Toon posts:

Tips voor internet groot studentenhuis

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste internetters

samen met nog 33 mensen woon ik in een groot studentenhuis. Al een paar jaar hebben we hier verschillende internetproviders. In totaal volgens mij 5, hetgeen echt klauwen met geld kost. Nu hadden we het idee dat we voor het geld dat we gezamelijk per maand betalen beter 1 goede verbinding kunnen aanschaffen. Zo goed, dat we er met z'n allen draadloos mee aan de slag kunnen. Is dit haalbaar?

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
- welke verbinding hebben we nodig (provider/kosten)?
- wat voor router/netwerkkast hebben we nodig? (merk/prijs)
- hoe wordt de snelheid verdeeld, kun je er nog een en ander mee downloaden?
- wat komt er nog meer bij kijken?

We wonen in het centrum van Tilburg, postcode 5038VD als dat van belang is.

Bij voorbaat dank!

Jatto Ceesay

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wat voor bedrag wil je pp kwijt zijn? Zitten er veel mensen tussen die veel downloaden of alleen mensen die surfen en mailen?
Lijkt me wel handig om te weten.

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 16:30
Ik ben bang dat dit een te idyllisch beeld is. Ten eerste is een zakelijke lijn onbetaalbaar en te langzaam en ben je dus aangewezen op een consumentenlijn, ten tweede is het zo, dat als één iemand lekker met 15mbit aan het downloaden is (laten we uitgaan van een 20mbit abbo'tje), de rest dus inderdaad geen bandbreedte heeft. Oplossing hiervoor zou zijn op elke pc speedlimiter te installeren, maar gaat iedereen daar dan netjes mee om? Daarnaast, WIFI met 33 personen? Ik denk dat menig routertje/AP het dan lastig zal krijgen, ook al zal niet iedereen er simultaan op zitten.

Ik voorzie veel obstakels op de weg naar één internetverbinding en zou het lekker zo houden als het nu is.

[ Voor 0% gewijzigd door Pavla op 06-11-2007 17:13 . Reden: typo's ]

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Wat voor internetverbindingen heb je liggen? Inventariseer dat eerst eens, als je 5 lijnen van 2 megabit hebt, dan kun je wellicht één lijn van 20 megabit overwegen... Heb je echter 5 lijnen van 10 megabit dan wordt het wat lastiger...

En waarom wil je het draadloos? In een studentenhuis van een dergelijk formaat zal dat waarschijnlijk flink verstoord worden, je kunt dan beter iedere kamer van een wallsocket voorzien... dat is volgens mij stukken betrouwbaarder met zoveel gebruikers :)

@Pavla: met 33 gebruikers zet je natuurlijk ook niet een Sweex-routertje in, maar kijk je naar het echtere werk dat ook traffic shaping enzo ondersteunt...

[ Voor 14% gewijzigd door Alex) op 06-11-2007 17:15 ]

We are shaping the future

Verwijderd

als jij ergens een 100/100 glasvezel aansluiting vandaan kan halen moet je dat doen maar anders is het niet vooruit te branden met meer dan 30 man op een adsl of kabel lijntje

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Jatto Ceesay, die ex-voetballer van Willem-II ? _/-\o_ :P

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

Deze vraag is vaker gesteld, zie de search.

Met name Informatie over internet voor een studentenhuis is interessant.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Dat gaat over Belgie, in Nederland is ADSL gelukkig een stuk goedkoper. Als je alle 5 de ADSL (of is het kabel) verbindingen omzet naar Telfort betaal je €100 per maand, dat is dus €3 pp pmnd. Goedkoper wordt het sowieso niet!

Als je de huidige infrastructuur (5 netwerkjes van UTP kabels?) blijft gebruiken scheelt enorm veel werk (en geld) en aangezien je met 6 of 7 man per aansluiting zit, is het makkelijker om grootverbruikers te herkennen en aan te spreken.

En als je meer snelheid wilt kan je een of twee telfort aansluitingen extra nemen (3,6 resp. €4,2 pp pmnd). Je zit alleen met mogelijke aansluitkosten als er geen (voldoende) actieve koper aansluitingen zijn. Maar als jullie nu echt zo veel betalen heb je die er in een paar maanden uit.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Rrob schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:03:
[...]

Dat gaat over Belgie, in Nederland is ADSL gelukkig een stuk goedkoper. Als je alle 5 de ADSL (of is het kabel) verbindingen omzet naar Telfort betaal je €100 per maand, dat is dus €3 pp pmnd. Goedkoper wordt het sowieso niet!
Dit is het deel die ts zelf makkelijk kan opzoeken als ie weet wat voor snelheid er nodig is om de beoogde minimum snelheid te halen per gebruiker.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En nu even een overzicht hoe het je het technisch zou kunnen aanpakken.

