Toon posts:

Wat is er stuk? Moederbord, CPU, geheugen, videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oude PC van mijn huisgenoot gekregen nadat deze het een half jaar terug had begeven. Ik wil hem proberen te maken, maar weet niet precies wat er aan de hand is.

Het gaat om een Medion 8383xl.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intel Pentium 4 Prescott 550 3.4Ghz HT
Socket LGA775
800Mhz FSB

MSI MS-7091 Motherboard
PCI-slots 3
S-ATA-slots 4
PCI-E-slot 1
USB 6
Serial 1
Parallel 1
Firewire 2

Memory: Samsung DDR 400Mhz Dual Channel (2*256) (up to 4Gig)

Fortron 350W

Medion nVidia Geforce 6610XL
128 MB DDR3
S-Video out
SCART out
Composite out
DVI out (single)

Internal audio 8.1 Intel high definition

Fast Ethernet
WIFI
Bleutooth

Multicard-reader
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Probleem: Als ik de pc aanzet beginnen de Fans van de CPU, videokaart en voeding te werken, maar daar houdt het ook mee op, geen beeld, geen piepjes. (Let op: Geen harde schijf aangesloten).
Toen ik de kast voor het eerst open deed zat het koelblok van de CPU stampvol met stof, maar ik geloof dat er een beveiliging voor CPU oververhitting in zit en dus zou hij altijd automatisch uitgeschakeld zijn bij oververhitting (ben hier niet zeker van).
Ik heb zelf de kast helemaal stofvrij gemaakt.
Andere dingen die ik al geprobeerd heb:

-Opstarten met alle kabeltjes en kaarten uit het moederbord (behalve voeding en fan van CPU), geen verandering
- Kijken of de CPU kapot was door pc op te starten zonder koelblok en fan op CPU en toen gevoeld of de CPU ook warm werd, hij werd warmer dan hij was, maar niet noemenswaardig heet na 30 sec. (is hij dan nog heel?)

Concrete vragen:

1. Wat is er mogelijk stuk?
2. Hoe groot is de kans dat moederbord alleen stuk is en videokaart en/of geheugen en/of processor nog heel zijn?
3. Hoe kan ik nog meer test uitvoeren? (ik heb geen beschikking over andere pc om test van CPU/vdeokaart/geheugen uit te voeren).

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Start eens met 1 dimm eruit en dan met de andere? (en dan de ene weer terug plaatsen natuurlijk :) )

[ Voor 34% gewijzigd door marquis op 06-11-2007 13:44 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 16:01
lekker vaag probleem!

dit kan echt vanalles zijn: mem, proc, mobo...

video waarschijnlijk niet omdat hij dan wel bootpiepjes zou geven en/of drives proberen aan te spreken (mits aangesloten)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Een niet startend systeem kan overal door komen en de enige manier om te checken waar het fout zit is door stap voor stap te troubleshooten.

Overigens mag je je post wel iets minder layout verneukend maken ;) je kunt ipv ----- ook gewoon de [ hr ]-tag gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:48:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Een niet startend systeem kan overal door komen en de enige manier om te checken waar het fout zit is door stap voor stap te troubleshooten.

Overigens mag je je post wel iets minder layout verneukend maken ;) je kunt ipv ----- ook gewoon de [ hr ]-tag gebruiken.
Sorry, ben niet zo'n regelmatige poster, maar zal er int vervolg rekening mee houden...
Dankje wel voor de info, ik zal het topic eens doornemen...

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:43:
Start eens met 1 dimm eruit en dan met de andere? (en dan de ene weer terug plaatsen natuurlijk :) )
Gedaan, geen oplossing.

Maar is het feit dat de PC helemaal geen opstart piepjes maakt geen teken van een defect moederbord, of zou dit ook aan de afzonderlijke onderdelen kunnen liggen?

Verwijderd

Een andere voeding kun je nog proberen, het lijkt wel veel op een dood moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:03:
Een andere voeding kun je nog proberen, het lijkt wel veel op een dood moederbord.
Niet zo snel een andere voeding voor de hand. is er niet op een of andere manier te zien of de voeding het probleem is? de fans draaien allemaal wel, dus er is wel een soort van spanning...

