Computer loopt vast maar blijft aan staan

Pagina: 1
Acties:

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik probeerde net via een Live CD Mandriva te installeren op mijn laptop. Alles leuk en aardig, tot hij een partitie gaat resizen. Op een gegeven moment kan ik de muiscursor niet meer bewegen en beginnen de caps- en scroll lock knopjes te knipperen. Niets doet het meer. Ik kan mijn laptop zelfs niet meer uitzetten door de uitknop in te houden.

Ik heb de stekker er uit gehaald en wacht nu (on)geduldig af tot de accu leeg is, maar ik vrees het ergste. Iemand een idee wat het probleem is en wat ik kan verwachten (leeft mijn computer nog?)?

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:32
Je kunt ook gewoon de accu eruit trekken. Dan weet je zeker dat hij uitstaat, en kun je hem weer proberen aan te zetten.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16
Ik gok dat je partitie dan verneukt is. Ik zou die stekker erin stoppen en naar een command-line gaan en vanaf daar proberen te zien wat er gebeurd.

ctrl+alt+F1 tm 12, als het goed is worden er wel status messages naar één van de consoles ge-output.

[ Voor 26% gewijzigd door Zsub op 05-11-2007 20:18 ]

• popcorn
Dat is het leuke, het toetsenbord reageert ook niet meer. Echt NIETS doet het :(.

Accu eruit trekken is een optie, even kijken hoe dat in moet.

• lolgast
Wel een vreemd probleem natuurlijk... Heb je nog wel ergens een recovery CD van je laptop liggen? Dan kun je in ieder geval terug naar zoals je laptop hoort te zijn, want een failure midden in een herpartitionering kan nooit goed zijn voor de mogelijkheid om de schijf te kunnen gebruiken.

• popcorn
Checkdisk loopt nu, die partitie zal inderdaad wel weg zijn. Hopelijk heeft dit geintje geen gevolgen voor de andere partitie, waar mijn studiespullen op staan.

• popcorn
lolgast schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:21:
Wel een vreemd probleem natuurlijk... Heb je nog wel ergens een recovery CD van je laptop liggen? Dan kun je in ieder geval terug naar zoals je laptop hoort te zijn, want een failure midden in een herpartitionering kan nooit goed zijn voor de mogelijkheid om de schijf te kunnen gebruiken.
Nee, wel een recovery point van Windows. Maar die staat natuurlijk op die mogelijk beschadigde schijf opgeslagen. Wel op een andere partitie.

• Zsub
Als je die hebt proberen te resizen kan dat dus wel het geval zijn... Als ik me niet vergis van checkdisk (of iig de linux variant daarop, vergeet de naam de hele tijd, fdisk?) de partitietabel uitlezen. Ik weet dat openSUSE en ik gok veel andere distro's ook wel een util heeft om kapotte partities te repareren.

• popcorn
Zsub schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:23:
Als je die hebt proberen te resizen kan dat dus wel het geval zijn... Als ik me niet vergis van checkdisk (of iig de linux variant daarop, vergeet de naam de hele tijd, fdisk?) de partitietabel uitlezen. Ik weet dat openSUSE en ik gok veel andere distro's ook wel een util heeft om kapotte partities te repareren.
Nou, 't loopt dus met een sisser af. Ik probeerde E:\ te resizen, maar alles wat er op staat doet het nog, van een simpel mp3'tje tot Britannica :'). Straks even de disk checken en fragmenteren, maar het moet haast dus wel aan Mandriva hebben gelegen 8)7 .

Goed, bedankt voor de psychische ondersteuning.

• lolgast
In principe zou er weinig met je windows partitie moeten gebeuren, zeker omdat Linux los daarvan zijn bestanden en programma's laadt. Als je ergens een installatie CD van Windows hebt liggen, zou je ook nog kunnen proberen om via die CD de beschadigde partitie te verwijderen, om hem vervolgens in Windows zelf weer te formatteren in bijvoorbeeld ext3. Ik denk dat hij dan wel weer te gebruiken is, om vervolgens overnieuw te beginnen met je Mandriva installatie.

• Zsub
Ik zou voorstellen om even met Partition magic oid je disk een format te geven waarbij alle data zo dicht mogelijk op elkaar gezet wordt en dan (na een backup :P) het nog eens probeert. Een windows Checkdisk moet eventuele fouten trouwens wel oplossen.

• popcorn
Er is gewoon niks beschadigd, voor zover ik kan nagaan zonder chkdsk. Te idioot voor worden eigenlijk :P. Zodadelijk dan nog maar eens proberen te installeren.

• lolgast
popcorn schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:27:
[...]

Nou, 't loopt dus met een sisser af. Ik probeerde E:\ te resizen, maar alles wat er op staat doet het nog, van een simpel mp3'tje tot Britannica :'). Straks even de disk checken en fragmenteren, maar het moet haast dus wel aan Mandriva hebben gelegen 8)7 .

Goed, bedankt voor de psychische ondersteuning.
Dan nog even een tip: Een goed programma om te partitioneren/resizen in Linux is QTParted :) . Misschien heb je er wat aan bij je volgende proefjes

• popcorn
lolgast schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:31:
[...]

Dan nog even een tip: Een goed programma om te partitioneren/resizen in Linux is QTParted :) . Misschien heb je er wat aan bij je volgende proefjes
Dankjewel, die onthoud ik.
Pagina: 1