Acer Laptop dood na mislukte BIOS-update

Pagina: 1
Acties:
  • 5.968 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb geprobeerd mijn BIOS te updaten van mijn onlangs aangeschafte Acer Laptop.

Ik heb de laatste BIOS-versie van de Acer-site gedownload. Tijdens de installatie van de update kreeg ik de volgende melding "smi write verify fail".

Hierna sloeg het systeem helemaal vast. Ook de powerknop werkte niet meer om te resetten. Uiteindelijk heb ik de accu verwijderd. Nu doet de laptop niets meer. Ook reageert hij niet meer op de voeding. Er gaan geen lampjes branden, niets.

Aangezien de laptop een paar dagen oud is, durf ik hem niet open te maken om het moederbord te resetten (Als dit uberhaubt mogelijk is).

Iemand een idee hoe ik de laptop kan reanimeren of moet ik de verkoper aanspreken voor eventuele garantie. Het betreft een Acer Aspire 5315.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Sowieso niet je laptop openen, dan kan je fluiten naar je garantie. Ik zou gewoon naar de winkel gaan en reparatie claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:13:
Ik heb geprobeerd mijn BIOS te updaten van mijn onlangs aangeschafte Acer Laptop.

Ik heb de laatste BIOS-versie van de Acer-site gedownload. Tijdens de installatie van de update kreeg ik de volgende melding "smi write verify fail".

Hierna sloeg het systeem helemaal vast. Ook de powerknop werkte niet meer om te resetten. Uiteindelijk heb ik de accu verwijderd. Nu doet de laptop niets meer. Ook reageert hij niet meer op de voeding. Er gaan geen lampjes branden, niets.

Aangezien de laptop een paar dagen oud is, durf ik hem niet open te maken om het moederbord te resetten (Als dit uberhaubt mogelijk is).

Iemand een idee hoe ik de laptop kan reanimeren of moet ik de verkoper aanspreken voor eventuele garantie. Het betreft een Acer Aspire 5315.
Nooit en dan nooit een accu er uithalen als je met bios flashen bezig bent.

Je kan even acer bellen en het probleem voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaidoT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 18:54
Op de Acer website staat onder de BIOS versies:

Flashing the wrong BIOS can cause harm to the system. Acer recommends that you should only upgrade your firmware/drivers if you have been instructed to do so by an Acer Customer Care representative.
By using these firmware/drivers you agree to accept the possibility of product failure.

Betekent dus dat je het min of meer op eigen risico doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
geforce5_guy schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:25:
[...]

Nooit en dan nooit een accu er uithalen als je met bios flashen bezig bent.

Je kan even acer bellen en het probleem voorleggen.
Ga ik maar doen dan. Hij reageerde echt helemaal nergens meer op.
zaidoT schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:26:
Op de Acer website staat onder de BIOS versies:

Flashing the wrong BIOS can cause harm to the system. Acer recommends that you should only upgrade your firmware/drivers if you have been instructed to do so by an Acer Customer Care representative.
By using these firmware/drivers you agree to accept the possibility of product failure.

Betekent dus dat je het min of meer op eigen risico doet.
Mee eens, maar ik mag toch verwachten dat als ik het juiste type selecteer van de officiele site dat het gewoon werkt. Met Dell heb ik goeie ervaringen met BIOS updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Laatst online: 19-05 20:28
Een bios reset gaat niet werken. Daarmee reset je alleen de instellingen, niet de firmware zelf.

Bel Acer op met de vraag of er nog iets aan te redden is. Soms beschikkenook laptop biossen over manieren om een nieuwe flash uit te voeren nadat het mis is gegaan, maar moet dat op heel specifieke manier. Echter, de kans is helaas groot dat de laptop alleen gerepareerd is door de bios chip handmatig opnieuw te flashen. Misschien heb je geluk en doet Acer dat gratis voor je, maar de kans is klein. Doe je het zelf, dan ben je zeker de garantie kwijt.

Was deze update aantoonbaar noodzakelijk? Zo ja, dan kun je de winkel natuurlijk aansprakelijk stellen. (Niet Acer, daar heb je niks mee te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

Je kan hem ook gewoon terugbrengen en stomweg zeggen dat hij het niet doet, is alleen niet zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
BillSpaarbank schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:32:
Mee eens, maar ik mag toch verwachten dat als ik het juiste type selecteer van de officiele site dat het gewoon werkt. Met Dell heb ik goeie ervaringen met BIOS updates.
Nee, dat mag je niet. BIOS flashen is altijd al een risky business geweest. Die waarschuwing staat er ook niet voor niets bij. De uitspraak "If it's not broken, don't fix it" is zowat uitgevonden voor BIOS flashen.
Je kan hem ook gewoon terugbrengen en stomweg zeggen dat hij het niet doet, is alleen niet zo netjes.
En dus simpelweg de winkelier opzadelen met het probleem... Leuk ben jij. Een RMA-afhandeling is echt niet gratis voor een winkel hoor... Naast het feit dat het ronduit liegen is.

[ Voor 22% gewijzigd door Nijn op 05-11-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Nijn schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:33:
Een bios reset gaat niet werken. Daarmee reset je alleen de instellingen, niet de firmware zelf.

