Sapphire Radeon 9600XT (256mb) idled rond de 70 graden

Pagina: 1
Acties:

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
nou, ik heb ene mooie Sapphire videokaart, met een Radeon 9600XT erop. Deze is inmiddels zo'n 3,5 jaar oud, maar heb er verder nog nooit problemen mee gehad.

Enige wat ik toch wat vreemd vind is dattie oevr hel algemeen zo rond de 70 graden hangt, en tijdens games zelfs tot in de 80 stijgt..

Ik heb onlangs (dit weekend geloof ik) de ventilator eraf gehaald en schoongemaakt (kwam veel stof uit), maar dat maakt geen enkel verschil. Ergens doet mij dit vermoeden dat ik geen goeie meetwaarden zie.. maar toen ik de kaart eruit had gehaald om de koeler schoon te maken voelde hij wel behoorlijk warm aan.

de koeler wordt morgen overigens vervangen (voor een ZM80D-HC), benieuwd of dat verschil gaat geven

iemand enig idee? of ervaring.. :P

:edit: na een tijdje tv kijken zit ik nu stabiel op 73 graden..

[ Voor 10% gewijzigd door Xyzar_ op 06-11-2007 23:39 ]

Verwijderd

Heb zelf een 9800XT die altijd zo rond de 70 op idle zat en dat schijnt voor dat type normaal te zijn. Op een gegeven moment begon de stock-fan wat sleets te raken en heb ik deze vervangen door een VF700. Sindsdien ligt idle zo begin 60 graden. Prima kaart overigens :)

• Xyzar_
een google search leverde wat pagina's op waar mensen beweerden 9600's te hebben draaien op een graad of 50, dus dan vind ik 70 toch vreemd :P

wordt de 9800 niet sowieso warmer? Bij die ZM80D-HC wordt bij radeons vanaf de 9800 (pro) de bijbehorende fan aanbevolen :P

:edit: oomph.. startte net vene Transformers (het spel :p ) op, en ik was het menu nog niet door of hij zat al op 105, voor ik het weer af kon sluiten heeft hij de 108 even aangetikt, en er begon ook wat te piepen.
(nu met de kast open, en de deur ervoor ook tocht het lekker door en hij zit nu weer rustig op 72.. z'n gebruikelijke idle.. :( )

[ Voor 39% gewijzigd door Xyzar_ op 07-11-2007 11:42 ]

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:39
hoe zit het met je airflow?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07
Als de temperatuur zo snel oploopt en zo snel weer naar beneden gaat tussen stress en idle lijkt het me vrij duidelijk: slecht contact tussen koeler en die. Zorg dat'ie er wel goed op zit, koelpasta niet opgedroogd is en dat je koeler niet te los eronder hangt :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Identiek dezelfde kaart gehad ... lang geleden. Ook een Zalman op gestoken, maar voornamelijk voor het lawaai. Draaide perfect koel zonder extra fan. Herinner me dat de temperaturen laag waren. Je hand kon rusten op de heatsink als de kaart aan het stressen was.

edit: ik had niet de ZM80D-HC, maar de ZM80C-HP.

[ Voor 9% gewijzigd door mieJas op 08-11-2007 09:55 ]

Yes, but no.

• Xyzar_
@littlekiller: Airflow door m'n kast heen is prima, heb 2 fans (in en uit) voor en achterin m'n kast. Tempteratuur in m'n kast is verder ook normaal. hij geeft meestal net onder de 30 aan (vermoed dat dat niet m'n kast, maar m'n mobo temp is, maar toch prima).
Overigens koelt de kaart af tot rond de 50 als ik m'n kast en de deur open zet, waardoor eht vol m'n kast in toch. (en het is buiten vrij koud nu :P)

@fragfrog: slecht contact tussen de koeler en de GPU had ik ook al aan gedacht, dat zal eht wel wezen.

@miejas: ah, m'n nieuwe koeler is nog neit binnen (TNT heeft hem kwijt gemaakt..), maar goed om te weten dat hij goed werkt. (de D is immers hetzelfde als de C, maar dan beter)
Pagina: 1