[VISTA] harddisk / moederbord probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 17:34
Beste Allen,

Ik heb mijn pc nu een 4 tal weken. Heb een probleempje met de harddisk of het mobo denk ik. Als ik mp3tjes aan het afspelen ben dan stopt de muziek gedurende een seconde, dan hoor ik de harddisk her-opspinnen, hardisk tikje ( vermoedelijk de kop die naar de juiste positie gaat ), en dan gaat de muziek voort, heel vervelend :/ , gebeurd heel random maar wel frequent. Zelfde met dvd's ( gemounte iso ) kijken, film hang enkele seconden, harddisk opspinnen en tikje en gaat weer voort.
Heel irritant is het. Ik weet enkel niet of het aan mijn moederbord zijn sata controller ligt of aan mijn hd's ( 4 dezelfde ). Het maakt verder ook niet uit vanaf welke hd ik afspeel voor dit probleem te krijgen. Misschien kan het ook een energy save dingetje van vista zijn ( al heb ik harddisks uitschakelen op 240 minuten gezet ), en het is niet éénmalig ofzo, kan goed 8 min later nog een keer gebeuren als ik vanaf éénzelfde schijf afspeel. Het is misschien handig als ik hier wat info over mijn pc neerzet.

Intel Core 2 Quad Q6600 G0 stepping
Gigabyte GA-P35-DQ6 met de F6 BIOS
4x Corsair CM2X1024-6400 ( 1 gb ddr2 ram )
4x Samsung Spintpoint T166 500GB ( sata II )
2x DVD-RW via sata
Antec Triopower 650W

De rest is niet van belang denk ik. Ik hoop dat iemand mij kan verder helpen want van een pc met zulke specs verwacht je wel dat hij niet hapert bij muziek afspelen... Mijn vorig medionnetje had dit nooit en dit was een P4 2.66 ghz met 3 hd's en een 350W voedinkje :)

EDIT: ik draai vista ultimate, 32-bit

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

ik moet eerlijk toegeven dat ik in vista ook last heb van op en downspinnende harddisks, maar nog geen last heb van de gevallen waar jij het over hebt. In winamp (mocht je die gebruiken) kun je control+ P in drukken, naar output gaan en de buffersize een HEEL stuk verhogen. Dat zou misschien wat sssschokken kunnen laten verdwijnen (als tijdelijke oplossing). Verder ben ik er ook nog niet achter hoe dat allemaal in vista geregeld is met die harde schijven. Voor de energierekening hoeft vista mijn pconderdelen echt niet uit te schakelen.

edit: ik heb misschien iets gevonden in je apparaatbeheer. Als je dan naar de lokale schijf gaat, en op eigenschappen drukt zou je een drukknop moeten vinden met iets als :"dit apparaat mag uitgeschakeld worden" oid. Misschien lost dat dingen op :)

-_-

• fluppie007
Vind die instelling niet meteen, kan je daar effe een screentje van maken ?
Is dit onder xp of vista ?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

sorry ik zat fout, de powermanagement tab wordt niet weergegeven bij harde schijven... en nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe schijven in vista lopend gehouden kunnen worden....

-_-

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je kunt wel iets uitzetten, nl geavanceerde prestaties. Mogelijk dat dit wat helpt.

ARME AOW’er

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Ik had een soort gelijk probleem op mijn nieuwe systeem met een Maxtor schijf. Bleek dat deze aan het sterfen was.

Schijf vervangen en het was weg.

• fluppie007
Ik heb dit probleem met alle 4 de schijven, is er een soort harddisk test/benchmark om te kijken of mijn schijven healthy zijn ? Volgens DriveSMART is alles ok, heb ik al een paar weken lopen om
dit probleem te identificeren, maar heeft nog nooit een warning/failure gegeven... Zit al een hele tijd te denken wat dit kan zijn, goed is het in ieder geval niet...

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:10
Ook ik heb dit probleem met alle 4 mijn schijven. Ik heb ze allemaal getest met diverse programma's, en er is niets uit gekomen. Bij mij is het overigens niet zo dat mijn muziek of films stoppen, maar wel heel irritant elke x minuten die down en up spin.

Ook iets vaags, als ik mijn pc afsluit (via de "normale" manier, dus start --> afsluiten) dan gaan er een aantal schijven eerst down spinnen, dan weer up spinnen en dan sluit Windows (Home Premium 32bit) af :?

• fluppie007
Dennis.Lier over welke onderdelen beschik jij in je computer ?

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:10
- Coolermaster Centurion 5 kast
- Zalman ZM500-HP 500W PSU
- Asus P5K mainboard
- Intel Core2Duo E6750
- Arctic Cooling F7 Pro
- 2 x 1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 van Kingston
- Asus En 8600GT Silent (<-- erg fijn overigens)
- 2 x Seagate 200GB harddisk S-ATA
- 2 x Seagate 320GB harddisk S-ATA
- 2 x Nec opticals voor het nodige brandwerk

• fluppie007
Ik heb ook die 8600GT silent van asus :) en een tuniq tower 120 :P
Maar goed, misschien ligt het probleem dan bij vista ? Heb eigenlijk niet
zo een zin om xp te gaan installeren om dit te testen...

Verwijderd

Misschien moet je HUTIL gebruiken om de 'acoustic management' van je harde schijven aan te passen.

kan het helaas zelf niet proberen want ik heb geen samsung HDD-s

Linkje:
http://www.samsung.com/nl...e/ssi/right/rmenu_hdd.sec

Bij Maxtor was dit vroeger een probleem

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 17:20 ]

• fluppie007
mocht niet baten...
Heb ook de tests in de software gerund en alle schijven zijn ok :/

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Configuratiescherm - Hardware en geluiden - Energiebeheer. Klik op "Dit schema wijzigen" onder het schema dat geactiveerd is. Klik op "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen". In het venster dat nu opent, klik je het item "Vaste schijf open". Onder "Vaste schijf uitzetten na" zet je de instelling op "Nooit". Klik op OK. Probleem opgelost.

Yes, but no.

• fluppie007
deze had ik al geprobeerd, dit helpt gewoon niet, had hem eerst op 240min staan en dan op nooit. Probleem blijft voorkomen :/

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Up-to-date chipset drivers geïnstalleerd? Kan me herinneren dat sommige nvidia chipsets ook dat probleem hadden met een bepaalde driverversie. Recentere of de standaard Windows drivers hadden dat probleem niet. Eventueel proberen te verwijderen of up te daten?

[ Voor 10% gewijzigd door mieJas op 08-11-2007 14:53 ]

Yes, but no.

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 14:40
Ik had laatst ook zoiets, het stopte pas nadat ik in alle 3 "power plans" "turn off hard hard disc after" op "never" had gezet.

• fluppie007
Ik heb nu nieuwere INF drivers en nu gebeurd het minder frequent, alsnog gebeurd het af en toe...
Wat zou dit toch kunnen zijn ?
Pagina: 1