Samsung 245B / Iiyama ProLite B2403WS-B1 / HP W2408H

Pagina: 1
Acties:
  • 2.718 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-07 13:26
Hallo medetweakers,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe monitor.

Mijn eisen:
Diagonaal: 24" @ 1920x1200
Respons: ~5ms
Verbindingen: DVI/HDMI & VGA
Kleur: Zwart
Prijs: 400-500 euro

Na enig speurwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat de volgende schermen bij mijn eisen passen:
Samsung SyncMaster 245B
Iiyama ProLite B2403WS-B1
HP W2408H

Nou heb ik over die schermen nog een paar vragen:
1. Samsung heeft een TN panel. Is dat nou echt zoveel slechter dan die andere?
2. Hoe zit het met ghosting bij alle schermen?
3. Ik wil ook mijn Xbox360 erop aansluiten middels VGA. Kan ik met een van die schermen makkelijk wisselen tussen de input? Ik bedoel dus dat ik middels een paar drukken op de knop(pen) wissel tussen DVI en VGA.

Alvast bedankt :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zelf de Samsung en ben tot nu toe prima tevreden met het ding.

Ik wil zelf ook mn Xbox 360 erop aan gaan sluiten om de HD content games te kunnen spelen. Echter nog geen kabel gekocht om via VGA aan te sluiten dus die ervaring moet ik je even tegoed houden.

Ghosting heb ik nog niet meegemaakt overigens.

https://discord.com/invite/tweakers

• MeltedForest
Ik heb wel de VGA kabel voor de Xbox360 al maar nu op een 17" CRT die aan vervanging toe is. Ik zit nu alleen nog elke keer die VGA stekker uit me computer te trekken en hem in de vga kabel van de 360 te drukken en ik wil dat dit verleden tijd wordt, het stekkertje wordt er immers niet beter op (meerdere malen met een krom pinnetje gezeten). Daarom wil ik gewoon me pc via dvi en 360 via vga in mijn monitor en dan kunnen switchen tussen die twee inputs, ik weet alleen niet of dat kan

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-07 20:34
Ook hier de Samsung staan, al een half jaar bijna (begin juni) en niets dan lof voor dit fantasische scherm. BluRay/HD-DVD spatten van het scherm af evenals games/dvd's. Ook met gewoon tekstverwerken is het scherm heerlijk scherp en door de resolutie werkt het idiaal (2 bestanden naast elkaar open is geen probleem).

Heb nog geen last gehad van ghosting of andere dingen.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Om je vragen te beantwoorden:

1. Ja, TN is slechter. Maar niet echt zoveel slechter.. het hangt er met name vanaf of je je kan storen aan een mindere kijkhoek en wat backlight bleeding. Ik heb een 226BW en heb er alles behalve last van. :) Dit is dan ook een scherm met een van de betere TN panelen (vrij goede kleurweergave) maar dan nog.

2. Gezien het feit dat TN een goede refreshrate heeft heb je over het algemeen weinig last van ghosting.

3. Met vrijwel alle schermen kan je makkelijk van input wisselen via het menu.

Overigens is dit niks wat je zelf niet had kunnen vinden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mojo op 06-11-2007 11:01 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-07 20:34
Trouwens wisselen van input zijn 2 drukken op de knop (zo uit mn hoofd).

• MeltedForest
Maar qua verschillen van de Samsung en de HP (die dan meteen 100euro duurder is) ben ik dus beter af met die Samsung, zoals ik dat lees.
Kijkhoek maakt me niet zo heel veel uit. Als ik split screen games speel ga ik wel zorgen dat ik er recht voor zit en m'n maat niet :+ Het gaat me meer om contrast/kleur en responstijden (mbt ghosting)

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

Dracul

Ooh yeah!

Die Samsung is top als je hem op een pc aansluit maar als je je xbox 360 erop aan wil sluiten zou ik eerst checken of je niet dezelfde problemen krijgt als deze mensen:

Syncmaster Wide24inch + xbox360 WUXGA overscanning?

http://forums.xbox.com/16035243/ShowPost.aspx

• MeltedForest
Hm als je die posts lees op xbox forums dan lijkt het erop dat het makkelijk te verhelpen is...

edit: heb ook gelezen dat het HP scherm (maar) €450 kost bij BCC. Dit is toch wel erg verleidelijk, voor die 50euro extra tov de Samsung, en ik vind dat HP scherm net iets mooier + HP scherm heeft wel pixel mapping 1:1

