Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

schakelaar voor halogeendimmer

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even een noob-vraagje......

Ik heb een staande lamp met halogeenlampjes. Aan de kabel die hieraan zit zit halverwege een schuifdimmer en daarna een stekker. Ik ga er vanuit dat in de schuifdimmer tevens de trafo zit (hij is transparant en er zit wel e.e.a. aan elektronica in).

Nu was het soms zo dat de lamp af en toe begon te knipperen. Waarschijnlijk doordat de schuif de lamp niet helemaal uitzette (misschien door slijtage ofzo).

Nu dacht ik om er een schakelaartje tussen te zetten. Dus de kabel tussen de schuifdimmer en de stekker door te knippen en hier een schakelaar te plaatsen zodat de lamp helemaal uitgezet kon worden.

Bij de Gamma een simpele voetschakelaar gekocht. Draad doorgeknipt. In de schakelaar zit een veertje welke drukt op een schakelelement. Dit lijkt een beetje op een kroonsteentje. Aan de zijkant twee kleine schroefjes en voor en achter twee gaatjes voor de kabels. Ik heb dus de kabel doorgeknipt en aan beide kanten de twee draden door de gaatjes gedaan en vastgeschroefd. Als ik de stekker erin steek gaat de lamp wel aan, maar zodra ik de schakelaar gebruik sprint de zekering in de groepenkast eruit.
Nu zat ik ineens te bedenken dat ik misschien niet beide draadjes had moeten doorknippen, maar eentje. Ik kan ook niet zo goed zien of het schakelelement voor twee draden is of maar voor 1 draad.

Kan iemand mij hierin adviseren?

Verwijderd

Bij de meeste voetschakelaars is het inderdaad zo, dat je slechts 1 leiding onderbreekt...als je er dus 2 onderbreekt en samen schakelt, maak je kortsluiting en ligt je zekering eruit.
Maar dat is een beetje moeilijk met zekerheid te zeggen zonder dat we exact weten over wat voor schakelaar het gaat.
Kun je eens een foto posten?
En stond er -bijv op de achterzijde van de verpakking- geen schakelvoorbeeld getekend?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 10:55 ]

• ione
  • Niet online
http://www.conrad.nl/goto/?product=571457

Dit is een soortgelijke.

Er stond geen schakelschema ofzo op de verpakking. Het schakelelement is een zwart blokje. Hier zitten aan de zijkanten twee kleine schroefjes in. Aan de andere zijden zitten er per zijde twee openingen (4 totaal dus). De schroefjes aan de zijkant klemmen dan twee kabeltjes (gaatje voor en achter). En bovenop zit een druk-ding met een veer.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Heb al gezocht naar een plaatje hiervan, maar niks kunnen vinden.

Misschien zou ik een kabel moetn doorknippen en dan kruislings aansluiten.

Zo ziet het er ongeveer van boven uit:
code:
1
2
3
.      x   x               <-- gaatjes voor kabel
----          ----         <--schroeven
.      x   x               <-- gaatjes voor kabel

(zie dat de spaties wegvallen, maar voor de x-jes moeten zes spaties komen en tussen de strepen 9 spaties (ongeveer)) ==> kan je oplossen met de code-tag :>

[ Voor 9% gewijzigd door een moderator op 06-11-2007 22:17 ]

Verwijderd

In dat geval zou je inderdaad slechts 1 van de 2 leidingen moeten onderbreken.
Dus even heel simplistisch getekend zoiets als dit:

-----------------------------------------------X------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------

waar de X de onderbreking door de schakelaar is.
Je onderbreekt dus slechts 1 van de leidingen. Wanneer je het contact eenmaal indrukt wordt de leiding onderbroken en wanneer je nog eenmaal het contact indrukt wordt hij weer "gemaakt".

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 11:39 . Reden: Damn... spaties werken inderdaad niet handig bij "lijntekeningen"... ]

• ione
  • Niet online
Ok klinkt logisch.

Moet ik de kabel dan ook nog kruislings in de gaatjes steken. Denk het haast wel, anders maakt ie nog steeds contact, denk ik.

En in het kader van eerst knippen, dan vragen........ ik heb beide leidingen dus al doorgeknipt. Hoe kan ik dit weer het beste herstellen? Kroonsteentje. En dat dan in de behuizing van de schakelaar (is best ruim)?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Kroonsteentje is prima! Met dat kroonsteentje verbind je draad 1 van de lamp met draad 1 van de steker. Aan de schakelaar maak je dan draad 2 van de lamp en de steker vast.

[ Voor 76% gewijzigd door Cassettebandje op 06-11-2007 11:53 ]

Verwijderd

Soldeerbout en krimpkous is prima!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:54:
Dat lijkt mij ook een wat nettere oplossing. Geen idee of er nog het een en ander (semi-)los in de behuizing van de schakelaar hangt/ligt/zit, maar dan heb je met een blootliggend kroonsteentje weer kans dat je zekering eruit vliegt ;)

Ik zie niet helemaal wat je bedoelt met "kruislings in de gaatjes steken"?
Staan er geen coderingen bij de aansluitpunten?

Eventueel kun je met een multimeter kijken welk aansluitpunt waarmee is verbonden als je de schakelaar aan of uit hebt staan. Dan voorkom je een nieuwe kortsluiting.

• ione
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:04:
[...]

Ik zie niet helemaal wat je bedoelt met "kruislings in de gaatjes steken"?
Staan er geen coderingen bij de aansluitpunten?

Eventueel kun je met een multimeter kijken welk aansluitpunt waarmee is verbonden als je de schakelaar aan of uit hebt staan. Dan voorkom je een nieuwe kortsluiting.
Er staan geen coderingen bij. Ik bedoel dus een draadje bij een schroefje.

• ione
  • Niet online
En en kroonsteentje dat ik vastzet in de behuising? Is dat wel veilig genoeg? Heb nog nooit wat gedaan met krimpkousen. Is dat makkelijk?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als je zorgt voor trekontlasting dan is een kroonsteentje als het past veilig genoeg.

Krimpkousen zijn niet moeilijk, maar volgens mij kan je dat spul alleen per meter ofzo kopen.
Zoiezo moet je het dan eerst solderen.

Verwijderd

Of gewoon de stekker eruit trekken? :P

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:54:
Nochtans zijn soldeerverbindingen vziw ten strengste verboden voor vaste elektrische installaties (huisinstallatie). Ik vermoed dus dat een 'suikertje' (kroonsteentje, lusterklem) dus veiliger is dan de draad terug aan elkaar te solderen...

• ione
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:29:
Of gewoon de stekker eruit trekken? :P
De stekker zit weer ergens onder een tafel, dus dat is ook meteen het probleem dat ik nu heb. dat je steeds onder de tafel moet duiken om de stekker in of uit te doen.

Ik ga het met een kroonsteentje proberen. Die zet ik dan vast in de behuizing.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ione schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:00:
[...]
De stekker zit weer ergens onder een tafel, dus dat is ook meteen het probleem dat ik nu heb. dat je steeds onder de tafel moet duiken om de stekker in of uit te doen.
Klik aan klik uit setje ;)

• ione
  • Niet online
Is inmiddels opgelost. Kroonsteentje vastgezet in de behuizing van de schakelaar (was ruimte zat).
Het werkt zoals ik het wilde!

Allemaal bedankt voor je reactie.
Pagina: 1