Toon posts:

Promise SATA300 TX2 plus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een hardware raid controller. Nu vond ik de Promise SATA300 TX2 plus.

Is dit echter eigenlijk wel een hardware raid controller, of is hij eigenlijk toch softwarematig?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 08:48
Het is een hardwarematige raid controller die de berekeningen laat uitvoeren door de processor.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zie je dan eigenlijk of een raid controller de berekeningen zelf uitvoert of niet?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 17:24:
Hoe zie je dan eigenlijk of een raid controller de berekeningen zelf uitvoert of niet?
De echte hardwareRAIDcontrollers hebben hiervoor een eigen cpu aan boord. Bij hardwarecontrollers staat er ook eigenlijk altijd bij wat voor een cpu dat het ding heeft. Vaak hebben die dingen ook een x hoeveelheid geheugen of geheugenslots.
de hardwareRAIDcontrollers die de berekeningen niet zelf doen (of liever gezegd, de firmwareRAIDcontrollers) hebben nooit een eigen cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, dan zijn ze bij de site waar ik nu kijk voor die producten niet zo duidelijk bezig geweest. Van de kaarten met geheugen kan ik dan (denk ik?) nog wel afleiden dat er ook een cpu aanwezig is.

Er zijn echter ook kaarten waar wel de chip bijstaat, maar verder niks. Een chip is volgens mij ook niet hetzelfde als een cpu, dus wat heb je dan aan die informatie, maar goed.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 17:36:
Ah ok, dan zijn ze bij de site waar ik nu kijk voor die producten niet zo duidelijk bezig geweest. Van de kaarten met geheugen kan ik dan (denk ik?) nog wel afleiden dat er ook een cpu aanwezig is.

Er zijn echter ook kaarten waar wel de chip bijstaat, maar verder niks. Een chip is volgens mij ook niet hetzelfde als een cpu, dus wat heb je dan aan die informatie, maar goed.
De chip is natuurlijk in grote mate van invloed op de performance die zo'n kaartje levert. Daarnaast is het altijd handig te weten ivm compatibility issues en drivers.

Maar op de site van de kaartfabrikanten is altijd wel te vinden wat voor specs dat ze hebben.

Verwijderd

Hardware-assisted kun je ook als hardware controller beschouwen. Zelf hanteer ik de definitie: een controller is hardwarematig als het eigen logic implementeert waardoor het Operating System geen directe controle meer heeft over de fysieke schijven.

Volgens die definitie is de HighPoint RocketRAID 23xx serie ook een hardware controller, terwijl het voor parity wel offloading naar de CPU gebruikt (die tig keer sneller is dan de IOP-chip op b.v. een Areca). Een moderne processor kan met gemak 1GB/s aan pariteit berekenen, daar zit de bottleneck hem niet in.

Die Promise FastTrak TX2 is trouwens een softwarematige "Fake-RAID" controller en dus absoluut geen hardware controller. Het enige wat hardwarematig is, is de IDE controller en de RAID BIOS CMOS chip.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 07:33 ]

Pagina: 1