pc-->receiver. Surround werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb mijn pc via een coax kabel aangesloten op mijn reciever.

Op mijn moederboard (P5K) zit een realtek 7.1 onboard-chip met sp-dif out via coax.
Mijn reciever is een marantz sr 590.

Nu krijg ik alleen stereo op mijn surround set aan de gang. Ik heb op mijn pc aan aangegeven dat ik een 5.1 speakerset heb. Als ik mijn reciever op stereo zet doet hij het gewoon, als ik hem echter op dolby digital zet doet hij niks.

Ik moet erbij zeggen dat mijn reciever volgens mij geen dolby-digital decoder heeft. Hij heeft altijd aangesloten gezeten op een dvd-speler met een eigen dolby-digital decoder dus dat was geen probleem. Maar ik nam aan dat mijn pc ook dolby digital decodeerde en er dus geen probleem zou zijn.

Ik heb al een andere dvd-speler zonder dolby-digital decoder aangesloten op de reciever en daar kreeg ik ook alleen stereo uit.

Dus eigenlijk is basically mijn vraag:
Decodeerd zo'n realtek dolby digital?
Zo nee, wat zou een oplossing voor dit probleem zijn?

Op zich...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als er een digitale ingang op je receiver zit, zit er 90% zeker een decoder op...

Wat echter wel zo is, is dat je geluidskaart ook een encoder moet hebben om van een stereobron een 5.1 bron te maken...

Probeer het eens met een dvd in powerdvd bijvoorbeeld... Goede kans dat je dan gewoon 5.1 doorkrijgt op je receiver...

• jaapgvk
bedankt voor je reply, ik zal het zo eens proberen.

En er zit idd een dolby digital decoder op. Alleen geen DTS, daar was ik ff mee in de war :)

Op zich...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou trouwens ook kunnen dat je in je driver settings iets moet aanvinken als "digital passthrough" of iets in die trant...

Maar van een stereosignaal een surroundsignaal maken blijft wat lastig...

• jaapgvk
O ja, sorry. Ik bedoel ook alleen in het geval van dvd's. Dat deed hij niet.

Maar hij doet het nu!
En idd, ik moest in powerdvd ff overschakelen van 6ch naar spdif-out. Nu speelt hij dvd's in power-dvd via mijn reciever en de rest van de pc-audio gaat alleen over mijn pc-speakers. Dus nu kun je gewoon op de pc werken/muziek luisteren en tegelijk een dvdtje kijken op de tv met surround. Ideaal!

Als ik hetzelfde nu ook nog via mediaplayer-classic voor elkaar krijg ben ik tevreden.

Iig bedankt!

Op zich...