Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maximumsnelheid combinatie auto-caravan omhoog

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Sleurhut
In plaats van 80 kilometer per uur wil Eurlings dat caravans 90 kilometer per uur gaan rijden.Wanneer de maatregel ingaat, is nog niet duidelijk. De relatief lage snelheid voor auto's met caravans leidt al jaren tot irritaties, niet alleen bij de eigenaar van de 'sleurhut' zelf. Ook chauffeurs van vrachtwagens ergeren zich aan caravancombinaties omdat die iets langzamer rijden dan de trucks zelf.
[...]
Maximum sneldheid voor vrachtwagens is 80, die voor auto's met een caravan ook. Ik snap dan ook niet wat het probleem van de vrachtwagenchauffeurs is. Die zouden beter naar zichzelf moeten kijken:
[list]• afstand houden zoals iedereen dat moet doen (niet in treintjes een paar meter uit elkaar)
• niet 85 of 90 op de cruisecontrol, maar 80. afwijkingen op de teller daargelaten.

Er zijn veel caravans op de weg die niet voldoen aan de eisen qua keuring of belading. Die gaan harder rijden met gevolg dat ze nog meer gaan slingeren.

Er is een voordeel: niet naar een maximum van 100km/u gelukkig...

Wat vinden jullie?

LinkedIn WoT Cash Converter

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
k.u.t.

Wat je nu krijgt is dat al die doppies alsnog 100 op de teller gaan rijden (10km/u harder dan vrachtwagens dus). En dat de linkerbaan dus vol komt met caravans.

daarbij zullen er gekken bijzitten met krikky caravans die erover stuiteren

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Vrachtwagens mogen toch op een gewone autostrade 90km/uur ?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 23:19
Ik hoorde net op de radio dat dit nog wel een paar jaar kan duren voordat het echt actief wordt ivm het aanpassen van het boetesysteem. Leek me wat vreemd, een paar jaar, maar ben benieuwd.
Hoe is het in de omringende landen eigenlijk? Ook 90? Of 80?

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

418O2 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:57:
k.u.t.

Wat je nu krijgt is dat al die doppies alsnog 100 op de teller gaan rijden (10km/u harder dan vrachtwagens dus). En dat de linkerbaan dus vol komt met caravans.

daarbij zullen er gekken bijzitten met krikky caravans die erover stuiteren
Nu gaan ze ook op de linkerbaan rijden met net 85 km/h.

Wat mij betreft een goede zaak dus. Doe maar 100 zelfs. Ik merk bijvoorbeeld in frankrijk dat dat erg goed werkt. Ik denk dat de "gewone" automobilist er op deze manier veel minder last van heeft.
MADG0BLIN schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:58:
Ik hoorde net op de radio dat dit nog wel een paar jaar kan duren voordat het echt actief wordt ivm het aanpassen van het boetesysteem. Leek me wat vreemd, een paar jaar, maar ben benieuwd.
Hoe is het in de omringende landen eigenlijk? Ook 90? Of 80?
Belgie 80. Frankrijk geen extra beperking ten opzichte van de "gewone" auto's

[ Voor 26% gewijzigd door DeeJee op 06-11-2007 11:00 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Snake schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:57:
Misvatting. Ze mogen 80 maar kunnen 90. Effectief betekend dat dus dat ze 90 rijden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Snake schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:57:
Officieel 80 maar in de praktijk (begrenzer) rijden ze 90. Ik kan me voorstellen dat brave burgers die met een caravan precies 80 rijden oponthoud veroorzaken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

90 minus tellerafwijking betekent een werkelijke snelheid van zo'n 85km/h, dus ongeveer gelijk aan wat vrachtwagens in de praktijk rijden.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

Peetman

Tjah....

Klopt, mijn ouders houden zich ook altijd exact aan de teller (met en zonder caravan). Ik kan me goed voorstellen dat beroepschauffeurs zich daaraan ergeren. Ik erger me zelf ook aan mensen die exact 80 (werkelijk 75 ofzo) rijden op een 80 weg.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
afhankelijk van de lading ook weer toch?

in frankrijk komen caravans je met 130 voorbij gestuitert, lijkt me ook niet de bedoeling...

