[Vmware Server] Verplaatsen DC

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zit met een probleem, de Guest OS van onze tweede DC heeft niet voldoende schijfruimte meer.

Kunnen wij zonder problemen de bestanden uit C:\Virtualmachines over zetten naar D: en de settings van de host aan passen naar D: en daar vanaf booten?

Heeft iemand hier ervaring mee? Een andere optie zou zijn de disk tools gebruiken van vmware server om de disk size aan te passen maar hier ben ik een beetje huiverig voor.

Ik ben benieuwd of één van jullie dit wel is gedaan heeft en of dit zonder problemen is gelukt.

Als ik het geheel wil exporteren naar een andere machine als backup en wellicht ook om hem daar online te gooien, kan dit zonder problemen? Moet ik hier extra handelingen voor verrichten of kan dit door gewoon de bestanden over te plaatsen?

Het blijft een Domain Controller en ik weet dat deze vrij gevoelig zijn voor "changes". Maar door deze vmware software zou dit zonder problemen moeten kunnen?

[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 06-11-2007 21:42 ]

Mijn V&A

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eventueel zou je (als je daar een licentie voor hebt) een ghost image kunnen maken van de DC op een aparte vmdk, en dan vervolgens die ghost image restoren naar een grotere virtuele disk in een nieuwe VM.
Dat zou zonder problemen moeten werken.

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 06-11-2007 21:46 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Alleen bestanden overzetten gaat niet werken, aangezien je dan veel gaat missen (dit is net als bij fysieke machines). Eventueel kan je linux o.i.d. booten en met dd alles kopieren. Vervolgens ga je je bootsector wel opnieuw moeten schrijven (fdisk /fixmbr).

Je kunt gewoon de grootte aanpassen in vmware, hou er rekening mee dat je dan ook de grootte van je partitie nog moet aanpassen, bijvoorbeeld met partition magic. Om dit veilig te doen kan je een backup maken van de vmdk bestanden.

Als je een backup machine wilt volstaat het om de .vmx en .vmdk's te kopieren. Deze kan je registreren op de andere machine (evt. gewoon door ze te openen), ze kunnen dan probleemloos starten. In principe moet de VM uit staat tijdens het kopieren, maar het werkt ook als hij gewoon draait! Hou er rekening mee dat tijdens de backup weggeschreven data mogelijk corrupt gaat zijn in je kopie dus ideaal is dit niet (maar het werkt 9vd10 keer prima en geeft je volledige systeembackups zonder downtime).

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26

Asteroid9

General Failure

Met Guest OS bedoel je hier dus de VMware host server?
Neem aan van wel, anders heeft verplaatsen van C: naar D: geen enkel nut.

In dat geval: uiteraard kun je de VM gewoon down brengen, files verplaatsen en weer booten.
Maakt bij virtual machines niks uit.

Dan snap ik het alleen nog niet helemaal: via de VMware tools kun je probleemloos een disk vergroten, maar wat voor nut heeft dat als de C: partitie van je host vol zit?
In elk geval, na vergroten van de VMware diskfile: Windows kan alleen live disk uitbreiden die niet als boot of system (pagefile) partitie in gebruik zijn.

Gezien je vragen hoop ik wel dat dit geen al te kritische productieomgeving is... ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

spone schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:45:
Eventueel zou je (als je daar een licentie voor hebt) een ghost image kunnen maken van de DC op een aparte vmdk, en dan vervolgens die ghost image restoren naar een grotere virtuele disk in een nieuwe VM.
Dat zou zonder problemen moeten werken.
Dat lijkt me nou volkomen zinloos... ?

Met vmkfstools -X de diskfile uitbreiden en klaar, daarmee bereik je dus exact hetzelfde. Ghosten van een vmdk file is echt nutteloos.
Windows kan alleen de system partitie daarna niet zomaar uitbreiden, maar dat probleem heb je na Ghosten ook.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Workaholic
  • Niet online
Caesartje schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:48:
Alleen bestanden overzetten gaat niet werken, aangezien je dan veel gaat missen (dit is net als bij fysieke machines). Eventueel kan je linux o.i.d. booten en met dd alles kopieren. Vervolgens ga je je bootsector wel opnieuw moeten schrijven (fdisk /fixmbr).
Ik heb juist een 2de DC ingericht met vmware server omdat ik begreep dat je dit soort dingen juist wel kon doen. Aangezien alles (inclusief de bootsector) in vmware bestanden worden opgenomen.
Asteroid9 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:49:
Met Guest OS bedoel je hier dus de VMware host server?
Neem aan van wel, anders heeft verplaatsen van C: naar D: geen enkel nut.