Bel Acer op met de vraag of er nog iets aan te redden is. Soms beschikkenook laptop biossen over manieren om een nieuwe flash uit te voeren nadat het mis is gegaan, maar moet dat op heel specifieke manier. Echter, de kans is helaas groot dat de laptop alleen gerepareerd is door de bios chip handmatig opnieuw te flashen. Misschien heb je geluk en doet Acer dat gratis voor je, maar de kans is klein. Doe je het zelf, dan ben je zeker de garantie kwijt.

Was deze update aantoonbaar noodzakelijk? Zo ja, dan kun je de winkel natuurlijk aansprakelijk stellen. (Niet Acer, daar heb je niks mee te maken).
Niet aantoonbaar noodzakelijk, maar ik liep 3 versies achter. Zeker met de komst van Vista leek het me belangrijk om een beetje up to date te zijn.

Valt een mislukte BIOS-updat niet onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Het valt net zo min onder de garantie als dat je er een nieuwe processor in zou zetten en dat gaat mis.

Een BIOS is een vitaal onderdeel van het systeem. Het is niet voor niets dat fabrikanten er zulke duidelijke waarschuwingen bij zetten. Zonder in technische details te treden, een bios flash kan zeer gemakkelijk mis gaan.

Zoals je gemerkt hebt, met een BIOS krijg je geen 2e kans. Je bent bezig geweest met het vervangen van de software op een vitale chip op je moederbord. Dat is mis gegaan en nu loopt die chip wartaal uit te slaan of doet helemaal niets.

Als er een duidelijk probleem was geweest, dan had je een kleine kans gemaakt als je de winkel aansprakelijk stelt. Maar dan nog had je eigenlijk de winkel de flash moeten laten uitvoeren.

Je zult nu moeten hopen op of een ingebouwde achterdeur waarmee je alsnog de BIOS goed kunt flashen, of coulance van de winkel en/of fabrikant.

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 05-11-2007 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:37:
[...]

Niet aantoonbaar noodzakelijk, maar ik liep 3 versies achter. Zeker met de komst van Vista leek het me belangrijk om een beetje up to date te zijn.

Valt een mislukte BIOS-updat niet onder garantie?
Was er iets wat niet werkte ? Een bios flashen valt niet onder de garantie. Dus je zult gewoon acer moeten bellen of er een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46765

Als Acer op de website zelf BIOS updates aanbiedt met de mogelijkheid om zelfs in Windows een flash uit te voeren, dan lijkt het me dat je vast wel garantie kan claimen wanneer het mis gaat.

Maar er zijn ook nog mogelijkheden om het zelf op te lossen zonder je notebook te hoeven openen:

Anoniem: 46765 in "Biosflash Acer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11-2024
"If it ain't broke, don't flash it." - Ancient geek proverb.

Ook al sta je 1337 versies achter.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232027

Officeel valt er niets te " claimen " als je een flash-fault hebt.
Ik heb dit zelfde probleem gehad met mijn mobo,
Had ik even geluk dat ik het naar mijn oude werk terug kon brengen en ze het dus geen probleem vonden.
Maar je hebt dus kans dat je te horen krijgt dat het je eigen schuld is en daarom dus niet onder garantie valt.

Succes in iededr geval

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 232027 op 05-11-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:20
Winkelier niet mee opzadelen, maar gewoon een RMA bij Acer aanvragen. De manier waarop Acer soms met RMA's omgaat is ook niet bepaald netjes te noemen, dus vind dat je dit best kan maken, zeker gezien het feit dat Acer een simpel Windows-prog meelevert om te flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-05 19:52
mad-dog schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:25:
Winkelier niet mee opzadelen, maar gewoon een RMA bij Acer aanvragen. De manier waarop Acer soms met RMA's omgaat is ook niet bepaald netjes te noemen, dus vind dat je dit best kan maken, zeker gezien het feit dat Acer een simpel Windows-prog meelevert om te flashen
En zo is het maar net.

Jij hebt een probleem met een Acer product, waar je naar je eigen mening weinig aan fout hebt gedaan.

RMA aanvragen met het probleem dat je produkt dood is.
Daar lijkt mij niet vreemds aan..

Ik ken meerdere merken die dood geflashde mobo's zo vervangen (natuurlijk niet altijd erbij zeggen dat het daardoor komt, maar zo moeilijk te raden is dat nu ook weer niet)

[ Voor 12% gewijzigd door Hoyden op 05-11-2007 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Anoniem: 46765 schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:18:
Als Acer op de website zelf BIOS updates aanbiedt met de mogelijkheid om zelfs in Windows een flash uit te voeren, dan lijkt het me dat je vast wel garantie kan claimen wanneer het mis gaat.

Maar er zijn ook nog mogelijkheden om het zelf op te lossen zonder je notebook te hoeven openen:

Anoniem: 46765 in "Biosflash Acer"
Dit lijkt te gaan werken :) Super bedankt voor deze tip. Ik heb een USB-floppydrive geleend. Met de FN toets + ESC gebeurt er in ieder geval wat. Vanavond meer. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250973

Hallo billspaarbank had hetzelfde probleem maar dat is opgelost. ik weet niet of je het probleem nog hebt van de acer 5315 het is heel simpel op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 250973 op 03-02-2008 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337227

Hoi,

De link voor de bios helper is dood.
Ik heb een acer aspire 1362 lmi.
wie kan mij helpen hem weer te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:44

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica