Ubuntu 'loopt vast'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48
Hallo,

Ik heb nu een vreemd probleem met mijn Ubuntu. Hij loopt namelijk half vast. Ik weet niet of het na een bepaalde tijd is, maar wel dat het aan Compiz ligt. De computer lijkt vast de lopen, maar doet dit niet. Toetsenbord is niet te gebruiken, X dus niet te herstarten en geen VT's op te roepen, dus het enige wat rest is de computer rebooten via de powerbutton. De computer geeft een piep als ik op de ATX button druk, en sluit netjes af, maar het is wel irritant dat dit 4 of 5 keer per dag moet gebeuren. De muis blijft het echter wel doen als ie crasht.

Ik heb alles in /var/log nagegeken maar er is niks bijzonders. Weet iemand een redemie behalve zeggen 'gebruik geen compiz' :p ?

BvD,
Sebas

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Je zou het eens kunnen proberen zonder Compiz, dan weet je in ieder geval in welke hoek je het moet zoeken?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Compiz uit: Geen problemen.

Het vreemde is dat het lijkt dat als ik Compiz aan hebt staan, Compiz zelf ook niet echt vastloopt. Als ik een USB stick inplug komt er in samenwerking met de o-zo-verslavende Compiz eye-candy gewoon een Nautilus venster tevoorschijn. Video's blijven ook gewoon doorlopen als Compiz aanstaat. Avant Window Navigator blijft ook gewoon werken, tenminste, de applets blijven werken. De applet van de CPU Load gaf ook gaf aan dat de processor gewoon zat/stond te idlen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zal ws de wm zijn. Kan je die eens handmatig proberen te herstarten?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Nee, want hoe moet ik me windows manager herstarten als er niet gereageerd wordt op mijn keyboard ;) Ik zelfs NumLock niet meer aan of uit zetten. Het keyboard opnieuw aan me computer hangen, zelfs in een andere USB poort helpt niet.

Ik ga morgen eens kijken of ik Compiz kan draaien uit een console, en de console constant on top of alles houden. Kijken of d'r iets interessants uit komt.
offtopic:
Dat kan nou niet in Windows, in Windows heb je gewoon pech als er niks gebeurd als je een toepassing probeert te starten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je kan ff via ssh inloggen en een wm starten als je de focus niet goed krijgt?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Gelukkig heb ik hier nog een Ubuntu laptop, dus dat zal ik morgen wel proberen.
Ik ga slapen, moet morgen vroeg op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Geen geheugen dat langzaam "verdwijnt" (in de XGL server) met compiz?

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Misschien een domme vraag, maar hoe moet ik over SSH de window manager starten.
Ik weet dat SSH niks meer is dan een commandolijn, maar wel een speciale.
SSH probeert te tunnelen, dus als ik via SSH een commando uitvoert, voert ie het op me computer uit maar wil hij het laten zien op me laptop. Uit me hoofd getypt, dit is wat er gebeurd:
sebazzz@lucifer:~$ /usr/bin/metacity --replace
Cant open X display
sebazzz@lucifer:~$ gedit
Cant open window

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 10:48
The Triad schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:37:
Misschien een domme vraag, maar hoe moet ik over SSH de window manager starten.
Ik weet dat SSH niks meer is dan een commandolijn, maar wel een speciale.
SSH probeert te tunnelen, dus als ik via SSH een commando uitvoert, voert ie het op me computer uit maar wil hij het laten zien op me laptop. Uit me hoofd getypt, dit is wat er gebeurd:
sebazzz@lucifer:~$ /usr/bin/metacity --replace
Cant open X display
sebazzz@lucifer:~$ gedit
Cant open window
via ssh is het alleen command line , geen window managers geen gedit (niets grafisch) , maar hiervoor zijn wel andere editors zoals VI of NANO of PICO om tekst bestandjes aan te passen .

[je kan het wel grafisch voor elkaar krijgen ff een googletje gedaan

http://www.bgevolution.co...sh-x-apps-gedit-kate-ect/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

De window manager via SSH restarten is simpel
code:
1
user@machine:/# /etc/init.d/[kdm,gdm,xdm] restart

Om X-forwarding te gebruiken verander je in /etc/ssh/sshd_config de 'X11Forwarding no' naar yes, en dan kan je in een andere Xorg sessie (dus op je ubuntu laptop) x software van die andere PC draaien, mits je de -X switch meegeeft. ssh -X $IP -l $USER dus :).

Edit, eventueel kan je nog compression gebruiken om een speedup te verkrijgen, maar dat is niet echt nodig in een lokaal netwerk. Over internet is het echter wel handig. Uit mijn hoofd is dat --compres, of -C ofzo. Kijk maar in de manpage van ssh, daar staat het wel :)

[ Voor 35% gewijzigd door icyx op 07-11-2007 22:39 . Reden: compression toevoeging ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

LauPro schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:14:
Zal ws de wm zijn. Kan je die eens handmatig proberen te herstarten?
Als num lock al niet eens meer werkt (werkt Ctrl-Alt-Backspace om Xorg te maaien nog wel?), dan denk ik om eerlijk te zijn dat het probleem op een ander nivo zit dan de window manager.
The Triad schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:37:
SSH probeert te tunnelen, dus als ik via SSH een commando uitvoert, voert ie het op me computer uit maar wil hij het laten zien op me laptop.
Dat klopt, door
export DISPLAY=:0

uit te voeren, of
DISPLAY=:0

voor elk commando te zetten zeg je dat hij je X display :0 moet gebruiken, wat hoogstwaarschijnlijk het display op het scherm aan de computer is.
icyx schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:37:
De window manager via SSH restarten is simpel
code:
1
user@machine:/# /etc/init.d/[kdm,gdm,xdm] restart
Daarmee herstart je de display manager, het grafische login proces. Daardoor sluit je ook Xorg af, en daarmee de hele sessie van de gebruiker. Goed, op zich herstart je zo de window manager ook, maar het is wat drastisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

deadinspace schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:26:
[...]

