[HTPC] Een nieuwe HTPC, meningen van de kenners?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.992 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-02 15:27
Ik ben al een aantal weken in de weer informatie te vinden over het bouwen van een HTPC en wat een goede HTPC zoal moet hebben en kunnen. Ik denk dat ik een redelijke setup bij elkaar heb, maar voordat ik de onderdelen in huis ga halen wil ik liever eerst wat advies en meningen van de meer ervaren tweakers op dit forum.

De HTPC - Wat moet het kunnen en waar komt het bij te staan?
De HTPC komt in de woonkamer te staan in combinatie met een Pioneer PDP-r06xe 50" Plasma Flatscreen en een Pioneer VSX-LX50 A/V Reciever. Met de HTPC wil ik TV kunnen kijken, tegelijk TV opnemen en HD uitzendingen kunnen kijken/decoden zonder al te veel stress op de CPU.
Waar mogelijk moet de HTPC ook zoveel mogelijk het geluids signaal naar de reciever sturen zonder er nog verder mee te klooien, ik lees op verschillende plaatsen dat een geluidskaart dat zo nu en dan nog wel eens doet.

De Setup
De volgende setup is een mix van dingen die ik op het internet, hier op het forum en in de winkel heb gevonden maar ook enige persoonlijke voorkeuren die ik met de jaren heb opgebouwd. Of het goed is voor een HTPC weet ik niet zeker, daarom mijn post hier :).

De Case - Antec Veris Fusion Black
Afbeeldingslocatie: http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/Veris%20Fusion%20Black.PNG

Een mooi kastje om een HTPC van te bouwen, hij staat ook mooi in mijn woonkamer en de prijs is ook niet al te hoog voor wat je er voor krijgt.

Het MoBo - Asus P5B-VM SE
Afbeeldingslocatie: http://geizhals.at/img/pix/243031.jpg

Een vrij basic bord met support voor een dual core, genoeg geheugen slots en geen actief gekoelde dingen. Lekker stil dus. Naar mijn idee een prima bord maar er is misschien iets wat ik over het hoofd heb gezien.

CPU - Intel Core 2 Duo E4500 2.20GHz
Eén van de punten waar ik niet zo zeker over ben. Mijn ervaringen met Intel zijn over het algemeen prima, nooit problemen mee gehad maar bij de meeste HTPC setups zie ik mensen voornamelijk AMD gebruiken. Maakt het veel verschil of is dit gewoon puur voorkeur?

CPU Cooler - Zalman CNPS7700-ALCU
Afbeeldingslocatie: http://www.descom.be/images/processoren_koeling/zalman_cnps7700_alcu.jpg

Actieve cooling maar uit ervaring met Zalman weet ik dat ze stil genoeg zijn voor een HTPC.

VGA - Asus EN7600GS Silent 512MB
Afbeeldingslocatie: http://www.muizenshop.nl/layout/media/2001-2200/2134_1_image.jpg

Weer zo'n voorkeur kwestie, altijd lekker gewerkt met Nvidia. Nooit Ati gehad dus dan is dit een makkelijke keus. Passief gekoelde middenmotor van Asus.

Geheugen - Kingston Dimm 512MB DDR2 (X4)
Totaal 2GB geheugen wat, van wat ik zoal lees op Tweakers, meer dan zat is voor een HTPC. Is 3 echt overkill of zou het kunnen?

TV Kaart - Hauppauge WinTV PVR 350
Hauppauge WinTV-PVR-500MCE
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1129976008.jpg

Hier heb ik het meeste advies mee nodig. Omdat ik nog nooit met TV kaarten heb gewerkt zou ik niet weten wat goed en slecht is of waar ik op moet letten. Na een beetje zoeken kwam ik uit op deze, maar helemaal zeker van die keus ben ik dus niet.

Hard Discs - Seagate Barracuda 80 en 500GB
Eén disc voor de operating system en de ander voor opnames en dergelijke.

Geluidskaart - M-Audio Revolution 7.1
Ik wil dat het geluids signaal niet wordt aangepast door de geluidskaart en van wat ik vond op Tweakers is dit een kaart die niet aan het geluids signaal komt. Iemand die hier eventueel andere alternatieven voor kent?

Operating System - Windows Vista Home Premium
Wat is beter voor een HTPC, Home Premium of Ultimate?

---

Dat was het wel zo ongeveer. Ik stel alle commentaar en ideeen zeer op prijs, dus iedereen die hier ideeen over heeft, posten :). Alvast bedankt voor iedereen die zijn inbreng doet!

Tiger

Verwijderd

Hauppauge pvr serie lijkt mij in ieder geval een goede keuze,

heb hier zelf 4x hauppauge wintv-pvrusb2 draaien met mythtv.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik zou geen 4x512MB nemen, maar 2x1GB, omdat je dan later beter kunt upgraden. Daarnaast zie ik niet in waarom je een onboard videokaart wilt als je een losse videokaart erbij neemt. Als losse videokaart zou ik trouwens een ATI nemen uit de HD2x00 serie: die kunnen hardwarematig een aantal zware codecs decoden.
In plaats van deze koeler kun je misschien beter een model nemen met een paar heatpipes en veel koeloppervlak, en dan kan het misschien zelfs wel passief als je een beetje airflow hebt, anders een stille 120mm fan erop.
Vista Home Premium is voldoende, tenzij je een domein gebruikt of RDP nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door marcieking op 06-11-2007 22:02 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• TigerXtrm
marcieking schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:02:Daarnaast zie ik niet in waarom je een onboard videokaart wilt als je een losse videokaart erbij neemt. Als losse videokaart zou ik trouwens een ATI nemen uit de HD2x00 serie: die kunnen hardwarematig een aantal zware codecs decoden.
Op die onboard videokaart had ik eigenlijk niet eens gelet. Ik vond dit wel een goed bord ondanks dat er een onboard videokaart op zit die ik toch niet gebruik. Heel veel MoBo's hebben dat tegenwoordig dus tja.

Verwijderd

Die is echt echt heerlijk :) Die heb ik hier nu ook een maandje als HTPC draaien en ik moet zeggen dat ie lekker stil is. Ik draai Windows XP + MediaPortal en daarvoor is helaas (nog?) geen ondersteuning voor het LCD-panel. Als je Vista gaat draaien kun je wat dingen uitlezen op dat ding.

marcieking: Ik heb een Club3D ATI HD2600 Pro 512MB passive erin zitten en alles draait voortreffelijk. Alleen 1 ding: op die HD kaarten zit volledige ondersteuning voor HDMI, dus ook audio via die kabel. Je zou er apart een DVI->HDMI bijkrijgen omdat de normale converters geen audio meersturen. Heb jij die connector wel en zo ja, waar heb je die vandaan?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59
Hoe wil je HD gaan bekijken met deze analoge kaart? Je zal opzoek moeten naar een goede TV kaart voor digitale TV, met smartcard ondersteuning (iets dat win MCE weer niet goed doet)

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
overhyped schreef op woensdag 07 november 2007 @ 08:30:
Hoe wil je HD gaan bekijken met deze analoge kaart? Je zal opzoek moeten naar een goede TV kaart voor digitale TV, met smartcard ondersteuning (iets dat win MCE weer niet goed doet)
Dat niet alleen. Hij zal alles dubbel moeten aanschaffen mocht ie twee tuners willen. Er zijn nog geen digitale dual tuner kaarten. En dus ook 2 abbonnementen afsluiten.

Verwijderd

Misschien is een Floppydtv icm. een Alphacrypt cam iets voor jou.
Kun je toch lekker digitale tv kijken op je htpc.

Bij mij werkt het erg goed en het beeld is super vergeleken met een analoog hauppage kaartje.

En zorg er echt voor dat je htpc stil wordt anders ga je je er op den duur aan ergeren.

Verder kijk eens naar een 8600GT Silent kaart. Deze is toch weer wat sterker en voor de prijs maakt het niet veel uit.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 08:09:
Die is echt echt heerlijk :) Die heb ik hier nu ook een maandje als HTPC draaien en ik moet zeggen dat ie lekker stil is. Ik draai Windows XP + MediaPortal en daarvoor is helaas (nog?) geen ondersteuning voor het LCD-panel. Als je Vista gaat draaien kun je wat dingen uitlezen op dat ding.
Ah, dat is leuk om te weten :) Hij is wel een beetje prijzig, maar wel heel strak.
marcieking: Ik heb een Club3D ATI HD2600 Pro 512MB passive erin zitten en alles draait voortreffelijk. Alleen 1 ding: op die HD kaarten zit volledige ondersteuning voor HDMI, dus ook audio via die kabel. Je zou er apart een DVI->HDMI bijkrijgen omdat de normale converters geen audio meersturen. Heb jij die connector wel en zo ja, waar heb je die vandaan?
Ik heb die kaart niet, ik weet alleen dat ze die ondersteuning hebben :P

• TigerXtrm
overhyped schreef op woensdag 07 november 2007 @ 08:30:
Kijk voor dat soort inzicht post ik de topic dus :P.

