Kensington-kabel veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:17
Beste mensen,

Een familie-lid van mij, zit op de unief in Maastricht, vaak zit ze daar in een gemeenschappelijk ruimte, en moet haar laptop af en toe eens laten staan (onbeheerd) om eens iets te gaan halen of te zoeken (bv naar ander lab gaan ofzo, dus om de haverklap die pc meenemen is niet praktisch). Onderzoekende studenten hebben toegang tot die/dat lokalen/lokaal, dus niet de hele campus.

Nu was de vraag of zo een kensingtonkabeltje eigenlijk wel veilig is, ik zie wel dat het verhard is met koolstof enzo, maar als ik nu zo kijk naar mijn eigen laptop is dat gleufje maar gewoon plastiek. is die kabel niet gemakkelijk door te knippen ofzo ? Of er af te "rukken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 17:06
Kabel zelf is wel veilig, veilig genoeg om weg te lopen in ieder geval.
Die 'sleuf' in je laptop is niet van plastic, maar is onderdeel van het metalen frame in je laptop, dus dat zit ook wel snor.

Je moet niet verwachten dat het onbreekbaar is, maar het is genoeg om even weg te kunnen lopen, tegen gelegenheidsdieven enzo.

Slechtste onderdeel van het systeem is het slot, nooit de sleutel variant nemen, zijn filmpjes op internet te vinden waarop je kan zien dat je ze in no-time open hebt met behulp van een pen en een wcrol -.-

Cijferslot nemen dus, veilig zat dan.

Filmpje -> http://www.youtube.com/watch?v=4iZXYZ-1HAU

[ Voor 4% gewijzigd door sarcast op 06-11-2007 11:31 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Al die kabeltjes zijn te slopen natuurlijk. Op 'mijn' universiteit zijn een aantal computers gestolen die met staal kabels vast zaten. De vraag is dan alleen, hoelang geef je ze de tijd? Bedoel niet elke student heeft een flinke tang in zijn tas zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 22:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ook ik heb dat filmpje op internet gezien, maar het is mij (en mijn 3 collega's @ work) niet gelukt om zo'n slotje los te krijgen zonder de sleutel.
We hebben zelfs verschillende van deze sloten geprobeerd.

Mijns inziens is een staalkabel met slotje dus veilig genoeg.

Kijk, uiteindelijk is het toch gewoon een staalkabel, dus met genoeg tijd kun je hem gewoon uitelkaar 'pluizen' en ieder staalkabeltje met een schaartje doorknippen.
Maar zoals Rigi ook al zegt: hoe lang geef je ze de tijd.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:31

_Apache_

For life.

Ik gebruik een Targus cijferslot met versterkte kabel..

Het voordeel is dat deze een enorm harde pieptoon gaat maken als je er te vaak achter elkaar aan zit te sjorsen..

Het is misschien niet stevig genoeg om een goede dief te stoppen, maar in een drukke omgeving is het genoeg om een paar hoofden om te draaien en de dief met een rood hoofd weg te laten vluchten.

Dit is mij namelijk gebeurd in een vol auditorium met 120 man waar ongeveer 80 laptops gestald stonden. Het was een projectpresentatie van de alle derde jaars IT studenten.

Toen een student te grappig aan het doen was om aan mijn laptopslot te gaan zitten prutsen, toen mijn alarm met 130dB afging. Ik was in staat het alarm te horen toen ik ongeveer 50 meter verder in de kantine stond..

The expression on his face, priceless.. _/-\o_ , heeft ook nooit meer mijn spullen aangeraakt..