[ Voor 56% gewijzigd door MeltedForest op 06-11-2007 15:16 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:41
MeltedForest schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:20:
Hm als je die posts lees op xbox forums dan lijkt het erop dat het makkelijk te verhelpen is...

edit: heb ook gelezen dat het HP scherm (maar) €450 kost bij BCC. Dit is toch wel erg verleidelijk, voor die 50euro extra tov de Samsung, en ik vind dat HP scherm net iets mooier + HP scherm heeft wel pixel mapping 1:1
Kan iemand dit bevestigen? Kan het niet op de site terugvinden namelijk. Als ie daar 450 kost ga ik m vandaag nog halen. (helemaal geen HP W2408 bij BCC..)

M3P - M3LR - 6320Wp

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

Dracul

Ooh yeah!

MeltedForest schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:20:

Als je goed leest is het maar een halve oplossing en blijf je een probleem houden. Als je dus een vgakabel gaat gebruiken en een 1920x1080 resolutie will gebruiken op je xbox 360 is het dus niet perfect zoals het hoort. Ik zou dus dan ook eerder voor de Iiyama gaan aangezien die een 1920x1080 resolutie en 1:1 pixelmapping ondersteunt.

Quote van de xbox forums:

set it to 1920x1080 and when it asks if it's right say no

it will then reset it and it should look fine

with that said the monitor doesn't support 1920x1080
it supports only 1920x1200, as it doesn't do 1:1 mapping it will take that 1080 and stretch it to 1200 so you will get horizontal stretching in images

• MeltedForest
bokkow schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:57:
[...]

Kan iemand dit bevestigen? Kan het niet op de site terugvinden namelijk. Als ie daar 450 kost ga ik m vandaag nog halen. (helemaal geen HP W2408 bij BCC..)
Heb je op de site gekeken? Daar staan hij inderdaad niet. Maar op de site staat geloof ik niet het hele assortiment van BCC. OF ben je er langs geweest :9

Ik denk dat ik zowiezo wel voor de HP ga, die Iiyama vind ik niet zo heel mooi. Die HP is strak design, functionele voet, 1:1 pixel mapping, en nog net binnen budget :)

Edit sorry verkeerd gelezen: hij is bij BCC 549 euro :(

[ Voor 4% gewijzigd door MeltedForest op 07-11-2007 08:44 ]

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kan de HP W2408H de de volgende resoluties via DVI-D in een 1:1 pixel mapping weergeven en/of beeldvullend weegeven met behoud van beeldverhouding?

- 480p / 60Hz (zowel 4:3 als 16:9)
- 576p / 50Hz (zowel 4:3 als 16:9)
- 720p / 60Hz
- 1080p / 24Hz
- 1080p / 25Hz
- 1080p / 50Hz
- 1080p / 60Hz

[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 07-11-2007 13:41 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• bokkow
MeltedForest schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:04:
[...]

Heb je op de site gekeken? Daar staan hij inderdaad niet. Maar op de site staat geloof ik niet het hele assortiment van BCC. OF ben je er langs geweest :9

Ik denk dat ik zowiezo wel voor de HP ga, die Iiyama vind ik niet zo heel mooi. Die HP is strak design, functionele voet, 1:1 pixel mapping, en nog net binnen budget :)

Edit sorry verkeerd gelezen: hij is bij BCC 549 euro :(
Maak gebruik van de laagste prijs garantie! dat ga ik doen iig
Krijg je 25% onder de prijs van de laagste terug ;) moet ie wel in deze lijst staan

Edit:
En waarrempel Kijkshop staat er bij die staat in de pricewacht voor 508 euro dus het verschil +25% er van terug komt neer op 549-508=41 41+(41x0,25)= 50,25
549-50,25=498,75 en dat is goedkoper dan welke ook in de pricewatch (marginaal dat wel) ik ga het morgen iig proberen laat het wel even weten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door bokkow op 07-11-2007 18:54 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• MeltedForest
Hmm das niet echt voordelig, stel hij is 50 euro goedkoper ergens anders kan krijg je dat terug +25% = €62,50. Voor die 12,50 hoef je 't ook niet te doen denk ik ;) bestel dan meteen bij een online shop, daar is die vaak nog wel wat goedkoper :)

Maargoed, ik wacht je ervaringen wel even af met die regeling van BCC :P

[ Voor 13% gewijzigd door MeltedForest op 07-11-2007 19:47 ]

• bokkow
MeltedForest schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:46:
Hmm das niet echt voordelig, stel hij is 50 euro goedkoper ergens anders kan krijg je dat terug +25% = €62,50. Voor die 12,50 hoef je 't ook niet te doen denk ik ;) bestel dan meteen bij een online shop, daar is die vaak nog wel wat goedkoper :)

Maargoed, ik wacht je ervaringen wel even af met die regeling van BCC :P
Haha ja dat ken ik ondertussen; dat je zegt dat ie ergens goedkoper is..
maar zonder verzendkosten is dit de beste deal..