1. Neem een internetverbinding (discussie over welke laat ik in het midden)
2. Neem een stabiele server of router met NAT (Firewall) en QoS functionaliteit (dit zorgt ervoor dat de bandbreedte gedeelt wordt.)
3. Achter de router of server zorg je voor de rest van de infracstructuur. Of dit nu Wifi, ethernet, Ethernet over Power, W-Max is maakt in principe niet uit. Dit is geheel afhankelijk van het gebouw.

Maar een tip kan ik je wel geven. Zorg voor zo'n stabiel mogelijk verbinding. Ik zou er voor kiezen om te zorgen dat ze via een ethernet/utp kabel of Ethernet over Power een verbinding per kamer krijgen. Wat ze daarna er zelf mee doen zou jou een worst moeten zijn.

Zo is het toch nog redelijk beheersbaar.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Falcon schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:31:
of Ethernet over Power een verbinding per kamer krijgen.
Is dat wel geschikt voor zoveel aansluitingen? Daarnaast lijkt mij utp het goedkoopst.

Internetverbinding -> router (pc inzetten, htk-router zal het niet aankunnen en crashen) -> switch(es) -> eindgebruikers

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

PcDealer schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:37:
[...]

Is dat wel geschikt voor zoveel aansluitingen? Daarnaast lijkt mij utp het goedkoopst.

Internetverbinding -> router (pc inzetten, htk-router zal het niet aankunnen en crashen) -> switch(es) -> eindgebruikers
Ik durf het eerlijk gezegt niet te zeggen. Te weinig ervaring. Daarnaast weet ik ook niet hoe oud het pand is en hoe het zit met de stroomgroepen daar.

UTP is en blijft de goedkoopste oplossing. Maar als je het netjes wil laten doen door bijv. een installatiebedrijf, dan is het al gauw niet meer zo.

Draadloos is nog altijd een optie, maar met de kosten van een accesspoint rond de 50 euro per stuk en wij nu niet kunnen gissen hoeveel er nodig zijn ivm dat wij het pand niet kennen en uit welke bouwmaterialen het bestaat.

Maar wat je wel kunt gokken zijn de eenmalige kosten die je krijgt:

- Prof server/router: tussen de 200 a 1000 euro
- Prof switch 8 a 24 poort 1000mbit switch (afhankelijk of je een draadloze oplossing gaat doen of een vaste bedrading): Tussen de 200 a 500 euro.
- Diverse randapparatuur (Accesspoints, EOP's, Bekabeling): (niet te calculeren op dit moment)

Zo zit je zowieso minimaal op 500 euro eenmalige kosten met een uitloop tot misschien wel 3000 euro. Wie schiet dit voor?

Als ik TS mag aanraden: Slaap er nog eens een nachtje overna :Z en bedenk of je hier de beheerder van wil zijn en als het niet werkt (en de wet van Murphy is kwa draadloos gewoon niet aan jouw zijde met bedraad is hij uit ervaring een stuk vriendelijkere :)) .. je alle klachten over je heen krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 07-11-2007 12:09 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Falcon schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:07:
- Prof server/router: tussen de 200 a 1000 euro
- Prof switch 8 a 24 poort 1000mbit switch (afhankelijk of je een draadloze oplossing gaat doen of een vaste bedrading): Tussen de 200 a 500 euro.
Waar heb je gbit voor nodig? Drie of vier 16 ports switchen kost maar 3x 45 euro.
- Diverse randapparatuur (Accesspoints, EOP's, Bekabeling): (niet te calculeren op dit moment)

Zo zit je zowieso minimaal op 500 euro eenmalige kosten met een uitloop tot misschien wel 3000 euro. Wie schiet dit voor?
Met 30 personen is dat toch wel voor te schieten?
ten tweede is het zo, dat als één iemand lekker met 15mbit aan het downloaden is (laten we uitgaan van een 20mbit abbo'tje), de rest dus inderdaad geen bandbreedte heeft.
Hoe kom je daar bij?
Als je 1 stream van 15 mbit/s hebt kun je er prima nog andere streams naast hebben hoor.
Het wordt pas irritant als je veel (p2p) streams hebt lopen, maar met een goede QoS oplossing (BSD/Linux) mag dat geen probleem zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-11-2007 12:58 ]

• Robinski
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je zou ook met een goede router/server eventueel kunnen proberen het verkeer over meerdere lijnen te delen.

In hoeverre dit kan/makkelijk werkt weet ik niet maar het is eventueel ook een optie.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19

djiwie

Wie?

