Piepend moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 22:05
Ik zit hier met een probleempje,

Sinds vanmiddag na een grote stof reinigingsbeurt wil mijn computer niet meer opstarten. De reinigingen die zijn uitgevoerd:
  • Het stof vrij maken van de processorkoeler
  • Na constatering dat de koelpasta helemaal uitgedroogd is, dit schoongemaakt en weer een flinterdun laagje koelpasta aangebracht
  • koeler van de videokaart stofvrij maken
  • stofvrij maken van het moederbord (slang op c. 1 cm afstand en zuigen maar)
  • en daarna alles weer netjes in elkaar gezet
(dit bovenstaande natuurlijk allemaal zonder stroom op de computer)

Maar nu het probleem dus: Wanneer ik mijn computer opstart piept het moederbord alleen maar. Het zijn geen combinatie piepjes zoals ik in andere topics heb gelezen. Maar lange gerekte piepen (1-2 sec) en met een tussenpauze. Nu heb ik de handleiding van mijn moederbord al even nagelezen, maar daar wordt met geen woord gerept over foutmeldings piepjes. Nu eerst mijn systeem:

- AMD Athlon 2800 XP
- Asus A7v600
- 2048 MB DDR RAM
- Sapphire radeon 9600XT 256 MB
- AC ryan 460W voeding
- Windows xp proffesional
- en nog wel wat spul maar dat lijkt me niet van belang

Nu heb ik diverse topics doorgelezen, en ben daar ook van alles tegen gekomen. Zoals dode mobo's en kapotte videokaarten tot aan brak geheugen. Dus zoals een "tweaker" betaamd, ben ik eerst zelf bezig geweest om het probleem op te lossen. Maar zonder succes. (ok, ben een beetje een nep tweaker. mijn kennis houd op een bepaald niveau ook op)
Maar hieronder een lijstje van wat ik tot nu toe gedaan heb:
  • Alles kaal getrokken en alleen opgestart met het nodige
  • Vervangen van de videokaart
  • Vervangen van het geheugen
  • Vervangen van de voeding
  • CMOS Clear
En dit alles los van elkaar en in combinatie met elkaar. Maar niets mocht helpen. Nog steeds de nu wel heel irritante piep. Maar ik zit nu een beetje met mijn handen in het haar. Want niets lijkt te helpen en ik begin het nu wel heel troosteloos in te zien. (en al helemaal het feit dat ik student ben en totaal geen geld heb om mijn systeem te vervangen, of laat staan uitgaven boven de 50 euro te permiteren) Dus mijn laatste redmiddel zijn jullie. Nu verwacht ik geen wonderen, maar ik hoop toch dat er iemand is die misschien nog iets nieuws kan inbrengen of dit probleem herkend.

(oh ja, nog iets van informatie. Als ik opstart krijg ik dus die piep. Geen beeld of wat ook maar. Maar de koelers gaan wel draaien en ik hoor ook activiteit in de harde schijf. maar voor de rest blijft het daarbij.)

[ Voor 0% gewijzigd door Rexcore op 05-11-2007 22:22 . Reden: spelfaut ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• Rexcore
Daar staat die van mij dus niet bij. Want het gaat continu door. niet dat de piep dus continu is, maar dat het steeds 1 lange piep (2 sec) -> stil (0,5 sec) -> 1 lange piep -> stil -> enz enz. En die zie ik er niet tussen staan. (of ik moet het verkeerd begrijpen, dat kan ook natuurlijk)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Rexcore schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:28:
[...]

Daar staat die van mij dus niet bij. Want het gaat continu door. niet dat de piep dus continu is, maar dat het steeds 1 lange piep (2 sec) -> stil (0,5 sec) -> 1 lange piep -> stil -> enz enz. En die zie ik er niet tussen staan. (of ik moet het verkeerd begrijpen, dat kan ook natuurlijk)
het probleem is dat je met een award bios zit, en zoals op de bovenstaande site aangegeven staat, worden dan de beep codes door asus geconfigd. Helaas kan ik die dingen ook niet vinden op de asus support site, (maar ik heb ook niet het hele boekje doorgenomen :)).

mij lijkt het verstandigste ff goed het boekje door te lezen (soms staan de biep codes daar in) of anders ff te meelen naar asus over die codes.

succes!

-_-

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is er een speciale volgorde van het geheugen?