• argro
418O2 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:09:
afhankelijk van de lading ook weer toch?
Niet echt. De begrensde snelheid van de vrachtwagens ligt ver onder het maximum. De begrensde snelheid is voor het gros van de vrachtwagens ook in volledig beladen toestand (eenvoudig) te halen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Peetman schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:09:
Klopt, mijn ouders houden zich ook altijd exact aan de teller (met en zonder caravan). Ik kan me goed voorstellen dat beroepschauffeurs zich daaraan ergeren. Ik erger me zelf ook aan mensen die exact 80 (werkelijk 75 ofzo) rijden op een 80 weg.
Ik erger me ook dagelijk aan vrachtwagens. Zo is het nu eenmaal. Bumperklevende vrachtwagens achter caravans is zo triest. Bumperklevende vrachtwagens in het algemeen trouwens ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 06-11-2007 11:13 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:55
Al die nare vrachtauto's op de gps begrenzen, tevens compleet inhaal verbod voor alles dat zwaarder dan 3500kg is instellen.

XXXVI

• argro
Gunner schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:11:
[...]

Ik erger me ook dagelijk aan vrachtwagens. Zo is het nu eenmaal. Bumperklevende vrachtwagens achter caravans is zo triest. Bumperklevende vrachtwagens in het algemeen trouwens ook.
Ik kan het me ook wel vorstellen. Wanneer jij met je truck vol ongepelde garnalen nog een rit naar Marokko voor de boeg hebt dan scheelt 5km/h je al snel 3 uur in aankomsttijd. Dat kan net het verschil zijn tussen de laatste boot wel of niet halen.
ephymerous schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:13:
Al die nare vrachtauto's op de gps begrenzen, tevens compleet inhaal verbod voor alles dat zwaarder dan 3500kg is instellen.
Het is alleen wel fijn dat ze al onze spulletjes van hot naar her slepen....

[ Voor 22% gewijzigd door argro op 06-11-2007 11:16 ]

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 16:41

Steffie

Opaque

NSTM >> VV

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
ephymerous schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:13:
Leuk vanuit het oogpunt van een normale bestuurder, maar bekijk het eens door de ogen van een vrachtwagenchauffeur. Als ik op een provinciale weg achter iemand rijd die exact 80 rijdt, dan erger ik me ook kapot. Ik kan het me dus volledig voorstellen dat een vrachtwagen een caravan gaat inhalen die 5km/h langzamer rijdt. Uiteraard zit ik ook te schelden als ik daarom af moet remmen, maar ik kan het me wel voorstellen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

argro schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:14:
Ik kan het me ook wel vorstellen. Wanneer jij met je truck vol ongepelde garnalen nog een rit naar Marokko voor de boeg hebt dan scheelt 5km/h je al snel 3 uur in aankomsttijd. Dat kan net het verschil zijn tussen de laatste boot wel of niet halen.
Kan wel wezen, maar door mijn slechte ervaring(en) met vrachtwagen chauffeurs hoeven ze op weinig begrip van mijn kant te rekenen. Maar dat is lichtelijk off-topic

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Volgens mij kun je beter een algehele stelregel invoeren dat je als caravan rijder geacht wordt mee te stromen met het vrachtverkeer. Of dat nou 80, 90 of 100 km/u op de teller is. Die verhoging van de maximum snelheid is prima, maar caravanrijders moeten beseffen dat ze voor overlast zorgen als ze niet met het vrachtverkeer meestromen. Met meestromen bedoel ik trouwens niet harder en niet zachter rijden.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:03

Shabbaman

Got love?

Als je je zit te ergeren aan iemand die zich aan de wet houdt moet je toch eens bij jezelf te rade gaan. Het is allemaal leuk en aardig dat je vindt dat de wet op jou niet van toepassing is, maar je moet niet gaan verwachten dat iemand anders zich daar aan aanpast.

[/moraliserend vingertje]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Gunner schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:25:
[...]

