Naaf kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.832 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:56
Beste tweakers,

Alhoewel dit geen fietsforum is, zitten er wel veel verschillende mensen die overal wat vanaf weten.

Sinds kort zit ik in Maastricht om te studeren en dan is een fiets wel handig. Nu had ik een fiets maar binnen een dag werkte deze niet meer (het was ook al een oude fiets). Wanneer ik vooruit trapte dan slipte de trappers door. Het is een beetje te vergelijken met wanneer de ketting eraf ligt, maar nu ligt de ketting er nog op.

Toen ben ik daarmee naar de fietsenmaker gegaan en ik kreeg te horen dat de naaf kapot was. Omdat het ook al een oud barrel was kocht ik maar een nieuwe. Daar heb ik inmiddels al 3 weken plezier van. Ik ging zojuist boodschappen doen, en toen ik terugkwam, wilde ik op m`n fiets springen, en welja, ook met de nieuwe fiets exact hetzelfde verhaal. Ik trap maar ik kom niet vooruit en de ketting zit er nog op.

Op weg naar de faculteit kom ik 1 viaduct tegen en 1 flauwe helling, iets langer dan het viaduct. Doe ik soms iets fout met manier van fietsen waardoor de naaf er spontaan mee ophoudt? Of heb ik gewoonweg pech?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Terrorists I tell you!

Ik weet alleen dat het niet goedkoop is om dat te vervangen en dat het bij mijn (gloednieuwe) fiets net buiten de garantie stuq ging

[ Voor 75% gewijzigd door BarthezZ op 06-11-2007 17:42 . Reden: toevoegen van wat nuttigs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Titelchange is aangevraagd hoor :) De f zit ook naast de d, kan gebeuren ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Na het boodschappendoen zag ik wel 2 limburgse jongens die mijn fiets om lieten vallen en sindsdien doet hij het niet meer. Maar het lijkt me sterk dat dat de oorzaak is

Edit @ CLB: http://nl.wikipedia.org/wiki/Naaf

[ Voor 12% gewijzigd door Yofresh op 06-11-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:24

Hu9o

Schokkend

Trap maar kom niet vooruit

Zijn er dus meer met dat probleem.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:24

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

MEesterlijk dat kleed :D

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
.

[ Voor 113% gewijzigd door Micha op 07-11-2007 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Yofresh schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 17:34:
wilde ik op m`n fiets springen
[..]
Doe ik soms iets fout met manier van fietsen waardoor de naaf er spontaan mee ophoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Je body is kapot. Je kan proberen hem open te frutsen en de olie te vervangen. Let wel op dat de veertjes (meestal 2) er niet uitspringen.
Het zou me verwonderen dat een nieuwe body na 3 weken al overslaat... (zeker dat het de ketting niet is die slipt op de tandwielen?)

Als je niet weet wat een body is..... leer het, of ga naar de fietsenmaker.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wast voor naaf is het? Met versnellingen? Terugtrap naaf?
Met versnellingen: versnellingskabel loshalen, naaf valt dan in zijn 3 (evt na wat tikken/klappen), waardoor ie wel zwaar trapt maar niet door zou kunnen trappen. Daarna kwestie van fatsoenlijk afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
_ferry_ schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:00:
Met versnellingen: versnellingskabel loshalen, naaf valt dan in zijn 3 (evt na wat tikken/klappen), waardoor ie wel zwaar trapt maar niet door zou kunnen trappen. Daarna kwestie van fatsoenlijk afstellen.
Versnellingsnaaf ja, ik zal dat eens proberen :)

Het is overigens wel een studentenfiets, dus geen gloedjenieuwe fiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Yofresh op 06-11-2007 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

_ferry_ schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:00:
offtopic:
ik zat al te scrollen om te kijken of jij hier gereageerd zou hebben :+

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:17
Ach, dat komt wel vaker voor, mijn vorige 2 fietsen heb ik ook al de naaf van kapot getrapt.

Altijd goed geolied enzo, de eerste was een Gazelle welke ik nieuw heb gekocht, na een dikke 50.000 kilometer hield hij er wel zo'n beetje mee op. Was een fiets met 7 versnellingen en enige reparatiemogelijkheid was een nieuwe naaf. Toen maar een andere fiets gekocht die het ongeveer 1 jaar heeft uitgehouden en zo'n 10.000 kilometer. Deze fiets had ik gebruikt gekocht, hier ging ook de naaf van kapot.

Nu weer een andere fiets, met deze maar wat minder hard fietsen, ik vind het vrij gewoon om met 35/40 km/h rond te fietsen.