Met het zoeken naar beep codes in combinatie met jouw MB kom ik trouwens aardig wat tegen.

ARME AOW’er

• Rexcore
het geheugen bestaat uit 2 strips van 1024 mb. Ook omgedraaid en alles (net als dat nut heeft, maar ja. je bent radeloos of je bent het niet) Maar ik zal nog een keer in mijn boekje duiken. kijken als ik niets gemist heb

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bij award kan inderdaad de fabrikant het zelf configgen (handig, want die hebben het nergens staan, dus moet je weer weken op de helpdesk wachten :/ ), maar meestal is een continuë piep een geheugenfout. Als je ander geheugen hebt zou je dat dus even kunnen proberen, mocht dat niet baten zouden het eventueel ook je sloten kunnen zijn..

• Rexcore
Heb nog even dubbel gechecked. maar echt helemaal niets te vinden in het asus boekje over de piepjes. Zal zo eens even een mailtje typen naar asus, maar zoals ik het hier lees kan dat nog wel een paar weken duren voordat ik antwoord terug krijg. en dat is me toch eigenlijk net iets te lang.

Verwijderd

Rexcore schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:21:

• stofvrij maken van het moederbord (slang op c. 1 cm afstand en zuigen maar)
Slang op 1cm afstand?
Stofzuiger toevallig? Misschien dat het moederbord statisch is geworden?

• Rexcore
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 01:07:
[...]

Slang op 1cm afstand?
Stofzuiger toevallig? Misschien dat het moederbord statisch is geworden?
hoe groot is deze kans dat dit gebeurd? moet ik hier echt rekening mee houden? Maar als mijn mobo stuk is, dan zou ik in principe ook niets meer moeten horen piepen toch? Ik probeer nu de dingen uit te sluiten, maar het wil nog niet echt lukken.

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 18:02
constante piep kan ook zijn:

koeler niet goed aangesloten of defect, processor defect. systeem geeft alarm en gaat in soort van slaapstand om je systeem niet te beschadigen. dit doen sommige borden zonder dat je een melding op het scherm krijgt. (scherm blijft dus zwart en systeem lijkt te blijven functioneren, dit zijn echter alleen de koelers)

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:44
Rexcore schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:05:
[...]

hoe groot is deze kans dat dit gebeurd? moet ik hier echt rekening mee houden? Maar als mijn mobo stuk is, dan zou ik in principe ook niets meer moeten horen piepen toch? Ik probeer nu de dingen uit te sluiten, maar het wil nog niet echt lukken.
Ik heb verhalen gehoord waarbij mensen door hun PC schoon te maken met een stofzuiger hun moederbord / geheugen / andere componenten de eeuwige hardware velden in hebben geholpen. Het leek me zelf ook onwaarschijnlijk maar blijkbaar gebeurt het wel. Het kan natuurlijk zijn dat je een bepaald gedeelte van je moederbord een statische opdonder hebt gegeven. Heb je ook geprobeerd met maar 1 reep geheugen op te starten? Kan zijn dat je een van de reepjes een beetje ongelukkig hebt vastgepakt en daarmee een schok hebt veroorzaakt.

• TheZeroorez
  • Niet online
Eigenlijk heb ik nu je TS pas in detail gelezen (reageerde eigenlijk alleen op een post boven me), maar zolang je alles weer goed in elkaar hebt gezet, en alle kabels hebt aangesloten, en ook zeker weet dat videokaarten en latjes geheugen goed in de sloten zitten zonder iets van stof ertussen... Moet het bijna wel het stofzuigen zijn ja, of het plat met de vingers beetpakken op de chips van iets, bijvoorbeeld het geheugen aan de kant waar stukjes metaaldraad zitten en de chips op het PCB gesoldeerd zijn.

Een stofzuiger is één bonk energie, in een stukje plastic. Door luchtwrijving, maar ook door de motor, is zo'n ding vaak enorm statisch geladen, en helpt het inderdaad je computer om zeep als je dit te dichtbij houd. In theorie kun je zelfs een moederbord slopen door het op tafel te leggen en er vanaf 10cm naar te wijzen, maar die kans is 'vrij' klein. De kans dat je een PC sloopt door de stofzuiger erin te duwen echter, is behoorlijk groot.

• Rexcore
yep, de reepjes heb ik ook appart van elkaar geprobeerd. Maar ook andere reepjes gebruikt. niets helpt.