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:59:
[...]

Gedaan, geen oplossing.

Maar is het feit dat de PC helemaal geen opstart piepjes maakt geen teken van een defect moederbord, of zou dit ook aan de afzonderlijke onderdelen kunnen liggen?
Denk ook dat je MB dood is.....
Zie je toevalig wat geklapte of bolstaande elco`s?

[ Voor 6% gewijzigd door marquis op 06-11-2007 14:06 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 16:01
ah we gaan aannames doen!

in dat geval gooi ik het ook op het mobo... ik heb dit echter al een paar keer gehad met een tig systemen en het was helaas nooit hetzelfde probleem.

de kans dat het de voeding is is ook heel groot. een defecte proc kan dit gedrag ook veroorzaken.

als je een andere voeding hebt getest dan weet je voor 70% zeker dat het je mobo is.

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:05:
[...]

Denk ook dat je MB dood is.....
Zie je toevalig wat geklapte of bolstaande elco`s?
De elco's staan er nog fris en fruitig bij (tenminste zo lijkt het)...

Het punt is dat ik het zonde vind om zo'n systeem weg te gooien. Als het me maar 50 euro gaat kosten om hem weer aan de praat te krijgen, dan heb ik dat er graag voor over...ik weet dus alleen niet wat er stuk is. Denken jullie dat de processor nog goed is naar aanleiding van mijn "vinger-warmte test"?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:15:
Denken jullie dat de processor nog goed is naar aanleiding van mijn "vinger-warmte test"?
Niets van te zeggen. Dat het ding warm wordt zegt niets. Dat er stroom op je systeem staat zegt evenmin wat van de werking van je voeding (de 5V lijn kan nog goed zijn maar als de 12V lijn brak is dan houdt het snel op).

Verwijderd

Uit praktijkervaring kan ik melden dat de voedingen, moederborden en videokaarten van deze medion serie nogal storingsgevoelig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:30:
Uit praktijkervaring kan ik melden dat de voedingen, moederborden en videokaarten van deze medion serie nogal storingsgevoelig zijn.
Dat had ik idd ook al op verscheidene sites gelezen...mijn hoop is dan ook dat de videokaart en de cpu nog heel zijn...een nieuw moederbord of videokaart kopen zou dan nog de moeite waard zijn...maarjah, dan moet ik dus wel zeker zijn dat de cpu het nog doet

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03 17:15
heb deze verschijnselen 2 keer opgelost door de boel eens grondig schoon te maken (lees: ontdoen van stof). denk hierbij met name aan alle slots schoonmaken met een penseel+stofzuiger of spuitlucht. mja, anders is je mobo of psu wss kaduuk. succes iig :)

Verwijderd

Topicstarter
FritsYpeij schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:57:
heb deze verschijnselen 2 keer opgelost door de boel eens grondig schoon te maken (lees: ontdoen van stof). denk hierbij met name aan alle slots schoonmaken met een penseel+stofzuiger of spuitlucht. mja, anders is je mobo of psu wss kaduuk. succes iig :)
Ook geprobeerd...geen succes.
Kwam zonet toevallig bij de plaatselijke PC-boer langs, de Computerland. En de jongen van de technische dienst zij dat het onwaarschijnlijk was dat een pentium 4 (socket 775) stuk ging (als antwoord op de vraag of ze ook processoren testen) en dat het 99% zeker was dat het mijn moederbord was, aangezien hij niet piepte na het aanzetten zonder geheugen en videokaart.

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Heb je je bios al een keer gereset?

Het beste is om het mobo en / of processor te testen in een ander systeen. Hiermee constateer je het snelste en beste wat er aan de hand kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Haribotje schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:55:
Heb je je bios al een keer gereset?

Het beste is om het mobo en / of processor te testen in een ander systeen. Hiermee constateer je het snelste en beste wat er aan de hand kan zijn.
Bios al een keer gereset idd..ook zonder succes...
HEt is idd de beste oplossing, echter heb ik geen ander systeem om dit in te testen...

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03 17:15
ik hoop in dat geval niet dat je psu de oorzaak en kapotte moederbord (en misschien meer) het gevolg is. weest voorzichtig.
Pagina: 1