Asus P2-M2A690G en nieuw type AMD CPU LE-1XXX

Pagina: 1
Acties:
  • 802 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sventagon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 22:27
Beste mede-tweakers,

Binnenkort ben ik van plan om een nieuwe budget HTPC voor mijn broer in elkaar te zetten.
Mijn en zijn oog vielen op de Asus P2-M2A690G. Moderne chipset, HDMI, weinig stroomverbruik etc. Ik zou hier echter een goedkope singlecore CPU in willen zetten, waarschijnlijk eentje van het type hieronder:
- AMD Athlon 64 LE-1600 45 Watt
- AMD Sempron LE-1200 45 Watt
- AMD Sempron LE-1250 45 Watt
Als ik nu op de site van Asus kijk, ondersteunt de barebone deze CPU nog niet. Eigenlijk logisch, want dit type is of nog maar schaars verkrijgbaar of komt binnenkort op de markt. Maar mocht ik al zo’n nieuwe CPU hebben en deze willen gebruiken in de barebone gaat het moederbord deze waarschijnlijk niet herkennen. De vraag is, is dit erg? Valt er dan gewoon mee te werken tot er een BIOS update uitkomt die het wel ondersteunt? Ziet het moederbord het b.v. als een Athlon 3500+ of start het beestje gewoon niet op? Heeft iemand hiermee ervaring? Ik hoor het graag.

Verwijderd

sventagon schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:24:
Beste mede-tweakers,

Binnenkort ben ik van plan om een nieuwe budget HTPC voor mijn broer in elkaar te zetten.
Mijn en zijn oog vielen op de Asus P2-M2A690G. Moderne chipset, HDMI, weinig stroomverbruik etc. Ik zou hier echter een goedkope singlecore CPU in willen zetten, waarschijnlijk eentje van het type hieronder:
- AMD Athlon 64 LE-1600 45 Watt
- AMD Sempron LE-1200 45 Watt
- AMD Sempron LE-1250 45 Watt
Als ik nu op de site van Asus kijk, ondersteunt de barebone deze CPU nog niet. Eigenlijk logisch, want dit type is of nog maar schaars verkrijgbaar of komt binnenkort op de markt. Maar mocht ik al zo’n nieuwe CPU hebben en deze willen gebruiken in de barebone gaat het moederbord deze waarschijnlijk niet herkennen. De vraag is, is dit erg? Valt er dan gewoon mee te werken tot er een BIOS update uitkomt die het wel ondersteunt? Ziet het moederbord het b.v. als een Athlon 3500+ of start het beestje gewoon niet op? Heeft iemand hiermee ervaring? Ik hoor het graag.
De vraag is natuurlijk of een fabrikant deze CPU's wel gaat ondersteunen.
Stel het kan wel, en er komt geen bios update dan sta je stom te kijken met je cpu :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-03 14:34

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:03:
[...]

De vraag is natuurlijk of een fabrikant deze CPU's wel gaat ondersteunen.
Stel het kan wel, en er komt geen bios update dan sta je stom te kijken met je cpu :)
nou ja, het probleem is ook nog eens dat als je de processor en het moederbord in huis hebt, en ook nog eens de correcte bios met ondersteuning op een floppy hebt, je het geheel niet kunt flashen omdat je processor niet herkend wordt.

als je toch een compleet nieuw systeem aan het maken bent, dan kan het uiteraard (toch?) geen kwaad om je horizon te verbreden?

-_-

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

M2M schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:32:
[...]

nou ja, het probleem is ook nog eens dat als je de processor en het moederbord in huis hebt, en ook nog eens de correcte bios met ondersteuning op een floppy hebt, je het geheel niet kunt flashen omdat je processor niet herkend wordt.

als je toch een compleet nieuw systeem aan het maken bent, dan kan het uiteraard (toch?) geen kwaad om je horizon te verbreden?
Hij gaat wel werken hoor, misschien niet met de juiste naam of vcore (misschien iets hoger maar kan geen kwaad), multiepleir. Maar opstarten doet hij wel, is gewoon een AM2 cpu. ;)

En als hij niet juist word herkent of ondersteund kan je nog altijd handmatig de instelling veranderen, zul je hoogsten niet de juisten naam zien in het boot scherm.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-03 14:34

M2M

medicijnman

hmmm... je zult wel gelijk hebben, niet zo veel ervaring met amd gevallen. maar als het alleen voor de naam van het beestje is, en de multiplier staat scheef, en de vcore wijkt af (wat je tegenwoordig allemaal handmatig in kunt stellen) dan is er toch ook geen probleem?

