Toon posts:

Spontane reboots, snap er echt niks meer van

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste, ik heb de search al gebruikt, en de troubleshooter/FAQ, maar ik loop nu echt helemaal vast dus vandaar dit topic, het zit als volgt, ik heb al wat computers in elkaar geschroefd, maar nu deze computer:

AMD X2 3800+
MSI k9n4 ultra
Kingston 1 gig 800 mhz
HD - Seagate 320 gig SATA II
videokaart: Sapphire X1950 pro

De computer draaide eerst met een IDE schijf, alles perfect. Maar aangezien ik meer HD ruimte wilde, besloot ik die seagate aan te schaffen. IDE eruit, SATA II erin, windows XP installeren en klaar. Vervolgens allebei aangesloten om zo bestanden over te zetten. Ging allemaal prima. Tot ik dus de drivers van het mobo wilde installeren (originele MSI cd). Toen zat alleen de SATA II erin, dus ik vink alles aan, usb, lan, audio etc. Maar wat bleek nou, heb ik een vinkje laten staan bij een of andere IDE programma. Kortom hij gaf nog heel snel een schermpje aan dat hij iets van een SATA programma eraf gooide o.i.d. en toen was het ploink.... reboot.
En vanaf daar is de ongein begonnen. IDE schijf eraan gehangen, hielp niks, spontane reboots tijdens opstarten, in windows zelf etc. Zelfde met de SATAII schijf, zelfs helemaal geformateerd, complete diskcheck uitgevoerd, alles in orde, windows XP erop gezet, 2 verschillende cd's zelfs, maar soms installeerd hij hem compleet en reboot hij in windows na 2 min, soms reoot hij tijdens het openen van het blauwe schermpje.... Gisteren 9 uur lang MEMTEST86 gedraaid, alles was ok dus geheugen is uitgesloten lijkt me, kortom

Wat te doen .... ? uit het raam gooien dan maar :X :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de troubleshooter staat ok dat het raadzaam is onderdelen te vervangen. Dus probeer eens een ander mobo, een andere S-ATA hdd, andere proc etc. Dit soort vage problemen worden veroorzaakt door een onderdeel dat of stuk is, of niet lekker samenwerkt met andere onderdelen, dus vervangen is de enige mogelijkheid om daarachter te komen als je geen duidelijke aanwijzingen krijgt.
Wat je ook nog kan proberen is de jumper op je S-ATA disk op S-ATA150 te zetten ipv S-ATA300.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-04 08:45
- Heb je je PC overclocked? Terugzetten naar defaults, bios update doen?
- S-ATA kabel vervangen?
- Hoe heb je de HDD getest, alleen met checkdisk of ook echt met een grondig tooltje?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:54:
- Heb je je PC overclocked? Terugzetten naar defaults, bios update doen?
- S-ATA kabel vervangen?
- Hoe heb je de HDD getest, alleen met checkdisk of ook echt met een grondig tooltje?
heeft eventjes geduurd, maar ik heb weer tijd gevonden om er aan te klussen. Ik heb het volgende gedaan, alles uitgezet in de bios, dus usb, lan, audio en de IDE controller. Opgestart en hij leek het te doen, 5 minuten lang pinbal demo gespeeld, 83 internet explorers opgestart, en bestanden gezocht tegelijk. Vervolgens usb, lan etc, aangezet maar toen was het alweer te laat. De hele tijd herstarten, vaak nog voor het blauwe inlogscherm van XP. Ik heb nog net nog een foto kunnen maken van opstartscherm want dat verdwijnt te snel om het te lezen, en hij detecteert dus de HD als 3e master en IDE. Hoe kan dat?

de foto:

Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/1352/dsc00093yl8.th.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2007 17:06 ]

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-04 16:01
Ik denk dat de nVidia chipset drivers de boosdoener zijn. De IDE/SATA drivers en de netwerkbeheersuite (Active Armor ofzo) kunnen een systeem laten crashen. Als de problemen wegblijven na een uninstall van de IDE/SATA en netwerkbeheer (niet de lan driver zelf) drivers. Dan was dat het probleem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:07:
[...]
Vervolgens usb, lan etc, aangezet
Zet ze eens 1 voor 1 aan, dan kan je zien waar het aan ligt, en met etc neem ik aan dat je oa ook de Onboard audio kaart bedoelt..
Je hebt geen pci geluidskaart? want dat wil ook nog wel eens conflicten leveren ben ik achter gekomen. (ik gebruik namelijk wel onboard & pci tegelijk maar dat duurde ook even voordat dat goed werkte)