Kan wel wezen, maar door mijn slechte ervaring(en) met vrachtwagen chauffeurs hoeven ze op weinig begrip van mijn kant te rekenen. Maar dat is lichtelijk off-topic
Ik zie een ervaring met 1 chauffeur. Welliswaar een kut ervaring, maar toch echt geen reden om alle vrachtwagenchauffeurs over een kam te scheren. Het gros van de vrachtwagenchauffeurs doet gewoon prima hun werk, terwijl zij toch heel wat meer recht van spreken hebben als ze klagen over 'de automobilisten'.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 21:32
Volgens mij zijn er sowieso al niet zo veel auto's met sleurhut die netjes 80 rijden. Ik geloof dat je in andere landen toch ook harder mag?
Die vrachtwagens zijn naar mijn weten ook behoorlijk begrenst, onbegrenst zouden ze onbeladen nog makkelijk de 160 kunnen halen.
Vrachtwagens rijden meestal ook echt wel harder dan die 80 die ze mogen. Ik zie soms vrachtwagens rijden die op mijn teller al over de 100 rijden. En zo veel wijkt die echt niet af.
Of een vrachtwagen nou met 80 gaat scharen of met 120 maakt volgens mij qua destructie en chaos ook weinig uit, daarom zouden ze net zo goed die caravans ook 100 mogen laten rijden (is dat in Frankrijk zelfs niet 130 :?), en vrachtwagens ook gewoon harder.
Sowieso heel de maximum snelheid om hoog, ik ben zelf nml. van mening dat dit het fileprobleem ook een heel stuk op zal lossen.

[ Voor 54% gewijzigd door eX0duS op 06-11-2007 12:34 ]

• redwing
  • Laatst online: 12:18
Gunner schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:25:
[...]

Dit heeft weinig met een vrachtwagenchauffeur te maken maar meer wat voor eikels er op de weg zitten. Voor het zelfde geldt was het iemand geweest in een auto die zich aan je had geergerd.
sopsop schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:21:
Volgens mij kun je beter een algehele stelregel invoeren dat je als caravan rijder geacht wordt mee te stromen met het vrachtverkeer. Of dat nou 80, 90 of 100 km/u op de teller is. Die verhoging van de maximum snelheid is prima, maar caravanrijders moeten beseffen dat ze voor overlast zorgen als ze niet met het vrachtverkeer meestromen. Met meestromen bedoel ik trouwens niet harder en niet zachter rijden.
Aangezien vrachtwagens maar 80 mogen is dat precies wat er nu gaat gebeuren. Geacht worden mee te stromen wordt veel te algemeen, dan krijg je lui die 70 gaan rijden of juist 120 omdat er net een vrachtwagen ook zo hard reed :P

Maar gewoon een goede zaak dit, de meeste caravans/aanhangers kunnen tegenwoordig makkelijk die snelheid aan, alleen komt er hopelijk dan wel een keuring voor aanhangers (niet ieder jaar, maar eenmalig of eens in de 5 jaar of zo)

Dat het jaren gaat duren om de automatische flitsapparatuur aan te passen vind ik wel heel erg wazig trouwens. Je maakt zo'n systeem toch juist makkelijk instelbaar omdat dit soort dingen nu eenmaal veranderen en je daarnaast ook dezelfde apparatuur op wegen wil gebruiken waar je andere snelheden mag rijden :?

[ Voor 43% gewijzigd door redwing op 06-11-2007 12:41 ]

[removed]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
eX0duS schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:31:

Of een vrachtwagen nou met 80 gaat scharen of met 120 maakt volgens mij qua destructie en chaos ook weinig uit, daarom zouden ze net zo goed die caravans ook 100 mogen laten rijden (is dat in Frankrijk zelfs niet 130 :?), en vrachtwagens ook gewoon harder.
Ik denk dat het veel zal schelen wanneer een vrachtwagen tot stoppen komt vanaf 80 of 120.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Amras schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:22:
[...]

