Thuisnetwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07
Ik heb in mijn woonkamer een telefoonaansluiting. Dit is een dubbele en ik heb hier een netwerkaansluiting bij gemaakt. Ik heb hier een walloutlet gemaakt (cat5) en daarvandaan een netwerkkabel door de kruipruimte naar de meterkast getrokken. In de meterkast hangt een wireless router. Hier zit deze kabel op poort 2 aangesloten.

In eerste instantie werkte de kabel niet, omdat ik de stekker aan de kant van de router verkeerd om had geknepen. De volgorde van de draadjes was fout. Nu zitten de draadjes aan beide kanten hetzelfde en brand er ook een lampje bij poort 2 op de router.

Het probleem is nu dat ik geen IP-adres krijg op de computer. Deze krijgt een 169-IP.
Tussen de walloutlet en de pc heb al twee verschillende kabels gehad, beide werken niet. Kabel 1 heb ik ook direct tussen router en pc gehad. Dat werkt. Deze kabel is dus goed.

Het probleem moet bij de walloutlet of de kabel tussen de outlet en de router zitten.
Maakt het wat uit of hier een straight of een cross kabel ligt? Wat kan ik fout gedaan hebben?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 20:51
welke kleuren / aderparen heb je gebruikt ?
Het is namelijk niet voldoende om de draadjes aan beide zijde hetzelfde te hebben, het moet echt per paar !

je hebt sowieso 1 paartje nodig voor 1+2 (meestal oranje/oranje-wit) en 1 paartje voor 3+6 (groen/groen-wit) , 4+5 (blauw/blauwwit) word normaal gebruikt voor spraak

[ Voor 37% gewijzigd door Bud_s op 05-11-2007 21:50 ]

• rimave
Ik heb ze in de volgende volgorde:

1: Oranje-Wit
2: Oranje
3: Groen-Wit
4: Blauw
5: Blauw-Wit
6: Groen
7: Bruin-Wit
8: Bruin

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:21
Er staat ergens in de netwerk faq een mooi schema'tje van hoe de pinout moet zijn, kijk daar eens...

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:50
die volgorde is goed (zo uit mijn hoofd), het lijkt me dat je walloutlet niet goed is aangesloten of misschien stuk is?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Als je een 169-nummer hebt op de pc, dan:

- geeft de router geen ip-adressen uit,
- of de kabel is rot (of het is een cross-kabel ipv een straight),
- of de netwerkkaart in de pc is eigenwijs....,
- of de outlet is verkeerd / kabel is verkeerd aangesloten achter de outlet

Aangezien een kabel rechtstreeks naar de router wel goed gaat, vermoed ik dat je de walloutlet niet goed gemonteerd hebt, of je hebt een isdn-outlet gebruikt ipv een cat5e outlet

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kun je de volgorde van de aders 'afkijken' van een werkende kabel? Wellicht heb je aders op je wall-outlet precies gespiegeld aangesloten.

• rimave
Mhh... ik kan de kabels op de outlet nog eens omwisselen. Ik ga er vanuit dat het aan de kant van de router goed zit. Maar ik heb dus een straight kabel nodig?

Ik had een isdn outlet, maar dat werkte idd voor geen meter, dus heb nu een echter cat5e outlet.

• rimave
Haha.. opgelost. Even een kabeltestertje van het werk geleend en toen kwam ik erachter dat er een aantal draadjes verkeerd zaten. In de walloutlet lopen de draadjes niet van 1 t/m 8, neee, daar gaan ze van 1 t/m 3 en dan 6, 4, 8, 7 en 5 (of iets in die richting). Daar zat de fout dus. Ik had het kunnen weten, ik had alleen beter moeten kijken. :)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
rimave schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:17:
Haha.. opgelost. Even een kabeltestertje van het werk geleend en toen kwam ik erachter dat er een aantal draadjes verkeerd zaten. In de walloutlet lopen de draadjes niet van 1 t/m 8, neee, daar gaan ze van 1 t/m 3 en dan 6, 4, 8, 7 en 5 (of iets in die richting). Daar zat de fout dus. Ik had het kunnen weten, ik had alleen beter moeten kijken. :)
Je hebt een "A" en een "B" manier om zo'n outlet te bekabelen. Het is alweer even geleden dat ik dat deed, maar als ik het zo hoor heb je "A" gedaan terwijl je (doorgaans) volgens mij "B" moet hebben.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1