Ben zonet ook nog even naar de lokale computerboer gelopen, die sluit voor 100 % uit dat er iets met de processor is, omdat het ding anders niet zou gaan piepen.. (zegt ie). Nu vraag ik mij af als jullie het daar ook mee eens zijn?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Maar hoe maak je anders je computer schoon zonder spuitlucht?
Als je computer op je slaapkamer staat, waar over het algemeen veel stof is, dan tikt het wel aan om steeds maar weer een bus spuitlucht te pakken. (Kom niet aan met 'koop filters', dat weet ik ook wel)
Ben zonet ook nog even naar de lokale computerboer gelopen, die sluit voor 100 % uit dat er iets met de processor is, omdat het ding anders niet zou gaan piepen.. (zegt ie). Nu vraag ik mij af als jullie het daar ook mee eens zijn?
Eigenlijk hoor je het woord n00b niet te gebruiken, maar toepasselijk is het soms wel... Ik heb een keer voor de grap me computer opgestart zonder processor, maar dan doet ie het gewoon hoor :)

edit: tenminste, hij piept.

[ Voor 47% gewijzigd door Sebazzz op 06-11-2007 16:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
De laatste keer dat ik een computer heb uitgezogen was bij mij het moederbord stuk gegaan. Waarschijnlijk door statische elektriciteit. Dat was dus meteen de laatste keer dat ik een computerkast heb uitgezogen :X.
The Triad schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:29:
Maar hoe maak je anders je computer schoon zonder spuitlucht?
Als je computer op je slaapkamer staat, waar over het algemeen veel stof is, dan tikt het wel aan om steeds maar weer een bus spuitlucht te pakken.
ESD bandje om de stofzuigermond :?
Eigenlijk hoor je het woord n00b niet te gebruiken, maar toepasselijk is het soms wel... Ik heb een keer voor de grap me computer opgestart zonder processor, maar dan doet ie het gewoon hoor :)

edit: tenminste, hij piept.
Volgens mij zit er wel verschil tussen het niet plaatsen van een processor en een kapotte processor, maar volgens mij piept een moederbord meestal niet als de processor stuk is, maar het fijne weet ik er ook niet van. O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-11-2007 16:44 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Grote kans dat je moederbord dood is, alhoewel constant op dezelfde snelheid langzaam piepen meestal duidt op kapot geheugen.
Heb je ondertussen geen jumpers van je bord gezogen ofzo? :P

Wat betreft stofvrij maken van je computer: daar gebruik ik gewoon een compressor voor. Niet te dicht bij de onderdelen spuiten, gewoon op een afstandje en bij de echte stofnesten (ventilator) spuit je echt gericht. Is hier nog nooit een onderdeel aan gestorven buiten een ventilator die blijkbaar in balans gehouden werd door de stof die erin zat.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:30
Ik had een ECS K7S5A en deze gaf ook piepjes bij een defecte cpu. De cooler is eraf geweest zoals je zelf zegt, grote kans dus dat je core richting hemel is.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 17:29

player-x

Disruptive by design

Rexcore schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:21:
Na constatering dat de koelpasta helemaal uitgedroogd is, dit schoongemaakt en weer een flinterdun laagje koelpasta aangebracht
Daar maken een hoop mensen de fout.

Als een koeler goed zit en je temps zijn ook nog goed of weer goed na stof vrij maaken van je PC laat hem lekker zitten.
Het geeft helemaal niks dat de pasta uit droogt bij de meeste koel pasta's,
En sommige werkt het zelfs beter na 500+ uur inbranden.

De gouden regen "if it aint broke don't fix it"

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Rexcore
Goed, het wordt me nu wel duidelijk dat er iets stuk is. (ik had het ook wel verwacht), Maar het vervelende is dat ik nog steeds niet weet wat er stuk is. Ik zit op dit moment niet zo in de slappe was dat ik en een moederbord en een processor kan kopen. 1 van de twee moet dan nog wel lukken. Maar hebben jullie misschien nog ideetjes om te testen welke van de twee het nu is? of zal ik dan toch echt naar een computerboer moeten om het te laten testen. (ik heb dan wel een tweede computer, maar ik vind het een beetje eng nu om die ook helemaal kaal te trekken om daarop te gaan testen. Ook omdat er nogal wat belangrijke dingen op staan)