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 06-11-2007 13:26 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Ik heb zo'n slot met cijfercode en die had ik overlaatst op 5 minuten open (ik was de code vergeten). Het was een kwestie van aan de wieltjes te draaien terwijl je de open/sluit schuiver ingedrukt houdt, dan gaat ie zo open.

edit: niet van de Gamma; ik denk dat het één van Kensington is (slot niet bij de hand), ik heb het tenminste in een pc-winkel gekocht

[ Voor 23% gewijzigd door rulus op 06-11-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

rulus schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:28:
Ik heb zo'n slot met cijfercode en die had ik overlaatst op 5 minuten open (ik was de code vergeten). Het was een kwestie van aan de wieltjes te draaien terwijl je de open/sluit schuiver ingedrukt houdt, dan gaat ie zo open.
Zo'n slot van de 'gamma' of een Kensington :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Oscar the Grouch schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:17:
Ook ik heb dat filmpje op internet gezien, maar het is mij (en mijn 3 collega's @ work) niet gelukt om zo'n slotje los te krijgen zonder de sleutel.
We hebben zelfs verschillende van deze sloten geprobeerd.

Mijns inziens is een staalkabel met slotje dus veilig genoeg.

Kijk, uiteindelijk is het toch gewoon een staalkabel, dus met genoeg tijd kun je hem gewoon uitelkaar 'pluizen' en ieder staalkabeltje met een schaartje doorknippen.
Maar zoals Rigi ook al zegt: hoe lang geef je ze de tijd.
Ik ben toch even verschoten van het volgende, lijkt mij niet dat ze hier moeten uit mekaar halen:

http://www.youtube.com/watch?v=q2WYUtrcRqw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:31

_Apache_

For life.

Ik heb de mijne er even bijgepakt.

Het is een Targus Defqon 1 Ultra met 'Active Motion Alarm' :)

http://www.targus.com/uk/product_details.asp?sku=PA400E

Siren : 105 dB })

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
_Apache_ schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 15:26:
Ik heb de mijne er even bijgepakt.

Het is een Targus Defqon 1 Ultra met 'Active Motion Alarm' :)

http://www.targus.com/uk/product_details.asp?sku=PA400E

Siren : 105 dB })
Het enige jammere aan dat vind ik in de eerste plaats dat het targus is (en ik vind de muizen nu niet bepaald kwalitatief hoogstaand, dus ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit van een security-product) en dan het feit dat ie volgens mij geen carbon core heeft (nu misschien wel wat onnodig, want als je tampered met dat ding gaat het blijkbaar af)

En het werkt op AAA batterijen, drie maanden gaat het mee, dat kan nog wel tellen, maar als je hem dan juist weer eens nodig hebt, komt murphy de hoek omkijken >:)

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 06-11-2007 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240466

Beste,

het kabelslot van Kensington is niet veilig, in onze locaties werden al enkele laptopsloten tijdens de kantooruren gestolen.
Met een gewone elektriciteitstang knip je die zo door. Dit hebben we uitgetest met een reeds defecte kabel.
Mij lijkt het dat de systemen met een alarm (bij aanraking laptops) beter zijn. Zo worden de laptops niet meer tijdens de kantooruren gestolen. Dit moeten we evenwel nog uittesten.
Suggesties voor veilige systemen (of niet-doorknipbare kabel), graag, welkom
groeten,
Koenraad Bekaert
VDAB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Laatst online: 08-06 22:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Laptops bewaren in een brandwerende kluis is redelijk veilig?
Maw, niets is veilig, het gaat om de vertraging die je inbouwt. Als men het echt wil hebben dan zal het ook wel lukken om hem mee te nemen.

Overdag is daarom, denk ik, een kabelslot voldoende: de laptop is hooguit korte tijd onbeheerd en dan nog een ruimte waar mensen zijn.
Is dit niet het geval (langere tijd onbeheerd, bijv. 's nachts) dan is de enige echte veilige manier een kluisje/kast. In ieder geval uit het zicht, zodat gauwdieven hem niet zien.

Als de laptops overdag gestolen worden, terwijl ze aan een staalkabel lagen dan waren ze IMHO te lang onbeheerd achtergelaten.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21

mace

Sapere Aude

Op school hebben we ook van die kensington kabels om de mobiele presentatie units te beveiligen.
Zo'n unit is gewoon een kast op wieltjes met een computer, scherm en beamer. De (vrij dikke) kabel zit dan met zo'n kensington slotje op de computerkast vast. Redelijk veilig denk je dan, NOT.