Leuk vanuit het oogpunt van een normale bestuurder, maar bekijk het eens door de ogen van een vrachtwagenchauffeur. Als ik op een provinciale weg achter iemand rijd die exact 80 rijdt, dan erger ik me ook kapot. Ik kan het me dus volledig voorstellen dat een vrachtwagen een caravan gaat inhalen die 5km/h langzamer rijdt. Uiteraard zit ik ook te schelden als ik daarom af moet remmen, maar ik kan het me wel voorstellen.
Ik kan me ook prima voorstellen dat ook vrachtwagens in gaan halen... maar het zou de doorstroming wel heel erg ten goede komen als degene die ingehaald wordt even z'n gas los laat en zo 3 tot 5 km/u langzamer gaat rijden en dan weer gewoon gas geeft... zodat de inhaalactie sneller over is... soms zit je gewoon 5 minuten vast achter een vrachtwagen die een soorgenoot aan het inhalen is met een verschil van 0,5 km/u... erg irritant...

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 10:04
Wat is er mis met EXACT 80 rijden? als iedereen dat zou doen was er niks aan de hand... (niet dat ik dat nou doe hoort, maar toch..) iig vind ik dit geen oplossing voor het probleem. Vrachtwagens mogen 80; ze kunnen 90 en DAAROM gaan ze dat ook rijden??? Leuk; ik mag 120 en KAN 190, betekend dat dan dat ik DAAROM ook maar 190 ga rijden? NEE DUS! Als ik met m'n aanhanger 80 rijd omdat ik WETTELIJK NIET HARDER MAG, dan rijd ik ook niet harder. Als vrachtwagenchauffeur, moet je je ook aan de OOK VOOR JOUW geldende wet houden, dus mag je niet harder dan 80km/h...

Dit is gewoon weer zoiets van; "hoe kom ik zo makkelijk mogelijk van 't gezeur van de vervoersbranche af".

Diezelfde vervoersbranche meent dat ze een professionele branche zijn; terwijl de vertegenwoordigers van die branche (de chauffeurs), dagelijks laten zien dat ze de wet aan hun laars lappen...

Nee voor mij had 't niet op deze manier gehoeven, dat men auto's met aanhangers 90 wil laten rijden is opzich geen slecht idee maar de ware reden erachter is IMHO compleet fout.

I'm not weird, I'm a limited edition

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:02

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Edwardvb schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:31:
[...]

Ik kan me ook prima voorstellen dat ook vrachtwagens in gaan halen... maar het zou de doorstroming wel heel erg ten goede komen als degene die ingehaald wordt even z'n gas los laat en zo 3 tot 5 km/u langzamer gaat rijden en dan weer gewoon gas geeft... zodat de inhaalactie sneller over is... soms zit je gewoon 5 minuten vast achter een vrachtwagen die een soorgenoot aan het inhalen is met een verschil van 0,5 km/u... erg irritant...
dat is ook frustratie nr 1. Vandaar het inhaalverbod op sommige stukken, omdat deze acties het verkeer ophouden

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
lowrider schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 15:41:
Wat is er mis met EXACT 80 rijden? als iedereen dat zou doen was er niks aan de hand... (niet dat ik dat nou doe hoort, maar toch..) iig vind ik dit geen oplossing voor het probleem. Vrachtwagens mogen 80; ze kunnen 90 en DAAROM gaan ze dat ook rijden??? Leuk; ik mag 120 en KAN 190, betekend dat dan dat ik DAAROM ook maar 190 ga rijden? NEE DUS! Als ik met m'n aanhanger 80 rijd omdat ik WETTELIJK NIET HARDER MAG, dan rijd ik ook niet harder. Als vrachtwagenchauffeur, moet je je ook aan de OOK VOOR JOUW geldende wet houden, dus mag je niet harder dan 80km/h...
Je vergeet alleen dat als een auto met aanhanger en een vrachtwagen allebei 80km/h op de teller rijden, er nogsteeds een verschil is van ~5km/h. Door aanhangers 90km/h per uur te laten rijden, houden ze in ieder geval de vrachtwagens die zich aan de snelheid houden niet meer op. Ik vind het dus wel een goed idee. :)

• P.O. Box
  • Niet online
Altaphista schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:03:
[...]

dat is ook frustratie nr 1. Vandaar het inhaalverbod op sommige stukken, omdat deze acties het verkeer ophouden
nou ik irriteer me dus niet zozeer aan de inhalende vrachtwagen, maar wel aan de vrachtwagen die ingehaald wordt... kleine moeite, grote doorstroming: Poot 5 seconden van het gas!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Edwardvb schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:08:
[...]

nou ik irriteer me dus niet zozeer aan de inhalende vrachtwagen, maar wel aan de vrachtwagen die ingehaald wordt... kleine moeite, grote doorstroming: Poot 5 seconden van het gas!
Weet je hoe vaak die gozer zijn poot van het gas moet halen?
En ze rijden vaak op cruise-controle.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
DeeJee schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:09:
[...]

