Toon posts:

Lange DVI-kabel en 2 toetsenborden op 1 pc

Pagina: 1
Acties:
  • 1.741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraagje.
Ik ben zelfstandige en heb een speciale soort van pc-omgeving nodig. De situatie is als volgt.
1 hoofd-pc met daarbij 1 toetsenbord, 1 muis en 1 scherm.
Een tweede werkplaats, 13-tal meter verder met ook 1 toetsenbord, 1 muis en 1 scherm die dezelfde computer aansturen.
Daarbij had ik 3 vraagjes:

1. Kan mijn DVI-kabel zo lang zijn (13 m) en treedt er geen vermindering van kwaliteit op? (heb ik eens ergens gelezen).
2. Kan ik eenzelfde computer laten aansturen door 2 toetsenborden en 2 muizen, en zoja, op welke manier?
3. De twee schermen, die hetzelfde beeld weergeven, gewoon aan te sluiten via een splitter?

Alvast bedankt,

mvi

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 22:26
2 tobo's: kan geloof ik gewoon met 2 USB's (?) . Of met 1 USB en 1 PS/2. De meeste videokaarten ondersteunen een ''copy'' van het scherm. Als je 2 uitgangen (DVI) hebt, moet het gewoon lukken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

2 ramplanken en 2 muizen kan prima.

Ik heb momenteel op m'n laptop een HD-Ready TV aangesloten en een draadloze ramplank en muis. Met een gewone PC werkt dat niet anders.

Over de "copy" van het scherm.. Dat heb ik nu ook zo staan, maar heeft (in mijn geval) wat nadelen.

Als ik bijvoorbeeld een DVD opzet, komt het beeld enkel uit de primairy device. Als ik de laptop aan zet, zonder eerste de TV aan te zetten, wordt het scherm van de laptop automatisch weer primairy, en moet ik dat omzetten. Misschien dat het per videokaart verschillend is, maar dat weet ik niet.

Ik ga zelf wel een (versterkte) vga-splitter halen om 4 monitoren aan te sluiten met het zelfde beeld.

Voor keyboard/mouse kan je dus gewoon 1 setje op ps/2 of USB zetten. En voor die 13meter verder op zou ik 1 lange USB-kabel nemen, met daar aan een passieve usb hub, met daar een usb keyboard en muis erop.

NB: of er een max lengte voor DVI is weet ik niet, nooit in verdiept omdat ik dat niet heb

Ey!! Macarena \o/

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-02 21:05
Dit kan. Er is een nette manier volgens de regels en een niet zo nette manier.

Wat je eigenlijk nodig hebt zijn 2 usb toetsenborden en 2 usb muizen. Het ene setje sluit je direct op de computer aan. Het andere setje sluit je aan via 2 (unpowered) USB hubs. Een USB kabel mag niet langer zijn dan 5 meter (zie later meer hierover). Je sluit dus hub 1 aan op de computer op 5 meter afstand. Op hub 1 sluit je wederom met 5 meter afstand hub 2 aan. Op hub 2 sluit je vervolgens je toetsenbord en muis aan. Vaak kun je wel een beetje met het 5 meter limiet spelen. Een hub op 8 meter en toetsenbord/muis op 5 meter daar vandaan zal meestal ook nog wel werken, maar dan heb je meer verlengkabels nodig die vaak duurder zijn dan unpowered hubs.

De monitor kun je inderdaad gewoon op een dual-head videokaart aansluiten. Verslechtering van een signaal zal niet optreden. Omdat DVI digitaal is zal het of werken of helemaal niet. (Blokkerig en overvol met zeer duidelijke fouten noem ik ook helemaal niet). Er is weinig daar tussenin. Dit houd ook in dat een DVI signaal beter stand houd in een lange kabel dan een analoog (VGA) signaal. Het zal dus waarschijnlijk met een goedkope kabel al werken. Werkt dat niet, dan kun je kijken naar een DVI splitter/multiplier. Die delen het signaal op in 2 of meer signalen en versterken het om grotere afstanden te kunnen overbruggen.

Wat uitleg over USB:
Het USB protocol stuurt heel snel na elkaar pakketjes. Exacte timing is dus van belang. Vandaar het 5 meter limiet. Niet omdat het signaal zal verzwakken, na 10 meter is dat nog prima op te pikken. Het gaat er om dat het signaal er te lang over doet om de kabel door te komen. De timing kan daardoor in de war raken. Een oplossing hiervoor is een (unpowered) hub. Een hub is een apparaat dat met de USB host controller communiceert en pakketjes doorstuurt. Het is dus niet een (onzichtbare) splitter. De hub regelt dus ook de timing vanaf de hub naar het volgende apparaat. Het gevolg hiervan is dat er vanaf de hub weer 5 meter kabel mag zitten. (Waar je dus weer een hub op kunt aansluiten enz). Zo overkom je dus het limiet. De data doet er nog steeds langer over natuurlijk, maar die "lag" is zo minimaal dat je het in gebruik nooit zult merken. Dat 5 meter limiet is een voorschrift. Hoewel je je er eigenlijk aan moet houden doen veel USB host controllers niet zo moeilijk over een metertje meer of minder. Helaas geld dat niet voor iedere controller. Het is dus moeilijk te voorspellen hoe jouw USB host controller (welke op je moederbord) reageert op een langere afstand dan 5 meter. 13 meter zou ik niet proberen, kans dat dat lukt is klein. Maar met 1 hub er tussen zal het vaak ook al werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 05-11-2007 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mannen, ik ben al heel wat wijzer.
Is het echter ook mogelijk om het toetsenbord en muis op 13 meter afstand gewoon draadloos te nemen?
Reikt dat zo ver? Of zijn er eventueel modellen die zover reiken?

