Welke merken hebben geen Europese garantie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• el frikandel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-10-2025

Ik weet dat de Nederlandse Denon importeur Penhold Nederland alleen garantie geeft aan "Nederlandse" Denon apparatuur en daar ook behoorlijk zeikerig in is, maar zijn er nog meer merken die geen europese garantie bieden?

Als je in het buitenland koopt is europese garantie namelijk wel handig.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Europese garantie en wettelijke garantie hebben niets met een importeur te maken. De leverancier (winkel!) is verantwoordelijk voor je garantie. Dat een fabrikant of importeur ook fabrieksgarantie geeft op een product dat niet uit dat lant komt, is mooi, maar is pure extra service. Ze zijn daar niet toe verplicht, bij geen enkele Nederlandse of Europese wet.

Wat jij wilt weten is eigenlijk: Welke importeurs geven geen fabrieksgarantie op grijze import? Wellicht de topictitel aanpassen.

Het antwoord zal trouwens zijn: Vele velen. Ik denk dat luxemerken als B&O en echte High End (Mark Levinson enzo) merken er niet moeilijk over doen. En merken die het van marketing en service moeten hebben (ik denk aan Bose) zullen er ook niet moeilijk over doen. Bij de normale merken vang je vermoed ik snel bot.

[ Voor 30% gewijzigd door JvS op 06-11-2007 21:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ik weet in ieder geval dat de merken LG, JVC, Sharp, Aiwa streng zijn in grijze import en garantieclaims afwijzen als er geen Nederlandse aankoopbon bij de claim zit. Loewe is er wat soepeler in, zolang het aankoopbewijs afkomstig is van een geselecteerde Loewe dealer en redelijkerwijs overeenkomt met het serienummer (bouwjaar en maand zitten erin verwerkt) worden garantieclaims afgehandeld.
Er zijn fabrikanten die bewust scheiding maken in verkoopregio's en hun apparatuur erop afstemmen, bekendste voorbeeld is uiteraard de DVD-speler markt maar ook bij personal audio wordt er rekening bij gehouden viel me op...

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:11:
[...]
Het antwoord zal trouwens zijn: Vele velen. Ik denk dat luxemerken als B&O en echte High End (Mark Levinson enzo) merken er niet moeilijk over doen. En merken die het van marketing en service moeten hebben (ik denk aan Bose) zullen er ook niet moeilijk over doen. Bij de normale merken vang je vermoed ik snel bot.
Het zijn juist vaak de merken die serienummers voeren die het allermoeilijkste doen. Afaik doet Rotel (lees: B&W) ook erg moeilijk. En dat is dan een merk die ook 'even' 20k per paar speakers voert (of meer, als je de Nautilussen meeneemt).

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is dan ook echt gewoon een normaal merk. Net als sony dat ook speakers van 20.000 euro gemaakt heeft.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• el frikandel
JvS schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:11:
[...]

Europese garantie en wettelijke garantie hebben niets met een importeur te maken. De leverancier (winkel!) is verantwoordelijk voor je garantie. Dat een fabrikant of importeur ook fabrieksgarantie geeft op een product dat niet uit dat lant komt, is mooi, maar is pure extra service. Ze zijn daar niet toe verplicht, bij geen enkele Nederlandse of Europese wet.

Wat jij wilt weten is eigenlijk: Welke importeurs geven geen fabrieksgarantie op grijze import? Wellicht de topictitel aanpassen.

De vraag is wel degelijk correct: Zo geeft de Japanse fabrikant Pioneer Europese garantie en kun je overal in Europa garantie claimen, ook al is het land van aanschaf anders dan waar je garantie claimt.

Dit staat op kieskeurig:
Sommige fabrikanten hanteren echter Europese garantie. Ook zijn er berichten dat een enkele fabrikant op wereldwijde garantie overgaat, zodat wanneer u bijvoorbeeld een Duitse camera koopt, u voor de garantie bij de Nederlandse vestiging van deze fabrikant kunt aankloppen. Helaas geldt dit vooralsnog niet voor alle fabrikanten.
Zie ook: garantie.

[ Voor 14% gewijzigd door el frikandel op 07-11-2007 16:40 ]

Verwijderd

el frikandel schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:37:
[...]
De vraag is wel degelijk correct: Zo geeft de Japanse fabrikant Pioneer Europese garantie en kun je overal in Europa garantie claimen, ook al is het land van aanschaf anders dan waar je garantie claimt.
[...]
Nou... als je je Pioneer plasma in Duitsland koopt, wens ik je HEEL VEEL sukses voor je garantie bij Pioneer NL. Sterker nog: je MOET bij de winkel aankaarten voordat Kabe ingeschakeld wordt.
Aangezien je GEEN NL Pioneer hebt, zal je iig de voorrijkosten mogen dokken.

PS: ik heb de Pioneer plasma maar in NL gekocht, juist om dit soort perikelen te voorkomen. En dat het nodig was, bleek ook wel: 2x toe een defect. Zeldzaam: ja, maar niet onoverkomelijk!

Verder: Denon geeft wereldwijd garantie. Waarom doet Penhold dan zo moeilijk als je een Denon apparaat koopt bij een (officiele!!!) Denon dealer in Duitsland?!

• el frikandel
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:50:
[...]

Nou... als je je Pioneer plasma in Duitsland koopt, wens ik je HEEL VEEL sukses voor je garantie bij Pioneer NL. Sterker nog: je MOET bij de winkel aankaarten voordat Kabe ingeschakeld wordt.
Aangezien je GEEN NL Pioneer hebt, zal je iig de voorrijkosten mogen dokken.

PS: ik heb de Pioneer plasma maar in NL gekocht, juist om dit soort perikelen te voorkomen. En dat het nodig was, bleek ook wel: 2x toe een defect. Zeldzaam: ja, maar niet onoverkomelijk!

Verder: Denon geeft wereldwijd garantie. Waarom doet Penhold dan zo moeilijk als je een Denon apparaat koopt bij een (officiele!!!) Denon dealer in Duitsland?!
Die gasten van Denon zijn gewoon ontzettende zeikerds, dat kun je ook zien aan hun site: die staat vol met waarschuwingen dat je niet in het buitenland moet kopen. En als Denon wereldwijde garantie geeft kunnen ze de kosten ook nog eens verhalen op de fabrikant in dit geval Denon.

Praktijkvoorbeeld hoe het ook kan: Ik heb een nieuwe Adriatik camper met Fiat onderbouw gekocht in Duitsland bij een Duitse dealer. Toen deze gloednieuwe camper kapot ging in Denemarken heb ik gewoon contact gezocht met Fiat Nederland en die hebben een taxi en een hotel geregeld en gezorgd dat mijn camper gerepareerd werd.
Pagina: 1