Pixel probleem, Mirai 22" i.c.m. ATI X1950pro

Pagina: 1
Acties:

• bennetje
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2025
Beste tweakers, ik heb geen topic kunnen vinden over mijn probleem dus bij deze:

Ik heb een aantal maanden geleden een 22" Mirai Breedbeeld scherm gekocht. In eerste instantie leek er niets aan de hand, maar! sinds 2 maanden ofzo lijkt het alsof mijn GFX de beelden verkeerd doorstuurt naar dit scherm.
Ik heb vaker pixels die niet kloppen (verkeerde kleur), nu d8 ik eerst, das het scherm, dode pixels, ander scherm loste dit probleem wel op, MAAR op een andere computer is er niets aan de hand met mijn scherm.
Dus terug naar mijn pc. Ik heb een andere CPU, RAM en een andere (dezelfde) GFX geprobeerd en nog steeds pixels die niet kloppen.
Nu heb ik vandaag een andere gfx geprobeerd van nVidia en daarop heb ik weer geen problemen.

Het lijkt wel alsof mijn 22" Mirai-scherm i.c.m. een X1950pro niet samengaat?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, bij vragen over meer info ff zeggen wat je nog mist aan mijn beschrijving.

Probleem.png
Probleem2.png

[ Voor 35% gewijzigd door bennetje op 06-11-2007 20:23 . Reden: images ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:30
Lijkt me zeer sterk dt een scherm niet samengaat met een videokaart. Je scherm is namelijk vrij "dom" en krijgt dan ook alleen een signaal. Voor het scherm is het een worst of die aan een NVIDIA Riva TNT uit het stenentijdperk of een 8800GT hangt... Lijkt me gewoon dat je videokaart een beetje brak is.

• bennetje
GENETX schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:42:
Lijkt me zeer sterk dt een scherm niet samengaat met een videokaart. Je scherm is namelijk vrij "dom" en krijgt dan ook alleen een signaal. Voor het scherm is het een worst of die aan een NVIDIA Riva TNT uit het stenentijdperk of een 8800GT hangt... Lijkt me gewoon dat je videokaart een beetje brak is.
Kan, maar waarom als ik dezelfde grafische kaart (van een collega ook een X1950 pro) in mijn pc stop krijg ik ook die pixels en als ik een andere erin zet (in dit geval een nVidia 7600GS) heb ik opeens geen pixels meer.

Dus puur en alleen een X1950pro i.c.m. mijn mirai-scherm heeft die pixels..., en aangezien ik 2 verschillende/dezelfde X1950pro's heb geprobeerd, denk ik niet dat het probleem alleen bij mijn kaart ligt.

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Omdat je het ook in je screenshots ziet, zit het niet in het scherm. Aangezien je de rest al hebt uitgewisseld, is het erg moeilijk aan te wijzen waar het probleem zit... Misschien zit het in het OS, waardoor de JPG op de achtergrond niet goed wordt gerenderd. Heb je het ook met lege achtergronden? Misschien de driver van de videokaart verwijderen en opnieuw installeren?

[ Voor 11% gewijzigd door LeLo op 06-11-2007 20:52 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk ook dat de videokaart niet helemaal goed meer is. Als de problemen op een screenshot te zien zijn, wil zeggen dat er iets fout loopt in de videokaart zelf (of door drivers).

Dus:
  • Drivers updaten
  • Temperaturen nakijken
  • Koelblok schoonmaken
  • Kaart testen in ander systeem
  • Slot nog eens proper blazen
zijn goede ideeën ;)

Gezien jouw vorige posts denk ik vooral richting de drivers. Verwijder ze eens volledig met een driver cleaner en installeer dan een andere versie.

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-11-2007 20:53 ]

• bennetje
LeLo schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:51:
Omdat je het ook in je screenshots ziet, zit het niet in het scherm. Aangezien je de rest al hebt uitgewisseld, is het erg moeilijk aan te wijzen waar het probleem zit... Misschien zit het in het OS, waardoor de JPG op de achtergrond niet goed wordt gerenderd. Heb je het ook met lege achtergronden? Misschien de driver van de videokaart verwijderen en opnieuw installeren?
Ik denk niet dat het OS is, heb al in die 2 maanden 2x een nieuwe install gedraaid..., met "lege" achtergronden zijn het vooral pixels rond bureaublad-pictogrammen omdat die voor "variatie" zorgen.
Ik heb al verschillende drivers geprobeerd, de nieuwste, die op de cd, en hele oude en drivers die net niet nieuw zijn en bij allemaal houdt ik die pixels...

