Toon posts:

S3 Savage 2000 - slechte performance na herinstall XP

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben niet zo heel erg bekend met hardware en de software die erbij hoort, maar zal toch een fatsoenlijke poging doen om het probleem uit te leggen...

Allereerst mijn video-specs:

Videokaart: Diamond Multimedia ViperII Z200
Chiptype: S3 Savage2000
Geheugengrootte: 32 MB
Bus type: AGP 4x @ 2x

Okee, dat is dus de informatie die ik over mijn videokaart kan vinden (al weet ik niet of het genoeg is), ik geloof dat de kaart zelf uit 2000 komt.

En dit is het probleem:

Ik speel graag games (lees First-Person-Shooters), en heb daarvoor een degelijk fps (Frames Per Second) voor nodig.
Nu heb ik een tijd geleden mijn PC helemaal geformateerd en leeggehaald en Windows XP opnieuw geinstalleerd, wat blijkt; de drivers van mijn videokaart worden daarmee niet opnieuw geinstalleerd... (Weet ik veel...), toen heb ik een tijdje met 6 fps gespeeld (ja, het is echt waar) maar werdt dit al snel weer zat (duh...). Toen heb ik van 'een of andere' vage site een driver gedownload, en schokkend maar waar, mijn videokaart speelt games nu af met 20 fps!

Toch vindt ik dit raar, want het spel dat ik speel is TFC (een Half-Life mod) en dat spel dateert uit 1999...

WANT VOOR IK MIJN COMPUTER FORMATEERDE SPEELDE IK GTA:VICE CITY, WAT EEN VERSCHRIKKELIJK ZWAAR SPEL VOOR JE PC IS, ZONDER PROBLEMEN!

Dus kwam ik op de gedachte, hmm... Er moet toch wel iets meer dan 20 fps uit mijn videokaart te halen zijn voor een spel die (figuurlijk) zelfs op Win 3.1 zou draaien...

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen of misschien een klikkertje met een de goede driver zou kunnen posten!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Mmkay, wat is precies het 'probleem' met je videokaart?

Meer FPS halen kun je doen door de nieuwste drivers te downloaden en eventueel te overclocken, en eventueel door services en processen die op de achtergrond te draaien af te sluiten.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:54:
WANT VOOR IK MIJN COMPUTER FORMATEERDE SPEELDE IK GTA:VICE CITY, WAT EEN VERSCHRIKKELIJK ZWAAR SPEL VOOR JE PC IS, ZONDER PROBLEMEN!
:') :') :') :') :') Sarcasme ten top? :P

sorry, die moest ff ^ :P

Haal trouwens even al die irritante spreektaal weg en let een beetje op de d/t'tjes ;) (ik vindt :X)

[ Voor 9% gewijzigd door Avalaxy op 06-11-2007 22:00 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wellicht vergeten je chipsetdrivers te installeren? Zoek even op welk moederbord/chipset je hebt en download de corresponderende drivers. Dat zal al een stuk moeten schelen.

De beste tip is echter: koop een nieuw systeem.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-07 07:58

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

De beste tip is echter: koop een nieuw systeem.
Of een nieuwe videokaart. Zo'n beetje alles van voor het Geforce/Radeon-tijdperk waar geen Voodoo op staat is slecht met het renderen van 3D beelden.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De S3 Savage 2000 was een merkwaardige chip, een leuk idee, maar hier en daar gruwelijk ondermijnd door slechte uitvoering en uiterst beroerde drivers. Naast rOOn's opmerking over chipsetdrivers zou het ook kunnen dat je VGA drivers inderdaad niet goed zijn. Het is jammer dat je niet noemt exact welke drivers je geinstalleerd hebt en van welke site dat ze komen. Overigens zijn de beste drivers voor S3 Savage-series door mede-Tweaker _JGC_ geschreven. Ik weet alleen niet waar die dingen momenteel gehost staan, maar als ik weer eens met hem over ICQ babbel zal ik een link vragen (sowieso geen slecht idee aangezien ik ook een Savage2000 in m'n retro gamebak heb zitten :z )

Edit:
Overigens is "Probleem met videokaart." een nietszeggende titel. Ik pas aan...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 06-11-2007 22:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Er waren ook andere onderdelen van mijn computer nog niet goed geinstalleerd, ik heb toen met een programmatje dat Everest heet mijn onderdelen van mijn computer opgezocht en de drivers ervoor geinstalleerd... Mijn PC is nu al wel wat beter, maar nog zoals hij zou moeten draaien...

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:41
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:54:
offtopic:
Hahaha vanonder welke steen kom jij? Ik denk dat je je kapot zult schrikken als je Crysis oid ziet spelen :p BOE!