• Nijn
Doorgaans rijkt dat nog geen 5 meter, laat staan 13. Wellicht dat er een HTPC setje is wat 13 meter weet te overbruggen, maar het gaat niet makkelijk worden om die te vinden.

Verwijderd

mverbergt,
Ik wil precies hetzelfde doen: 1 pc in mijn kantoor op de verdieping en een 2e scherm, toetsenbord en muis in het ontvangstkantoor op het gelijkvloers.
Heb jij dit intussen al uitgetest? En krijg je het tweede toetsenbord en muis aan de praat?

RaZ en Nijn,
- Waar haal ik een (versterkte) VGA-splitter? Welk merk en type is geschikt voor 2 monitoren?
- Als ik het goed begrijp dan kan mijn draadloos toetsenbord en de PS/2 muis op de 1e computer behouden blijven?
- Wat bedoel je met "een passieve usb hub" aan een lange USB-kabel, met daar een usb keyboard en muis op? Of is dit de niet-nette-manier en doe ik het beter zoals Nijn het beschrijft?
- Wat moet ik me bij een HTPC-setje voorstellen?

Ik gebruik nu verschillende printers, via een switch verstelbaar, en wil een ervan beneden zetten. Bestaan er zo'n lange printerkabels? Tot dusver vond ik alleen een 10m lange kabel.

Vooraf dank voor het meedenken.
Groet,
Veerle

• Nijn
Ik denk dat het verstandiger is om het eea even via Google op te zoeken... (Bespaart ons allemaal tijd ;))
RaZ en Nijn,
- Waar haal ik een (versterkte) VGA-splitter? Welk merk en type is geschikt voor 2 monitoren?
Google > zoekwoord "VGA splitter" > Binnen Nederland
- Als ik het goed begrijp dan kan mijn draadloos toetsenbord en de PS/2 muis op de 1e computer behouden blijven?
Ja
- Wat bedoel je met "een passieve usb hub" aan een lange USB-kabel, met daar een usb keyboard en muis op? Of is dit de niet-nette-manier en doe ik het beter zoals Nijn het beschrijft?
Het is een variant van wat ik beschreef
- Wat moet ik me bij een HTPC-setje voorstellen?
Google > zoekwoord HTPC

Ik gebruik nu verschillende printers, via een switch verstelbaar, en wil een ervan beneden zetten. Bestaan er zo'n lange printerkabels? Tot dusver vond ik alleen een 10m lange kabel.
Begin is met te vertellen of het USB of LPT/PARALEL printers zijn. Voor USB geldt hetzelfde als toetsenbord en muis. Voor paralel moet je even googelen naar een langere kabel

Vooraf dank voor het meedenken.
Groet,
Veerle
Groeten doen we niet op GoT
offtopic:
Intressant leesvoer: Registratievoorwaarden / korte FAQ

Verwijderd

Sorry Nijn, 't was niet de bedoeling je met mijn Vlaamse groet te beledigen.
Had al gegoogled maar versta van die HTPC geen snars en zie door het bos de bomen niet meer.
Printer is paralel, kabel vind ik wel.
Voor het opzetten van het beschrevensysteem ben ik trouwens al naar de winkel geweest: ze hoorden het donderen in Keulen want ze hadden me véél liever een nieuwe pc aangesmeerd.
Gezien ik dacht dat dit forum diende om vragen te stellen... in ieder geval bedankt voor je antwoord.

• Nijn
Helaas wordt die fout vaker gemaakt. GoT is allereerst een discussieforum voor mensen met bovengemiddelde intresse in computers. Daarom verwachten de mensen hier inzet en vooronderzoek.

Om toch maar wat te helpen, hierbij wat tips:
HTPC:
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_theater_PC
Ik noemde een HTPC setje omdat de muis/toetsenbord setjes voor HTPC's meestal meer bereik hebben dan normale draadloze setjes. Nadeel is wel dat deze dingen gemaakt zijn voor home-theatre gebruik en niet voor office doeleinden. Een zeer bekend voorbeeld is het Microsoft Remote Keyboard welke volgens de specificaties een bereik van 6.1 meter heeft.
Pricewatch
Info
Ze zijn overigens ook met apparte muis te verkrijgen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld bij Logitech.

Wat betreft de printer, je kunt een langere kabel krijgen. (Zoeken naar een kabel met 'repeater' raad ik je wel aan). Een andere oplossing is om de printer te verbinden via een eventueel reeds bestaand netwerk. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er talloze print-servers in de handel.

Ik raad je overigens nogmaals aan om Registratievoorwaarden / korte FAQ even door te lezen zodat je in het vervolg gezellig (volgens de regels) mee kunt doen ;)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:27
ipv allemaal hubs aan elkaar knopen, kun je ook van die versterk kabels kopen... dat ziet er niet zo lomp uit als steeds zoon hub met meer aansluitingen:)

http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

[ Voor 23% gewijzigd door Speeddragon op 14-11-2007 14:41 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Nijn
Klopt, maar wel een stuk duurder terwijl het eigenlijk gewoon een hub is met maar 1 aansluiting. Uiteindelijk heb je maar 1 hub nodig waar maar 1 kabel op zit. Een klein laptop-hubje is dan naar mijn idee niet zo'n ramp.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 22:09

Yor

Yor1313#2571

Heb vandaag een kvm switch gezien van ATEN, die over UTP-kabel liep. Voor mij iets nieuws ieg. Misschien een optie voor jou?

http://yor.minitroopers.com

Verwijderd

Is een tweede PC'tje en dan RDP'en geen oplossing? Hoef je alleen een netwerkkabel te trekken, en die haalt 13m wel :)
Pagina: 1