M3P - M3LR - 6320Wp

• MeltedForest
Ja zonder verzendkosten wel, ik ga meestal wel ff langs bij Azerty/Salland is niet zo ver vanuit Zwolle na m'n college :P

• bokkow
Ik zit nu ZOOO erg te twijfelen, tussen de Samsung en het HP scherm (die Iiyama vind ik ronduit lelijk), ik kan echt niet kiezen.
Ik heb ze beide gister in de winkel zien staan (ben nog op zoek geweest naar een BCC maar die ligt heel achteraf in Utrecht dus ben er neit geweest) en ze hebben allebei hun voor en tegens.

Samsung:
+Goedkoopste
+Een strak design
+Kleuren zijn (in mijn opinie) net zo mooi
+Hij is mat
+Kijkhoek is voor mij gelijk

-Alleen native resolutie wordt goed ondersteund (geen 1:1 pixelmapping). (erg groot minpunt of niet? zie hieronder)
-Erg kaal: geen extra's what so ever. (maar dat trekt me ook wel aan eig)
-Lelijke voet. (maar kan ook opgehangen worden natuurlijk)

HP:
+Een strak design
+Mooie heldere kleuren
+Hij heeft een glansscherm (kleuren worden mooier, LIJKT scherper, zwart is zwarter)
+Kijkhoek is voor mij gelijk
+Ondersteund 1:1 pixelmapping
+Extra's als pivot, USB en lichtsensor (boeit me eig niet zo)

-Duurder
-Hij heeft een glansscherm, ja het voordeel is ook een nadeel, gaat dit niet te hard spiegelen want in de winkel stond er een lamp op en de spiegeling wordt me dan echt te veel, wil het wel overal kunnen gebruiken.

Zucht ik vind het zo moeilijk vooral dat de Samsung geen 1:1 ondersteund vind ik jammer, maar ik bedenk me daarbij wel of ik het ooit ga gebruiken en die kans is erg klein (miss dat ik het LATER nog eens aansluit op een xbox360 of een PS3 maar dan alleen voor HD-DVD of Blu-Ray, tegen die tijd zou ik een speler ook al wel in mn kast hebben zitten, en spelletjes spelen doe ik alleen op mn PC.

Aan de andere kant: die Samsung is 100 euro goedkoper (waar ik mooi sneller een tweede 8800GT van kan kopen en dat is toch aantrekkelijk voor 1920x1200).

Als ze even duur waren werd het de HP al twijfel ik of ik het glansscherm zijn voordeel vind opwegen tegen de nadelen.

Wat is nu wijsheid:
Besparen of meer uitgeven. :?

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Doorsparen en dus meer uitgeven.

• bokkow
Jammer en helaas heb net het geld overgemaakt voor de Samsung het geld dat ik overhoud besteed ik aan een tweede kaart voor in SLi. Ik heb het scherm gezien en ik moet zeggen dat het me toch erg goed bevalt en de nadeeltjes neem ik toch voor lief, begrijp me niet verkeerd ik had gerust nu al die HP kunnen halen maar vind dit net wat betere aanbieding..

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Haha ja dat kan ook natuurlijk! Ik ben zeer zeer benieuwd of dat scherm 720/1080p films mooi kan afspelen, loop me suf te zoeken maar kan niet echt wat goeds vinden. kan je als je hem hebt mss posten hoe hij is? ben echt benieuwd!

• bokkow
Heb m nu staan
en het ziet er ongelofelijk ziek uit, 1080P is schitterend 720P ook maar iets minder omdat het natuurlijk wodt uitgerekt, dvd heb ik nog neit eens geprobeerd...
Ben er echt gruwelijk blij mee alleen erg wennen heb m nu teruggeschroefd naar 50% helderheid en dat is nog veel te hoog. :p

M3P - M3LR - 6320Wp

• MeltedForest
Ik ben er al uit ik ga voor het HP scherm 1:1 pixelmapping telt voor mij écht zwaar
Pagina: 1