Overigens heb ik ook al een versnellingsbak in twee weken tijd aan gort gereden in mijn auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Studentenfietsen hebben geen versnelling(of iig geen wérkende)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Voor het servicen van sturmey-archer hubs zijn hele service-manuals te vinden op het net. Met wat handigheid heb je een zalig zoetlopende naaf. (ik heb er eentje lopen die vast zat tussen 2 en 3, werkt nu weer prima)

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Na drie weken al kapot lijkt mij op een gevalletje garantie... ook op een 2e handsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Edmin schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:38:
Na drie weken al kapot lijkt mij op een gevalletje garantie... ook op een 2e handsje?
"garantie tot aan de deur" en het was een dakloze, de verboden stimulerende middelen niet schuwende landgenoot :/

Het euvel is verholpen. De naaf zat vast tussen z`n 1 en z`n 2 en ik heb hem nu in z`n 3 gezet en nu doet hij het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Yofresh schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:44:
[...]

"garantie tot aan de deur" en het was een dakloze, de verboden stimulerende middelen niet schuwende landgenoot :/
Waarom deed je dan zo moeilijk? Je kon toch ook voor een nieuwe tientje een andere fiets halen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47
Yofresh schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 17:34:
Beste tweakers,

Sinds kort zit ik in Maastricht om te studeren en dan is een fiets wel handig.
Kijk, hier gaat het al fout.
In Maastricht doet men namelijk niet aan fietsen.

Ten eerste moet men zich aan de cultuur van Maastricht aanpassen. De oude stad heeft fietsen nooit geaccepteerd als zijnde iets Maastrichts. Er bestaat daarom ook geen apart Maastrichts woord voor fiets. Verder kan je ook zien aan het tekort aan fietsenstallingen, het gebrek aan fietspaden en het voetvolk (+kuttoeristen) dat continue over de weg slingert dat fietsen niet welkom zijn in Maastricht.

Ten tweede is ook een praktisch element reden voor alternatief vervoer. Maastricht kent namelijk bergen. Dat zijn heuvels waar je tegen op moet fietsen. Bergen zijn heel vervelend om te beklimmen op je fiets, en vereisen eigenlijk versnellingen, die weer kapot kunnen gaan en dus zeer onpraktisch zijn. Wil je dan op je racefiets door Maastricht, dan loop je weer tegen een ander probleem aan. De authentieke keien die je bij naam leert kennen als je gebogen na een lange nacht weer naar huis loopt, deze zijn funest voor je fiets. Ze berokkenen schade aan velgen en maken ijzer doen resoneren totdat het van ellende uit elkaar trilt.
Nu had ik een fiets maar binnen een dag werkte deze niet meer (het was ook al een oude fiets). Wanneer ik vooruit trapte dan slipte de trappers door. Het is een beetje te vergelijken met wanneer de ketting eraf ligt, maar nu ligt de ketting er nog op.
Dat zou dus best toe te schrijven zijn aan het harde klimaat in Maastricht.

Conclusie:
Mijns inziens kan je beter een paar nette schoenen kopen, je hoed opzetten en lekker doorstappen naar de Platielstraat!

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
1. omdat ik student ben en dus altijd moet klagen over dingen die geld kosten
2. omdat ik als student uitermate lui ben en wil dat alles me aan komt vliegen (voldoendes halen? kunnen ze die niet komen brengen?
3. omdat ik anders een morgenvroeg de bus moet pakken en ik dan weer te laat kom, waarbij ook punt 1 en 2 meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Vergeet de platielstraat, neem een paraplu mee en kom naar de Kadans vanavond.
Trouwens, wil je volgende keer niet meer van een junk kopen, gisteren is er nog een fiets hier van iemand uit de voortuin gestolen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zeus op 06-11-2007 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Heer Hertog schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:07:
Vergeet de platielstraat, neem een paraplu mee en kom naar de Kadans vanavond.
Trouwens, wil je volgende keer niet meer van een junk kopen, gisteren is er nog een fiets hier van iemand uit de voortuin gestolen.
Wat is er in de Kadans te doen vanavond dan?

Edit: Nood breekt wet

[ Voor 3% gewijzigd door Yofresh op 06-11-2007 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Yofresh schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:44:
[...]

