Op het werk willen we graag vanuit een ERP pakket een verbinding maken met een MySQL database die op de interne server draait. De taal waarin eigen onderdelen van het pakket geschreven kan worden is VBScript.
Dit is eigenlijk allemaal geen probleem. Driver installeren op de PC, via de beheertools -> ODBC-gegevensbronnen een verbinding toevoegen voor de betreffende database en deze vervolgens in het pakket benaderen via de naam van de hiervoor aangemaakt ODBC-koppeling.
Het probleem is echter dan dat op alle PC's die koppeling gemaakt moet worden, iets wat op zichzelf nog niet zo'n erg probleem is. Wanneer er echter, om welke reden dan ook, de database verhuisd naar een andere server, de server een ander ip of naam krijgt, moet vervolgens op alle werkplekken de koppeling aangepast worden. En daar hebben we niet zo'n zin in natuurlijk.
Ik wil dus graag dat stukje eruit halen door rechtstreeks vanuit de code die koppeling te maken, maar krijg dit niet voor elkaar.
Dit hebben we nu:
En dit is waar ik naar toe wil (moet nog verwerkt worden in een functie):
Echter hier krijg ik keer op keer de melding dat de databron niet gevonden kon worden.
De connectie string heb ik van www.connectionstrings.com, maar ondanks dat en het nodige zoeken op google kom ik er gewoon niet uit.
Mijn hoop is weer eens op jullie gevestigd
Dit is eigenlijk allemaal geen probleem. Driver installeren op de PC, via de beheertools -> ODBC-gegevensbronnen een verbinding toevoegen voor de betreffende database en deze vervolgens in het pakket benaderen via de naam van de hiervoor aangemaakt ODBC-koppeling.
Het probleem is echter dan dat op alle PC's die koppeling gemaakt moet worden, iets wat op zichzelf nog niet zo'n erg probleem is. Wanneer er echter, om welke reden dan ook, de database verhuisd naar een andere server, de server een ander ip of naam krijgt, moet vervolgens op alle werkplekken de koppeling aangepast worden. En daar hebben we niet zo'n zin in natuurlijk.
Ik wil dus graag dat stukje eruit halen door rechtstreeks vanuit de code die koppeling te maken, maar krijg dit niet voor elkaar.
Dit hebben we nu:
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Function OpenODBC(host, username, password) Dim objDBConn ' Error handling starten On Error Resume Next Set conn = CreateObject("ADODB.Connection") If Err <> 0 Then MsgBox Err.Number & ": " & Err.Description Else conn.open host,username,password If Err <> 0 Then MsgBox Err.Number & ": " & Err.Description Else OpenODBC = conn End If End If End Function |
En dit is waar ik naar toe wil (moet nog verwerkt worden in een functie):
VBScript:
1
2
3
4
| Dim conn set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection") conn.ConnectionString="Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=192.168.1.1;Port=3306;Database=PC2000;User=root;Password=;Option=3;" conn.Open |
Echter hier krijg ik keer op keer de melding dat de databron niet gevonden kon worden.
De connectie string heb ik van www.connectionstrings.com, maar ondanks dat en het nodige zoeken op google kom ik er gewoon niet uit.
Mijn hoop is weer eens op jullie gevestigd