Begrenzer + vol gas = cruise control, toch? ;)

Punctuality is the politeness of kings

• P.O. Box
  • Niet online
DeeJee schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:09:
[...]

nou, volgens mij wordt een vrachtwagen niet iedere minuut ingehaald door een andere vrachtwagen, aangezien ze nagenoeg even hard rijden...
dat van die cruise-control is natuurlijk wel lastig... maar hey, uiteindelijk hebben ze er zelf ook voordeel van als ze een keer in hun gewone wagen rijden ;)

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik snap wel degelijk waarom ze dit willen of waarom ze niks doen tegen vrachtwagens die 10km te hard rijden.

Is de economie in nederland niet grotendeels gebaseerd op transport over wegen? ik weet het niet zeker volgens mij was het zoiets ;)

[ Voor 4% gewijzigd door flashin op 06-11-2007 16:52 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dit is gewoon weer zoiets van; "hoe kom ik zo makkelijk mogelijk van 't gezeur van de vervoersbranche af".

Diezelfde vervoersbranche meent dat ze een professionele branche zijn; terwijl de vertegenwoordigers van die branche (de chauffeurs), dagelijks laten zien dat ze de wet aan hun laars lappen...

Nee voor mij had 't niet op deze manier gehoeven, dat men auto's met aanhangers 90 wil laten rijden is opzich geen slecht idee maar de ware reden erachter is IMHO compleet fout.
en is het ook geen argument als ik nu een heel verhaal op ga hangen over betere auto's etc. etc. beter onderhoud, betere trucks etc. etc. waardoor deze veel veiliger zijn bij hogere snelheden?

• ThaHandy
  • Laatst online: 02:55

ThaHandy

Discovery Channel

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door ThaHandy op 06-11-2007 17:13 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De ene kilometerteller en begrenzer is de andere niet, dus snelheidsverschillen zullen er altijd blijven bestaan. Op snelwegen met trajectcontrole rijdt ook iedereen zijn eigen snelheid als de ruimte daar voor is. De ene bestuurder kiest er voor om met een veilige marge onder de maximum snelheid zoals aangegeven door zijn teller te blijven. In de prakijk rijdt zo iemand minder dan 75km/h waar je 80 mag. De slimmerikken rijden 85km/h op de gps en worden zo met ene snelheidsverschil van 10km/hj nog steeds niet geflitst.

Waarom vrachtwagens ongeveer 90km/h mogen rijden is mij niet duidelijk. Ik denk niet dat er veel Nederlands zijn die zich eraan storen, dus een probleem is het niet. De caravantrekkers die 80 op hun teller rijden zijn wel storend. Ik vraag me altijd af wat je bezield als je je in een personenauto laat inhalen door een vrachtwagen op de snelweg. Het is gewoon onaangepast gedrag. Ik zoek altijd een vrachtwagen op als ik met een aanhangwagen op de snelweg gaat. Je profiteert van een lagere luchtweerstand en je bent niemand tot last.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Femme schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 18:04:
Ik vraag me altijd af wat je bezield als je je in een personenauto laat inhalen door een vrachtwagen op de snelweg. Het is gewoon onaangepast gedrag. Ik zoek altijd een vrachtwagen op als ik met een aanhangwagen op de snelweg gaat. Je profiteert van een lagere luchtweerstand en je bent niemand tot last.
Wat mij bezielt is geen zin hebben in bekeuringen.

Zo reed ik laatst 80 door Zwolle. Een vrachtauto wilde harder dan de toegestane snelheid. Hij negeerde om te hard te kunnen rijden het inhaalverbod, en haalde me in. Altans.. dat probeerde hij. Precies toen hij me half voorbij was, ramde hij z'n combinatie vrolijk tegen mijn auto aan.