Wellicht is het ook handig als TS aangeeft hoeveel ervaring hij heeft met netwerkaanleg en -beheer. Een snelle verbinding is mooi, maar het schiet natuurlijk niet op als het access point het bijvoorbeeld niet trekt, of de wireless coverage niet overal goed is.

Over UTP/wireless: ik zou er zelf voor kiezen om UTP te nemen, eventueel aangevuld met een access point. Je kunt dan alsnog draadloos werken als je goed bereik hebt, en wanneer je op je kamer zit heb je gewoon een goede snelheid.

• Atomsk
  • Laatst online: 01-12 15:44
Je hoeft natuurlijk niet persé het hele gebouw op één lijn/abo te zetten. Je zou ook 2 iof 3x een 20Mbit ADSL abo kunnen nemen (van Telfort bijv). Ben je altijd nog goedkoper uit dan met 5 abonnementen. Modems heb je dan erbij en vervolgens moet je alleen nodig switches aanschaffen en bekabeling leggen.

_██_
(ಠ_ృ)

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Wat is de verhouding jongens/meisjes?
Over het algemeen zijn vrouwen niet zo 'downloaderig'.. :)
Persoonlijk zou ik haast zeggen dat 30 vrouwen, nee dit is niet om vrouwen over een kam te scheren, maar over 't algemeen, prima met een 20mbit verbinding kunnen leven.
Die paar mp3'tjes per dag via limewire zal niemand zich aan storen.

Wanneer je echter kerels als mn huisgenoot dr tussen hebt zitten, die toch minimaal een paar gig per dag binnen sleurt, tja, dan wordt het een ander verhaal.

Over 't draadloze netwerk, wij hebben in een huis van 11 mensen net genoeg aan 2 access points.
Bij een huis van 33 mensen denk ik dan als snel aan een stuk of 4 strategisch geplaatste points, en dat hoeft dan niet eens veel te kosten.
Hoewel het echter een feit blijft, dat wireless vaak problemen oplevert, en niet half zo betrouwbaar is als een vast lijntje.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Olaf van der Spek schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:51:
[...]

Waar heb je gbit voor nodig? Drie of vier 16 ports switchen kost maar 3x 45 euro.

[...]

Met 30 personen is dat toch wel voor te schieten?

[...]

Hoe kom je daar bij?
Als je 1 stream van 15 mbit/s hebt kun je er prima nog andere streams naast hebben hoor.
Het wordt pas irritant als je veel (p2p) streams hebt lopen, maar met een goede QoS oplossing (BSD/Linux) mag dat geen probleem zijn.
1. Met oog op de toekomst zou ik ten alle tijden kiezen om een zo groot mogelijke bandbreedte er neer te leggen. De internetverbindingen zullen in de toekomst groter worden, daarnaast kan er de behoefte ontstaan om met elkaar bestanden te delen op een fileserver, printers delen etcetra.

2. Wij hebben het hier over mensen. Helaas komt het steeds vaker voor dat deze nog wel eens van mening veranderen wanneer er wat van hun verwacht wordt waar ze geen zekerheid (een goede internetverbinding) mee krijgen. Serieus dit wordt een groot probleem of de huurbaas van het pand moet zich hiermee gaan bemoeien en dit in de huur laten mee berekenen.

3. Laten we zeggen dat ze hier een 20 mbit (in de praktijk maximaal 15 mbit) verbinding gaan neerleggen. Deel deze voor de gein eens door 30.. dat is 0,5 mbit (125 kB/s) per persoon als ze allemaal tegelijke tijd gaan downloaden (en QoS deelt de verbinding over deze personen). Nu denk ik persoonlijk (puur op niks gebaseerd) dat er misschien 10 personen tegelijk iets constant downloaden (op bijv. een avond). 15mbit : 10 personen = 1,5 mbit (187,5 kB/s) per persoon en dan heb ik nog niet de personen meegerekend die daar tussendoor lopen te surfen, chatten, mailen.

Dus in de praktijk met de bovenstaande geschatte berekening kun je de studenten een verbinding aanbieden van 1,5 mbit per persoon. Op zich naar mijn mening niet te weinig, maar ik zou even bij iedereen navragen wat zij als gebruiker gaan verwachten op de avonden (1, 2, 5, 20 mbit?).

* Falcon 's Disclaimer: Puur op eigen ervaring gebaseerd deze berekening!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Falcon schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:31:
1. Met oog op de toekomst zou ik ten alle tijden kiezen om een zo groot mogelijke bandbreedte er neer te leggen. De internetverbindingen zullen in de toekomst groter worden, daarnaast kan er de behoefte ontstaan om met elkaar bestanden te delen op een fileserver, printers delen etcetra.
Als geld geen rol speelt wel ja. Maar 16x 100 mbit kost 40 euro, 16x 1 gbit kost 150 euro. Dan weet ik wel waar studenten voor kiezen hoor. En als het in de toekomst echt nodig is kun je switches altijd nog upgraden.
3. Laten we zeggen dat ze hier een 20 mbit (in de praktijk maximaal 15 mbit) verbinding gaan neerleggen. Deel deze voor de gein eens door 30.. dat is 0,5 mbit (125 kB/s) per persoon als ze allemaal tegelijke tijd gaan downloaden (en QoS deelt de verbinding over deze personen).
Als ja. Maar dat is een hele grote als. 20 / 30 = 2 / 3 ;) En dat is 85 kbyte/s.
Nu denk ik persoonlijk (puur op niks gebaseerd) dat er misschien 10 personen tegelijk iets constant downloaden (op bijv. een avond). 15mbit : 10 personen = 1,5 mbit (187,5 kB/s) per persoon en dan heb ik nog niet de personen meegerekend die daar tussendoor lopen te surfen, chatten, mailen.
Ik zie nog steeds geen probleem.
Toevallig hadden we hier met 16 personen lange tijd een 3 mbit down verbinding en dat was nauwelijks een probleem.
Dus in de praktijk met de bovenstaande geschatte berekening kun je de studenten een verbinding aanbieden van 1,5 mbit per persoon. Op zich naar mijn mening niet te weinig, maar ik zou even bij iedereen navragen wat zij als gebruiker gaan verwachten op de avonden (1, 2, 5, 20 mbit?).

* Falcon 's Disclaimer: Puur op eigen ervaring gebaseerd deze berekening!
Zo werkt het delen van internet niet. Een met 20 mensen gedeelde 20 mbit verbinding is veel en veel sneller dan een dedicated 1 mbit verbinding.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20

BCC

Olaf van der Spek schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:57:
Zo werkt het delen van internet niet. Een met 20 mensen gedeelde 20 mbit verbinding is veel en veel sneller dan een dedicated 1 mbit verbinding.
Helaas niet als iedereen heel hard met bittorrent loopt te stampen :( Dan gaan alle voordelen van linesharing de prullebak in. Een goede QOS server met trafic shaping over onder andere bittorrent gaat dat echter wel oplossen. Je hebt alleen wel iemand met verstand van zaken nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 07-11-2007 17:14 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En TS nog nieuws? Actieplannen?

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Het op 1 lijntje volhouden met 33 personen lijkt me wat lastig. Ik zou 2 providers ervoor uitzoeken. Misschien kan je 2 DSL lijnen krijgen. Je kan ook 1 DSL lijn van 20mbit nemen (bv. Telfort/Orange) nemen en daarnaast nog 1 kabel lijn (Essent/@Home). Vervolgens heb je een load balancer nodig, die het verkeer in goede banen leidt. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze router. Daarnaast zou je ook nog een accesspoint evt. moeten neerzetten voor draadloze verbindingen. Als je meer ethernetpoorten nodig hebt, koop dan een switch erbij. Het zal in ieder geval wel uitkomen op een paar honderd euro aan netwerkapparatuur, maar voor 33 man moet dat wel te behappen zijn.

• Palomar
  • Niet online
Volgens mij blijft de huidige oplossing in jouw situatie wel de goedkoopst. 33 mensen en 5 abonnementen is ong. 1 abo per 7 mensen. Een redelijk abo kost ong. 20 euro per maand en dan betaal je dus maar 3 euro per maand per persoon. Als het nu duurder is kijk dan eens of de abonnementen niet goedkoper kunnen.
Gaan investeren in dure switches enzo in een studentenhuis wordt volgens mij niks, omdat je een vrij groot verloop hebt van bewoners. Denk dat niemand zin heeft om een eenmalig hoog bedrag in te leggen voor een dure router als ie er nog maar een jaar woont.

Esthetisch gezien is 1 centrale verbinding natuurlijk wel het mooist :+

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Als je 1 verbinding gaat delen (en nu misschien ook al) kan het wel handig zijn om een dc-hubje (dc++ ofzo) op te zetten, zodat niet 5 mensen tegelijk dezelfde nieuwe film gaan downloaden. Oh tegelijk zal nog kunnen gebeuren, maar na elkaar hoeft niet meer.

Klik mee voor GoT!........

• WooK
  • Laatst online: 30-11 01:12

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

www.surfsneladsl.nl? Lekker alle 33 een eigen IP :P

I'm not as think as you stoned I am

Pagina: 1