Verwijderd

Topicstarter
Phenos2 schreef op maandag 12 november 2007 @ 20:05:
Ik denk dat de nVidia chipset drivers de boosdoener zijn. De IDE/SATA drivers en de netwerkbeheersuite (Active Armor ofzo) kunnen een systeem laten crashen. Als de problemen wegblijven na een uninstall van de IDE/SATA en netwerkbeheer (niet de lan driver zelf) drivers. Dan was dat het probleem.
maar dat zijn dus drivers die geinstalleerd zijn via dat MSI utilities cdtje? Want ik kan ze namelijk niet uninstallen via windows (daarvoor reboot hij al, of 10 sec in windows en dan een reboot) dus hoe kan ik dan deze drivers eraf gooien en opnieuw installen?
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:05:
[...]

Zet ze eens 1 voor 1 aan, dan kan je zien waar het aan ligt, en met etc neem ik aan dat je oa ook de Onboard audio kaart bedoelt..
Je hebt geen pci geluidskaart? want dat wil ook nog wel eens conflicten leveren ben ik achter gekomen. (ik gebruik namelijk wel onboard & pci tegelijk maar dat duurde ook even voordat dat goed werkte)
Ik heb het idd over mijn onboard audio, zit niks overbodigs op de pc dus cpu, vga, mobo, geheugen en hd + dvd

En is het dan dus een fout in het mobo zelf? Want ik heb nog garantie, kwestie van RMA aanvragen anders?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 11:55 ]

Verwijderd

Ik heb daar ook eens last van gehad, maar dat was met een P4
Achteraf bleek dat de koeling kapot was, waardoor de pc te heet en spontaan ging re-booten...
Ik weet niet of je hier iets aan hebt.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-04 08:45
Ik zat net ook te denken aan een hitte probleem toen ik las dat hij in het begin perfect werkte en later niet meer. Je zou in ieder geval de kast open kunnen zetten en controlleren of de CPU koeler goed vast zit.

Wat andere zeggen om omstebeurd de BIOS opties weer uit te zetten is uiteraard ook een optie om er beter achter te komen waar het probleem ligt, daarnaast vraag ik me af of je wel alles weer uit had gezet voordat hij crashde, en of hij daarna wel goed door bootte (Dus dat het echt met zekerheid in de BIOS opties zat)?

[ Voor 5% gewijzigd door Sluuut op 13-11-2007 16:45 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:45:
Ik zat net ook te denken aan een hitte probleem toen ik las dat hij in het begin perfect werkte en later niet meer. Je zou in ieder geval de kast open kunnen zetten en controlleren of de CPU koeler goed vast zit.

Wat andere zeggen om omstebeurd de BIOS opties weer uit te zetten is uiteraard ook een optie om er beter achter te komen waar het probleem ligt, daarnaast vraag ik me af of je wel alles weer uit had gezet voordat hij crashde, en of hij daarna wel goed door bootte (Dus dat het echt met zekerheid in de BIOS opties zat)?
De BIOS geeft aan dat mijn cpu niet warmer wordt dan 35 a 40 graden. Lijkt me niet te warm voor een AMD X2 3800, en ik weet niet meer precies welke opties ik nu achtereenvolgens uit en aan heb gezet maar ik ga straks nog een keer proberen. Maar dan is het dus puur een BIOS probleem (mobo dus)?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:21
Ik zou zelf via de Safe Mode opstarten (F8) en kijken of het dan wel blijft werken. Zo ja, driver probleem. Alle drivers die je via Add / Remove programs kunt vinden er af gooien, daarna in de Device Manager (nog steeds in Safe Mode) systematisch alle devices uitschakelen die je verdenkt en deze 1 voor 1 aanzetten, kijken waar het misgaat.
Pagina: 1