets. Dus dat de lichten aangaan en dat hij hetzelfde geluid maakt als de BMW.

Het probleem is dat maar een kleine basiskennis heb van electronica. Daarom vraag ik jullie hulp bij het ontwerpen van een schema van welke chips ik moet gebruiken en hoe solderen. Ideeën zijn altijd welkom ook.

Hoe ?
Zender stuurt signaal -> Ontvanger ontvangt -> Laat lichten flikkeren en laat speaker geluid maken

Afbeeldingslocatie: http://shit.sava.be/fiets.jpg
  1. Batterij : Ik dacht gebruik te maken van 2 simpele AA batterijen, ze zullen verbonden zijn met mijn dynamo. Volgens wikipedia geeft een dynamo 6V dus dat moet ik dan omzetten naar 1.5V.
  2. Lampen : Ik dacht Led lampen te gebruiken voor het mindere stroomgebruik en het lichter is. Mijn idee was gewoon een standaard setje te kopen uit fietswinkel en die dan aan te passen.
  3. Dit is dan het gedeelte waar ik jullie hulp bij nodig heb. Het lijkt mij dat er een paar chips nodig zijn. Een voor de communicatie tussen de afstandsbediening en de fiets, en een voor het geluid.
  4. Een klein speakertje. Echt veel geluid moet het niet maken. Denk dat het ook niet mogelijk is met de kleine batterij.
  5. De zender.
Ik dank iedereen voor hints die ze kunnen geven, ik vraag geen volledige oplossing maar een duwtje de goede kant uit is genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad half wat ik zoek, zo kan ik de lichten niet bedienen. Ik zou het liever zelf bouwen om een beetje ervaring op te doen in electronica.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Uitstekend idee!

Ik heb dus op Rotterdam Centraal altijd hetzelfde probleem, zeker nu het wat donkerder is :)

Ik blijf het zeker volgen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 01:59:
Dat is inderdaad half wat ik zoek, zo kan ik de lichten niet bedienen. Ik zou het liever zelf bouwen om een beetje ervaring op te doen in electronica.
Begrijpelijk, maar je hebt hier een prima zender-ontvanger systeem wat je verder uit kunt bouwen.

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11 15:23
@Geqxon: Maar die afstandsbediening sta je dik mee voor l*l...

ik heb weinig elektronica achtergrond (voor een Tweaker..), maar mijn idee is dat je de alarmverlichting gescheiden moet houden van de normale verlichting. Via je dynamo zet je namelijk 6V oid op je batterijen.. Dat kan niet goed zijn voor die dingen.

Wat ik zou doen, maar dan als n00b, is bijvoorbeeld een LED (met hoge intensiteit) inbouwen in je achterlicht, met een 2-aderig draadje verbinden met een centrale unit (onder je zadel?) waar de elektronica, stroomvoorziening (2x batterij??) en zoemer zitten.

Het maken van een afstandsbediening en ontvanger is nog niet zo simpel, misschien kun je kiezen voor een bouwpakket?

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=176597 voor de zender en http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=2282 voor de ontvanger?

Dan nog een zoemertje erbij en je stuurt de LED in het achterlicht (en eventueel 1 in je koplamp) via het relais met je afstandsbediening. Je zou 30m bereik kunnen hebben indien er een zichtlijn is. Wat ik niet weet is hoelang dit apparaat bruikbaar is op een lading batterijen..

[ Voor 3% gewijzigd door breekbrood op 07-11-2007 08:34 ]

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Check dan deze 433mhz zender en ontvanger. Dan moet je zelf nog een beetje prutsen met een uc, grootste uitdaging is denk ik toch je energie voorziening.

Lekker belangrijk

Verwijderd

Topicstarter
De electriciteit gaat het grooste probleem zijn. De ontvanger heeft al 9V nodig dus met men 2AA batterijen ga ik er niet komen. Hier heb ik een batterij gevonden van 9,6V met 3700mAh. Het is een Ni-MH batterij, ik ben niet zeker maar is het niet schadelijk als je die telkens maar een deeltje oplaad ?