• Rexcore
ik heb zonet toch nog even mijn videokaart van deze computer in m'n andere gedaan om te kijken als het nu echt niet stuk is. (ik had het alleen andersom gedaan. vanuit de 2e computer naar deze)

maar als ik dan opstart krijg ik dus wel beeld.. alleen dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/6863/picture001ff7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/6495/picture002gh5.jpg

toch videokaart dood? of ligt het er aan dat m'n 2e computer hem gewoon niet aankan ofzo? het is een AMD 1400 TB. Niet dat dit wat oplost verder, want de videokaart van de 2e in deze werkt nog steeds niet.

geheugen is iig voor de volle 100% niet brak. ook even in mijn 2e gezet en draait goed.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Videokaart lijkt dood idd. Over het algemeen zie je dit met kapot geheugen op je videokaart.

• Rexcore
goed, zonet toch nog even laten testen bij de computerboer, we zijn tot de conclusie gekomen dat of het moederbord stuk is of de processor. Voor mij is dus de keuze om beide aan te schaffen, omdat je tegenwoordig al bijna geen 2800+ ziet, en ook omdat we dus niet zeker weten welke het is. en de computerboer had ook geen zin om een processor op te offeren om te kijken wat het nu was. Dus einde verhaal voor moederbord en processor.

:'(

* Rexcore moet maar hard werken de komende maanden..

• TheZeroorez
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:05:
Videokaart lijkt dood idd. Over het algemeen zie je dit met kapot geheugen op je videokaart.
...en laat geheugen nu nét het spul zijn dat vrij gevoelig is voor statische elektrischiteit ;)
Rexcore schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:13:
goed, zonet toch nog even laten testen bij de computerboer, we zijn tot de conclusie gekomen dat of het moederbord stuk is of de processor. Voor mij is dus de keuze om beide aan te schaffen, omdat je tegenwoordig al bijna geen 2800+ ziet, en ook omdat we dus niet zeker weten welke het is. en de computerboer had ook geen zin om een processor op te offeren om te kijken wat het nu was. Dus einde verhaal voor moederbord en processor.

:'(

* Rexcore moet maar hard werken de komende maanden..
Ach, een setje 3800+ met mATX bordje en 2GB geheugen kost nog geen €100, neem je er een videokaartje bij ben je nog steeds maar €150 kwijt, dus in verhouding met enkele jaren geleden valt het reuze mee, en ben je nog behoorlijk veel sneller uit ook ;)

Desalniettemin is het zeker zonde ja.

[ Voor 60% gewijzigd door TheZeroorez op 07-11-2007 15:32 ]

• Rexcore
ok, ben nu even aan het sneupen over het internet, nu weet ik niet als ik hier nog wat verder mag vragen maar doe het toch maar even.

ik heb mijn oog laten vallen op de:
amd athlon 64 bit x2 4200+ in combinatie met een asus m2n moederbord.

Nu loop ik tegen twee dingetjes aan. ten eerste, ik heb nu nog 2 gig ddr geheugen liggen. kan dat in de ddr2 slots van dit moederbord?

en ten tweede. Ik heb nu 3 ide aansluitingen en gebruik ze ook alle 3. 1 voor 2 dvd spelers en 1 voor 2 hardeschijven en 1 voor de floppy. Maar nu zie ik dat dit moederbord (en alle andere die ik tegen gekomen ben) maar 1 zo'n aansluiting hebben. hoe moet ik dit oplossen? floppy kan opzich wel weg, maar heb je ide kabels met 4 aansluitingen zodat ik alles kan aansluiten of moet ik nu ook nog sata harde schijven gaan kopen? (wat ik dus echt niet van plan ben)

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-05 20:09

boesOne

meuh

Rexcore schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:10:

Nu loop ik tegen twee dingetjes aan. ten eerste, ik heb nu nog 2 gig ddr geheugen liggen. kan dat in de ddr2 slots van dit moederbord?
Nope. DDR1 gaat niet in DDR2 slots. Voltage is ook anders.

[ Voor 0% gewijzigd door boesOne op 08-11-2007 09:17 . Reden: typo ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• TheZeroorez
  • Niet online
De floppy gaat niet op een IDE aansluiting, maar op een floppyport, die zijn best wel anders en ook niet compatible met elkaar.

Een sata DVD-RW brandertje kost je zo'n €25, dus je zou de afweging moeten maken tussen die, een (duurdere, maar waarschijnlijk wel snellere) harde schijf, of een IDE-controllertje.
Pagina: 1