M3P - M3LR - 6320Wp

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:42

MicroWhale

The problem is choice

Koop een 9500pro!!

Die heb ik ook en die draait extreem zware spellen als GTA Vice City en HL2 met gemak!

:') :) :{ :|

of beter: Koop mijn systeem, ik ben aan een nieuwe toe.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• ThunderRobert
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2024
Ooh ik dacht dit een zeer zware kick van een oude topic was. :D
De S3 kaart moet je echt vervangen, een Geforce kaart is gewoon veel sneller.
Een orginele XP driver is er voor de S3 Savage 2000 nooit geweest.........
( ik spreek uit ervaring: ik heb deze kaart een hele tijd geleden gehad).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oi mensen, het moge duidelijk zijn dat het hier niet bepaald om een 8800GTX-killer gaat, sterker nog, dat kaarten die anno 1999/2000 tijdsgenoten van de Savage2000 waren (GeForce1 enzo) sneller kunnen zijn in veel dingen.

Maar TS is duidelijk dat deze kaart in dit systeem ooit beter gepresteerd heeft. Iedere willekeurige nOOb kan dan roepen "koop een nieuwere kaart!" - maar een *echte* Tweaker gaat kijken naar hoe dit systeem optimaal draaiend te krijgen is. Zijn jullie Tweakers of nOObs? :P

Oslik blyat! Oslik!

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Savage! wat cool. ik speelde halflife 1 op software mode en toen kocht ik dezelfde kaart, wat een enorm verschil was dat zeg :) maar inderdaad, deze kaart is een beetje oud.

-driver sites in overvloed. het is een beetje jammer dat je vaak moet registreren maar dat is verder een kleine moeite. kijk hier eens http://www.video-drivers.com/drivers/124/124926.htm

-Heb je alle drivers nu geinstalleerd ? staan er geen gele driehoekjes meer bij apparaatbeheer? (rechtermuisklik Deze Computer > beheren > apparaatbeheer) zo ja, maak even een screenshot en post deze hier. weet je niet hoe dat werkt? Printscreen drukken > mspaint starten >Ctrl+C drukken >Ctrl+S drukken ergens opslaan als JPEG> ergens hosten of even mij toevoegen op msn of mailen.

meer kunnen we ook niet echt voor je doen want de informatie die je geeft is wat beknopt. Dat is niet jouw schuld want je bent hier nieuw waarschijnlijk.

---------

En dan nog even als reactie op de rest, deze gast wil gewoon team fortress spelen op een pc die dat duidelijk aan kan, waarom zou hij een nieuwe PC kopen als hij alleen dat spel nu werkend wilt hebben, ik denk dat hij best door heeft dat als hij Crysis wil spelen ff een ander systeem nodig heeft maargoed.. dat was dan ook al gezegd

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-07 22:25

Tuxie

En WeL nU!

Ik heb zelfs ooit eens een keer een Savage4 gekocht vanwege de S3TC (S3 texture compressie) die in in UT was ingebakken en ik alleen UT speelde. Draaide prima op 1024x768 op een Celeron 333 Mhz. _/-\o_ (wel overgeklokt naar 500 uiteraard :p )

Nee serieus, je kunt op een medium resolutie best UT of een Halflife 1 draaiend krijgen. Echter, je MOET vaak de chipsetdrivers installeren en niet te vergeten een chipset AGP driver, die vaak apart geinstalleerd moet worden. (Vooral SiS chipsets hebben dit) Zo niet, dan heb je beroerde performance. Verder heb je XP drivers nodig en zoals iemand anders al opmerkte hier, die zijn bij S3 altijd al beroerd geweest (ik heb ook altijd third-party drivers gebruikt).

Kortom het kan wel, maar je zal er even wat tijd en moeite in moeten steken....

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:59
Je zou deze driver nog kunnen proberen, normaal gesproken werken Windows 2000 drivers zonder problemen onder XP.

Verwijderd

Topicstarter
Okee hartstikke bedankt voor de driver, Nielson, dan weet ik in ieder geval zeker dat hij niet een of andere vage site af komt...

Ik heb gister ook een nieuwe chipsetdriver geinstalleerd, en volgens mij computer is het enigste wat ik nog niet heb geinstalleerd is een AGP to ICP driver ofzoiets...

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:19

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Als ik me niet vergis is de fabricant van deze kaart behoorlijk vroeg gestopt met het ondersteunen van deze kaart door te stoppen met drivers te maken. Je bent er zeker bij gebaat om even contact op te nemen met _JGC_ (zoals dion_b al zei). Hij heeft waarschijnlijk nog wel zijn gemodificeerde drivers, die je performance zeker ten goede zullen komen.

Hier staat tekst

Pagina: 1