Breekbrood heeft trouwens gelijk dat ik beter de verlichting appart moet houden van het systeem. Zo kan ik mijn dynamo gewoon opzetten als het donker is en is de batterij minder belast. Ik ga dan wel een appart lichtje op mijn stuur/onder zadel zetten voor toch een flits te creeëren.

Ik heb dus al een zender, ontvanger en batterij. Nu heb ik het probleem dat ik 6V van de dynamo moet overzetten naar 9.6V voor de batterij ? Weet iemand hoe ?

Als geluid zou ik liefst het zelfde geluid hebben als de BMW (coolfactor :+), google levert weinig op en ik denk ook niet dat er toevallig een chip is die dat geluid uitzend.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 18:24

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:29:
Als geluid zou ik liefst het zelfde geluid hebben als de BMW (coolfactor :+), google levert weinig op en ik denk ook niet dat er toevallig een chip is die dat geluid uitzend.
Beetje gsm of voicerecorder kan geluid opnemen in mp3 (of ander formaat). Ff naar de BMW dealer :+.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Hou er rekening mee dat een dynamo wisselstroom levert, dit kan je niet zomaar aan je circuit hangen.
Ik zou dus alles volledig afscheiden van de verlichting.. en het circuit dus appart houden..

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Met die 433Mhz modules kan je wel veel interferentie hebben met andere zenders. Vooral in stedelijk gebied (zoals gent) kan dat een probleem zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:29:
...
Ik heb dus al een zender, ontvanger en batterij. Nu heb ik het probleem dat ik 6V van de dynamo moet overzetten naar 9.6V voor de batterij ? Weet iemand hoe ?
...
Heel simpel, een standaard buck-convertor chipje, elco, diode, spoel en 2 weerstanden, maakt uit een variabele gelijkspanning de spanning die je wil, met weinig verliezen (staat netjes uitgelegd in de datasheet van het gebruikte chipje). De spanning uit de dynamo gelijkrichten en afvlakken, zo'n standaard schema erachter, en je bent klaar met de voeding.

Zorg wel dat je het laden van de batterij op een goeie manier doet (stroom beperken, niet overladen,...) of je batterijen overleven het niet lang. Grote problemen zal je niet hebben, tis geen lithium, maar het zou jammer zijn van je geld als je batterijen snel kapot zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik studeer ook in Gent, kom ook vaak op drukke plaatsen enzo, maar ben nog nooit mijn fiets kwijt geweest hoor?? Is een geheugentraining geen betere oplossing ofzo? Ze zijn hier wel grijpgraag, dus ik zou geen dure onderdelen gebruiken.. Of het moet al goed verstopt zitten.

Verwijderd

Handig om gebruik te maken van de dynamospanning bij een fiets die stilstaat! Had ik nog niet bedacht ....
naftebakje schreef op woensdag 07 november 2007 @ 20:12:
[...]
Heel simpel, een standaard buck-convertor chipje, elco, diode, spoel en 2 weerstanden, maakt uit een variabele gelijkspanning de spanning die je wil, met weinig verliezen (staat netjes uitgelegd in de datasheet van het gebruikte chipje). De spanning uit de dynamo gelijkrichten en afvlakken, zo'n standaard schema erachter, en je bent klaar met de voeding.

Zorg wel dat je het laden van de batterij op een goeie manier doet (stroom beperken, niet overladen,...) of je batterijen overleven het niet lang. Grote problemen zal je niet hebben, tis geen lithium, maar het zou jammer zijn van je geld als je batterijen snel kapot zijn.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Goedkoopste set ooit: mobiele deurbel set bij Conrad :P
http://www.conrad.nl/goto/?product=622006
Heb je bedrijfszekere antwoord op je vraag, nog geen 10 Euro.
Even behuizing slopen en boel proberen klein maken en in je zadel of zo inbouwen.
Indien nodig wat electronica toevoegen die achterlicht van je fiets laat oplichten samen met de bel.
Je zender is ook beetje waterdicht. Het is al vooraf gecodeerd op elkaar, dus niemand anders kan je bel misbruiken. Batterij erin, klaar.

