[Samba] Probleem met password history en ldap

Pagina: 1
Acties:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-03 22:32

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Het volgende is het geval,

De wachtwoord policy beschrijft dat er 25 wachtwoorden onthouden moeten worden, voor men weer zijn oudere wachtwoord gebruiken mag. Dus 25 unieke wachtwoorden.

Nu heb ik al een gemixed netwerk draaien met een SLES 10 Ldap server en gecentraliseerde gebruikersbeheer d.m.v. openldap. De Windows cliënts hebben hun profielen opgeslagen op dezelfde server m.b.v. Samba.

Het lijkt er op dat Samba keurig de wachtwoord history bijhoudt. Ik heb dit ingesteld met
code:
1
2
3
4
5
# pdbedit -P "password history" -C 25
account policy "password history" description: Length of Password History Entries
(default: 0 => off)
account policy "password history" value was: 0
account policy "password history" value is now: 25

Als ik met een ldapbrowser de Samba informatie van de gebruikers bekijk, dan zie ik bij SambaPasswordHistory een hele rits hexcodes. Het lijkt zover te werken. De history groeit. Waarom kijkt hij er dan verder niet naar?

Uit smb.conf
code:
1
2
passdb backend = ldapsam:ldap://localhost 
ldap passwd sync = Yes

Mijn buikgevoel zegt dat Samba de history keurig bijhoudt, maar zodra er een nieuw wachtwoord opgegeven wordt kijkt hij letterlijk even de andere kant op, dus naar een andere 'backend' ... ik denk smbpasswd maar deze blijft keurig leeg en deze staat ook niet als zodanig geconfigureerd in smb.conf

.. dus vraag is, waar slaat hij nu mijn wachtwoordgeschiedenis op en waar kijkt hij?

moet ik iets doen met tdbsam, ldapsam, smbpasswd om dit te fixen!?

edit: nog even als toevoeging ..

Als ik met een Windows 2000 testbak het wachtwoord probeer te veranderen accepteerd hij dus alles, maar als ik hetzelfde wachtwoord als nieuw wachtwoord ingeef komt hij met de volgende melding ..
Uw wachtwoord moet uit tenminste 7 tekens bestaan en mag niet identiek zijn aan uw laatste 25 wachtwoorden ...
.. dus hij weet het wel, maar hij doet het niet :P

thnx

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-11-2007 14:55 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2