MSI Speedster K9ND (socket F/1207)

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:29
Ik gebruik zelf een Tyan Thunder n3600B. Dit moederbord bezit 2x PCI-E x16 sloten, en heb hier te kort aan.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ppeterse/Sjoerd%20Peterse/GoT%20Topic/tyann3600B.jpg

Ik wil graag over stappen naar een moederbord met minimaal 2x PCI-E x16 en 1x PCI-E x8 sloten. Dit om twee videokaarten in één systeem te stoppen, en toch een losse Raidkaart ernaast te kunnen plaatsen. Echter wil ik een zuinige PC behouden. Mensen die beweren dat ik moet overstappen, van platform, ik heb een E2140 gekocht die helaas niet passief gekoeld wilde draaien. Zegt genoeg, ik blijf bij mijn Opteron.

Waar deze clue zit, RightMark Clock Utility, ofwel RM Clock. Met deze utility kan je zelf schema's maken, hoe het systeem reageerd op taken mbt clocksnelheid en spanning. Op veel moederborden is het mogelijk om via het Bios over te clocken, en waar nodig te overvolten van de processor. Undervolten is in zo goed als 99 van de 100 gevallen niet mogelijk.

Mij is gebleken dat AMD processoren veel rek kennen. Dit is in gevallen als Intel te verwoorden als een zwaar OC monster, dit is bij AMD niet het geval. Wat echter wel het geval is, is dat de Opteron F processoren een relatief grote undervolt toestaan, zonder de stabiliteit in gevaar te laten komen. Een Opteron 2212 op 2000MHz welke zijn werk op 1.350V doet, kan dit ook prima op 1.100V en zelfs lager, zonder werkelijk te moeten inperken qua clocksnelheid.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ppeterse/Sjoerd%20Peterse/GoT%20Topic/RMClock-profiles.PNG

Dit laat mijn Bios dus niet toe, echter de VRM wel. Met RM Clock is het dermate te manipuleren dat hij stressed semi-passief onder de 40 graden blijft. Met mijn huidige schema zelfs niet over de 30 graden idle (24 graden momenteel, maar tis hier wat koeler dan normaal echter warm genoeg voor een t-shirt).

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ppeterse/Sjoerd%20Peterse/GoT%20Topic/RMClock-monitoring.PNG

Ik heb er een E2140 bij gekocht, voor ernaast. Dit op een Abit AW9D-MAX. Echter kan ik hem met de nieuwste versie niet onder de 1.188V draaien. Een tegenvaller. Het is dus niet vanzelfsprekend dat je domweg kan undervolten met dit programma. De VRM zou het hier dus kennelijk niet aan kunnen sturen?

Een gemiste kans, en heb er eigenlijk helemaal geen extra PC nodig, immers heb ik er al meer dan dat en is die E2140 overbodig. Gezien ik er best veel tijd en geld in heb gestoken, kan ik een tweede miskoop niet veroorloven.

Vandaar mijn vraag, zijn er hier mensen die ervaring hebben met het MSI K9ND moederbord in combinatie met RM Clock? Of als je dat moederbord hebt, het voor me uit kunnen testen met RM Clock of de processor op 0.800V of minder ingesteld kan worden?

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ppeterse/Sjoerd%20Peterse/GoT%20Topic/msik9nd.jpg

In mijn zoektocht kwam dit moederbord namelijk als enige naar boven, wat betreft de specificaties van de fabrikant. Echter is RM Clock een 3th party prog, en kan de fabrikant mij hier niets over vertellen.

Graag ook even het type vermelden, er zijn namelijk drie uitvoeringen van dit moederbord. Ze voldoen in principe alle drie. Dit omdat ik een losse geluidskaart nodig acht. Ik zie hem echter wel liever zonder onboard sound dan met, maar dat is het laatste waar ik mij zorgen om maak. Immers is de verdere opbouw van deze moederborden exact hetzelfde.

PS De twee videokaarten komen niet in SLI!!!! Ik kom werkruimte te kort en wil van dual monitor naar een tripple desktop setup, en wil ook mijn LCD-TV koppelen icm VMware zodat ik geen losse HTPC nodig heb.Voor mijn gevoel verbruikt een energiezuinige E2140 meer energie dan mijn huidige dual Opteron 2212. Eerder als feedback te horen gekregen dat dergelijk helemaal niet energiezuinig is, maar het zijn concessies die gemaakt moeten worden, ik heb de rekenkracht gewoon nodig. Beste van alle huidige werelden bracht me naar een dual Opteron F.

edit:

Wat opgefleurt met piccies, wat duidelijker zo?