Met afstand tot 50 meter hoef je maar knop indrukken als je in buurt bent en spits je de oren op :)
Daar is je fiets!

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 09-11-2007 17:15 ]

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:21

cdoens

Peugeot-gek

Is dit geen idee? :P
Afbeeldingslocatie: http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=719980088&action=viewStream&language=nl

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zoiets heb ik al zoooo lang willen maken :*)
Alleen nooit het initiatief getoond om het dan ook echt te doen.

Dit topic volg ik zeker :)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
offtopic:
Die is vandaag in de aanbieding op iBOOD!

[ Voor 4% gewijzigd door Ricvdp op 10-11-2007 00:44 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
Oplossing is simpel, deze vraag werd ook gesteld op CO. Koop gewoon een elektronische bel.

• MrDummy

MrDummy

En nu ook op iBood voor 1 dagje, de set voor de vergeetachtige of drukke persoon. Vier ontvangers en 1 zender. Alsjeblieft.

Voor de rest anders gewoon electronische bel set kopen. Een aparte printplaat van zender en ontvanger kom je eigenlijk duurder uit. Zelf maken heeft risico dat het kan storen in de buurt van andere bronnen.

[ Voor 46% gewijzigd door MrDummy op 10-11-2007 10:05 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ben je niet makkelijker af door gewoon een achter-LED-lamp continu te laten branden op 2 penlites (oplaadbaar)? Die van mij brandt een paar dagen, als je hem alleen overdag aan hebt, haal je zeker 2 weken.

• MrDummy

MrDummy

RemcoDelft schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 10:21:
Ben je niet makkelijker af door gewoon een achter-LED-lamp continu te laten branden op 2 penlites (oplaadbaar)? Die van mij brandt een paar dagen, als je hem alleen overdag aan hebt, haal je zeker 2 weken.
Ik hoop voor je dat brandende lamp niet aandacht trekt van vervelende lui. Ze zien het dat het duurzame verlichting is, en bevat ook batterij. Dus trekken ze lekker eraf voor zichzelf. Of opzettelijk vernietigen.
Want je bent dan zo enige die daar lamp laat branden tussen al die fietsen. Dat trekt wat aandacht.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom niet gewoon je fiets gele met paarse stippen verven ?

echte studentenfiets .. kand dat die gejat wordt is dan tamelijk nihiel

Iperf

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

of juist, omdat het toch een studentenfiets is, en iemand anders dan maar weer een andere zoekt... :/ heeft imho dus geen zin... (zeg dus niet dat et mag, maar alleen dat het in de praktijk niet echt zo werkt..)

[ Voor 24% gewijzigd door AlexanderB op 11-11-2007 00:27 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

AlexanderB schreef op zondag 11 november 2007 @ 00:27:
of juist, omdat het toch een studentenfiets is, en iemand anders dan maar weer een andere zoekt... :/ heeft imho dus geen zin... (zeg dus niet dat et mag, maar alleen dat het in de praktijk niet echt zo werkt..)
kweenie je kan hem in ieder geval makkelijk terug vinden . daar ging het om toch

tevens is el "nieuw" effect eraf .. lijkt je dus minder aantrekkelijk. bovendien wil niemand op een herkenbare gejatte fiets rijden dunkt me zo

Iperf

Verwijderd

Tofu schreef op woensdag 07 november 2007 @ 20:16:
Ik studeer ook in Gent, kom ook vaak op drukke plaatsen enzo, maar ben nog nooit mijn fiets kwijt geweest hoor?? Is een geheugentraining geen betere oplossing ofzo? Ze zijn hier wel grijpgraag, dus ik zou geen dure onderdelen gebruiken.. Of het moet al goed verstopt zitten.
Ik pleur mijn fiets altijd op de zelfde plek neer :) En anders pak ik een geheugen steuntje: "Bij de 3e rode pilaar ;) "
Pagina: 1