In dat geval: uiteraard kun je de VM gewoon down brengen, files verplaatsen en weer booten.
Maakt bij virtual machines niks uit.

Dan snap ik het alleen nog niet helemaal: via de VMware tools kun je probleemloos een disk vergroten, maar wat voor nut heeft dat als de C: partitie van je host vol zit?
Ik heb voor de performance 10gb gealloceerd, stomweg er niet bij nagedacht dat ik hier uiteindelijk mee in de problemen zou komen. Ik kan de disk dus nu niet "shrinken" ook niet met de vmware tools, hij geeft aan dat dit niet mogelijk is.
In elk geval, na vergroten van de VMware diskfile: Windows kan alleen live disk uitbreiden die niet als boot of system (pagefile) partitie in gebruik zijn.

Gezien je vragen hoop ik wel dat dit geen al te kritische productieomgeving is... ;)
Met de guest OS bedoel ik inderdaad de vmware host server.

Dus voor de duidelijkheid, het is dus WEL mogelijk om de virtual directory op de C: schijf te verplaatsen/kopiëren naar de D: partitie?

Is dit tevens ook de gebruikelijke methode om een vmware server te verplaatsen naar een andere vmware host server? Als dit zo makkelijk gaat dan zou ik de server ook thuis kunnen uit testen.

[ Voor 12% gewijzigd door Workaholic op 06-11-2007 22:08 ]

Mijn V&A

• rvanlooijen
Ja een vmdk bevat boot sector en alle data etc. zie mn backup verhaal. Ik dacht te begrijpen dat je de -inhoud- van de vmdk wilde kopieren naar een andere vmdk, vandaar die uitleg.

Je kunt de vmx en vmdk's gewoon heen en weer slepen tussen mappen, schijven en servers. Alle x86 servers werken, dus ook AMD en Intels door elkaar. Voorwaarde is wel dat als je x86_64 gebruikt in de vm de betreffende host machine dat ook aankan. Je kunt dus gewoon de vmx en vmdk's thuis starten, zolang er maar genoeg vrije schijfruimte en werkgeheugen is!

Onder Vmware server is dit de enige manier ja (gewoon kopieren). Vmware ESX bied meer uitgebreide migratietools (zelfs zonder downtime met vmotion) maar dat is een heel ander verhaal. Om slimmer te kopieren raad ik je Rsync aan (met -avzP switches bijvoorbeeld).

[ Voor 29% gewijzigd door rvanlooijen op 06-11-2007 22:17 ]

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Zo te zien gebruik je dus non-allocated disk files, dus je vmdk files worden groter naarmate de VM meer data bevat.
Op zich geen probleem, maar dan moet inderdaad het filesystem van je VMware host OS niet vol lopen.
Dat je niet kan shrinken is dus logisch, zodra je files op de VM weg gooit kan dat wel, maar shrinken is wel een noodmaatregel die je normaliter niet nodig zou moeten hebben.

Extenden is wel een gebruikelijke optie.

Verplaatsen van de .vmdk files naar je D: partitie is zoals gezegd geen enkel probleem.
En inderdaad kun je de hele handel ook op een andere VMware server starten, als je de .vmdk en .vmx files maar hebt.

• rvanlooijen
Asteroid9 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:19:
[..]
En inderdaad kun je de hele handel ook op een andere VMware server starten, als je de .vmdk en .vmx files maar hebt.
Sterker nog, je kunt gewoon een nieuwe vmx aanmaken en die naar een bestaande vmdk laten verwijzen. Natuurlijk moet het wel ide op ide of scsi op scsi zijn enzo...

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

De .vmx is inderdaad zo aangemaakt, maar dan moet je wel de juiste configuratie die bij de VM hoort weten.
Dan is het handiger om de .vmx gewoon bij de diskfiles te houden, het is maar een text file van een paar KB...

• Workaholic
  • Niet online
Bedankt voor de feedback, alles werkt naar behoren via de D: Partitie.

Mijn V&A

Pagina: 1