Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels 4 verschillende harddisks geprobeerd op dit moederbord en iedere keer is het hetzelfde probleem. De doorvoersnelheid van de harddisks varieert tussen 2MB/s en 60MB/s terwijl het rond de 60MB/s zou moeten zitten (getest met HD Tune). Op sommige dagen zit de snelheid zelfs vast tussen 2MB/s en 3MB/s.

Het lijkt er op dat de meeste problemen zich voordoen op SATA1, als ik deze leeg laat en SATA3/4 gebruik dan zit de snelheid tussen de 20 en 60MB/s.

Mijn systeem ziet er als volgt uit:
E6600 (niet overklokt)
P5W DH Deluxe (2e exemplaar)
EN 9700 GT
2GB
2x 150 GB WD Raptor (zitten op dit moment niet in het systeem vanwege de problemen)
2x 250 GB WD2500KS (aangeschaft om te testen of het aan de raptors lag)
CD/DVD brander
Windows XP home

Dit is inmiddels al mijn tweede moederbord. Het vorige was hetzelfde type en had vanaf het begin af aan dezelfde problemen. Windows is inmiddels al zo vaak geherinstalleerd dat ik alleen nog maar via de telefoon kan valideren.

Heeft iemand anders dezelfde problemen of weet iemand hoe ze kunnen worden opgelost?

Ik sta op het punt om Asus moederborden voor goed de deur uit te doen maar wil nog een laatste poging wagen om de problemen met mijn huidige bord op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:29
Verander ten eerste even je MB's in GB's.
Alle drivers wel up2date?
Ook de drivers van de JMicron controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is het ook merkbaar tijdens het gebruik van je PC of is het alleen een meetbaar probleem? In het laatste geval zou je eens een ander programma kunnen gebruiken om te testen. Meende ergens gelezen te hebben dat testen van SATA met HD Tune niet betrouwbaar zijn.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M.Koers schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:11:
Verander ten eerste even je MB's in GB's.
Alle drivers wel up2date?
Ook de drivers van de JMicron controller?
Aangepast.

De laatste drivers zijn van de Asus website gedownload en geinstalleerd.

Er zit niks aangesloten op de JMicron. Deze drivers zijn nog van de installatie CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:13:
Is het ook merkbaar tijdens het gebruik van je PC of is het alleen een meetbaar probleem? In het laatste geval zou je eens een ander programma kunnen gebruiken om te testen. Meende ergens gelezen te hebben dat testen van SATA met HD Tune niet betrouwbaar zijn.
Als de doorvoersnelheid rond de 2MB/s ligt dan is de hele computer zo traag dat er niks meer mee kan worden gedaan. Het enige dat er dan op zit is opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wel DMA mode aanstaan op je schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

PIO! Zet je HDD op DMA via apperaatbeheer, IDE/ATAPI controllers.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik denk niet dat je DMA kunt inschakelen bij S-ATA.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Guardian Angel schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:30:
Ik denk niet dat je DMA kunt inschakelen bij S-ATA.
SATA wordt door Windows gewoon als IDE gezien. En DMA bestaat nog steeds, ook bij SATA.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Triad schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:23:
PIO! Zet je HDD op DMA via apperaatbeheer, IDE/ATAPI controllers.
Staat al op Ultra DMA Mode 5. Moet hier nog iets aan worden gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

The Triad schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:36:
[...]

SATA wordt door Windows gewoon als IDE gezien. En DMA bestaat nog steeds, ook bij SATA.
Hier heb ik dan een vreemd MB (ASUS P5B Deluxe) en OS (XP + Vista) waar ik onder computerbeheer absoluut nergens iets voor mijn SATA HD's zoals UDMA in kan stellen tenzij ik op een gruwelijke manier iets over het hoofd zie.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Device Manager --> IDE ATA/ATAPI controllers --> Primary/Secondary IDE Channel.

Ik heb van elk 3, en dan nog bij Advanced Settings 2 devices per kanaal. Ook voor SATA. Maar daar ga je bij SATA dus maar 1 van gebruiken. Dat is op een P5W DH Deluxe en het lijkt me niet dat dat nou zoveel afwijkt van een P5B.

En Ultra DMA Mode 5 is prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

OK, nu wel gevonden. :) Ik heb in dat rijtje nl. ook 2 x een Intel ICH8 controller staan, 2 en 4 port.

