Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verlichting rondom de schuur

Pagina: 1
Acties:
  • 2.518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 19:12

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Nou, de titel verklapt het eigenlijk al, ik wil verlichting rondom de schuur. Natuurlijk wil ik dat spul niet dag en nacht laten branden en dus wil ik de Lampen laten aansturen door Bewegingsmelders.
      [green]L[/green]    [green]L[/green]
    +--------+
   [red]B[/red]| schuur | [green]L[/green]
   [green]L[/green]|        |
----+        |
    |        | [green]L[/green]
    +--------+
    | [green]L[/green]    [red]B[/red]

Nou ben ik tot twee schema's gekomen maar mijn kennis over electra is 15 jaar geleden voor het laatst echt getest (kabels aansluiten lukt nog steeds B-) ) dus graag jullie mening: kunnen beide schema's? Zit er geen mogelijke kortsluiting in als er twee of drie schakelaars omgezet worden?
edit:
De bovenste en onderste schakelaars hebben nul nodig omdat het bewegingsdetectoren zijn ... ze zitten natuurlijk niet direct op de fase aangesloten ... weet ik veel wat het symbool is voor bewegingsmelder.

Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNszm7yRSpVWZJuX3iMlvnmr9WihVifYoUbrHZfioTiacOIC-WWu_aS6XfouLbY7Pqlw

Met name in het volgende schema, dat kabeltechnisch voor mij beter uit komt, heb ik het gevoel dat het niet klopt:
Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNszr346__9J8BTwxaEAJJxWZKIXMSXrNAZJPRMUZPZvbh8pe2Z6-XEjh9D3QNSxo6W8

[ Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 06-11-2007 15:31 ]

... gecensureerd ...

Verwijderd

Wat doet je nul op een schakelaar :? De boel is nu al kortgesloten!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 15:17:
Wat doet je nul op een schakelaar :? De boel is nu al kortgesloten!
Misschien verkeerde symbool maar de schakelaars hebben nul nodig omdat de bovenste en onderste "schakelaars" bewegingsmelders zijn (of moeten voorstellen).

... gecensureerd ...

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 21:15
normaal teken je een schema met symbooltjes
dat een bewegingsmelder voeding nodig heeft maakt verder niet uit voor het schema
die kun je in het schema gewoon weglaten

I've GoT a solution

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Schema 1 en 2 zijn elektrisch gezien identiek. Schema 1 werkt dus schema 2 ook :)

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Je mag met een nul niet schakelen. Zijn je lampjes uit en staat er toch spanning op. Leuk als je ze denkt te verwisselen.

Toevoeging:
Je kunt de schakelaars gewoon parallel zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Judaz op 06-11-2007 20:59 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
hij schakelt de nul niet, dat moet een bewegings melder voorstellen ...

Repareren doe je zo.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
flux_w42 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 17:57:
Schema 1 en 2 zijn elektrisch gezien identiek. Schema 1 werkt dus schema 2 ook :)
Beide zijn 'gewoon' 3 schakelaars (2 IR, 1 normale) parallel. Zou moeten werken ja.

Ik vraag me alleen af wat zo'n IR sensor doet als ie zelf uit staat, maar toch op z'n output 230V krijgt (van de handschakelaar of de andere sensor)

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-10 13:57
Je schema geeft een kortsluiting. Ik heb even de stroomweg aangeduid op het eerste schema: het is alsof je de 2 lijndraden direct verbind met elkaar.

De schakelaars van de bewegingssensoren zijn 3 punt-schakelaars, je kan kiezen hoe je deze aansluit (het normaal gesloten contact gebruiken zou als resultaat hebben dat het licht uitgaat bij beweging, het normaal open contact gebruiken heeft als gevolg dat het licht aangaat bij beweging. Aan u de keuze). Het volgende aansluitschema is beter:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bobke/schakelaars.GIF

Controleer ook eerst even de schakelstroom van de bewegingssensoren. Als dit bijvoorbeeld 4 Ampere is, moet je niet teveel lampen gaan schakelen ( 1 lamp van 60W op 230V is circa 0,25A - een halogeen van 200W op 230V is circa 1A)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Laatste keer dat ik die opmerking maak ... ehem ..

De twee buitenste schakelaars worden door de TS als bewegingsmelde bedoeld, en daar is dus wel degelijk een nul nodig.

Toegegeven dat de TS het symbool wat minder handig gekozen heeft.

Repareren doe je zo.

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

DJSmiley schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:08:
[...]

Beide zijn 'gewoon' 3 schakelaars (2 IR, 1 normale) parallel. Zou moeten werken ja.

Ik vraag me alleen af wat zo'n IR sensor doet als ie zelf uit staat, maar toch op z'n output 230V krijgt (van de handschakelaar of de andere sensor)
Veel van die sensors heben gewoon een relais zitten, dus dat mag geen probleem geven. Als je goed luistert hoor je ze klikken als ze schakelen.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Allen dank!

Als iemand mij het symbool voor bewegingsmelder kan geven dan zal ik het plaatje in de TS ook even veranderen (oorspronkelijke laat ik ook staan om de eerste postings recht te doen). De nul draad naar de bewegingsmelders moet ik aangeven omdat deze straks in het kabelschema heel erg belangrijk is.

Zelf heb ik ook nog even gewoon "dom" nagedacht. Iets wat mij van nature makkelijk afgaat (ik zal hem zelf inkoppen :+ ). Als de lampen er even tussenweg gedacht worden en 1, 2 of 3 schakelaars zouden worden omgezet dan gedragen alle schakeldraden zich gewoon als fase ... fase draden mogen rustig in een lus staan dus deze schakeling zal goed gaan ... Zodra er een lamp tussen fase/schakel en nul geplaatst wordt gaat daar de "stroom lopen".

Belangrijk punt van aandacht is dat alles op een groep aangesloten wordt }) . Dank voor de input ... bewegingsmelders (relais schakelaars) moet ik altijd weer even extra bij nadenken. Ik zal later het kabelschema even laten zien als eindresultaat.

... gecensureerd ...

Pagina: 1