Toon posts:

Geforce (PCI-E) + Radeon (PCI) problematiek

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer momenteel mijn systeem uit te breiden met een ATI radeon 9250 PCI kaartje, opdat ik een extra uitgang heb om mijn tv aan de pc te hangen. Er zat al een NVIDIA geforce 6600 GT in op de PCI-E poort. Nou was ik al een beetje bang dat dit water en vuur zou zijn, en dat lijkt het geval...

Als ik beide drivers geinstalleerd heb met:
  • PCI-E als primaire kaart in het bios: BSOD vlak voordat normaliter login scherm verschijnt, dus als hij video drivers laadt vermoedelijk
  • PCI als primaire kaart in bios: PC start maar krijg ik alleen beeld van mijn PCI kaartje en krijg de volgende error als ik naar de display settings ga: "The currently selected graphics display driver can not be used. It was written for a previous version of Windows, and is no longer comptabile with this version of windows (...)". De resolutie van de PCI-E kaart staat gelocked op -1, -1.
Ik draai overigens windows XP.

Als ik de PCI kaart disable in windows en vervolgens de PCI-E kaart als 'hoofdkaart' selecteer in het bios, dan boot de pc wel (normaal BSODt ie). Als ik vervolgens in windows de PCI kaart weer enable dan overleeft het systeem dit wel, maar krijg ik dezelfde error als hierboven en staat de resolutie weer op -1, -1 gelocked.

Ik heb al in safe mode alle ATI en NVIDIA software verwijderd en "Driver Cleaner" eroverheen gegooid. Vervolgens eerst de nieuwste NVIDIA drivers (PCI-E) geinstalleerd, de pc start dan weer normaal met PCI-E als primaire kaart. Vervolgens de nieuwste catalyst drivers geinstalleerd, wat weer een BSOD oplevert bij het booten.

Ik weet nu niet zo goed meer wat ik nog kan proberen behalve een windows reinstall, wat ik liever niet doe... alle tips zijn welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat geprobeerd:

1. Veilige modus, alle drivers verwijderen, driver cleaner erover
2. Reboot, PCI kaart als primaire kaart in bios gezet
3. Omega Catalyst geinstalleerd

Dit werkte goed voor de PCI kaart, dus vervolgens:

4. Nieuwste geforce drivers geinstalleerd, reboot

Vervolgens deed de monitor aan het PCI-E scherm helaas nog niets, maar ook de ATI drivers voor de PCI kaart deden niets meer (beeld van 32 bits weer terug naar crappy kleuren in 640x480).

5. Geforce drivers maar weer verwijderd, inclusief driver cleaner

Vervolgens deed tot mijn verrassing de ATI driver het niet weer zoals hij het deed voor de installatie van de geforce drivers (640x480, crappy beeld, error van OP), maar na een reinstall van de omega catalyst drivers deed de ATI PCI kaart het wel weer. Het lijkt er dus op dat het installeren van geforce drivers iets sloopt in de ATI drivers?!

Flink googlen heeft ook weinig opgeleverd... is het dan echt onmogelijk? ;(

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik denk dat je systeem over de zeik gaat door de 2 control panels die hij wil laden.
Drivers ansich zouden het niet mogen zijn.
Ik zou vanuit een drivercleaner situatie beginnen.
Dan eerst de nvidia drivers installeren (liefst zonder nvidia control panel maar ik weet niet of dat wel kan bij Nvidia).
En dan proberen de ATI kaart via de windows update te laten installeren. Dit omdat je dan geen overbodige software erbij komt en je daardoor misschien wel succes hebt.
anders ati drivers downloaden in dan zo minimaal mogelijk installeren (alleen driver en geen extra software)

edit2: zie ook: http://ww.realtimesoft.co...opic=4729&tmpl=VideoSaver en dan de reactie van Crow 2005-03-14 06:27

[ Voor 21% gewijzigd door The-Source op 06-11-2007 23:49 ]

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt klaasbram!

Die link klonk erg hoopgevend, helaas heb ik het nog niet voor elkaar. Zojuist geprobeerd:

1. Safe mode, alle drivers weggegooid, driver cleaner, reboot
2. PCI (ATI kaart) primair in bios, windows update laten zoeken, vindt niks, naar directory met catalyst drivers (ook 5.2 geprobeerd) gewezen, geinstalleerd, reboot
3. PCI-E als primair ingesteld in bios, windows update laten zoeken naar drivers, vindt niks, naar forceware directory gewezen, reboot

Nu doet de PCI (ATI) kaart simpelweg niets meer en krijg ik alleen beeld van mn geforce. Stel ik de PCI kaart nu als primair in in het bios, dan krijg ik wel beeld op beide schermen, maar heeft windows de standaard vga driver geladen voor de PCI-E (geforce) kaart (locked op 640x480, 4 bit).

Het lijkt erop dat alleen de laatst geinstalleerde driver wil werken. Installeer ik namelijk nu nog eens de ATI drivers, dan krijg ik alleen beeld op de ATI kaart als deze primair is in het bios, of beeld op beiden als ik de PCI-E als primair heb, maar de PCI-E draait dan op de standaard VGA driver.

Ik heb nog allerlei andere volgordes van installaties geprobeerd, maar alles lijkt op hetzelfde neer te komen: alleen de laatstgeinstalleerde driver werkt goed.

Overigens: wanneer de laatstgeinstalleerde kaart primair staat in het bios en de andere kaart dus helemaal geen beeld geeft, dan krijg ik nog steeds deze foutmelding wanneer ik naar display settings ga: "The currently selected graphics display driver can not be used. It was written for a previous version of Windows, and is no longer comptabile with this version of windows (...)".

:(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2007 17:10 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heb je al 2 apparaten ( monitor of tv ) aan de 6600 hangen ?

Als dat niet zo is kan je net zo goed de optie om 2 schermen aan te sturen van je 6600 gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:13:
Heb je al 2 apparaten ( monitor of tv ) aan de 6600 hangen ?

Als dat niet zo is kan je net zo goed de optie om 2 schermen aan te sturen van je 6600 gebruiken.
Helaas wel, zou een fijne oplossing zijn anders ja :)

• Soef
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02-2023

Soef

-Soef^IO-

Redelijk oud bericht dit, maar dit is precies het zelfde probleem als ik ervaar. Omdat ik geen onnodig 2e discussie wou starten schop ik deze nog een keer.

Zoals gezegt is het probleem hetzelfde als hierboven beschreven, tevens heb ik bovenstaande oplossingen reeds geprobeerd, helaas zonder resultaat. Google gaf mij ook weinig resultaten, niet voor Windows in elk geval.

Iemand misschien nog een idee?

[ Voor 48% gewijzigd door Soef op 06-12-2008 11:09 ]

Some things can not happen until they happen...

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tja, het is per definitie al vragen om moeilijkheden met de drivers als je een Nvidia en een Ati kaart in je pc zet.
Zelf heb ik één advies, en dat is een goedkope Nvidia PCI kaart kopen ter vervanging van de Radeon.

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 06-12-2008 11:08 ]

Hoi!

Pagina: 1