Ik heb een kennis die digitale TV op zijn HTPC heeft, kan opnemen en kijken tegelijk en in Win MCE. Zal hem een mailtje sturen en vragen hoe hij dat dan precies doet.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06
Wil je dat ie ook nog eens zuinig is wanneer je hem niet gebruikt?
Ikzelf heb ook lang gezocht om een beetje een leuke HTPC in elkaar te zetten en kwam uiteindelijk uit op een AMD processor voor C&Q en een Nvidia grafische kaart omdat ook deze bij niet gebruik zichzelf down clockt. Geen idee eigenlijk of AMD dit ook heeft.

Voor mij zou het belangrijk zijn om de MCE gewoon aan te laten staan in vakantie wanneer we nog dingen op willen nemen.

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-02 11:14
Arunia schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:38:
Wil je dat ie ook nog eens zuinig is wanneer je hem niet gebruikt?
Ikzelf heb ook lang gezocht om een beetje een leuke HTPC in elkaar te zetten en kwam uiteindelijk uit op een AMD processor voor C&Q en een Nvidia grafische kaart omdat ook deze bij niet gebruik zichzelf down clockt. Geen idee eigenlijk of AMD dit ook heeft.

Voor mij zou het belangrijk zijn om de MCE gewoon aan te laten staan in vakantie wanneer we nog dingen op willen nemen.
ook intel processoren clocken zichzelf naar beneden waarneer zij niet in gebruik zijn. Daarnaast denk ik dat de intel zowiezo al zuiniger is.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

_avalanche_ schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:47:
[...]

ook intel processoren clocken zichzelf naar beneden waarneer zij niet in gebruik zijn. Daarnaast denk ik dat de intel zowiezo al zuiniger is.
Mwa, de AMD processoren met een TDP van 65W zijn ook behoorlijk zuinig. Er staat nu een leuk artikeltje op de frontpage over de TDP waarin ook nog eens gezegd wordt dat de TDP van AMD vooral in extreme situaties bereikt word, dus meestal nog een stuk minder.

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 09:40
TigerXtrm schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:48:

Geluidskaart - M-Audio Revolution 7.1
Ik wil dat het geluids signaal niet wordt aangepast door de geluidskaart en van wat ik vond op Tweakers is dit een kaart die niet aan het geluids signaal komt. Iemand die hier eventueel andere alternatieven voor kent?

Operating System - Windows Vista Home Premium
Wat is beter voor een HTPC, Home Premium of Ultimate?

---
Voor zover ik weet is (en komt er ook niet) er geen driver voor de Revolution 7.1 voor Vista.
Denkt iemand anders hier anders over, dan zie ik graag een link tegemoet!!

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• TigerXtrm
Wat betreft de TV Kaart, die kennis van me speelt dus een beetje vals en neemt gewoon analoog op en kijkt los van de HTPC zijn digitale zenders. Zo ga ik het ook maar doen tot dat digitale dual tuners en programma's wat meer worden ondersteund.

Bedankt voor alle inbreng! Ik ga wat aanpassingen maken aan het plan en dan langzaam aan de slag om de onderdelen bij elkaar te halen.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:19
de AMD Athlon™ X2 BE-2300 heeft een tdp van 45 watt en kost bijna €80 (alternate) de Intel Core 2 Duo E4500 2.20GHz kost 119 en heeft een tdp van 65 watt. en meestal zijn de moederborden voor amd wat goedkoper dan intel. je kan de nvidia kaart van jou ook vervangen door een kaart van ATI
Max. verbruik ca. 45 Watt (bij volledige belasting) (€89 voor die ati € 79,- voor nvidia)
en de ati kaart heeft DX 10 en die nvidia niet

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JBXU1Q ati 2600

http://www.alternate.nl/h...1063727&showTechData=true AMD Athlon™ X2 BE-2300

de €6 duurder en 200 Mhz sneller
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HEFA33 AMD Athlon™ X2 BE-2350

Gr. Mark
(geen AMD fanboy ;) )

[ Voor 2% gewijzigd door markje1 op 08-11-2007 16:17 . Reden: linkjes werkend gemaakt ]

-

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06
Ik zal die even voor mezelf onthouden. Thanks Markje1.

Geen idee hoe het voor de TS zit, maar bij mij is zuinigheid toch voor alles. Daarnaast performance om te gamen op de FullHD, dan gaat daarna waarschijnlijk mijn gamepc weg en neem ik er een werkpc voor in de plaats. Maarja, is allemaal toekomst.

