Nou, de titel verklapt het eigenlijk al, ik wil verlichting rondom de schuur. Natuurlijk wil ik dat spul niet dag en nacht laten branden en dus wil ik de Lampen laten aansturen door Bewegingsmelders.
Nou ben ik tot twee schema's gekomen maar mijn kennis over electra is 15 jaar geleden voor het laatst echt getest (kabels aansluiten lukt nog steeds
) dus graag jullie mening: kunnen beide schema's? Zit er geen mogelijke kortsluiting in als er twee of drie schakelaars omgezet worden?

Met name in het volgende schema, dat kabeltechnisch voor mij beter uit komt, heb ik het gevoel dat het niet klopt:
[green]L[/green] [green]L[/green]
+--------+
[red]B[/red]| schuur | [green]L[/green]
[green]L[/green]| |
----+ |
| | [green]L[/green]
+--------+
| [green]L[/green] [red]B[/red]
Nou ben ik tot twee schema's gekomen maar mijn kennis over electra is 15 jaar geleden voor het laatst echt getest (kabels aansluiten lukt nog steeds
edit:
De bovenste en onderste schakelaars hebben nul nodig omdat het bewegingsdetectoren zijn ... ze zitten natuurlijk niet direct op de fase aangesloten ... weet ik veel wat het symbool is voor bewegingsmelder.
De bovenste en onderste schakelaars hebben nul nodig omdat het bewegingsdetectoren zijn ... ze zitten natuurlijk niet direct op de fase aangesloten ... weet ik veel wat het symbool is voor bewegingsmelder.
Met name in het volgende schema, dat kabeltechnisch voor mij beter uit komt, heb ik het gevoel dat het niet klopt:
[ Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 06-11-2007 15:31 ]
... gecensureerd ...