Maar anyway (en behalve dat sommige oosteuropese chauffeurs uitgezet moeten worden): een 4-baans weg nodigt voor mij uit om me aan de snelheid te houden. Immers: iedereen die harder wil kan er eenvoudig langs!

Dat bezielt mij dus.

Siditamentis astuentis pactum.

• TheJason
  • Laatst online: 12:04
Maar dat wordt nu steeds gezegd, dat 80 op jouw teller wel in het echt 75km/u kaan zijn. Als dat het geval zou zijn zou ( wat nu natuurlijk niet zo hoeft te zijn maar wel regelmatig voorkomt) dan rij je best wat onder de maximale snelheid. Ook ik kan mij dan voorstellen dat een vrachtwagen met eventueel een geijkte teller dan inhaalt....

offtopic: wel vervelend voor je aanrijding

[ Voor 0% gewijzigd door TheJason op 06-11-2007 22:07 . Reden: woord verkeerd ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Varienaja schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:00:
[...]

Wat mij bezielt is geen zin hebben in bekeuringen.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je een bekeuring krijgt voor te hard rijden als je met een caravan of aanhanger 90km/h rijdt op een snelweg waar pas geflitst wordt vanaf 107 of 128km/h. Een toevallig voorbijkomende survellaincewagen gaat je echt niet bekeuren omdat je gelijk tempo rijdt als de vrachtwagens. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je verkrampt 80 op je teller gaat rijden terwijl de hele wereld inclusief alle vrachtwagens harder gaat.

Wat gaat er in je om als je linkszij een vrachtwagen voorbij ziet komen? Waarom blijven dit soort mensen stug 80 rijden en trappen ze niet even het rem- dan wel het gaspedaal in tijdens zo'n inhaalactie? Denken deze mensen niet: "hee, ik hou zonder reden tientallen auto's achter me op, wat ben ik nou voor een kneus, laat ik dit eens even niet doen?".
Zo reed ik laatst 80 door Zwolle. Een vrachtauto wilde harder dan de toegestane snelheid. Hij negeerde om te hard te kunnen rijden het inhaalverbod, en haalde me in. Altans.. dat probeerde hij. Precies toen hij me half voorbij was, ramde hij z'n combinatie vrolijk tegen mijn auto aan.
Nog een goede reden dus om je niet te laten inhalen door een vrachtwagen.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Conclusie: Het is een goede zaak om caravans harder te laten rijden. Dan voorkom je inderdaad het gezeur met vrachtwagens.
Enige probleem is dat mensen dan wel 90 moeten gaan rijden.

• redwing
Femme schreef op woensdag 07 november 2007 @ 00:09:
[...]
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je een bekeuring krijgt voor te hard rijden als je met een caravan of aanhanger 90km/h rijdt op een snelweg waar pas geflitst wordt vanaf 107 of 128km/h. Een toevallig voorbijkomende survellaincewagen gaat je echt niet bekeuren omdat je gelijk tempo rijdt als de vrachtwagens. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je verkrampt 80 op je teller gaat rijden terwijl de hele wereld inclusief alle vrachtwagens harder gaat.
Een toevallig voorbijrijdende survellaincewagen misschien niet, maar trajectcontrole controleert b.v. wel degelijk naast de normale snelheid ook of een aanhanger/vrachtwagen niet harder als 80 gaat.
Wat gaat er in je om als je linkszij een vrachtwagen voorbij ziet komen? Waarom blijven dit soort mensen stug 80 rijden en trappen ze niet even het rem- dan wel het gaspedaal in tijdens zo'n inhaalactie? Denken deze mensen niet: "hee, ik hou zonder reden tientallen auto's achter me op, wat ben ik nou voor een kneus, laat ik dit eens even niet doen?".
[...]
Dat je iemand vlot moet inhalen/laten inhalen ben ik het 100% mee eens, maar dat je dus harder moet gaan rijden omdat anderen ook te hard rijden is natuurlijk nogal onzinnig. Ik rijd altijd tegen de 100 (tomtom snelheid) met de vouwwagen omdat dat fijner rijd (en dan nog wordt je door sommige vrachtwagens ingehaald), maar ik kan me best voorstellen dat je je gewoon netjes aan de snelheid wil houden en niet te hard wil rijden. Je moet toch niet verplicht zijn te hard te gaan rijden omdat anderen dat ook doen ?
Nog een goede reden dus om je niet te laten inhalen door een vrachtwagen.
Nogal een slechte reden, omdat iemand niet kan rijden stel je maar dat je je maar niet in moet laten halen. Er gebeuren ook regelmatig ongelukken met inhalende auto's, moet je dan ook maar zo hard gaan rijden dat niemand je meer inhaalt ?

