Gamereviews: geen cijfers meer toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-01 13:13
Ik lees de gamereviews met veel plezier, alleen op het einde zie ik vaak een cijfer, dat naar mijn idee helemaal niets toevoegd aan een review. Daarbij komt het ook nog vaak niet helemaal overeen met hoe de review is opgebouwd. Ik zou zeggen: laat dat cijfer gewoon weg, je krijgt er eerder vervelende discussies voor ('ik vind...'-discussies) dan echte inhoudelijke discussies die wat toevoegen aan de review. Ondere elke review zijn er wel weer wat opmerkingen over cijfers, dus ik zou zeggen: gewoon weglaten, dan hebben we die discussies niet meer en niemand mist er iets als er dat cijfertje niet staat. Nogmaals: ik vind de reviews zelf fijn om te lezen, maar laat die cijfers maar weg.

gewooniets.nl

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb je titel ietwat bijgewerkt, zodat deze beter weergeeft wat je volgens mij bedoelt.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Alleen is het ontzettend moeilijk om elk plus- en minpunt dusdanig te nuanceren dat duidelijk wordt hoe het zich verhoudt tot andere plus- en minpunten. Met andere woorden: hoe storend is het nu precies dat de puzzels zo makkelijker op te lossen zijn en hoe verhoudt zich dat tot de sublieme graphics. Door de conclusie uiteindelijk samen te vatten in één cijfer, kun je bezoekers een indruk geven van hoe alle plus- en minpunten zich tot elkaar verhouden.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Harm
  • Niet online
Dat is inderdaad waar. Echter zijn plussen en minnen ergens op gebaseerd, namelijk het gehele voorgaande verhaal. De argumenten voor de plussen en minnen zijn dus na te gaan en dat maakt een vruchtbare discussie mogelijk: je weet wat je moet aanvallen of verdedigen. Door een conclusie te trekken uit de plussen en de minnen ontstaat een semi-objectief beeld dat weliswaar gebaseerd is op de genoemde plussen en minnen, maar als eindresultaat tegelijk ook subjectief is. In die zin ben ik het dus met de topicstarter eens dat een cijfer in feite niets extra's toevoegt.

Het lijkt mij daarom beter het cijfer weg te laten en de onderline relatie tussen de plussen en de minnen toe te lichten, als die zo belangrijk is. Want als die zo belangrijk is, dan verdient die mijns inziens meer ruimte dan een cijfer.

• Toolskyn
Het grootste probleem van zo'n cijfer is inderdaad, wat Harm ook al zegt, dat de ene persoon de andere niet is en dat dus voor de ene persoon graphics heel zwaar tellen, terwijl voor de ander gameplay extreem zwaar weegt. Door een cijfer te geven kan het zijn dat mensen hun eigen eisenpakket op dat cijfer loslaten en tot de conclusie komen dat het helemaal niet overeen komt. De discussies die daar uit ontstaan zijn niet zinvol en leiden eerder tot irritatie. Als de rest van de review goed is, dan kan iedereen voor zichzelf het cijfer wel bepalen. Dat cijfer zal heel erg verschillen per persoon.

gewooniets.nl

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met het geven van plus- en minpunten ben je er in min ogen niet. Als de min- en pluspunten van een spel opgesomd worden, dan moet je dat al in de review hebben besproken. Het eindcijfer is juist datgene wat de relatie aangeeft tussen die punten en zijn dan ook aan elkaar verwant. Juist die kleine details in de min- en pluspunten kan je uitdrukken door middel van een eindcijfer. Bovendien is de meerwaarde van een cijfer erg handig, want als lezer kan je direct zien hoe het spel gewaardeerd wordt zonder daarbij de conclusie of de min- en pluspunten te lezen.

Haal je het cijfer weg, dan moet je echt meer in detail gaan treden om uit te leggen wat de sterke en slechte dingen in een spel zijn. Bovendien kan in een later stadium een mooi overzicht gemaakt worden van spellen die door Tweakers.net goed en slecht gewaardeerd worden.

Om het geheel door te trekken: waarom wordt er in de Productreview en Shopreview een scoresysteem gebruikt? Om een oordeel te kunnen geven over een stuk hardware of een winkel en direct te zien hoe het product/winkel gewaardeerd wordt. Dat is een stuk handiger dan eerst de tekst te moeten lezen om erachter te komen hoe goed (of slecht) het is.
Toolskyn schreef op maandag 05 november 2007 @ 18:57:
[...] laat dat cijfer gewoon weg, je krijgt er eerder vervelende discussies voor ('ik vind...'-discussies) dan echte inhoudelijke discussies die wat toevoegen aan de review. Ondere elke review zijn er wel weer wat opmerkingen over cijfers, dus ik zou zeggen: gewoon weglaten, dan hebben we die discussies niet meer en niemand mist er iets als er dat cijfertje niet staat.
Je slaat daarmee de spijker op de kop: lezers kunnen aan de hand van het cijfer kijken of hun oordeel van het spel overeenkomt met het cijfer wat wij geven. Als een spel bijvoorbeeld een 8 als eindcijfer krijgt, dan kan een andere tweaker van mening verschillen en het een ander cijfer geven. Dat is namelijk het idee van een review.