Daarmee herstart je de display manager, het grafische login proces. Daardoor sluit je ook Xorg af, en daarmee de hele sessie van de gebruiker. Goed, op zich herstart je zo de window manager ook, maar het is wat drastisch :P
Het is inderdaad drastisch, maar omdat, zoals je zelf zegt, het child proces ook een herstart krijg zorg je wel dat sowieso alles weer 'schoon' start :). Natuurlijk, alleen je eigen sessie herstarten kan ook, maar als je wat settings veranderd in whatever config, dan weet je gewoon zeker dat die veranderingen meegenomen worden als je het 'root' grafisch proces restart, omdat alle childs natuurlijk gewoon meegaan :).

Verder werkt het perfect, mocht het nodig zijn doe ik het zelf ook zo :+

[ Voor 4% gewijzigd door icyx op 08-11-2007 11:41 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Maar als ik heel me sessie herstart weet ik dus niet op het aan me WM ligt ;)
Maar bedankt, ik zal proberen om de display optie te gebruiken.

Me hele toetsenbord is op zo'n moment down, dus Ctrl - Alt - Backspace werkt ook niet, dat is het vervelende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dan zal de window manager herstarten ook niet helpen, want c-a-bs wordt direct door Xorg afgehandeld, daar kunnen X clients (zoals de wm) niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Dan kan het nog steeds niet kwaad om toch met SSH even te rommelen :)

Ondertussen draait Compiz nog steeds stabiel, geen problemen. Eerst crashte die en stond ik niet klaar om eventuele terminal messages af te vangen.. nu sta ik helemaal klaar om dit te debuggen wil het niet crashen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Nou, het was weer zover vanmiddag. Heb er een tijdje niet meer aan gedacht om te testen, maar nu dus wel weer. Compiz gecrasht. Kon via SSH gewoon mijn GDM herstarten. Blijkbaar loopt X dus half vast ofzo maar niet helemaal :S

Ik vond wel iets, bij het opstarten van Compiz dat misschien iets betekent:
Could not set idle IO priority...attempting best effort 7 priority

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verschijnt er iets interessants in de logs op het moment dat dat gebeurt? Vooral /var/log/messages en /var/log/Xorg.0.log zijn dan interessant (die laatste inspecteren voordat je Xorg herstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Nee, helaas niet. De logs zijn volgens mij ook gewoon te checken nadat je X herstart ;) Als X start hernoemt ie altijd Xorg.0.log naar Xorg.0.log.old.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Even een update als dat mag: Na een andere kernel in Ubuntu gezet te hebben, de nieuwste drivers (die met de stofzuiger bug) geinstalleerd te hebben is het niet meer voorgekomen d:)b
Misschien niet een optie voor een Windows-achtige gebruiker (als ik het zo mag zeggen) maar als je een prutser bent en van rommelen en experimenteren houdt, vooral doen! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Updates die uitleggen wat de oplossing voor het probleem is zijn wmb altijd welkom :) Hier kunnen anderen misschien nog wat aan hebben. Het is wel jammer dat je nu niet precies weet aan welke driver het precies gelegen heeft of dat misschien je oude kernel niet helemaal lekker was :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Ja dat is waar. Maarja, gelukkig is het opgelost, ik heb wat erbij geleerd en ik heb weer een lekker Compiz desktop :9~ (met de laatste nvidia drivers die zo te zien ook een performance fix hebben)

Valt me trouwens wel op hoeveel experimentele en beta features de Ubuntu devs in het .config file van de kernel hebben geselecteerd. Ik weet dat ze graag Ubuntu op iedere computer draaiende willen kunnen hebben, maar je kan het ook overdrijven :p

Overigens was het wel mooi dat alle software -behalve de nvidia driver- een nieuwe kernel overleeft en doorgaat alsof er niks veranderd is. :) Als ik in Windows een SP installeer wil sommige software nog wel eens opnieuw geinstalleerd willen worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Sebazzz op 20-01-2008 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat komt omdat je een driver hebt van nVidia die niet standaard in de kernel zit en dus tegen elke nieuwe kernel moet gecompileerd worden ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Ja dat had mijn cavia je ook wel kunnen vertellen :p Maar dat is ook gelijk het manko van Linux (als je een driver niet via je package manager installeert of een andere kernel dan je standaard gebruikt).

Is het trouwens mogelijk om een 32-bits kernel te vervangen door een 64-bits kernel zonder dat je software opnieuw moet installeren en repos moet aanpassen?

Pagina: 1