Verwijderd

als je genoeg geld hebt :) kun je hier de komendejaren mee vooruit

Afbeeldingslocatie: http://i23.ebayimg.com/03/i/000/8f/0f/e171_1_sbol.JPG

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Prozessor: Intel Core2 Quad Q6700 4x 2,67GHz 8MB Cache
Mainboard: ASUS P5K Deluxe WiFi Edition
Grafikkarte: nVIDIA GeForce 8800GTX 768MB HDMI + HDCP Ready
Arbeitsspeicher: 4GB PC2-6400 800MHz MDT 2x2048MB
Laufwerk: LiteOn LH-2B1S Blu-ray, DVD +/- Brenner
Festplatte: 1000GB SATA 7200rpm 16MB Cache 2x500GB Samsung gedämmt
Gehäuse: OrigenAE S21T 12" TFT Touchscreen speziell gedämmt
Netzteil: NesteQ NA6201 620 Watt, 0 dB Technologie
Sound: 7.1 High Defintion Sound SPDIF optisch und Koaxial
CPU Kühler: Tacens Gelus Pro 9-16dB(A)
TV Karte: Hauppauge HVR 4000 4in1 TV Karte 
Tastatur: Logitech Cordless diNovo Edge mit Touchpad
Fernbedienung: Logitech Harmony 1000
Anschlüsse: 8x USB 2.0, eSATA, WLAN, 2x1GB LAN, SPDIF Optisch Koaxial usw.

kost ongeveer 4500 euries maar dan heb je ook wat

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:05
TigerXtrm schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:19:
Wat betreft de TV Kaart, die kennis van me speelt dus een beetje vals en neemt gewoon analoog op en kijkt los van de HTPC zijn digitale zenders. Zo ga ik het ook maar doen tot dat digitale dual tuners en programma's wat meer worden ondersteund.

Bedankt voor alle inbreng! Ik ga wat aanpassingen maken aan het plan en dan langzaam aan de slag om de onderdelen bij elkaar te halen.
ik vind mijn htpc super voor video afspelen, foto's etc. Maar tv vind ik niet ideaal. Analoge MCE 150 vond ik niet voldoende kwaliteit op mijn LCD. De firedtv geeft wel goede kwaliteit, maar zapt extreem langzaam. Dat zal wel aan Mediaportal liggen overigens. En dan de htpc iedere keer gebruiken om Tv te kijken is toch gedoe. Voor pvr-kijken heb ik een elcheapo hd-recorder (100 euro).
Kortom: goed idee om zo te beginnen.

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Kijk hier ook eens, sterk verwante topics:

Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid

Het Antec (Veris) Fusion Black / V2 topic

Heb gisteravond een HTPC in elkaar gezet met de Fusion Black, een AMD X2 BE-2400, Gigabyte GA-MA69GM-S2H en een (tijdelijke) Haupauge PVR 150. Van het weekend eens flink testen.

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 16:16
Toevallig heb ik bijna dezelfde setup.

3 punten.
Dat moederbord is er ook met wifi voor 60 euro.Asus P5B-MX/WIFI-AP
Dit moederbord en die van jouw ook geloof ik heeft standaard geen SPDIf
Die zallman past er geloof ik never nooit in tenzij je er wat vinnen af haald.De kastkeuze icm matx staan volgens mij niet van dit soort groote coolers toe,

Verwijderd

Wat vinden jullie van deze nieuwe asus ?

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/global/products/vhi75jnBeZVzizh0/P_500.jpg

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=vhi75jnBeZVzizh0

Is het raadzaam hier op te wachten totdat deze in de winkel ligt of is er iets beters of vergelijkbaars ?

Ik ben ook een van de velen die bezig is zelf een pakket samen te stellen.

Verwijderd

Interessant bordje!
Ook leverbaar in versie zonder remote:
http://www.asus.com/produ...pox45wza0j3kz6&templete=2

Hoewel het niet expliciet vermeld staat lijkt het dat dit bord de HD-Audio formaten ook over HDMI uitsturen.
Enjoy Full HD 1080p Multimedia Home-Theater Entertainment
High-Definition Multimedia Interface (HDMI) is a set of digital video standards that delivers multi-channel audio and uncompressed digital video for full HD 1080p visuals through through a single cable. Supporting HDCP copy protection such as HD DVD and Blu-ray Discs, HDMI provides you with the highest-quality home theater experience.
en
BD 192/24
Lossless Blu-ray Audio, Supports 192kHz/ 24-bit
ASUS BD 192/24 delivers 192kHz/ 24-bit Hi-Fi Blu-ray lossless and extreme fidelity sound. Experience true Blu-ray audio technology in a home theater PC setup when playing Blu-ray Disc content.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2009 09:46 ]

Pagina: 1