Laatst wilde een docent die kast even verplaatsten want hij stond in de weg. Ze had niet gezien dat hij aan de kabel lag en begon er dus aan te trekken, en zonder enige moeite trok ze hem zo uit het slot. het slot was helemaal verwrongen daarna. Schijnveiligheid. 8)7

Welja, als de verzekering maar blij is toch? :+

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 16-11-2007 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De kabel is relatief makkelijk door te knippen en laptos zijn nog altijd best waardevol. En waarschijnlijk is de data die op de laptop staat ook nog waardevoller voor de gebruiker.

Een alarm dat afgaat als de kabel wordt doorgeknipt kan geen kwaad.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
slotje werkt redelijk, hier is wel eens een laptop gejat die aan een slot zat, een stuk laptop bleef achter.

Reden om een slot te hebben is gelegenheids dieven niet de kans te geven, maar belangrijker om verzekerd te zijn.
Zit laptop aan slot en word het slot gekraakt of door geknipt dan kun je de verzekering zijn werk laten doen. Moet je de laptop wel verzekerd hebben natuurlijk.

belangrijker dan de hardware is vaak de data, dus zorg ook altijd voor een backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Altijd_Lastig schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:34:
slotje werkt redelijk, hier is wel eens een laptop gejat die aan een slot zat, een stuk laptop bleef achter.

Reden om een slot te hebben is gelegenheids dieven niet de kans te geven, maar belangrijker om verzekerd te zijn.
Zit laptop aan slot en word het slot gekraakt of door geknipt dan kun je de verzekering zijn werk laten doen. Moet je de laptop wel verzekerd hebben natuurlijk.

belangrijker dan de hardware is vaak de data, dus zorg ook altijd voor een backup
als mijn laptop niet aan kabel lag en toch gejat dan zou ik erna gewoon kabel om de tafel leggen en dan zelf doorknippen...........voor de verzekering zou ik het niet doen, wel voor me laptop beveiliginen. Maar zit ineens te denken dat mijn T60p helemaal niet zo'n aansluiting heeft :(.....maar zou hem nooit onbeheerd achter laten.....liever even ontkoppelen en meenemen naar kantine (beetje pron kijken tijdens lunch).

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20
Seesar schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:42:
[...]

als mijn laptop niet aan kabel lag en toch gejat dan zou ik erna gewoon kabel om de tafel leggen en dan zelf doorknippen...........voor de verzekering zou ik het niet doen, wel voor me laptop beveiliginen. Maar zit ineens te denken dat mijn T60p helemaal niet zo'n aansluiting heeft :(.....maar zou hem nooit onbeheerd achter laten.....liever even ontkoppelen en meenemen naar kantine (beetje pron kijken tijdens lunch).
Vaag, zover ik weet heeft mijn T40 wel zo'n gat voor dat kabelslot. Zal zometeen even kijken of dat klopt.

Tuurlijk kan je een slot forceren (dmv doorknippen, sleutel nabootsen met buisje van wcrol e.d) maar het kost zeker wel meer tijd dan dat de laptop open en bloot ergens staat.

Edit: Jep m'n T40 heeft wel zo'n aansluiting/gat voor zo'n Kensington kabel.

Hij zit op dezelfde plek als bij de laptop op deze foto: Link

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2007 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

tja bij ons op de zaak stonden geen laptops maar pc met een mini behuizing
Dingen werden ook gewoon gejat (in een auto bedrijf afdeling verkoop)
Nu staan er dikke zware grote serverkasten die lood zwaar zijn naast de tafel.
Diefstal is nu stukken minder geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nja, die Kensington slotjes zijn binnen 30 seconden open te maken, als je weet hoe. Heb het zelf eens gedaan met een slot van een collega, ging perfect. Dus echt veilig zijn ze niet. Het is handig om je notebook even vast te leggen, maar eigenlijk zou je wat een betere oplossing willen hebben.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1