Mijn ervaring is, heb er ooit 1 keer naar gekeken, dat het met SATA altijd goed gaat en voorzover dit er is altijd automatisch DMA 5 wordt ingesteld. Misschien dat ook het BIOS een rol speelt maar voor dit MB heb ik (nog) geen instellingen uitgeprobeerd.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Dit is HDTune op mijn P5W DH Deluxe:

Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/hdtune254.png

Die dip zit er omdat Vista de HDD weer eens niet met rust kon laten... :X

HDD zit op SATA1. Dit lijken me redelijk normale results, dus op zich hoeft het niet aan de P5W te liggen. Lijkt me ook sterk, want dit was een zeer populair mobo en de problemen die je hebt komen me niet bekend voor.

Het moet ergens anders aan liggen als je het mij vraagt. Probeer eens een test met een zo kaal mogelijk systeem, dus alle uitbreidingskaarten eruit?

En wellicht ten overvloede: check/vervang ook je SATA-kabels eens.
Hoe ziet je HDTune grafiek eruit?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tachyon schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:17:
Dit is HDTune op mijn P5W DH Deluxe:

[afbeelding]

Die dip zit er omdat Vista de HDD weer eens niet met rust kon laten... :X

HDD zit op SATA1. Dit lijken me redelijk normale results, dus op zich hoeft het niet aan de P5W te liggen. Lijkt me ook sterk, want dit was een zeer populair mobo en de problemen die je hebt komen me niet bekend voor.

Het moet ergens anders aan liggen als je het mij vraagt. Probeer eens een test met een zo kaal mogelijk systeem, dus alle uitbreidingskaarten eruit?

En wellicht ten overvloede: check/vervang ook je SATA-kabels eens.
Hoe ziet je HDTune grafiek eruit?
Het systeem is kaal. De enige kaart is de graphicskaart. Ik heb vier verschillende harddisks geprobeerd, allemaal geven ze hetzelfde probleem. Iedere harddisk met een frisse installatie van Windows XP. Ik heb ook alle kabels al vervangen door nieuwe, dat heeft niet geholpen.
De enige hardware die niet vervangen is, is de processor, het geheugen en de graphicskaart.

Ik zal proberen vanavond en anders morgen een HD Tune plaatje te posten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier is een plaatje van vandaag. De harddisk zit op SATA3.

Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/7377/hdtunesata3lo4.th.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dit kan toch ook zo?
Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/7377/hdtunesata3lo4.jpg

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zou weten hoe dan had ik dat gedaan. Het is niet iedere dag dat ik plaatjes moet posten. Het lijkt er op dat er alleen wat extra haakjes omheen moesten.

Wat vindt je van grafiek/snelheid?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2007 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Een aantal zaken vallen me op. Ten eerste is de CPU-belasting erg laag, dus de schijven zullen niet in PIO-modus draaien. Ook de burst-rate is goed, de access-time is een tikje aan de hoge kant. Maar wat het meeste opvalt zijn natuurlijk die enorme pieken en dalen van je transfer-rate. Bovendien is het verloop vreemd: het loopt eerst een stuk omhoog om halverwege weer te dalen. Normaal zie je de hoogste transfer-rate aan het begin die dan in een licht dalende lijn afloopt naar het einde.

Mijn gok is dat het een resource-probleem is. Een IRQ-conflict ergens waardoor je HDD-controller steeds even moet wachten. Laat eens een overzicht zien van je IRQ-resources in Device Manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier een lijstje met IRQ's.

[afbeelding]

Ik heb het logboek van het systeem bekenen en er komen zeer veel controller en pariteit fouten in voor. Wat zoeken op het internet geeft een aantal meldingen van dit probleem die veroorzaakt werden door slechte kabels. Ik heb de twee kabels al een keer vervangen maar de nieuwe kabels komen ook van Asus vandaan. Ze zijn dus van hetzelfde type. Ik zal morgen wat kabels in de winkel gaan halen en testen of het helpt.

[ Voor 154% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2007 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Disable ook eens (tijdelijk) de on-board audio, de LAN-adapter en de USB-controllers. En heb je die COM-poort echt nodig?

Misschien zijn de kabels op zich wel OK, maar heb je last van storing of iets dergelijks.
Probeer de schijven anders ook eens in ACHI-mode te zetten.

Je zegt dat je de laatste drivers van de Asus-site hebt gedownload. Probeer de Intel-site anders, die drivers zijn vaak veel nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het gewoon allemaal een voor een proberen tot het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn harddisk getest met alle vier de kabels. De beste HD tune test staat in het plaatje. Dit is al een stuk beter dan mijn eerdere tests. Ik begin sterk het gevoel te krijgen dat deze kabels een slechte kwaliteit hebben.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm

Dat is vreemd bij mij als het gaat om device 0 en 1 is 0 in Ultra DMA mode 2 aan het werk en 1 in Ultra DMA mode 4 ...
Zou dat soms komen omdat ik Raid 1 draai met behulp van Intel Matrix raid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelfde probleem met een ASUS m2a-vm moederbord

Heb 4 harddisken

1x 250 GB WD2500AAJS Sata II

2x 250 GB WD2500KS Sata II

1x 160GB WD160JB IDE

Van alle SATA harddisken de doorvoersnelheid varieert tussen 1.7 MB en 60 MB.

2x 250 GB WD2500KS in RAID 0 van 1,7 MB tot 140 MB

160 GB WD160JB harddisk de doorvoersnelheid varieert tussen 28 Mb en 54 MB.

In het begin had ik 2 harddisken. 160 GB WD160JB en 250 GB WD2500AAJS. OS draaide op 250 GB, alles werkte flot. Na een tijd XP begon vast te lopen. Heb ik die 2 new harddisken aangeschaft. Heb elke harddisk appart op het system geprobeert met kale OS XP SP2. Aleen de IDE harddisk werkt goed. Toen ik harddisken met HD Tune teste bleek minimum trancfare rate tussen 1,7 MB en 9 MB.

Zelfs usb hdd van Toshiba 80 GB met 4200 RPM 8MB cash minimum trancfare rate is 20MB

Mijn Systeem

mobo ASUS m2a-vm
MSI RX2600XT
2x Nanya 1024 800
CoolMaster 450w Real Power
CD/DVD Brander ide ASUS

Ik heb verschillende Sata kabels geprobeert verschillende poorten. In bios alles uitgezet. Bios en alle drivers geupdate.

Miss ik iets?????

Ik heb nog wat gevonden. Kan het zijn dat hierdoor Sata slecht presenteerd, en hoe los ik het op?
http://home.wanadoo.nl/jo.../MB%20io%20%20problem.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 03:26 . Reden: http://home.wanadoo.nl/johanverhoeven/MB%20io%20%20problem_bestanden/image004.jpg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 02:55:
Ik heb zelfde probleem met een ASUS m2a-vm moederbord

Heb 4 harddisken

1x 250 GB WD2500AAJS Sata II

2x 250 GB WD2500KS Sata II

1x 160GB WD160JB IDE

Van alle SATA harddisken de doorvoersnelheid varieert tussen 1.7 MB en 60 MB.

2x 250 GB WD2500KS in RAID 0 van 1,7 MB tot 140 MB

160 GB WD160JB harddisk de doorvoersnelheid varieert tussen 28 Mb en 54 MB.
Hoe zit het met de jumpers op je HDD's waarmee je de doorvoer tussen 1,5 en 3 gig regelt ?
Heb je die in overweging genomen ?!
En hoe zit het met je chipset drivers ?!
Oh en gebruik je (ook) Intel Matrix Raid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn geen jumpers op hdd's, niet dat ik weet. Over raid het maakt niet uit of ik raid gebruik of niet. In BIOS Onboard sata controllers kan in 3 modes [IDE Controller] [RAID Controller] [AHCI Controller] ik heb in alle 3 modes getest. Van Sata hdd's minimum doorvoersnelheid is 0.7 of 2MB niet hoger. Heb Clean XP op Alle hdd''s getest. Games programmas alles draait maar loopt vast paar seconden dan loopt het weer. Aleen op IDE hdd alles draait goed. Met HD Tune kwam ik achter lage doorvoersnelheid van sata. Ik heb de laatste drivers van asus gedownload. Bios gereset, laatste bios en zelfs beta bios op gezet niks helpt. Sata blijft traag. Heb 7 Sata kables. Alle getest. Minimum Trancfare Rate blijft laag.
Pagina: 1