-_-

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34
De 690G is een relatief jonge chipset, ga er dus maar vanuit dat er voor het bijbehorende moederbord in deze barebone(M2A-VM??) gewoon netjes en tijdig een BIOS-update beschikbaar is

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Weet iemand wat het verbruik is van deze cpu's? De LE-1150 lijkt me een hele zuinige cpu, single core 65nm AM2 @1.20V. Kan er nog niet veel over vinden. Maar ik vermoed dat hij erg zuinig is.

Iemand die wat meer info heeft?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34
Volgens Akiba heeft de LE-1150 een tdp van 45W

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mad-dog schreef op donderdag 08 november 2007 @ 00:40:
Volgens Akiba heeft de LE-1150 een tdp van 45W
Ja dat snap ik dat de TDP (Thermal Design Power) maximaal 45w is, het is niet voor niks een BE cpu.
TDP is ook niet het verbruik van een cpu. ;)

Ik wil niet weten hoeveel koeling ik nodig heb (TDP dus), maar wat ik moet betaal aan de nuon einde van het jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 08-11-2007 01:02 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
AMD neemt z'n TDP vrij ruim, dus als je er een stukje onder gaat zitten heb je met zo'n 35W al een redelijke schatting tijdens normaal gebruik.

Wat je echter in gedachten moet houden is dat de CPU slechts 1 van de onderdelen in een PC is. Je voeding, moederbord, geheugen en hardeschijven gebruiken ook allemaal stroom en dit is dus waar je ook nog aardig wat winst kunt halen.

Zo kun je een efficiente voeding zoals bv een Seasonic kiezen. Neem geen PC2-800 als PC2-533 al voldoet. En een laptopschijf is voor film kijken al meer dan snel genoeg en een stuk zuiniger dan een desktop variant.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

TDP is niet het verbruik van de cpu, TDP staat voor hoeveel koeling je nodig heb. ;)

En BE- cpu valt in een TDP van max 45w, kan dus best zijn dat hij het met minder koeling trekt.

Ik zou graag willen weten wat het verbruik zou zijn bij deze cpu, maar kan er nog niks over vinden misschien heeft iemand anders meer geluk gehad met zoeken.

Offtopic/
En ik weet ook wel hoe ik de rest moet samen moet stellen, ik draai al meer dan 15 jaar mee op pc gebied, daarvoor commodore . :) Rest word ook allemaal zuinig, 2.5" 50GB HDD die ik nog heb liggen, mobo ben ik nog niet over uit, maar ik denk dat het een van de nieuwe AMD chipset word die zijn erg zuinig en koel. voeding ben ik nog aan het zoeken. (maar waarschijnlijk gebruik ik gewoon mijn cooler master case + voeding)

En ik heb een 3600+ liggen (over van mijn laatst AM2 upgrade) hier op het bureau maar wil toch iets wat minder verbruikt en koeler is voor mijn HTPC, heb nu een 3700+ undervolt @ 1.2v met een Nforce4 en 7800GT. :X

[ Voor 47% gewijzigd door mad_max234 op 08-11-2007 15:37 ]

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik heb een Sempron LE-1100 in mijn pc, nu hebben jullie het over TPD dat dat de hoeveelheid koeling die je nodig hebt aangeeft. Mijn processor wordt niet warmer dan 20-30 graden. Ik vroeg mij af of ik deze CPU passief kan koelen. Ik heb er nu een Zalman CNPS8000 CPU koeler opzitten. met de FANmate draait deze op 1500 rpm. Kan ik de fan uitzetten zonder problemen? Of bestaan er passieve koelers voor het AM2 socket? Dit werkt waarschijnlijk beter.
Als dit mogelijk is, dan hoor ik de pc helemaal niet meer.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee niet de koeling maar het verbruik, TDP is bekent dat is max. 45w aan koeling wat je nodig heb. Maar wat verbruikt zo een cpu nu? En hoe zijn de verhoudingen tov een 3700+ bijvoorbeeld of een x2 3600+ 65w?

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 20-11-2007 14:14 ]

Verwijderd

Hoi,

'k hep ook n M2A690G maar krijg geen beeld op m'n LCD TV als ik gebruik maak van HDMI naar HDMI. Heb je nog iets speciaals moeten instellen o.i.d.?
Pagina: 1