[removed]

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51
Femme schreef op woensdag 07 november 2007 @ 00:09:
[...]

[...]
Tja, die caravanner houdt het verkeer niet op. Dat doet die vrachtwagen die gaat inhalen. Dat mensen zich aan de snelheid houden is gewoon een gevolg van het boetebeleid in Nederland: Je kunt op willekeurige momenten op willekeurige plaatsen gecontroleerd worden, en als je dan iets te hard rijdt krijg je een boete die niet in verhouding staat tot de overtreding.

Bovendien: die 80KM per uur is de maximum snelheid, niet de minimum snelheid. Het is natuurlijk van den domme dat een wet aangepast zou worden voor de ene groep automobilisten om een andere groep bestuurders wat te ontzien.

Ik denk trouwens dat je dan precies het omgekeerde effect zou krijgen: Als ik 90 mag rijden met m'n aanhanger, dan mag ik dus harder dan de vrachtwagens. En dan ga ik ze maar inhalen ook - met een minimaal verschil, want de vrachtwagens rijden ook 87... En personenauto's met aanhangers mogen wel gewoon inhalen, ook daar waar een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt. Of je er dan zo mee geholpen bent waag ik te betwijfelen.

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 12:48

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Er zijn zat auto's zonder caravan die zich ook laten inhalen door een vrachtwagen op een 100 of 120 km/h snelweg. Die mensen zouden gewoon iets harder moeten gaan rijden of op de provinciale weg blijven.

Verder vind ik dit wel een goede regel. Nu kunnen de caravanners zonder risico op boete zich niet meer in laten halen door vrachtwagens.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Het zal iig beter zijn voor de doorstroming in de zomermaanden.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Poltergeist schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:52:
[...]

Dat mensen zich aan de snelheid houden is gewoon een gevolg van het boetebeleid in Nederland: Je kunt op willekeurige momenten op willekeurige plaatsen gecontroleerd worden, en als je dan iets te hard rijdt krijg je een boete die niet in verhouding staat tot de overtreding.
Aan de snelheid houden is je houden aan de wet. Je hebt geleerd tijdens verkeerslessen hoe je je moet gedragen in het verkeerd en wat de regels zijn. Controle is het gevolg dat veel mensen zich niet aan de regels kunnen of willen houden, dan moet je ook niet zeuren bij een bekeuring = constatering van foutief gedrag. Of het wel of niet in verhouding staat doet er niet toe als je je aan de regels houdt. Er niets mis met spiegelen en af en toe op je teller kijken. Door op de teller te kijken weet je of je (normaliter) rechtervoet goed staat "afgesteld".

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17

BeaM-R

Powerrrrr

Eindelijk...al vind ik 90 nog wat laag. Ik rij meestal rond de 110 km/u. Zeker met die stabilsatoren tegenwoordig is dat echt geen probleem. Wel altijd zorgen dat je genoeg kogeldruk hebt.
Trouwens geloof niet dat er momenteel veel caravanners zich aan die 80 km/u houden. Niets zo vervelend als vrachtwagens die je constant inhalen. NIet alleen slecht voor de doorstroming van het overige verkeer maar bij het inhalen voel je ook een grote onderdruk ontstaan tussen caravan en vrachtwagen. De caravan wordt als het ware naar de vrachtwagen toegezogen. Dit kan af en toe behoorlijk heftig zijn.
Dit krijg je natuurlijk ook als je zelf een vrachtwagen inhaalt. Echter hou ik hier dan altijd rekening mee door wat meer naar links te rijden bij het inhalen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51
PcDealer schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:45:
[...]