• Harm
  • Niet online
Robin schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:53:
Om het geheel door te trekken: waarom wordt er in de Productreview en Shopreview een scoresysteem gebruikt? Om een oordeel te kunnen geven over een stuk hardware of een winkel en direct te zien hoe het product/winkel gewaardeerd wordt. Dat is een stuk handiger dan eerst de tekst te moeten lezen om erachter te komen hoe goed (of slecht) het is.
Interessant dat je de Productreview en de Shopreview erbij haalt, aangezien de cijfers die daar gegeven worden over deelonderwerpen gaan en het eindcijfer daarmee een gemiddelde wordt of in ieder geval kán worden. Als een cijfer dan zo belangrijk is, zorg er dan voor dat het minder subjectief is door er deelcijfers onder te hangen, die vervolgens onderbouwd worden in de review. Een deelcijfer van de graphics of de audio wordt dan gebaseerd op hetgeen in de review erover geschreven is, en is daarmee ook directer terug te leiden.

Het lijkt hiermee alsof een spelervaring objectief te maken is en dat is natuurlijk niet voor de volledige honderd procent zo. Er zit altijd een stuk subjectief in en dat blijft ook zo als er deelcijfers gegeven worden.

• Toolskyn
Robin schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:53:Je slaat daarmee de spijker op de kop: lezers kunnen aan de hand van het cijfer kijken of hun oordeel van het spel overeenkomt met het cijfer wat wij geven. Als een spel bijvoorbeeld een 8 als eindcijfer krijgt, dan kan een andere tweaker van mening verschillen en het een ander cijfer geven. Dat is namelijk het idee van een review.
Als dat het idee is, waarom zijn er dan bij andere reviews geen cijfers? Het idee van een review is dat je aan de hand van de inhoud kan bepalen wat je er zelf van vindt. De review zou een objectief stuk tekst moeten zijn aan de hand waarvan de lezer zijn mening van iets kan opmaken. Het cijfer op het einde is daar veel te oppervlakkig voor (en bijna automatisch te subjectief, wat niet hoort bij een informatieve review) en ik geloof niet dat er door alleen naar een cijfer te kijken een goede mening kan worden gegeven over een spel, en toch gebeurt dat nou net erg vaak.

Ik zie dan liever wat grotere lijstjes aan het einde van de review, daar is nog iets meer uit op te maken. Of iets als opdelen in deelcijfers, dat lijkt me ook een zeer goed idee, aangezien een cijfer voor een onderdeel als 'graphics' of 'multiplayermogelijkheden' veel objectiever te beoordelen is dan het totaalcijfer, wat een combinatie is van al die deelcijfers. Mijn probleem daarbij is dat je niet kan zeggen bij iedereen dat gameplay per definitie 60% van het totaalcijfer is, en dat multiplayer per definitie 10% van het totaalcijfer is. En juist omdat er slechts een totaalcijfer staat wordt het extra subjectief. Ik kan me voorstellen dat niet elke keer de gameplay even hoog wordt meegenomen. Aan de andere kant kun je natuurlijk een pure singleplayergame niet afrekenen op het ontbreken van een multiplayer, of het ontbreken van een verhaallijn bij een pure multiplayergame.

Ik ben persoonlijk dan ook heel erg blij met het beoordeelingssysteem van de productsurvey, omdat je kan zien hoe het zit met de onderdelen die je zelf belangrijk vindt. De algemene beoordeling is daarbij niet meer dan een hulpmiddel om de allerslechtsten of allerbesten eruit te filteren. Maar het zegt verder veel te weinig.

gewooniets.nl

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik wil in de (nabije?) toekomst overigens ernstig werk gaan maken van de reviewsectie. Wie het aankondigingenblokje ervan of de reviewtracker van de afgelopen week even bekijkt, zal merken dat daar toch al een begin mee is gemaakt.

Een idee waar ik al mee speel, is bijvoorbeeld om een publiek reviewprotocol voor elk soort product op te gaan stellen, zodat lezers achteraf kunnen nagaan waarop die 5 of 9 precies gebaseerd is. Verwacht hiervan nu géén resultaat in de eerste maand of zo, maar weet wèl dat ik de input uit dit topic alvast meeneem in mijn brainstormsessies over de reviewsectie :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42
Beetje offtopic aangezien dit niet over de gamereviews meer gaat, maar goed...

Zelf zie ik niet zoveel in het idee om bij elk product een cijfer uit te delen, het is mijn inziens te moeilijk om zoiets op een zinnige manier te implementeren. Bijvoorbeeld:

- Wat voor cijfer geef je een luchtkoeler die erg duur is, maar ook erg goed koelt?
- Wat voor cijfer krijgt een luchtkoeler die goedkoop is, maar matig koelt?
- Wat voor cijfer krijgt een luchtkoeler die goedkoop is, goed koelt, maar luidruchtig is?

• Harm
  • Niet online
Dat is zeker waar Hielko, maar je kunt wel een cijfer of in ieder geval een waardeoordeel geven over de prijs van een luchtkoeler, de kwaliteit van de koeling, de geluidsproductie et cetera. Natuurlijk zullen er altijd onderwerpen zijn waarbij een cijfer moeilijk is te geven, maar in het geval van games lijkt het er sterk op dat dit weldegelijk mogelijk is.
Pagina: 1