• Aloys
  • Niet online
ik heb het ook wel eens met mijn uber oude ati kaartje... Maar hier werkt het gewoon door ff op F5 te drukken dat het weer verdwijnt :)

• bennetje
Admiral Freebee schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:52:
Ik denk ook dat de videokaart niet helemaal goed meer is. Als de problemen op een screenshot te zien zijn, wil zeggen dat er iets fout loopt in de videokaart zelf (of door drivers).

Dus:
  • Drivers updaten
  • Temperaturen nakijken
  • Koelblok schoonmaken
  • Kaart testen in ander systeem
  • Slot nog eens proper blazen
zijn goede ideeën ;)

Gezien jouw vorige posts denk ik vooral richting de drivers. Verwijder ze eens volledig met een driver cleaner en installeer dan een andere versie.
Hmm, aan mijn kaart kan het volgens mij niet aan liggen, want als ik dezelfde X1950pro van een collega in mijn systeem duw (dus een heel andere kaart) heb ik ook die pixels...
Drivers zijn up-to-date
Temps blijven idle onder de 55 graden, moet goed zijn voor een gfx.
Bij een andere kaart dezelfde problemen en die kaart is meer dan 3 maanden later gekocht, denk niet dat bij beide het koelblok schoongemaakt moet worden.
Kaart getest in het systeem van mijn collega en daar had hij met mijn kaart geen pixels, maar ik met zijn kaart wel pixels op mijn systeem.
Slot heb ik ook al eens schoongemaakt...

Thnx mensen voor de reacties ;)

• bennetje
Aloys schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:02:
ik heb het ook wel eens met mijn uber oude ati kaartje... Maar hier werkt het gewoon door ff op F5 te drukken dat het weer verdwijnt :)
Ja, maar elke keer als ik deze computer full-screen heb geopend heb ik last van pixels, en het is vooral op het bureaublad, vind het een beetje irritant worden om elke keer mijn bureaublad te verversen zo'n 5x voordat het mss ff weg is

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-07 12:55
het lijkt een beetje op hetzelfde wat ik ooit eens had. Geen idee meer waardoor het kwam, maar een herinstallatie van windows hielp wel. Kan het zijn van je videokaart overclocken ?

Als dat software matig gebeurd is het goed mogelijk dat jou pc de kaart van die college ook overclockt waardoor je hetzelfde probleem krijgt..

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• bennetje
DaNiEl KuNsT schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:11:
het lijkt een beetje op hetzelfde wat ik ooit eens had. Geen idee meer waardoor het kwam, maar een herinstallatie van windows hielp wel. Kan het zijn van je videokaart overclocken ?

Als dat software matig gebeurd is het goed mogelijk dat jou pc de kaart van die college ook overclockt waardoor je hetzelfde probleem krijgt..
Ik heb wel Smartdoctor geinstaleerd maar ik heb mijn kaart niet geOC'ed (581 en 1400 standaard)
Herinstallatie heb ik ook al gedaan, 2x en heb nog altijd het probleem.

Hmm, de eerste oplossing waar ik zoiets heb van, mss is dat het, ik probeer het morgen eens, nieuwe drivers opnieuw en Smartdoctor niet installeren!

[ Voor 10% gewijzigd door bennetje op 06-11-2007 21:23 ]

• GENETX
Misschien krijgt hij net wat te weinig prik?

Wat zijn je complete specs (met vooral je voeding).
En wat doet je kaartje in games?

Verwijderd

Probeer eens een andere kabel! :)

• bennetje
GENETX schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:24:
Misschien krijgt hij net wat te weinig prik?

Wat zijn je complete specs (met vooral je voeding).
En wat doet je kaartje in games?
500 Watt Modulair Voeding van Liberty, moet genoeg zijn.
Verdere specs:
AMD Athlon 64 X2 6000+
M2V-moederbord
2x 7173-A NEC brander
X1950Pro
4x512MB 800MHz RAM (merkloos }:O)
Hier en daar wat lichtstaafjes erin (4 stuks) en 4 fans (2 lichtgevende).
1x 320GB Seagate HDD
Tijdens games heb ik hier geen last van, puur en alleen op het bureaublad en soms in de titelbalk van vensters.

[ Voor 9% gewijzigd door bennetje op 06-11-2007 21:31 ]

• bennetje
Heb normaal een DVI-D kabel, maar zelfs als ik hem analoog aansluit heeft die nog altijd het probleem.