[ Voor 7% gewijzigd door Hardware Junk op 07-11-2007 01:09 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 23:27
Ik kan je helaas niet helpen met een antwoord, maar vind wel dat er gezegd moet worden dat je een pluim verdient voor het zo duidelijk beschrijven van je probleem. (dat zouden meer mensen moeten doen). TOP MAN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41
Pittig vraagje heb je moet ik zeggen. Ik heb hier alleen een 2216 Opteron en die zou ik wel terug kunnen clocken naar 2Ghz maar ik weet niet of de tests dan betrouwbaar zouden zijn.

Kan je MSI niet vragen of ze de bios dusdanig aan kunnen passen zodat je tot 0.8V kant gaan (aangezien je dit al getest hebt in je andere moederbord als ik het goed heb, en het daar bleek te werken)?

[ Voor 16% gewijzigd door Viper_4111 op 07-11-2007 15:55 ]

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48
Probleem is dat je met een serverboard wilt gaan kloten, je mag al blij zijn dat de fabrikant CnQ optie heeft op zitten :+. Heb je CnQ al uitgeschakeld, kan ook wel is wat gezeik schelen.

Daarbij moet je voltage tegelijk laten op schroeven met de frequentie, ga nooit onder 0,75V want dan is de kans groot dat het systeem vastloopt (te lage spanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:29
Viper_4111 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:54:
Pittig vraagje heb je moet ik zeggen. Ik heb hier alleen een 2216 Opteron en die zou ik wel terug kunnen clocken naar 2Ghz maar ik weet niet of de tests dan betrouwbaar zouden zijn.

Kan je MSI niet vragen of ze de bios dusdanig aan kunnen passen zodat je tot 0.8V kant gaan (aangezien je dit al getest hebt in je andere moederbord als ik het goed heb, en het daar bleek te werken)?
Het gaat me niet om of je CPU's zo laag kunnen, maar hoe het moederbord reageerd op RM Clock. Kunnen jou CPU's geen 1.100V draaien op 2.4GHz, loopt hij simpelgezegt vast. Maar mijn vraag, staat die optie open (liefst een screenie zoals ik in de topicstart heb gezet).

Jouw index zal tot 7 gaan, de laatste twee kunnen ook uitgezet worden, en dan draait je processor niet harder dan 2GHz. Uiteraard zal je dat wel in ene profiel moeten koppelen.

Ik neem aan dat je dit moederbord hebt? Als je problemen hebt met dit programma, maar het wel wil uit proberen, kan ik in grote lijnen vertellen hoe het programma werkt.
Termi schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:29:
Probleem is dat je met een serverboard wilt gaan kloten, je mag al blij zijn dat de fabrikant CnQ optie heeft op zitten :+. Heb je CnQ al uitgeschakeld, kan ook wel is wat gezeik schelen.

Daarbij moet je voltage tegelijk laten op schroeven met de frequentie, ga nooit onder 0,75V want dan is de kans groot dat het systeem vastloopt (te lage spanning).
Waarom is iets met 2 CPU's per direct een serverbord? Het is een Workstationbord, voor servers pak je dit niet, dan neem je een ander plankje. En het gaat niet om gezeik, het gaat mij om gezeik te voorkomen op mijn bankrekening. Ik zit in een verhuizing, 220 euro voor het moederbord kan ook uitgegeven worden aan behang en verf. Verkoop ik direct mijn n3600B, dan maar verf van de Action. Maar tot dusverre geen probleem, alleen het voorkomen.
Hoe mijn CPU staat ingesteld, is te zien op het plaatje. Ik schaal van 1GHz naar 2GHz met een spanning variabel van 0.800V naar 1.100V. Lager zou moeten kunnen, echter worden ze nu al amper warm. Wat je zegt, als je nog veel lager gaat, is er een grote kans dat het te weinig spanning krijgt. Dit is in 9 van de 10 gevallen nieteens te merken, en stabiel verder te werken, echter niet genoeg om vanuit slaapstand wakker te worden.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid