SLi vraagstukken

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-04 20:42
Beste Tweakers,

Ik heb nu al een jaar een goed lopend systeem maar zou hier misschien toch een SLi configuratie in willen hebben.
Omdat ik zelf niet zo heel erg veel hiervan weet, heb ik wat vragen alvorens ik aan de slag ga met SLi.

Op dit moment heb ik een Asus P5b moederbord en een XFX GF 7900 GT videokaart. Mijn werkgeheugen is 2 GB. Dit alles wordt gevoed door een Zalman ZM460-APS.

Mijn vragen zijn:

1 Hoeveel verschil in performance zal er zijn wanneer ik van de normale opstelling met 1 videokaart naar een SLi configuratie ga?

2 Moet de tweede videokaart die ik erin stop exact dezelfde zijn? Dus opzoek gaan naar een tweede XFX GF 7900 GT kaart of kan ik een 7900 GT kaart van een ander merk erin stoppen?

3 Wat heb ik nodig naast een tweede videokaart?

4 Hoe ingewikkeld is het om de instellingen zoals clockfreq (zoiets las ik ergens) van de beide kaarten gelijk te zetten? Zijn er handige tooltjes om dit allemaal goed in te stellen?

5 Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Zoals ik dus al zei: ik weet niet zo veel over de hardware en instellingen. Heb wel enige kennis van pc's maar jullie hebben met z'n allen veel meer kennis!

Groeten,

Jasper

PS: de zoekfunctie heb ik wel gebruikt, maar daar vond ik niet echt duidelijke antwoorden op mijn vragen.

• DDC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-02 16:23

DDC

Je moederbord onderstuind alleeen crossfire en geen SLI, sorry :P

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
DDC schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:36:
Je moederbord onderstuind alleeen crossfire en geen SLI, sorry :P
Mooi allesomvattend antwoord :P

Verder lijkt mij een SLI-setup niet echt zinvol. Aangezien een 7900GT tegenwoordig niet echt snel meer is, zul je met 2 van die kaarten niet echt veel winst pakken. Winst bij SLI is nooit 100% en vaak komt het er niet eens bij in de buurt.
Wil je grafische performancewinst zou ik gewoon naar een nieuwe kaart kijken en je 7900GT verkopen.

Verwijderd

Andwoord 1
tussen de 40 en 90 % performance extra soms zelfs 100%. Ligt natuurlijk aan de game die jij speeld en of de game zelf ook wel sli ondersteund

Andwoord 2
nee je kunt 2 verschillende merken gebruiken, Als het maar om dezelfde kaart gaat.

Andwoord 3
Een mobo die sli ondersteund dus minimaal 2 pci-e sloten heeft. En je bent een sli bridge nodig. (zit vaak bij een sli mobo)

Andwoord 4 en 5 vraag ik mij ook af

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 12:43 ]

• Jas99
@ DDC: kort, krachtig en duidelijk. Dat zijn antwoorden waar ik van hou.

Maar... wat is dan het verschil tussen crossfire en Sli?

Misschien is het wel een idee om naar een andere kaart te kijken en mn huidige plank te verkopen..

[ Voor 28% gewijzigd door Jas99 op 06-11-2007 12:48 ]

Verwijderd

Jas99 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:46:
@ DDC: kort, krachtig en duidelijk. Dat zijn antwoorden waar ik van hou.
crossfire is ontwikkeld door ati en sli door nvidia.
hoe de 2 in verschil werken vraag ik me ook wel eens af

Verwijderd

Ati vs Nvidia

dat is alles...en nee absoluut niet mengbaar

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 11:00
Crossfire?? Dit moederbord heeft niet eens 2 pci-express sloten... Je zou nog een nieuw moederbord moeten kopen(heb zelf ook de p5b en die heb maar 1 pci-e slot...)

http://specs.tweak.to/16567

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-04 15:20
Jas99 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:46:
Bij tweakers gaan we ervan uit dat je zelf aan de slag gaat bij suggesties. Dus google eens op crossfire sli en daar zie je al vrij snel wat het verschil is ;)

Verwijderd

Beste idee is om je 7900gt te verkopen en een 8800gt te kopen. Sli winst is meestal rond de 30-50%, soms uitschieters naar boven maar zeker nooit 100%. Een 8800GT presteerd veel beter dan een SLI opstelling van twee 7900's en vreet ook minder stroom. Bovendien kan je dan je huidige bordje houden :P

• Jas99
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:51:
Beste idee is om je 7900gt te verkopen en een 8800gt te kopen. Sli winst is meestal rond de 30-50%, soms uitschieters naar boven maar zeker nooit 100%. Een 8800GT presteerd veel beter dan een SLI opstelling van twee 7900's en vreet ook minder stroom. Bovendien kan je dan je huidige bordje houden :P
Daar zit ook wel wat in ja. Volgens mij worden 8800 GT's hier nog wel voor een mooie prijs aangeboden :)
Dat maar eens overwegen. Wat is dan weer een kaart van Ati die te vergelijken is met een 8800 GT?

[ Voor 6% gewijzigd door Jas99 op 06-11-2007 12:57 ]

Verwijderd

Die is er niet :)

Verwijderd

Hoe zit het eingelijk met oc-en en sli. Kan dat gewoon met rivatuner ?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jas99 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:57:
[...]

Daar zit ook wel wat in ja. Volgens mij worden 8800 GT's hier nog wel voor een mooie prijs aangeboden :)
Dat maar eens overwegen. Wat is dan weer een kaart van Ati die te vergelijken is met een 8800 GT?
Daar hebben we benchmarks voor. Kijk eens op de grotere hardwaresites zoals THG, Anandtech, etc.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-04 17:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Jas99 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:57:
[...]

De 8800GT is gloedjenieuw net een week in de winkel. Die zal je hier dus niet zomaar voor een schappelijk prijsje voorbij zien komen. De nieuwprijs is echter niet echt hoog...dat dan weer wel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 16:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Antwoord op al je vragen kun je vinden in willekeurige review van het SLI-techniek (had je ook kunnen vinden dat het alleen op nVidia of ULi chipsets werkt).
PS: de zoekfunctie heb ik wel gebruikt, maar daar vond ik niet echt duidelijke antwoorden op mijn vragen.
Dan ben ik erg benieuwd hoe je gezocht hebt, want deze vragen komen meermaals voorbij en worden uitentreuren besproken in o.a. Grote nVidia Nieuwstopics.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.