• GENETX
Laatste driver geprobeerd, of juist een oudere? Anders dnek ik dat je het beste gewoon ff met je kaart langs de winkel kan gaan (of met de webshop contact opnemen) aangezien me dit niet goed lijkt.

• bennetje
GENETX schreef op woensdag 07 november 2007 @ 10:36:
Laatste driver geprobeerd, of juist een oudere? Anders dnek ik dat je het beste gewoon ff met je kaart langs de winkel kan gaan (of met de webshop contact opnemen) aangezien me dit niet goed lijkt.
Ja, zoals hierboven te lezen is heb ik verschillende drivers geprobeerd. Ik ben met mijn kaart langs de winkel geweest, maar in een andere computer / met een ander scherm doet mijn kaart het gewoon.

[Edit]
Zo, weer eens verder gaan zoeken:

http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=22468

"Graphics Corruption in Windows"

Probleem lijkt opgelost nu ik de hardwareversnelling heb uitgezet...

Maar is dit ook echt het probleem verhelpen om het probleem ontlopen?!

[Edit2]
Het probleem lijkt nu opgelost:

Dxdiag -> beeldscherm -> DirectDraw-versnelling: uitschakelen

tot nu toe verhelpt dit het probleem zonder veel dingen aan/uit te zetten.

I'll keep you informed

Maak eens gebruik van de mooie Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je zelf de laatste bent die in de afgelopen 24 uur gepost heeft. Nu ben je ongewenst je topic aan het kicken en dat zien we liever niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Ultraman op 07-11-2007 21:59 ]

Verwijderd

Probeer eens de omega drivers...die zijn een stuk minder fout gevoelig

• bennetje
bennetje schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:10:
Het probleem lijkt nu opgelost:

Dxdiag -> beeldscherm -> DirectDraw-versnelling: uitschakelen

tot nu toe verhelpt dit het probleem zonder veel dingen aan/uit te zetten.

I'll keep you informed
Quote mezelf, Ik moet de "hardware versnelling" helemaal uitzetten en dan is het probleem opgelost, als je deze uitzet zet hij ook de DXdiag uit, maar blijkbaar moet er meer uit? of iets anders?

[ Voor 0% gewijzigd door Ultraman op 07-11-2007 22:00 ]

• bennetje
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:44:
Probeer eens de omega drivers...die zijn een stuk minder fout gevoelig
Omega drivers ook uitgeprobeerd, maar zelfs met deze drivers blijft het probleem...

Het ligt dus ergens in de hardware-versnelling, heeft iemand een idee wat allemaal wordt uitgezet? bij de hardware-versnelling als je die uitzet.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor zo ver ik weet wordt dan het scrollen en slepen van windows niet meer versneld door de hardware. Persoonlijk vind ik dit zeer irritant omdat je beeld niet meer vloeiend lijkt te gaan in Windows. Ik vind het dan ook niet echt een oplossing.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07 17:57

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Kijk eens in je BIOS settings, heb je misschien een ASUS bord? Check dan even of je PEG link mode op AUTO staat? Zet deze dan op disabled of SLOW. (Deze setting clocked je vga-kaart over, in 2d kan dat voor rare problemen zorgen)

Verder zou ik als ik jou was even je bios resetten (factory defaults laden) als je er tenminste bekend mee bent hoe je die weer instelt zoals je het zelf wil. Over het algemeen moeten default settings goed werken tenzei je een vreemde combinatie van hardware hebt.
Is je vga-kaart PCIe of AGP, heb je nog wat meer specs van je systeem?

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• bennetje
Oet schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:32:
Kijk eens in je BIOS settings, heb je misschien een ASUS bord? Check dan even of je PEG link mode op AUTO staat? Zet deze dan op disabled of SLOW. (Deze setting clocked je vga-kaart over, in 2d kan dat voor rare problemen zorgen)

Verder zou ik als ik jou was even je bios resetten (factory defaults laden) als je er tenminste bekend mee bent hoe je die weer instelt zoals je het zelf wil. Over het algemeen moeten default settings goed werken tenzei je een vreemde combinatie van hardware hebt.
Is je vga-kaart PCIe of AGP, heb je nog wat meer specs van je systeem?
Mijn specs

Ik zal eens in het bios kijken, en jep, het is een ASUS-moederbord :)

Edit:
Ik heb nergens iets van PEG gevonden, mss dat mijn moederbord daar nog net te oud voor is.

[ Voor 5% gewijzigd door bennetje op 12-11-2007 17:22 ]

Pagina: 1