Aan de snelheid houden is je houden aan de wet. Je hebt geleerd tijdens verkeerslessen hoe je je moet gedragen in het verkeerd en wat de regels zijn. Controle is het gevolg dat veel mensen zich niet aan de regels kunnen of willen houden, dan moet je ook niet zeuren bij een bekeuring = constatering van foutief gedrag. Of het wel of niet in verhouding staat doet er niet toe als je je aan de regels houdt. Er niets mis met spiegelen en af en toe op je teller kijken. Door op de teller te kijken weet je of je (normaliter) rechtervoet goed staat "afgesteld".
Als iedereen zich dus aan die wet zou houden, zou het ook niet nodig hoeven te zijn om de maximumsnelheid voor auto's met aanhangers te verhogen naar 90 km/u. Immers, vrachtwagens mogen ook maar maximaal 80. Omdat zij echter massaal de wet overtreden, gaan we de regels (voor een andere groep weggebruikers) maar aanpassen.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 21:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Wat ik mijzelf eigenlijk afvraag is of we het alleen over caravans hebben, of ook over andere aanhangers? Aangezien de meeste mensen met een sleurhut 2x per jaar met dat ding rijden. En er zijn ook mensen die voor hun beroep met een aanhanger rijden, zouden die dan 80 moeten blijven rijden? Ondanks dat die waarschijnlijk stukken veiliger tijden met dat ding erachter?

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:02:
90 minus tellerafwijking betekent een werkelijke snelheid van zo'n 85km/h, dus ongeveer gelijk aan wat vrachtwagens in de praktijk rijden.
Juist, top, we rijden hier sowieso altijd wel 90 op de teller omdat de wagen dan lekkerder loopt in de 5 met de caravan erachter :)

• redwing
deWit schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:43:
Wat ik mijzelf eigenlijk afvraag is of we het alleen over caravans hebben, of ook over andere aanhangers? Aangezien de meeste mensen met een sleurhut 2x per jaar met dat ding rijden. En er zijn ook mensen die voor hun beroep met een aanhanger rijden, zouden die dan 80 moeten blijven rijden? Ondanks dat die waarschijnlijk stukken veiliger tijden met dat ding erachter?
Aangezien zowel een caravan als een aanhanger onder dezelfde regels vallen neem ik aan dat ze die 2 niet plotseling los van elkaar gaan maken. Oftewel deze regels gelden voor alle aanhangers (waarvoor je max BE nodig hebt, dus niet combinaties van 3500+ )

[removed]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BeaM-R schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:43:
Eindelijk...al vind ik 90 nog wat laag. Ik rij meestal rond de 110 km/u. Zeker met die stabilsatoren tegenwoordig is dat echt geen probleem. Wel altijd zorgen dat je genoeg kogeldruk hebt.
Trouwens geloof niet dat er momenteel veel caravanners zich aan die 80 km/u houden. Niets zo vervelend als vrachtwagens die je constant inhalen. NIet alleen slecht voor de doorstroming van het overige verkeer maar bij het inhalen voel je ook een grote onderdruk ontstaan tussen caravan en vrachtwagen. De caravan wordt als het ware naar de vrachtwagen toegezogen. Dit kan af en toe behoorlijk heftig zijn.
Dit krijg je natuurlijk ook als je zelf een vrachtwagen inhaalt. Echter hou ik hier dan altijd rekening mee door wat meer naar links te rijden bij het inhalen.
overigens is dat met die stabilisatoren echt niet nodig als je een knappe caravan (goede wegligging dus) hebt en knappe belading en een knappe combinatie (geen salto voor een tabbert). verder is z'n stabilisator imho een paarden middel, je voelt minder maar dat zwiepen wil ie even goed, je onderdrukt het alleen, je moet gewoon zorgen dat hij simpelweg niet wil zwiepen.

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Hier in frankrijk mogen vrachtwagens wel 90 ... vandaar mischien dat de begrenzer op 90 staat?
Pagina: 1