Het euvel is verholpen. De naaf zat vast tussen z`n 1 en z`n 2 en ik heb hem nu in z`n 3 gezet en nu doet hij het goed :)
Ah, ik las:
Toen ben ik daarmee naar de fietsenmaker gegaan en ik kreeg te horen dat de naaf kapot was. Omdat het ook al een oud barrel was kocht ik maar een nieuwe. Daar heb ik inmiddels al 3 weken plezier van.
en ging er vanuit dat je dit barrel bij een fietsenmaker had gekocht, boefje! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heer Hertog schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:07:
Laat me raden, één met een op overlijden staande naaf?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
We hebben geen voortuin, alleen een achtertuin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Yofresh schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:10:
[...]

Wat is er in de Kadans te doen vanavond dan?
Geile scheisse, vet feest.
Opzich open feest, je kan kaartjes nog aan de deur kopen (iets van 5€).

[ Voor 16% gewijzigd door Zeus op 06-11-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Open of besloten feest? Indien open dan kijk ik nog wel even of ik kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Ik ken dit probleem ja. Je mountainbike (zonder bestuurder :+ ) in een wak rijden @ midwinter enzo. Dan werk 't ook niet meer echt toppie. B) Handig, zo'n naaf. Voor als de oude stuk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 06-11-2007 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kapotte naaf? Zoiets heb ik ook al eens gehad, alleen werd me toen verteld dat de achteras gebroken was. Naaf met 3 versnellingen van sturmey archer, naast het feit dat de trappers los konden draaien zat het achterwiel ook verrekte los, als in helemaal scheef.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

eh, waar is mijn post? (das al de 3e keer dat ik een post kwijt ben :/)
nja ik had fipo, en mijn idee was dus idd ook versnellingen (als je zo'n 3 versnellings hebt, opnieuw afstellen, want als je precies tussen 2 versnellingen in zit kan je wel eens idd doorschieten... heb dat al eens opgelost voor iemand)

heb ook wel eens een naaf/as gesloopt, moertjes te hard aangedraaid, iets gebroken binnenin, fietsen ging toen enorm zwaar en niet meer vooruit te branden... (niet te hoge versnelling, gewoon alsof je probeert te fietsen terwijl je je handremmen vol inknijpt...) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
AlexanderB schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:25:
eh, waar is mijn post? (das al de 3e keer dat ik een post kwijt ben :/)
nja ik had fipo, en mijn idee was dus idd ook versnellingen (als je zo'n 3 versnellings hebt, opnieuw afstellen, want als je precies tussen 2 versnellingen in zit kan je wel eens idd doorschieten... heb dat al eens opgelost voor iemand)

heb ook wel eens een naaf/as gesloopt, moertjes te hard aangedraaid, iets gebroken binnenin, fietsen ging toen enorm zwaar en niet meer vooruit te branden... (niet te hoge versnelling, gewoon alsof je probeert te fietsen terwijl je je handremmen vol inknijpt...) 8)7
"geen zorgen, dat fix ik wel even!" En vervolgens is de fietser nog verder van huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Ik zit op de TU Delft, en ik weet wat er kapot is.
Het grote tandwiel voor zit los van de trapper.
Waarschijnlijk kun je je trapper draaien, maar draait het grote tandwiel niet. Nieuwe voortandwielunit kopen. Die schroef waar je trapper mee vast zit heb je een 14mm dopsleutel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Anoniem: 156750 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:36:
Het grote tandwiel voor zit los van de trapper.
Waarschijnlijk kun je je trapper draaien, maar draait het grote tandwiel niet. Nieuwe voortandwielunit kopen. Die schroef waar je trapper mee vast zit heb je een 14mm dopsleutel voor nodig.
Das mooi Bluecold, maar het euvel is allang verholpen en het was niet dat tandwiel ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 156750 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:36:
Ik zit op tennis, en ik weet het ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Edmin schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:03:
[...]

_O- dankje, dat was wel heel droog :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Edmin schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:03:
[...]

En ik werkte vroeger bij een fietsenwinkel, en ik wist wat er aan de hand was B)
(kabeltje was dus stuque waardoor hij tussen de versnellingen bleef hangen. In zijn vrij dus eigenlijk. Kabeltje los = terug vallen naar zijn 3 = altijd werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

haha, ik had gelijk :) (samen met een aantal anderen)
(was ook wel te verwachten, komt gewoon veel te vaak voor :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 13:00

M14

Zoek de afdeling werktuigbouwkunde op, die gasten doen niks anders >:)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:35

Exigence

dnkroz

M14 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:59:
Zoek de afdeling werktuigbouwkunde op, die gasten doen niks anders >:)
Steekt hand op :w

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Fiets = Vervoer. Ergo: HK --> VV :)
Pagina: 1