Toon posts:

monitoren van internet toegang en blokern

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi allemaal.

Ik heb een vraag je over netwerk beheren.

Ik zal het effe uitlegen waarom ik het wil.

Ik woon nog bij mijn ouders thuis,
daar hebben we een orange livebox om het internet op te komen,
prima die doet het goed en stabiel.
Nu verhuren wij een deel van schuur als woon ruimte.
nu is mijn vader zo slim geweest om er bij te zeggen dat ze ook internet mogen gebruiken.
en hij heeft mij gevraagd dit te regelen.
wat ik dus graag wil is het monitoren van het netwerk verkeer hier thuis.
en eventueel een limiet opstellen voor de huurder.

het volgende ik heb hier een win xp p.c draaien die alle data deelt voor ons gezin hij downloadt ook.
Maar volgens mij het belangrijkste hij deelt ook de internet verbinding.
en kan dus ook met de juiste tools monitoren en blokeren.

Weet iemand van jullie hoe ik dit snel en simpel op kan lossen.
of heeft iemand anders een beter idee,

ik ben nu aan het proberen in isa2007 server te installeren maar dit is meer om mee te testen.
en niet om echt te gaan gebruiken.
en ik beheers het ook nog niet.
ik moet dus tot die tijd wat hebben waarmee ik het een en ander kan afschermen op mijn netwerk.

Ik hoop dat ik jullie zo genoeg info heb gegeven zo niet dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Gr,
Steven

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Feitelijk verhuur je dus een deel van je internet toegang, en dat mag bij de meeste providers niet (mag enkel binnen een huishouden). Een ander punt is ook dat ook de verhuurder recht heeft op z'n privacy.

Het monitoren en blokkeren van internet verkeer lijkt me daar een flinke inbreuk op te maken.

Dan heb ik het nog niet eens over dat een schuur een schuur is, en niet tot woonruimte gebruikt mag worden

Er loopt een topic over een soort gelijk iets. Het aanleggen en delen van een internet verbinding in een hotel. Ik denk dat je daar wel aardige tips uit kan halen. Met name het deel over vlan's..

Edit: Dit draadje dus: Netwerk in hotel. Elke gebruiker gescheiden

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 05-11-2007 19:54 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Verhuur heb je gelijk in.

Vehuurder is ingestemd met het blokeren en monitoren van de wan verbinding.
Dus das ook geen probleem.

Puntje twee schuur is opgegeven als woonruimte en heeft ook een eigen huis nummer.
dus das ook het probleem niet.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-03 17:14

chromeeh

the Gnome

Wat ik begrijp is dat je een beetje in de gaten wil houden wat hun bandbreedte gebruik enz is.
Nu is dit vrijmakkelijk te doen om een oude pc neer te zetten, proxy van maken en loggen :)

Wil je daad werkelijk ook sites blokkeren enz. dan zou ik me eerst afvragen hoe je wettelijk staat tegen over de privacy van de huurders...
Voor het blokkeren zijn diverse programma's te vinden op het internet, dit icm met een proxy moet aardig werken. Mocht dit niet genoeg zijn dan kun je kijken naar mid-level / enterprise oplossingen.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

zelf gebruik ik Clarkconnect (firewall/gateway software) hiermee kun je van alles instellen op IP basis en limieten etc.

http://www.clarkconnect.com/

Verwijderd

In het kader van de huurwetgeving kan een huurder binnen een jaar gebreken aangeven en daarin tegen verweer komen, ongeacht wat hij heeft getekend. Het is taak van de verhuurder om een degelijk en transparant kontrakt op te stellen conform de wet,

Afgezien daarvan zou ik er eerder voor kiezen om een 2de lijn aan te vragen op hurrders naam en deze in zijn eigen woonomgeing te laten aansluiten. Zo krijg je nooit gezeur, bewoner betaalt zelf de rekening en je hoeft niets te monitoren, iedereen blij en allemaal conform de wet :)
Pagina: 1